Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-11, 16:58   #1
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Operation för ljumskbråck

Hej alla!

Jag har sen någon månad tillbaka vetat att jag tyvärr dragit på mig ett ljumskbråck. För tillfället tränar jag genom att utesluta i princip all core träning samt böj och mark. Jag har nu bestämt mig för att operera mig till hösten. Jag har aldrig opererat mig förr och är lite rädd för att sövas. Har någon här gjort operationen? Hur var det innan/efter?

Mina hjärnspöken har förstås bestämt sig för att jag inte ska vakna upp osv. 😭
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 17:44   #2
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Takadanoalien Visa inlägg
Hej alla!

Jag har sen någon månad tillbaka vetat att jag tyvärr dragit på mig ett ljumskbråck. För tillfället tränar jag genom att utesluta i princip all core träning samt böj och mark. Jag har nu bestämt mig för att operera mig till hösten. Jag har aldrig opererat mig förr och är lite rädd för att sövas. Har någon här gjort operationen? Hur var det innan/efter?

Mina hjärnspöken har förstås bestämt sig för att jag inte ska vakna upp osv. ��
Går ju att göra i lokalbedövning. Tekniskt svårare och förstås bara för öppen teknik.

Inte självständigt, lite krånglig är anatomin ändå. Bra med någon som står bakom.

Citat:
Lokalanestesi har visats ha många fördelar, t ex är
det mer kostnadseffektivt och tidsbesparande samt
ger högre patienttillfredsställelse och färre komplikationer än narkos och regional anestesi [13]. Fortfarande utförs i Sverige dock bara knappt 20 procent av
ljumskbråcksingreppen i lokalanestesi [2]. Ytterligare
viktiga fördelar med lokalanestesi är att den vakne patienten vid behov kan uppmanas att spänna bukmuskulaturen för att visualisera bråcket under operationen, att plastikens hållfasthet kan testas direkt i såret
och att metoden kräver atraumatisk teknik.
http://www.lakartidningen.se/Editori...EY%5d/DUEY.pdf OBS LITE BILDER PÅ INTIMA DELAR

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-11 klockan 17:45.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 00:31   #3
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Takadanoalien Visa inlägg
Hej alla!

Jag har sen någon månad tillbaka vetat att jag tyvärr dragit på mig ett ljumskbråck. För tillfället tränar jag genom att utesluta i princip all core träning samt böj och mark. Jag har nu bestämt mig för att operera mig till hösten. Jag har aldrig opererat mig förr och är lite rädd för att sövas. Har någon här gjort operationen? Hur var det innan/efter?

Mina hjärnspöken har förstås bestämt sig för att jag inte ska vakna upp osv. ��

Jag gjorde en sådan operation för ca 4 år sedan.
Innan så var det en ordentlig bula, som sakta blev större. Operation var enda utvägen. Jag hade inte direkt några besvär med smärta, som man kan ha vid inklämt ljumskbråck, men väldigt obehagligt. "Tyngdkänsla" med lätt värk ibland.
Det kom efter en tids förkylning och hostande. Vid en nysning så brände det till ordentligt i området, och jag kände hur det "revs isär". Några dagar efteråt började bulan synas. I början kunde jag trycka tillbaka det. Men efter 6 månader så var det omöjligt. Det ramlade ut igen.

Operation görs nästan uteslutande under narkos, då de sätter in det nätet som förhindrar att tarmen slinker ut genom bukhinnan.
Det blev ett 10-12cm långt snitt.
Efteråt så hade jag ruskigt ont, även med morfintabletter. Jag var mer eller mindre sängliggande i en vecka. Att hosta eller nysa var rent plågsamt. Baksidan med morfin är ju att effekten avtar pga ökad tolerans, samt risk för förstoppning. Minskade tarmrörelser är en biverkning av morfin.
Så tipset är att skaffa något lätt laxerande, för att minska risken för förstoppning.

Idag har jag inga känningar, förutom känselbortfall i ett område runt ärret. Några nervkänningar i området märks ibland vid nysning.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2019-07-13 klockan 00:39.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)