Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-13, 15:52   #1471
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Korta armar är bättre än långa i armbrytning med riktiga regler
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 15:55   #1472
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror på linje 3. i Klimatfrågan, att det är irrelevant om det stämmer eller ej, för syftet med den är inte klimatet, utan att höja avgifter och skatt i västvärlden, för att med dessa pengar inte finansiera klimatarbete utan Kalergivisionen.
Trädgårdsmöbel gets it.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 16:37   #1473
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Varför är det kontroversiellt att uppmärksamma att modernitet har negativa konsekvenser på människor som vår föregående livsstil inte medbringade? Innebär det per automatik att ens högsta önskan är att springa runt naken i Norrländska skogarna?

Jag är inte en anarkoprimitivist. Jag sitter framför datorn hela dagarna och tycker saker som informationssystem är mer spännande än att LARPa som Varg Vikernes. Men ska mina personliga preferenser stå högre än vad som möjligtvis är objektivt sant?

Varför kommer folk som inte kan förstå det med så banala, oseriösa argument? Vissa personer härinne hade säkerligen börjat bråka om vägbygge i en diskussion med en minarkist, trots att de alla har en en välkänd, välrepeterad position i den frågan och det inte tar diskussionen någonstans produktivt.
Den ökade fritiden är inte ens mitt huvudargument, även om diskussionen tog den svängen nu. Jag är rätt nöjd med den mängd fritid jag har idag.

Det som lockar mig mest är typ (utan någon särskild ordning):

- Gruppen man lever i. En tätt sammansvetsad utökad familj. Inga ensamma hemmakvällar.
- Den varierade och rikliga motionen man får.
- Den nyttiga kosten.
- Vetskapen att man inte sabbar planeten.
- Att slippa planera långsiktigt, den totala tilliten till att morgondagen kommer innebära en full mage.
- Friheten från miljögifter. De där femininiserande plasterna som finns överallt idag känns t ex inte så heta.
- Att alltid ha en roll. Mindre existentiell vilsenhet.
- Att alltid få sova ut. Förtjänar fan en egen punkt.

Jag vet, flera av de här grejerna kan man fixa idag, med ansträngning, men det vore gött att liksom få dem inbakade i vardagen automatiskt. Mindre stressigt.

Och jag vet, livet var säkert för jävligt då många gånger. Bristen på modern sjukvård ser jag som det största minuset för stenåldersliv. Kan säkert lätt rada upp tio andra minus. Men på det stora hela är jag faktiskt inte säker på att jag hellre hade varit en modern människa än en stenåldersmänniska, såvitt jag förstått om stenålderslivet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-10-13 klockan 16:38.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 17:02   #1474
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Den ökade fritiden är inte ens mitt huvudargument, även om diskussionen tog den svängen nu. Jag är rätt nöjd med den mängd fritid jag har idag.

Det som lockar mig mest är typ (utan någon särskild ordning):

- Gruppen man lever i. En tätt sammansvetsad utökad familj. Inga ensamma hemmakvällar.
- Den varierade och rikliga motionen man får.
- Den nyttiga kosten.
- Vetskapen att man inte sabbar planeten.
- Att slippa planera långsiktigt, den totala tilliten till att morgondagen kommer innebära en full mage.
- Friheten från miljögifter. De där femininiserande plasterna som finns överallt idag känns t ex inte så heta.
- Att alltid ha en roll. Mindre existentiell vilsenhet.
- Att alltid få sova ut. Förtjänar fan en egen punkt.

Jag vet, flera av de här grejerna kan man fixa idag, med ansträngning, men det vore gött att liksom få dem inbakade i vardagen automatiskt. Mindre stressigt.

Och jag vet, livet var säkert för jävligt då många gånger. Bristen på modern sjukvård ser jag som det största minuset för stenåldersliv. Kan säkert lätt rada upp tio andra minus. Men på det stora hela är jag faktiskt inte säker på att jag hellre hade varit en modern människa än en stenåldersmänniska, såvitt jag förstått om stenålderslivet.
Fast anledningen till att social ångest och fobi finns är ju att det genom evolutionen har varit livsfarligt att inte passa in i den grupp man tillhör. Blir man utesluten så innebar det en säker död. Om man var socialt konstig och inte var helt ovärderlig för gruppen så var man helt klart den förste som rök när maten inte räckte.
Så det var nog inte den dans på rosor du tänker dig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 17:29   #1475
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
Om hela svenska befolkningen slutade med kött i 10 år,så har Amerikas alla flygplatser förstört miljön mer på en dag.

Till vilket pris
Nått i stilen med att militären i Amerikat släpper ut per dag, vad hela Sverige gör på ett år.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 17:44   #1476
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fast anledningen till att social ångest och fobi finns är ju att det genom evolutionen har varit livsfarligt att inte passa in i den grupp man tillhör. Blir man utesluten så innebar det en säker död. Om man var socialt konstig och inte var helt ovärderlig för gruppen så var man helt klart den förste som rök när maten inte räckte.
Så det var nog inte den dans på rosor du tänker dig.
Ska jag tolka det som att du tycker att jag är socialt konstig?

Sedan skrev jag ju ett lång förbehåll på slutet om att jag inte alls tror att det var "en dans på rosor". Och det är inte ens säkert att maten inte räckte. Och det lär ju vara mindre risk att ses som konstig en grupp man vuxit upp med och som känner än väl än när man kommer in i en ny grupp idag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 18:43   #1477
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ska jag tolka det som att du tycker att jag är socialt konstig?

Sedan skrev jag ju ett lång förbehåll på slutet om att jag inte alls tror att det var "en dans på rosor". Och det är inte ens säkert att maten inte räckte. Och det lär ju vara mindre risk att ses som konstig en grupp man vuxit upp med och som känner än väl än när man kommer in i en ny grupp idag.
Nej, jag vet ingenting om dig annat än att andra koloiter verkar antyda att du är annorlunda.

Jag menar att det var nog ingen dans på rosor för någon. Att passa in i gruppen och vara socialt accepterad förefaller ha varit extremt viktigt, just eftersom vi har så många rädslor och hang-ups relaterade till det sociala. Att hålla tal inför publik är ju för många på samma nivå som att bli jagad av en tiger. Med tanke på att man oftast föddes in i dessa grupper så var alltså blodsband ingen garanti gör att platsen i gruppen var självklar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 19:04   #1478
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tyvärr är det inte bara svenskar som äter kött så den jämförelsen spelar liksom ingen riktig roll. Och jag antar att du inte planerar att sluta flyga?
Nej kött är ganska poppis worldwide, men att fokusera på små skit som kött skatt,flygskatt och höjda skatter på drivmedel i sverige när det gör 0 skillnad på det stora hela, känns lite mer som ett spel för kulisserna "kolla vi svenskar är förebilder"
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 19:39   #1479
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nej, jag vet ingenting om dig annat än att andra koloiter verkar antyda att du är annorlunda.

Jag menar att det var nog ingen dans på rosor för någon. Att passa in i gruppen och vara socialt accepterad förefaller ha varit extremt viktigt, just eftersom vi har så många rädslor och hang-ups relaterade till det sociala. Att hålla tal inför publik är ju för många på samma nivå som att bli jagad av en tiger. Med tanke på att man oftast föddes in i dessa grupper så var alltså blodsband ingen garanti gör att platsen i gruppen var självklar.
Jag skulle nog (detta är ju tråden om kontroversiella åsikter) gå så långt att säga att mobbing har varit en evolutionär fördel. Lyckas man skapa en hackkyckling i gruppen är det mer troligt att denne ryker än en själv när maten inte räcker till alla längre.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 20:40   #1480
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
, den totala tilliten till att morgondagen kommer innebära en full mage. .
Hade stenåldersmänniskan verkligen denna totala tillit? 🤔
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 21:31   #1481
Daniiiel
king of fools
 
Daniiiels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Folk som inte har barn har ju sitt på det torra miljömässigt.

Jag har fem så jag antar att en Prius inte räddar mig va?
Daniiiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 21:48   #1482
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av Daniiiel Visa inlägg
Jag har fem så jag antar att en Prius inte räddar mig va?
Det beror på antal kvinnor du har barn med och om att ha barn med dig har förhindrat dem från att skaffa fler barn med någon annan. Du kanske är en miljöhjälte här? Om det är fem olika kvinnor, dessa fem har fått ett barn vardera med dig istället för 2-3st. vardera med någon annan snubbe så kan du ha vart väldigt duktig ur miljösynpunkt.

Om jag räknar rätt, samt antar att barn med dig har förhindrat fler barn med någon annan så borde det "räcka" att dessa fem barn har fötts av tre olika kvinnor.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 22:46   #1483
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg

Och jag vet, livet var säkert för jävligt då många gånger. Bristen på modern sjukvård ser jag som det största minuset för stenåldersliv. Kan säkert lätt rada upp tio andra minus. Men på det stora hela är jag faktiskt inte säker på att jag hellre hade varit en modern människa än en stenåldersmänniska, såvitt jag förstått om stenålderslivet.
Är det ett minus på riktigt?

Låt oss säga att om 500 år kan människor leva tills de blir 200 år gamla. Jättebra.

Men du lever på 2000-talet och lyckas hanka dig fram i 100 år. Du lever längre än genomsnittet, höll dig hurtig långt intill slutet och är ganska nöjd med hur allt utspelade sig. Visst, du går miste om alla EGF-serum, häftiga augmentationer och Neuralink-plugin som kommer slå på stort om några århundraden. Framtidens läkare kommer beklaga sig över att du fick utså en sådan underutvecklad medicinsk behandling.

Men du är inte alls medveten om det. Hur skulle någonting du inte har någon aning om, något din primitiva 2000-talshjärna inte ens kan omfatta, kunna påverka din upplevda livskvalitet? Såvitt du vet drog du jackpott i livslotteriet och sjukvården.

Vi ser tillbaka på tiden med moderna glasögon, men de människor som levde före oss behövde inte alls ha ett liknande medvetande, värderingar och tankar.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 06:54   #1484
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Korta armar är bättre än långa i armbrytning med riktiga regler
Lite på samma ämne: Korta män med korta armar bygger snabbare stora muskler, speciellt biceps, då muskeln är kortare och växer mer synbart. 5% större biceps fördelat på 25cm lång biceps är mindre synbart än 5% på 18 cm lång biceps.

Kanske inte en tillfällighet att alla youtube/instagurus som säger sig vara natty och ändå är stora är dvärgväxta såsom Athlean-X, Jeff Nippard m.fl...
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 07:14   #1485
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Lite på samma ämne: Korta män med korta armar bygger snabbare stora muskler, speciellt biceps, då muskeln är kortare och växer mer synbart. 5% större biceps fördelat på 25cm lång biceps är mindre synbart än 5% på 18 cm lång biceps.

Kanske inte en tillfällighet att alla youtube/instagurus som säger sig vara natty och ändå är stora är dvärgväxta såsom Athlean-X, Jeff Nippard m.fl...
Tror att korta oftare är "stabbiga" och då blir det så. Däremot tror jag inte att det är en regel man alltid kan gå efter, för inte alla korta blir välsignade med bättre fästen osv. Jag är ganska kort och kanske har haft lättare för att se muskulös ut i allmänhet (som jag gör, efter 10 års träning), men just biceps har trots mängder med kvalitativ träning knappt växt alls jämfört med andra muskler.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)