Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-08, 08:20   #1
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Finns det några svenska "äventyrare" kvar?

Finns det en ny generation av äventyrare i Sverige.
Tänker på personer som Kihlborg, Kropp, Sträng, Reuterswärd eller Skinnarmo.

Skulle vara kul om det finns en modern motsvarighet eller är det så att folk födda 80-90 eller senare inte är av samma hårda virke att vi inte klarar av extrema äventyr?

Kanske inte direkt träningsrelaterat men inte så långt ifrån.
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 08:36   #2
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Shadowfire här på forumet
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 08:48   #3
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Shadowfire här på forumet
Har hen något riktigt namn eller skojade du bara?
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 08:51   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Har hen något riktigt namn eller skojade du bara?
http://www.gladasnickaren.nu/

Eller så söker du på "Shadowfire" här på forumet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 09:06   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Finns det en ny generation av äventyrare i Sverige.
Tänker på personer som Kihlborg, Kropp, Sträng, Reuterswärd eller Skinnarmo.

Skulle vara kul om det finns en modern motsvarighet eller är det så att folk födda 80-90 eller senare inte är av samma hårda virke att vi inte klarar av extrema äventyr?

Kanske inte direkt träningsrelaterat men inte så långt ifrån.
Fredrik Sträng är nog exakt den typen som du frågar efter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 09:45   #6
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Fredrik Sträng och Robin Trygg är duktiga bergsbestigare. David Lindgren och Martin "Bruce" Lundberg är två bergsguider med väldigt stor kapacitet och erfarenhet. Henrik Westling är stor i Sverige med sina stående rekord både på stora syltraversen och stora sarektraversen. Systrarna Davidsson korsade Grönland tillsammans för några år sedan och Lina Hillebratt gjorde Gröna Bandet, Vita Bandet och Blå bandet under samma kalenderår för ett tag sedan. Renata Chlumska ska inte heller glömmas. Alexander Nordvall är en ung kille som är väldigt up and coming s.a.s.

Finns rätt många
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 10:01   #7
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fredrik Sträng är nog exakt den typen som du frågar efter.
Jo men honom har jag redan nämnt

Om vi tar Sträng som exempel, han blev rikskänd vid 26 års ålder och har sen dess varit en "Äventyrare" men nu måste han vara närmare 43 år dvs han är inte någon ungdom längre och det känns som att det behövs en föryngring

Frågan är då om dagens 25-åringar är för veka för att klara av extrema äventyr. Lite konspiratoriskt kan man tänka sig att är man uppvuxen med smartmobil så lär man sig inte att överleva i naturen
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 10:13   #8
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Nej. Sven Hedin var den siste.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 10:21   #9
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Jo men honom har jag redan nämnt

Om vi tar Sträng som exempel, han blev rikskänd vid 26 års ålder och har sen dess varit en "Äventyrare" men nu måste han vara närmare 43 år dvs han är inte någon ungdom längre och det känns som att det behövs en föryngring

Frågan är då om dagens 25-åringar är för veka för att klara av extrema äventyr. Lite konspiratoriskt kan man tänka sig att är man uppvuxen med smartmobil så lär man sig inte att överleva i naturen
Stämmer, han är 42 bast. Äldre än vad jag hade gissat på.

Jag skulle ju gissa på det motsatta jämfört med din teori om att dagens 25-åringar är veka. Idag är tillgängligheten till äventyr mycket större än för t.ex. 30 år sedan. Jag tror också att faktumet att gemene man har det så bra ställt idag gör att fler söker äventyret. Man behöver en kick i sin bekväma tillvaro. Antalet extrema lopp och utmaningar ökar ju för varje år.

Sen är ju äventyrare en särart. När Göran Kropp var i ropet så var ju knappast gemene svensk i hans ålder intresserade av äventyr eller satt inne på avancerade kunskaper gällande överlevnad. Samma sak idag. Den 25-åring som idag kan titulera sig äventyrare kan ju inte dras över samma kam som bortskämda storstadsbor som inte lämnar soffan och surfar 24/7.

Hoppas att du är med på mitt resonemang Får jag gissa så har alltså vår bekväma tillvaro motsatt effekt mot det du tror, jag tror att en större andel människor förr i världen inte såg poängen med att göra Göran Kropp-saker.

Sen är jag inte intresserad av äventyrare generellt så jag kan inte namnge några fler svenskar än Sträng och Kropp. Internationellt så har jag främst koll på Alex Honnold och Kilian Jornet som är 34 respektive 31 år.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 11:31   #10
Vespucci
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 0
Är inte äventyrare lite "gjort" vid detta laget? Idag är det väl ett weekend-packet att bestiga ett berg med medföljande sherpa som bär din packning. Redan Sträng blev väl kritiserad för att han fixa rekord på en teknikalitet när andra bara inte brytt sig om att anmäla sina bedrifter.

Istället för människor som faktiskt pushat gränserna så har vi första svenska astronaut och första kvinnliga judiskamerikanska med svensk mamma. Visst är det fantastiskt att vara i rymden men det är ju ingenting mot vad som skedde för 50 år sedan och då blir den enda utmärkande egenskapen hur stor lokal förankring personen har eller andra faktorer såsom sexuell läggning och hudfärg.

Ta exemplet med Johanna Davidsson som promenerade till sydpolen 2016. Inte nog med att det är 60% långsammare än Christian Eide 2011 utan vägen beskrivs idag som en snitslad motorväg uppkörd av fordon. Visst är det en bedrift att gå långt och snabbt men knappast ett upptäckande äventyr i mina ögon.

Någonstans på vägen upptäckte vi allt och får nöja oss med så kallade daredevils som fridyker djupare eller hoppar från högre höjder men vad skiljer egentligen dessa från fulla ryssar som hoppar från hustak? Det är inga äventyrare.
Vespucci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 12:10   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Vespucci Visa inlägg
Är inte äventyrare lite "gjort" vid detta laget? Idag är det väl ett weekend-packet att bestiga ett berg med medföljande sherpa som bär din packning. Redan Sträng blev väl kritiserad för att han fixa rekord på en teknikalitet när andra bara inte brytt sig om att anmäla sina bedrifter.

Istället för människor som faktiskt pushat gränserna så har vi första svenska astronaut och första kvinnliga judiskamerikanska med svensk mamma. Visst är det fantastiskt att vara i rymden men det är ju ingenting mot vad som skedde för 50 år sedan och då blir den enda utmärkande egenskapen hur stor lokal förankring personen har eller andra faktorer såsom sexuell läggning och hudfärg.

Ta exemplet med Johanna Davidsson som promenerade till sydpolen 2016. Inte nog med att det är 60% långsammare än Christian Eide 2011 utan vägen beskrivs idag som en snitslad motorväg uppkörd av fordon. Visst är det en bedrift att gå långt och snabbt men knappast ett upptäckande äventyr i mina ögon.

Någonstans på vägen upptäckte vi allt och får nöja oss med så kallade daredevils som fridyker djupare eller hoppar från högre höjder men vad skiljer egentligen dessa från fulla ryssar som hoppar från hustak? Det är inga äventyrare.
Det är givetvis "lite gjort". Mycket handlar ju om att göra om samma bedrifter men på ett värre sätt. Kilian har t.ex. tidsrekordet för ett par toppar samt är så vitt jag vet den enda som har bestigit Everest två gånger inom en vecka. Den typen av bedrifter. Samtidigt finns det så vitt jag vet en hel del toppar som fortfarande inte är bestigna.

Jag kan ju tycka att t.ex. alla extremklättrare kvalificerar sig inom begreppet "äventyrare". Tycker också att det finns gott om häftiga människor som pushar gränserna. Så jag förstår din poäng men håller inte med till fullo
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 19:36   #12
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Med all respekt för skuggan och hans bedrifter så står hans typ av äventyrande knappast för något cutting edge. Det sker gott om seriösa nyturer i allt extremare miljöer varje år, i god alpin stil istället för med stöd av sherpas. Ingen svensk står för dessa men varken Sträng, Skinnarmo eller Kropp har varit del av ett internationellt avant garde, förutom Kropps syrefria bestigning av Everest. Men det finns gott om svenskar som är ute på äventyr samtliga på denna bräda skulle skita ner sig och falla döda till backen av
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 20:13   #13
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Göran Kropps Mnt Everest. Fortfarande kalla kårar från den tiden det begav sig.

Cykla hela vägen ner, bestiga skiten utan syrgas samt få avbryta och rädda folk osv. En riktig äventyrare.

Nutid är det väl bara Kilian Jornet som känns som den mest extrema inom kardio/bergstoppar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 21:16   #14
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Med all respekt för skuggan och hans bedrifter så står hans typ av äventyrande knappast för något cutting edge. Det sker gott om seriösa nyturer i allt extremare miljöer varje år, i god alpin stil istället för med stöd av sherpas. Ingen svensk står för dessa men varken Sträng, Skinnarmo eller Kropp har varit del av ett internationellt avant garde, förutom Kropps syrefria bestigning av Everest. Men det finns gott om svenskar som är ute på äventyr samtliga på denna bräda skulle skita ner sig och falla döda till backen av
Dessutom är han ju i samma ålder som TS kallade för "äldre" hehe
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 21:55   #15
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Varför är alla svar om bergsklättrare när frågan gällde äventyrare?

Hej till du som sa Sven Hedin var den siste.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)