Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-21, 14:24   #16
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
Har också gjort werlabs XL prov. För att jag vill ha koll och är intresserad. Hade dessutom dragits med en långdragen förkylningskänsla under en lång period och ville se att det inte var något annat.
Gjorde koll hos läkaren med och fick ut de prover de tog, då får man bara resultat och det säger inte så mycket. En läkare som säger, det ser bra ut mot att få detta (se skärmdump) för varje värde tyckte jag var toppen. Plus att werlabs kollar så mycket mer och man slipper tjata sig till alla tester.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20190921_151735.jpg (138.3 KB, 0 visningar)
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 15:43   #17
Tjenis
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Nelli Visa inlägg
Gjorde koll hos läkaren med och fick ut de prover de tog, då får man bara resultat och det säger inte så mycket.
Är inte helt med nu. Resultat?
Fick du inte se dina värden?
Tjenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 15:45   #18
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Nelli Visa inlägg
Har också gjort werlabs XL prov. För att jag vill ha koll och är intresserad. Hade dessutom dragits med en långdragen förkylningskänsla under en lång period och ville se att det inte var något annat.
Gjorde koll hos läkaren med och fick ut de prover de tog, då får man bara resultat och det säger inte så mycket. En läkare som säger, det ser bra ut mot att få detta (se skärmdump) för varje värde tyckte jag var toppen. Plus att werlabs kollar så mycket mer och man slipper tjata sig till alla tester.
Tror att inte på att inte gå till VC/eller läkare med de här sakerna. De här sk. Hälsotesterna är rätt värdelösa och leder i 99.8 % fallen inte till något alls.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-09-21 klockan 15:48.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 19:24   #19
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tror faktiskt att det kan vara viktigt, det är vanligt idag att man hör folk säga "Har man inga problem är det ingen idé att kolla upp det blabla" men det utgår ju ifrån att man inte vill må bättre och att man är helt nöjd med sin nuvarande situation.

Dvs, du kan må bra och helt okej idag utan att det är något fel på dig men om man gör dessa tester och upptäcker en brist på något så kan man om man åtgärdar det må lite bättre. Är det nödvändigt att må "lite bättre" ? Ja det är väl upp till var och en men jag skulle i alla fall inte spotta på att folk gör den här typen av tester och kalla det för ett slöseri med pengar.

Den bil kommer säkert rulla i många år utan att du kollar den på besiktningen men om du kollar den på besiktningen varje år så kan du upptäcka saker som du kan åtgärda som kanske får bilen bättre.

Har du råd så gör testet.
Så resonerar bara en person utan medicinsk kunskap. Vet du någonting alls om medicinsk screening hade du varit av en annan åsikt. Sannolikheten att man hittar något behandlingsbart av värde med slumpvisa blodprover hos en symptomfri person är väldigt liten. Risken är mycket större att man hittar prover som ligger utanför referenvärdena utan att sjukdom/brist föreligger (statistiskt sett kommer ca 1 av 20 test göra det, det är så problem är uppbyggda, de kan inte täcka in alla). Detta leder i sin tur i bästa fall endast till oro och onödiga besök till vården (vilket belastar landstingen och vidare oss skattebetalare). I värsta fall leder det till ytterligare medicinska undersökningar vilket aldrig är helt riskfritt, radilogiska undersökningar med ökad cancerrisk, biopsier med smärta och infektion och blödningsrisk etc.

Jag skulle aldrig ta dessa prover om jag inte upplevde några symptom, och jag har aldrig hört någon av mina kollegor uttala sig positivt om dem. Så mitt tips till dig är: Sök vård om du har besvär. I annat fall, håll dig till dina bilar.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 20:58   #20
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Ja var det inte nått Gudiol lade ut för ett tag sedan om att typ 25% som inte hade några problem hade div fel på rygg, axlar mm om man gjorde en MRI/MRT?

Lite som när folk inte har en 100% symmetrisk knäböj och bestämt tror att det måste fixas, fast det inte ens går, eller behöver fixas.

Känns det fel så kolla upp, var ingen hypokondriker.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 06:56   #21
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Så resonerar bara en person utan medicinsk kunskap. Vet du någonting alls om medicinsk screening hade du varit av en annan åsikt. Sannolikheten att man hittar något behandlingsbart av värde med slumpvisa blodprover hos en symptomfri person är väldigt liten.
Så resonerar bara en person utan förståelse för skillnader mellan individens behov och populationers bästa generellt. Hade du förstått det hade du varit av en annan åsikt.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 07:35   #22
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Gå till din vårdcentral istället.
Och säga att man lite diffust känner sig hängig? Vilka prover tar dem då?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 07:52   #23
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Och säga att man lite diffust känner sig hängig? Vilka prover tar dem då?
Tror inte dom tar några blodprov alls blodvärde på sin höjd, först när man har kraftiga symptom som går att observera som viktnedgång, kraftig smärta osv som en grundligare blodprovstagning görs.


Finns en mängd hälsotillstånd som du kan upptäcka med "Hälsotest" fast sannolikheten att man har det är nog ej stor, har man pengar kan det vara värt att ta, skulle dock göra max vartannat år.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 08:13   #24
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Så resonerar bara en person utan förståelse för skillnader mellan individens behov och populationers bästa generellt. Hade du förstått det hade du varit av en annan åsikt.

MVH
/Bruce
Och du verkar inte förstå att personers upplevda behov och deras egentliga behov ofta är två helt olika saker. Framförallt gällande medicin i dagens samhälle när alla är sin egen "google-läkare".

Att använda onödiga blodprover som någon slags snuttefilt när ca var 20e prov helt naturligt kommer ligga utanför referensvärdena är inte hållbart. Det kommer skapa mer oro än sinnesro.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 09:11   #25
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Och säga att man lite diffust känner sig hängig? Vilka prover tar dem då?
Frågar först vad det är som gör att individen söker vård samt tidigare besvär eller sjukdomar. Om det har skett en snabb eller långsam förändring av hälsan om det framkommer i samtalet ....Anamnes

Saker som gör att läkaren blir observant är tex;
1. Andfåddhet/Hjärtklappning
2. pip/sus i öronen.
3. Erektil dysfunktion

Kontroll av allmäntillståndet dvs temperatur, vakenhet,andning, mentalt tillstånd, blodtryck etc.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-09-22 klockan 09:13.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 16:28   #26
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenis Visa inlägg
Är inte helt med nu. Resultat?
Fick du inte se dina värden?
Jo det är klart jag fick se resultaten i båda fallen. Men på werlabs fick man även all information runt så man kan avgöra och lära sig själv. I det format som jag la mig in så du fick ni som inte gjort detta får läsa hur det är skrivet.
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 11:09   #27
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Tack för alla intressanta svar.
Nu på åldern höst (40+) så inser jag mer än någonsin att hälsan är viktig,
därav nyfikenheten på ett hälsotest.
2000 kr kanske blir bortslösade eller så ger de mig något.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 12:34   #28
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Tack för alla intressanta svar.
Nu på åldern höst (40+) så inser jag mer än någonsin att hälsan är viktig,
därav nyfikenheten på ett hälsotest.
2000 kr kanske blir bortslösade eller så ger de mig något.
Har du några ärftliga riskfaktorer, har högt blodtryck, överviktig och aldrig mätt blodfetter kan det vara värt.

Symptom som sömnstörningar, trötthet, återkommande depressioner kan ha med upptag av vissa b vitaminer som kan upptäckas men även lågt testosteron.

Om du inte har det ovannämnda kanske det är ovärt med hälsokontroll, upp till dig, ska du ta en så ta den som har flest analyser.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 17:20   #29
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Burksoppa Visa inlägg
Och du verkar inte förstå att personers upplevda behov och deras egentliga behov ofta är två helt olika saker. Framförallt gällande medicin i dagens samhälle när alla är sin egen "google-läkare".

Att använda onödiga blodprover som någon slags snuttefilt när ca var 20e prov helt naturligt kommer ligga utanför referensvärdena är inte hållbart. Det kommer skapa mer oro än sinnesro.
Välkommen till 2019.

Oavsett vilket obskyr inställning till människors frihet överlag man har så kan man inte hindra det uppenbara, om folk vill veta vilka värden de ligger på så kommer de ta reda på det oavsett vad någon förståsigpåare säger är bra för allmänheten i stort. Det skit man fullständigt i om man vill veta.

Du och dina kollegor får vässa till er annars kommer ni inte ha några patienter att behandla om ni inte anpassar er till 2019 och framåt. Och det aktat vad ni vet är bäst för populationer, det bryr vi andra oss inte om. Det handlar inte om statistik eller pengar, folk vill veta och betalar för det. Sen vad de ska med informationen till är deras bekymmer, men folk som har lite intresse brukar inte vara så dumma som man kan anta genom att läsa dina inlägg.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 19:57   #30
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Tack för alla intressanta svar.
Nu på åldern höst (40+) så inser jag mer än någonsin att hälsan är viktig,
därav nyfikenheten på ett hälsotest.
2000 kr kanske blir bortslösade eller så ger de mig något.
Du har säkert någon typ av företagsvård som du kan få tillgång till för att göra en hälsokontroll i så fall står arbetsgivaren för kostnaden. Du får en kvalitativt bättre genomgång av ditt hälsotillstånd på rätt sätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-09-23 klockan 20:02.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)