Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-04, 10:46   #11206
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Gått upp till morgonvikt på 75,8kg men tror jag fortsätter tappa fett...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg F99D45C4-B38E-46EE-A88A-E2A3ABAF423B.jpg (148.2 KB, 0 visningar)
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 13:39   #11207
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Drömfysik Robban!
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 13:45   #11208
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Drömfysik Robban!
Tack!

Ska ner massor till så blir spännande o se hur det blir...
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 22:53   #11209
Cykelvasan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 17
Gått från 100kg blankt till 83,5kg sedan januari. Fortsätter trumma nedåt, bör nå 75kg någon gång i höst. Därifrån sen blir det att lägga på muskler istället. 182cm lång.
Cykelvasan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 19:06   #11210
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Nere på 62,8 i dag med styrkan i behåll. Kommer nog tappa ett par kilo till innan jag lägger mig på balans.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 19:30   #11211
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Hanse Visa inlägg
Nere på 62,8 i dag med styrkan i behåll. Kommer nog tappa ett par kilo till innan jag lägger mig på balans.
ingen bild Hanse ?
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 07:27   #11212
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Citat:
Ursprungligen postat av Hanse Visa inlägg
Nere på 62,8 i dag med styrkan i behåll. Kommer nog tappa ett par kilo till innan jag lägger mig på balans.
Att styrkan kvarstår är ett bra måttstock för en lyckad diet! Grattis! Hur lång är du? Spontant känns vikten väldigt lågt för en vuxen man.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 11:57   #11213
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Minicut 2019

Prelude
Hela 2019 är året med fokus #rebuild. Det vill säga att jag ägnar hela året till uppbyggnadsträning; både mental, metabol och fysisk. Året är med andra ord i sin helhet off-season eller s.k. opti-season. Men för att kunna hålla den formen jag vill på högre kroppsvikt så måste jag ändå ha s.k. mini-cuts strategiskt utplacerade under min off-season. Slutmålet är att nå ~93,5kg med magrutor och ~12ish procent kroppsfett (med magrutor iaf sub15%).

Pre Mini-cuts
Jag började året med 7 veckors överskott och 1 veckas minicut bara för att känna på det. En veckas minicut innebar i princip bara att jag slapp äta så jävla mycket mat. Skönt, men mindre effektivt. Nästa fas körde jag överskott i ca 8 veckor innan jag tog 14 dagars minicut med två dagars refeed mitt i. Effektiv underskottstid: 12 dagar. Insåg att jag inte behövde någon systematiskt planerad refeed när jag minicutar utan det är bara att köra på. Nästa minicut skulle vara 3 veckor lång utan refeeds men det slutade väl med att den var typ 16-18 dagar lång med en intuitiv refeed mot slutet. Det hände inte jättemycket med formen om jag ska vara ärlig, bara att jag tappade mycket glykogen, lite fett och några fluffiga onödiga kilon vätska.

The Real Mini-cut
Min första "riktiga" minicut detta året skulle vara (minst) 4 effektiva veckor i sträck för att ge en tillräckligt stor effekt på kroppsfettet för att göra skillnad i slutändan. Refeeds ENDAST vid "behov". Ja, jag känner på mig när jag behöver en refeed. Effektiv diet innebar i detta fallet dryga ~3000 kcal på samtliga dagar, möjligtvis några hundra kilokalorier mer på tunga träningsdagar. Makros: ~200p/massa kolhydrat/minimalt med fett. I slutändan snittade jag nog 3200 kcal, +200g protein 3-400g kolhydrat och 60-70g fett per dag. Kontentan var att jag kan och bör köra en mer aggressiv diet utan carb-refeeds när jag väl minicuttar för att faktiskt få ut något utav tiden jag ägnar åt det. Annars blir det bara en ändlös cykel av carbdepleting och carbloading.

Reslutat
Började på 92,5kg och såg ut som michelingubben från ghostbusters.
Slutade på 88kg mer lik den stora pepparkaksgubben i shrek.

Den totala viktförlusten var nog från 92,5 -> 86,1 kg d.v.s. -6,4kg men min genomsnittsvikt veckan som jag började var ~91kg morgonvikt och jag slutade carbloadad på 88kg så egentligen gick jag "bara" ner 3kg. Procenten gick från dryga 13-14% till 10-11%. Mätte med kaliper.

Total tidsåtgång blev i slutändan 6 veckor varav 5 veckor var effektiv diet-tid, d.v.s. underskott. En dryg vecka av de 6 veckorna var carbloading inför diverse fysiskt krävande festliga evenemang och dagar då jag återhämtade mig från samma evenemang.

16 Juni: 92,5kg med en michelingubbe som referens. pluspoäng om man ser skillnad!


2 Aug: 88,1kg med gingerreferens. har mest tappat fett på röv, lår, och sida mage (sidofläsket)


Sammanfattning
Riktigt lyckad mini-cut! Glad att jag gjorde mina pre-minicuts innan så att jag lärde mig av misstagen INNAN jag gjorde den "riktiga". Jag har aldrig varit i så här bra form på 88kg morgonvikt innan. Det är här jag brukar börjar mina dieter på mycket sämre form. Nu ska jag hålla denna formen innan jag fortsätter opti-season med en stabiliserande recomp-fas och sen lean-gains resten av året. Jag kommer justera makrosen så att jag går upp ännu långsammare denna gången eftersom jag, trots att jag höll mig till planen och bara gick upp 500g i månaden (+0,5%/mån av kroppsvikten), gick upp i mer fett än fettfri massa.

Framöver
Börjar med en stabiliseringsfas av formen på 3500/4000 kcal (vilodag/träningsdag) och ökar sen därifrån. Kommer antagligen ligga kvar på dryga 4000 kcal i snitt per dag en tid framöver och låta kroppen vänja sig vid mängden energi innan jag ökar. Jag ökade +250 kcal/månad förra gången och slutade på 4750 kcal/dag. Det var för grov ökning och dessutom åt jag samma mängd kalorier på vilodagar som träningsdagar for the sake och consistency. Nu kommer jag separera vilodagar och träningsdagar med ungefär 500 kalorier för att lugna ner viktuppgångsprocessen lite. Tror inte jag kommer ha någon längre minicut (5-6 veckor) detta året. Möjligtvis en kortare vid behov (max 4 veckor effektiv tid).

Upward and onward!
Lite sammanfattning av reflektioner från årets mini-cut. Kanske kan hjälpa någon!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 12:13   #11214
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur skiftar träningsvolymen beroende på målsättningen, RassK? Justerar du frekvens, intensitet, volym, osv?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 16:55   #11215
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hur skiftar träningsvolymen beroende på målsättningen, RassK? Justerar du frekvens, intensitet, volym, osv?
Jag glömde nämna det:

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Tillägg: Träning
Träningen ändrade jag egentligen inte särskilt mycket på förutom att jag var lite mer restriktiv med träningsvolymen efter de första 1-2 veckorna. Drog ner setvolymen lite grann för att anpassa för den minskade återhämtningskapaciteten. I övrigt så gick jag bara fler steg (15-20k/dag) och simmade lite oftare. Körde nått jävla HIIT-pass på cykeln (modified wingates), sprang EN gång på ett kurvat löpband och körde lite assaultbike/skierg som uppvärmning men annars ingen cardio.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 07:41   #11216
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Att styrkan kvarstår är ett bra måttstock för en lyckad diet! Grattis! Hur lång är du? Spontant känns vikten väldigt lågt för en vuxen man.
167 cm över havet. Kört Luciapokalen ett par gånger och då vägt in på 61 kg. Förra årets diet slutade på 62 kg i bra form (men tävlade inte). Har sedan dess inte kört någon byggarträning och minimalt med benträningen pga höftproblem. Så jag har tappat lite massa på benen tyvärr. Kör just nu mest bänkpress och löpning.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 10:24   #11217
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Rassk och Robban, hur långa är ni? Grymma fysiker hur som helst!
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 11:15   #11218
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
ingen bild Hanse ?


Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 12:13   #11219
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
14 juli - 91.1 kg

10 aug - 88.4 kg
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 20:29   #11220
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Juli 28: 102,8 kg
Juli 31: ~101 kg
Augusti 3: 99,2 kg
Augusti 6: 99,2 kg
Augusti 7: 98,8 kg
Augusti 8: 98,5 kg
Augusti 9: 97,8 kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)