Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-10, 18:48   #12361
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
https://www.di.se/live/simon-blecher...ana-som-tokar/

Håller med. Vi bör toklåna, tokrenovera Sverige på ett långsiktigt hållbart sätt. Tänk dig Roms gamla stenbyggnader. Sen skiter vi att betala tillbaka. Vi lånar en skvätt av alla bara så kommer ingen orka bråka om det i förlängningen.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 20:32   #12362
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ställer mig skeptisk till beowulf. När godkänt väl kommer tror jag på kursfall när rusningen uteblir och paniken för detta kommer.

Det är bara kortsiktiga ägare som tryckt upp kursen. De väntar alla på beslut. När det kommer vill de ut.


Alla kortsiktiga har redan köpt.
Alla långsiktiga som inte redan har köpt, vill veta mer innan de köper. BV är redan högt och vägen till drift år framåt. Varför skulle de köpa nu?

Alltså är det fall framför er.
Det jag hoppas på är rörelse uppåt vid godkännande. Hur stor den rörelsen blir är mindre relevant för mig, då detta verkligen är en kort position som du säger. Vissa verkar surra om 2-4kr och jag kan kanske tro på 2:an, men har svårt för 4.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 06:53   #12363
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Didner och gerge plockas bort från mitt pensionssparande av Skandia, why? De har sållats bort pga de nya fondreglerna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 07:11   #12364
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Didner och gerge plockas bort från mitt pensionssparande av Skandia, why? De har sållats bort pga de nya fondreglerna?


De nya reglerna gäller väl ppm, och det bör inte påverka ditt sparande hos Skandia.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 10:45   #12365
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det jag hoppas på är rörelse uppåt vid godkännande. Hur stor den rörelsen blir är mindre relevant för mig, då detta verkligen är en kort position som du säger. Vissa verkar surra om 2-4kr och jag kan kanske tro på 2:an, men har svårt för 4.
Ja det förstår jag att du gör det gör alla andra också.

Problemet jag ser är att ett JA är ganska säkert. Frågan man bör ställa sig är därför:
Vilka kortsiktiga har inte redan handlat? Varför skulle vissa vänta tills efter JA, kursen kommer ju då (och är redan) vara upptryckt.

Vilka långsiktiga har inte redan handlat? De har redan passat på att gå långa när kursen var betydligt lägre än nu.


Vilka finns kvar som ska vilja in efter JA? Alla har redan köpt. Det här kommande beslutet är årets sämst bevarade hemlighet. Aktien är proppfylld av folk som tror de ligger steget före och nu ska göra världens affär. Samma typ av folk som brukar komma sent på bollen och trycka upp kursen efter dylika beslut. Nu är de redan inne, och det finns ingen kvar som kommer köpa upp kursen, åtminstone inte i närheten av lika många som kommer vilja ut.

Jag ser väldigt mycket fram emot att se om min teori stämmer.

Jag tror på att kursen når upp till 1,4 mellan 09-10,sedan är det snabbt ras ner under kronan och sedan svajigt mellan 0,9 till 1,1.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 11:20   #12366
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
En av de svårare sakerna jag känner är att fatta säljbeslut. Tänkte därför lyfta frågan här.

Har ni någon speciell strategi när ni säljer?
Tycker det är mentalt svårt åt bägge håll tycker jag, säkra hem en vinst, ja det kan vara en idé, men kanske ska aktien upp mer. Eller realisera en förlust, ja, men kanske vänder den och hämtar sig om man ligger snett.

Utgångspunkten borde vara nuläge och om jag fortfarande tror på bolaget alls och skulle jag köpa aktien idag?

Förstår att strategier är personliga och att vad som passar för en kanske inte passar för en annan. Men tänkte ändå att man kanske kan få lite tips på vettiga "regler" att förhålla sig till, exv. nyckeltal som kan vara avgörande, eller tekniska indikatorer, eller för den delen fundamental analys som styr, ffa. säljbeslut.

Hur tänker ni?

Finns det bra tips på litteratur som behandlar området psykologin inom investeringar/börsen?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 19:46   #12367
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
https://podcasts.apple.com/se/podcas...n/id1293771091

Kvalitetsaktiepodden har sund inställning. De köper endast kvalitetsaktier till underpris och säljer när det förväntade värdet är uppnått. De viker inte från dem linjen.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 20:01   #12368
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
https://podcasts.apple.com/se/podcas...n/id1293771091

Kvalitetsaktiepodden har sund inställning. De köper endast kvalitetsaktier till underpris och säljer när det förväntade värdet är uppnått. De viker inte från dem linjen.
Det låter som att de har kopierat min strategi. wtf!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 21:27   #12369
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
En av de svårare sakerna jag känner är att fatta säljbeslut. Tänkte därför lyfta frågan här.

Har ni någon speciell strategi när ni säljer?
Tycker det är mentalt svårt åt bägge håll tycker jag, säkra hem en vinst, ja det kan vara en idé, men kanske ska aktien upp mer. Eller realisera en förlust, ja, men kanske vänder den och hämtar sig om man ligger snett.

Utgångspunkten borde vara nuläge och om jag fortfarande tror på bolaget alls och skulle jag köpa aktien idag?

Förstår att strategier är personliga och att vad som passar för en kanske inte passar för en annan. Men tänkte ändå att man kanske kan få lite tips på vettiga "regler" att förhålla sig till, exv. nyckeltal som kan vara avgörande, eller tekniska indikatorer, eller för den delen fundamental analys som styr, ffa. säljbeslut.

Hur tänker ni?

Finns det bra tips på litteratur som behandlar området psykologin inom investeringar/börsen?
För egen del är det helt beroende på mina förväntningar, långsiktiga som kortsiktiga. Om det t.ex. är ett life science-bolag, typ Immunicum, så ser jag till fundamenta och grottar ned mig så gott det går innan jag ens köper aktier.

Därefter ser jag över positionerna: lång eller kort?

Mentalt så innebär lång position en viss immunitet mot kurssvängningar nedåt. Även om det faller eller rusar blir reaktionen liten hos mig. Medan rörelse uppåt kan innebära sälj, men sannolikt inte.

För korta positioner är det mer fingret på avtryckaren. Jag vill säga att min inställning är hellre säkert spelande och mindre vinst än stort risktagande, även om den inställningen föll under Bitcoin-bubblan.

Utöver det håller jag alltså koll på vilka triggers som kan förväntas. Positiva triggers styr sällan mina beslut, medan negativa kan innebära ett snabbt säljorder för att undvika större tapp.

Senast redigerad av Rahf den 2019-10-16 klockan 21:30.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 07:30   #12370
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Det låter som att de har kopierat min strategi. wtf!
Hmm... Jag brukar försöka göra motsatsen. Kanske borde tänka om?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:04   #12371
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Jag kom på idag att jag roade mig med att sätta lite anteckningar i Avanza när folk här rekade aktier när börstråden var het hösten 2015. Här kan vi se utfallen!



Rekommendationerna är alltså där jag håller musen.

Senast redigerad av Xtreme-G den 2019-10-17 klockan 08:05.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:22   #12372
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Jag kom på idag att jag roade mig med att sätta lite anteckningar i Avanza när folk här rekade aktier när börstråden var het hösten 2015. Här kan vi se utfallen!


Rekommendationerna är alltså där jag håller musen.
Roligt gjort! Alldeles för många som tror att de har koll.
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:26   #12373
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Jag kom på idag att jag roade mig med att sätta lite anteckningar i Avanza när folk här rekade aktier när börstråden var het hösten 2015. Här kan vi se utfallen!

Rekommendationerna är alltså där jag håller musen.

Så, man ska alltså inte ta aktietips från okända människor på ett internetforum?

Snyggt jobbat med sammanställningen.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:33   #12374
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Hmm... Jag brukar försöka göra motsatsen. Kanske borde tänka om?
Ja, du bör ta rygg på grabbarna på Kvalitetpodden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:33   #12375
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Sensys Gatso! Herre min tid vad jag förlorade i % där. Och sjukt nog låg jag 50% plus en viss tid, men sålde inte pga att jag "bara ville ha 100% plus". Så fruktansvärt retarderat och nybörjaraktigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)