Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-21, 13:45   #1
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Massage-pistol?

Har en bekant som får behandling av en fysioterapeut som använder någon typ av massage-pistol som fungerar riktigt bra påstås det (vad heter apparaten på svenska? Massage gun-/device verkar vara den engelska benämningen).

Funderar på att köpa en liknande och undrar om någon har tips på modell?
Finns många olika varianter och prisklass från 1000SEK - 6000SEK och jag undrar om de billigare fungerar ok?

Finns att beställa från exv. aliexpress för runt 1000SEK (sedan tillkommer väl moms + tull)

https://www.aliexpress.com/item/3301...chweb201603_53

Någon som har erfarenhet av denna modell eller liknande?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 14:08   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Ser ut som typ stötvågsbehandling för hemmabruk? Som gissningsvis är klenare då, för stötvåg gör jävligt ont och jag skulle inte benämna det som massage

Jag ser framför mig ett väldigt dyrt alternativ till något som en billig vanlig bandyboll förmodligen skulle klara av lika bra.

Om du inte har något specifikt du fått rekommenderat att "egenbehandla" och har någon hemma som kan hjälpa dig med den där då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 14:10   #3
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ser ut som typ stötvågsbehandling för hemmabruk? Som gissningsvis är klenare då, för stötvåg gör jävligt ont och jag skulle inte benämna det som massage

Jag ser framför mig ett väldigt dyrt alternativ till något som en billig vanlig bandyboll förmodligen skulle klara av lika bra.

Om du inte har något specifikt du fått rekommenderat att "egenbehandla" och har någon hemma som kan hjälpa dig med den där då.
Stötvågsbehandling är precis vad det heter som hon går på.

Du har kanske rätt där, men tänker att det är lite olika ändå givet den pulserande rörelsen?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 15:44   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Stötvågsbehandling är precis vad det heter som hon går på.

Du har kanske rätt där, men tänker att det är lite olika ändå givet den pulserande rörelsen?
Jag har fått stötvågsbehandling på en axel en gång. Träffade samma snubbe under loppet av ca ett halvår och vi körde som sagt bara stötvåg vid ett enda tillfälle (det första).

Tror personligen stötvåg är något man gör ett par enstaka tillfällen och det är nog viktigt för att det ska vara effektivt att man vet vad man gör.
Med andra ord hade jag lagt tusenlappen på 5 besök till en kunnig sjukgymnast eller dylikt istället.

Vad är anledningen till att du vill köpa en sån där egentligen? Bara att du har hört av din bekant att det funkar bra för denne?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 15:49   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Olika mekanismer med en massagepistol som ger ytligt tryck och en stötvåg som genererar ljudvågor som fortplantar sig X centimeter ned i vävnaden. Vad som sker kan man övergripande läsa t.ex. här.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 16:16   #6
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
För egen del tänkte jag ha det som en del i vardaglig stretch och återhämtningsrutin. Tror inte de modeller jag tittat kanske är lika kraftfulla som de proffsen använder =)

Men funderar även på att ge henne en egen så att hon själv kan köra vid behov, hon har både en muskelskada hon fick när hon som fotgängare blev påkörd av en bil på övergångsställe (många år sedan, men får alltså stötvågsbehandling än idag för att jobba med ärrvävnaden) men hon har även compartmentsyndrom och kronisk benhinneinflammation om jag förstått saken rätt, så mycket smärta och hon brukar behöva massage så mycket som möjligt. Även om en sånhär massagepistol skulle göra liten skillnad, tänker jag många bäckar små =)
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 17:23   #7
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Köp en jigsaw och bygg om den till en massage-pistol, finns massa guider på det online. Gör inget dumt och penetrera halsen bara..
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 21:26   #8
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Köp en jigsaw och bygg om den till en massage-pistol, finns massa guider på det online. Gör inget dumt och penetrera halsen bara..
Köper gärna en färdig, värderar min tid också =) Sedan vettetusan om att bygga om en Makitasticksåg vore billigare

Såg däremot att det fanns färdiga kit att köpa rätt billigt https://www.aliexpress.com/item/3298...chweb201603_53

Men tänkte ändå köpa en färdig variant.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 08:00   #9
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Köper gärna en färdig, värderar min tid också =) Sedan vettetusan om att bygga om en Makitasticksåg vore billigare



Såg däremot att det fanns färdiga kit att köpa rätt billigt https://www.aliexpress.com/item/3298...chweb201603_53



Men tänkte ändå köpa en färdig variant.
Om du gör det själv och blir nöjd, kommer du värdera det du byggt och även din tid högre.
Mvh
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 21:28   #10
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Har en bekant som får behandling av en fysioterapeut som använder någon typ av massage-pistol som fungerar riktigt bra påstås det (vad heter apparaten på svenska? Massage gun-/device verkar vara den engelska benämningen).

Funderar på att köpa en liknande och undrar om någon har tips på modell?
Finns många olika varianter och prisklass från 1000SEK - 6000SEK och jag undrar om de billigare fungerar ok?

Finns att beställa från exv. aliexpress för runt 1000SEK (sedan tillkommer väl moms + tull)

https://www.aliexpress.com/item/3301...chweb201603_53

Någon som har erfarenhet av denna modell eller liknande?
Jag har ingen erfarenhet själv men mindes att Joe Rogan snackade om en massagepistol precis i starten av detta avsnittet:


Det verkar vara denna:
https://timtam.tech/

Kostar ju en slant och verkar rätt hardcore men den är kanske effektiv nog att vara värd sitt pris...
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 21:50   #11
crille
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 83
Jag brukar använda en polermaskin från Biltema på stela muskler.
crille är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)