Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-27, 09:04   #16
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Träna lugnt, sunt & regelbundet. Ät lugnt, sunt och regelbundet. Öka volym & intensitet otroligt varsamt. Du skall träna i typ 80 år. På en 25 års träningsperiod så ger 2% årlig avkastning mer än 10% vartannat år.

Mao, ge fan i att optinoja, jaga inte varje enskild repetition för att sedan skada dig eller bränna motivationen utan bättre du tränar dina 3-5 pass i veckan 12 månader om året och äter halvbra alltid än att superoptimera stundtals för att sedan stundtals tappa det totalt och leva på nötter, campari & armbrytning.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 09:13   #17
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
1. Tunga, djupa, knäböj.
2. Consistency is key
3. Recovery > Performance
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 09:20   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Bulken får ta mycket skit och det är fan rättmätigt Det är verkligen totalt vansinne att lägga på sig hull, eller skita i att ta bort hull, för att inte gå bakåt eller ev. plocka fem kg varannat eller vart tredje år i en övning när ens styrkeprogression har börjat stagnera. Det inser man nu i efterhand. Jag tycker dock att det är motiverat om resultatet blir att man gör tydliga framsteg. Skulle någon säga "om ett år fixar du serien 200-155-280, du måste dock gå tillbaka till din gamla kroppsform på 96-97 kg under hela detta år" så hade jag lätt övervägt det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 11:51   #19
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bulken får ta mycket skit och det är fan rättmätigt
Tror många bulkar på fel sätt också, äter fel saker och rör på sig för lite.

Bulkar du på kyckling och proteinpulver samt rör på dig och lever ett aktivt liv i övrigt så tror jag inte det är så farligt.

Men äter du glass och ligger på soffan så är det ju inte så bra.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 12:33   #20
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag har alltid varit spartansk med redskap men att jag tidigare borde litat på mig själv och min hjärna mer. Att det är jag själv som tränar musklerna, inte redskapen som tränar musklerna. Du kan bli mjukare med hjälp av en foam roller men du är inte stel för att du inte har en foam roller. För att illustrera det. Det tror jag kan passa andra men inte alla, vissa behöver externa redskap till precis allt, annars kommer de inte igång och gör ingenting istället.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 12:56   #21
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
1. Ät ordentligt.
2. For realz, ät ordentligt.
3. Skit i korrelationen låg vikt -> springer snabbare. Den är obetydlig i sammanhanget.
4. Att vara hel är mer värt än att vara smal.

I övrigt tror jag att det är viktigt att få göra sina egna misstag i träningen (och livet).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 13:07   #22
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Börja bulka vid 14 års åldern och få gradvis ökning av steroider med åldern och bli ett fruktansvärt starkt odjur.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 18:13   #23
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tror många bulkar på fel sätt också, äter fel saker och rör på sig för lite.

Bulkar du på kyckling och proteinpulver samt rör på dig och lever ett aktivt liv i övrigt så tror jag inte det är så farligt.

Men äter du glass och ligger på soffan så är det ju inte så bra.
Att kalla käka glass och ligga i soffan för en bulk låter mer som en väldigt dålig eufemism

---

Jag hade fokuserat mindre på rena styrkeökningar och riktat min energi till att må och se bättre ut.

Därför hade jag ätit något renare och hälsosammare. Hade viljat köra mer högvolym, BB-inriktad träning, det ger mig inte nödvändigtvis bättre resultat men känns skonsammare för kropp och hjärna.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 10:27   #24
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
3. Skit i korrelationen låg vikt -> springer snabbare. Den är obetydlig i sammanhanget.
Skulle säga helt tvärtom faktiskt. Vikten påverkar tiderna enormt i löpning nästan mer än ökad träning i det korta perspektivet särskilt om man har lite att ta av. Men jag förstår förstås din poäng här...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 10:39   #25
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Skynda långsamt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 10:58   #26
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
1. Få in två korta 4x4-intervaller i veckan på valfritt sätt oavsett om målet enbart är styrketräning. Bra syreupptagning gör mycket för både vardag och träning i allmänhet.

2. Träna varje dag men inte nödvändigtvis med så stor volym per pass. Missar man ett pass ibland är det verkligen skitsamma.

3. Gå till gymmet även under dagar du inte är motiverad till det. Efter varje uppehåll kommer du annars ångra att du inte spenderade 20 minuter på att underhållsträna varje dag istället för att ligga på soffan i 3 månader och tappa enormt mycket mot vad du skulle ha gjort om du bara hade disciplin att gå till gymmet när motivationen är låg.
Träningen i sig är inte så viktig. Gör något roligt, men behåll rutinen att gå till gymmet.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 11:35   #27
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Skulle säga helt tvärtom faktiskt. Vikten påverkar tiderna enormt i löpning nästan mer än ökad träning i det korta perspektivet särskilt om man har lite att ta av. Men jag förstår förstås din poäng här...
Så är det ju och jag tänker inte argumentera emot dig då du har rätt. Samtidigt så kan jag emellanåt känna att det kan bli FÖR stort fokus på vikten. När de flesta som börjar löpa sätter ett någorlunda långsiktigt mål så är det inte 35 min på milen utan snarare 45. Nu har alla olika förutsättningar men för att nå ett sådant mål så skulle jag generellt säga att man ska oroa sig över att löpträna snarare än att skaffa sig en kenyan-kropp. Det får liksom finnas någon gräns för vad man tror är möjligt och inte möjligt med hänsyn till kroppsvikten. Den får absolut vara en ursäkt men inte en ursäkt för precis ALLT. Nu kommer några utav er att spy i munnen men bara man tränar hårt så kommer man att bli bättre än de flesta andra även om man väger lite mer, av den enkla anledningen att de flesta inte tränar hårt

Ville bara flika in det
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 11:52   #28
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Att inte ta träningen på så jädra stort allvar. Din omgivning, frånsett ett ytterst litet skikt tränande människor, kommer inte att döma dig efter det här.
Vill förresten också skriva under på det här, sjukt bra poäng. Det tog mig 26 år att ställa upp i ett lopp p.g.a. extrem prestationsångest. Jag hade liksom flera år i tonåren där löpningen var min USP men jag vågade aldrig delta i något lopp eftersom att jag var rädd att prestera något som inte var objektivt riktigt bra. I takt med att jag år för år blev sämre på att löpa så blev jag istället rädd för att ställa upp och prestera ett resultat som hade varit sämre än mitt teoretiska resultat när jag var som bäst. Så jävla rubbat. Det finns liksom ingen annan än jag som verkligen bryr sig om hur det går, det har man förstått först nu.

Idag hade det varit skitkul att ha några resultat att jämföra med från de åren.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 15:40   #29
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
- Lyft inte tungt ofta (8RM och nedåt) och använd inte en för hög volym, det kommer nästan garanterat ikapp dig på senare år.

- Var ALLTID löjligt noga med att ryggraden är neutral och programmera smart så att den inte får för mycket stryk och tillräckligt med återhämtning.

- Värm alltid upp ordentligt.

- Håll dig borta från övningar där överarmarna är bakom kroppen (dips, press- och drag bakom huvudet) och där du abducerar överarmarna över 80° inåtroterade, som t.ex. upprätt rodd.

- Håll alltid nere och ihop skulderbladen när du utför bröstövningar, jag har sett allt för många förstöra dem genom att slarva med detta.

- Slarva inte med bålträningen eller dina rotatorcuffar.

Senast redigerad av Jhammar den 2019-03-29 klockan 15:41.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 22:55   #30
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Strunta i HIT, PFT och liknande lågvolymsprogram. Dessa funkar inte. Träna axlar och armar, förlita dig inte på basövningar enbart. Träna ben för fan.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)