Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-14, 19:59   #196
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag drar sakerna väldigt långt, det är jag medveten om, men jag har aldrig träffat en människa med ett reellt bostadsproblem.

Problemet är att pendlingen är 37 minuter åt varje håll, bostaden är en för liten tvåa, eller helt enkelt att tvåan inte är en trea.

Trean är inte en villa i täby, eller liknande.

För de som vill ha bostad så finns det bostäder att ordna, men klart att man får jobba för det, och det kan kosta. Det är samma problem för mig i en "avbefolkningsglesbygdskommun", det finns objekt här det är huggsexa om också, och de flesta objekt går till någon annan.

Folk har för höga förväntningar på vad deras liv skall vara och hur det ska se ut. På alla nivåer i samhället, men det är väl människans natur, men det känns som att under det senaste decenniet, speciellt nu under de senaste fem åren, så skulle hela befolkningen behöva en örfil för att komma tillbaka till verkligheten.

En aspekt jag funderat på, men inte orkat efterforska, är vart urbaniseringen planat ut, i procentuell fördelning, i länder som ligger före oss i urbaniseringen.
För står vi inför, åtminstone under vår generation, en utplaning. '
Så finns det många intressanta scenarion för de som sitter fast i det här och funderar och funderar.

För som du säger, nu har kompetensen flyttat bort från stenbrottet.

Men nu står vi inför (förhoppningsvis) en industriell revolution 3.0, ifall energilagringskriget fortsätter i samma takt som de senaste åren, och den digitala infrastrukturen fortsätter bredda ut sig, så hoppas jag som bondfåne, att världen kommer utvecklas till flera små urbaniserade samhällen, i storlek med Gävle, Sundsvall, Umeå.
Där den egentliga gränsen för optimal nytta går i tätbebyggelse.

Jag själv lever i en bubbla där min sambo är anställd konsult i Stockholm, men vi har flyttat ut till en gård i ett litet samhälle om ~3000 hushåll.

Nästa steg för oss är att köpa granngården, som är större, dra in fiber om två år, installera solcellsanläggning på ladan, och förhoppningsvis bo gratis i en stor jordbruksfastighet om 10 till 20 år.

Det är en aspekt som flera av de som nu gjort en enormt löjlig avkastningskarriär i lågränteläget, bör fundera på. Vart får man mest timmar i livet.

Ursäkta avsteget från originaldiskussionen, men jag tror vi har i grunden samma tankegång gällande köp av bostad och allmännyttan, även fast jag löjlar mig lite extremt med Yes.

EDIT: måste ta hand om en tvååring, ursäkta svenskan, jag lär få fortsätta eventuellt imorgon

EDIT2: TLDR; Folk söker fel bostad, därför tycker dom att det är bostadsbrist. min ståndpunkt.
Det jag delar med dig är att även jag vill bo på din gård, eller ja: min gård! men i ett lite senare skede. De senaste åren har jag dessutom jobbat totalt frilans dessutom så något förvärvsarbete har inte bestämt min bostadsort. Däremot är ju jag en fullblodsfagott och gillar att äta och dricka goda grejer och då duger inte Ytterpruttmålas kebabtallrik även om den är väldigt god. Jag som kommer Rödnackemåla (grannort till Y.) är dessutom _extremt_ trött på och färdig med själva lantisgrejen. Inte landsbygden i sig utan ... ni som bor där. Ja! jag har en manbun, och äter ute ofta, är liberal, gillar surdeg osv och är inte särskilt lagd åt ut-med-packet-hållet. JA! JAA! Detta är det enda samtalsämnet i alla jävla rövhålor runt i landet numer. Det minsta jag står ut med att att bo i en studentord så att folk i gemen är progressiva och åtminstone delvis drivna.

Men du har fortfarande fel om bostadsbristen. Inflyttningstrycket till Stockhom är magnituder större än bostadsbygget och inte fan kan du mena att 45% av beståndet står tomt så att det inte är några problem för detta att fortsätta? Det handlar inte alls om att det normala skulle vara att folk är princessor och deras sovplats innehåller en ärt.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 20:39   #197
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Klart det är bostadsbrist, många företag kan ju inte ens anställa den personal de vill på grund av att de anställda inte får tag på bostad, ex Spotify.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 20:53   #198
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Argumentet är alltså att det går att flytta till en koja i skogen, leva på sitt potatisland och runka till träd samtidigt som man pratar med sig själv. Därför finns ingen bostadsbrist.

Det är rent trams.
Nej argumentet var att de enda som upplever bostadsbrist är de som försöker bo där de inte kan. Även lokalt.

Alla kan inte ha en fet billig lägenhet bredvid dagis och jobb i innerstaden. Jag tror du hoppade några rader när du höll på tolka inläggen mina. ☺️

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 20:56   #199
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nej argumentet var att de enda som upplever bostadsbrist är de som försöker bo där de inte kan. Även lokalt.

Alla kan inte ha en fet billig lägenhet bredvid dagis och jobb i innerstaden. Jag tror du hoppade några rader när du höll på tolka inläggen mina. ☺️

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Men agazza, du ber frågan i din första paragraf där. Ja, de som upplever bostadsbrist är dem... för vilka det finns en brist på bostad. Det är inte uteliggare vi snackar om här.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:01   #200
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det jag delar med dig är att även jag vill bo på din gård, eller ja: min gård! men i ett lite senare skede. De senaste åren har jag dessutom jobbat totalt frilans dessutom så något förvärvsarbete har inte bestämt min bostadsort. Däremot är ju jag en fullblodsfagott och gillar att äta och dricka goda grejer och då duger inte Ytterpruttmålas kebabtallrik även om den är väldigt god. Jag som kommer Rödnackemåla (grannort till Y.) är dessutom _extremt_ trött på och färdig med själva lantisgrejen. Inte landsbygden i sig utan ... ni som bor där. Ja! jag har en manbun, och äter ute ofta, är liberal, gillar surdeg osv och är inte särskilt lagd åt ut-med-packet-hållet. JA! JAA! Detta är det enda samtalsämnet i alla jävla rövhålor runt i landet numer. Det minsta jag står ut med att att bo i en studentord så att folk i gemen är progressiva och åtminstone delvis drivna.

Men du har fortfarande fel om bostadsbristen. Inflyttningstrycket till Stockhom är magnituder större än bostadsbygget och inte fan kan du mena att 45% av beståndet står tomt så att det inte är några problem för detta att fortsätta? Det handlar inte alls om att det normala skulle vara att folk är princessor och deras sovplats innehåller en ärt.
Det finns ju som sagt mellansteg på orter.

I övrigt tycker jag dessa siffror är intressant även ifall de är gamla.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/1...-till.html?m=1


Jag håller med vinter om att det är brist på instegslägenheter.


I övrigt är bostadsbristen bara gnäll bland folk som önskar lite mer hela tiden.







Ursäkta wilderänglänken till de som av någon anledning lägger personlig åsikt i statistik.


Edit, I övrigt håller jag med om nivån på befolkningen i tätort, småort och landsbygd. Det är extremt tråkigt när man har barn att man vet vad man utsätter dom för och vilka förutsättningar man ger dom. Men jag och sambo är introverta eremiter så det är kört för vår avkomma ändå.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2017-06-14 klockan 21:05.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:05   #201
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det jag delar med dig är att även jag vill bo på din gård, eller ja: min gård! men i ett lite senare skede. De senaste åren har jag dessutom jobbat totalt frilans dessutom så något förvärvsarbete har inte bestämt min bostadsort. Däremot är ju jag en fullblodsfagott och gillar att äta och dricka goda grejer och då duger inte Ytterpruttmålas kebabtallrik även om den är väldigt god. Jag som kommer Rödnackemåla (grannort till Y.) är dessutom _extremt_ trött på och färdig med själva lantisgrejen. Inte landsbygden i sig utan ... ni som bor där. Ja! jag har en manbun, och äter ute ofta, är liberal, gillar surdeg osv och är inte särskilt lagd åt ut-med-packet-hållet. JA! JAA! Detta är det enda samtalsämnet i alla jävla rövhålor runt i landet numer. Det minsta jag står ut med att att bo i en studentord så att folk i gemen är progressiva och åtminstone delvis drivna.

Men du har fortfarande fel om bostadsbristen. Inflyttningstrycket till Stockhom är magnituder större än bostadsbygget och inte fan kan du mena att 45% av beståndet står tomt så att det inte är några problem för detta att fortsätta? Det handlar inte alls om att det normala skulle vara att folk är princessor och deras sovplats innehåller en ärt.
Däremot är du väl fet och stark så du passar nog in bra ändå.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:05   #202
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Däremot är du väl fet och stark så du passar nog in bra ändå.
Det är det som gör att de tror att jag är en av dem, så du har rätt tyvärr :/
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:08   #203
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det finns ju som sagt mellansteg på orter.

I övrigt tycker jag dessa siffror är intressant även ifall de är gamla.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/1...-till.html?m=1


Jag håller med vinter om att det är brist på instegslägenheter.


I övrigt är bostadsbristen bara gnäll bland folk som önskar lite mer hela tiden.







Ursäkta wilderänglänken till de som av någon anledning lägger personlig åsikt i statistik.


Edit, I övrigt håller jag med om nivån på befolkningen i tätort, småort och landsbygd. Det är extremt tråkigt när man har barn att man vet vad man utsätter dom för och vilka förutsättningar man ger dom. Men jag och sambo är introverta eremiter så det är kört för vår avkomma ändå.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
I de stora universitetsstäderna får studenterna inte tag i bostad och får därför ofta betala ockerhyror eller bo i tält. Med ditt resonemang borde de istället strunta i att plugga?
Likväl är det orimligt att en person uppväxt i Stockholm ska behöva välja mellan att bo hemma tills den är 30 eller flytta till Eskilstuna.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:16   #204
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men agazza, du ber frågan i din första paragraf där. Ja, de som upplever bostadsbrist är dem... för vilka det finns en brist på bostad. Det är inte uteliggare vi snackar om här.
Ja då har vi ju bostadsbrist här i rövhåla också för jag hittar ingen nybyggd plushusherrgård med 20 hektar betesmark, paddock, lada, ridhus, crossbana, nära till dagis, affär, akutsjukhus, white guide restaurang (nu ljög jag) för runt miljonen.

Bostadsbrist skall jag skrika i lokalblaskan.

Städerna behöver fler instegslägenheter och dessa bör blandas in i resten av staden som förr, innan de började säljas av och slås ihop till större lägenheter.

Annat är bara gnäll för att man blir tvingad att bli en (lite större än normalt) låneslav trots att sina egna avkommor ändå kommer vara tokvinnare på att mamma och pappa kämpade sig genom lågkonjunktur med lån på 5 miljoner.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:25   #205
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Hur många timmar per dag ska man pendla innan man får säga att det finns bostadsbrist?

Där tror jag man har det största problemet. Folk vill gärna pendla mindre än 3 h per dag.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:35   #206
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Hur många timmar per dag ska man pendla innan man får säga att det finns bostadsbrist?

Där tror jag man har det största problemet. Folk vill gärna pendla mindre än 3 h per dag.
Det är mer en logistikfråga. Efter att en stad blivit större än cirka Gävle, eller Umeå storlek så börjar man få negativa aspekter tex trängsel som fortsätter att öka efter att staden växer. Optimalt är fler närliggande mindre städer.

Det är tur nog att sthlm inte tillåter byggnation av högre hus. Det blir inte ett optimalt läge med personer per kvm.

Stadsplanering behöver bli mer långsiktig.
Rent avståndsmässigt bor de flesta max 25 minuter ifrån jobbet i städerna. Det är alla andra som är ivägen som är problemet.

Pendlar man över en timme varje väg kanske man ska tänka över sin möjlighet till förändring eller ifall man placerat sig fel i livet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:35   #207
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Ja då har vi ju bostadsbrist här i rövhåla också för jag hittar ingen nybyggd plushusherrgård med 20 hektar betesmark, paddock, lada, ridhus, crossbana, nära till dagis, affär, akutsjukhus, white guide restaurang (nu ljög jag) för runt miljonen.

Bostadsbrist skall jag skrika i lokalblaskan.

Städerna behöver fler instegslägenheter och dessa bör blandas in i resten av staden som förr, innan de började säljas av och slås ihop till större lägenheter.

Annat är bara gnäll för att man blir tvingad att bli en (lite större än normalt) låneslav trots att sina egna avkommor ändå kommer vara tokvinnare på att mamma och pappa kämpade sig genom lågkonjunktur med lån på 5 miljoner.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Nej för det är inte du som har rätt utan jag. Det är inte ett princessan-på-ärten-problem att vilja fixa en 3-4:a nu när andra barnet är fött eller för Plucke och Berra att kunna flyga ur boet till första ettan. Du är full av skit och överdriver

Allt detta skulle lösa sig själv om det gick:

a) att få byggnadsprojektering snabbare genom godkännandeprocesser så att det inte tar 10 år utan högst 1.

b) vi hade en hyresmarknad som inte förstoppades av reglerade hyror.

Ditt pendlingssnack förstår jag inte. Jag har suttit och pendlat både 30 och 90 minuter enkel väg.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2017-06-14 klockan 21:36.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:40   #208
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
http://fi.se/sv/publicerat/pressmedd...ina-inkomster/

Sker troligtvis lite intressanta saker med ekonomin om ekonomin går sämre och fler blir arbetslösa. Får helt enkelt försöka pricka in nästa lågkonjunktur. Många som börjar ligga på marginalerna nu när det tar jättelån. Blir säkert fint om huset tappar 25% i värde med samma lånebelopp.
Det är ju dock först vid en försäljning som man får en förlust. Har för mig att kraschen på 90-talet gav värdeminskningar i snitt på runt 20% över hela landet och efter tre år var set återhämtat.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:42   #209
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det är mer en logistikfråga. Efter att en stad blivit större än cirka Gävle, eller Umeå storlek så börjar man få negativa aspekter tex trängsel som fortsätter att öka efter att staden växer. Optimalt är fler närliggande mindre städer.

Det är tur nog att sthlm inte tillåter byggnation av högre hus. Det blir inte ett optimalt läge med personer per kvm.

Stadsplanering behöver bli mer långsiktig.
Rent avståndsmässigt bor de flesta max 25 minuter ifrån jobbet i städerna. Det är alla andra som är ivägen som är problemet.

Pendlar man över en timme varje väg kanske man ska tänka över sin möjlighet till förändring eller ifall man placerat sig fel i livet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Och där har vi problemet och bostadsbristen. Du kommer lätt upp i 1 h pendling enkel resa om man, som det stått tidigare i tråden, ska hitta något till "vettiga" priser. Och nej. Andra städer i Sverige är inget alternativ för många.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 21:45   #210
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Agazza, du har en närmast makaber högfärdighet inför människors verkliga problem. Enkla faktum kvarstår dock. Det är vansinnigt långa kötider på hyresrätter och priserna på bostadsrätter och fastigheter innebär väldigt höga trösklar för den som inte vill odla ett par extra fingrar och börja spela banjo.

Och självklart önskar människor mer hela tiden. Det är för hela helvete närmast en definition av vad liv är. Ungdomar vill flytta hemifrån mamma och pappa. Den som arbetar vill ha rimligt avstånd till jobbet. Den som bott i en skokartong vill gärna kunna sträcka ut benen. När en blir två, till tre eller flera är det en fullt naturlig utveckling att ytorna växer.

Sen finns det sociala aspekter också. Gillar du inte att bli rånbögmördad i Rinkeby blir kötiden genast betydligt längre. Vill du ha mer omväxlande umgänge än byn där alla är syskon blir det också svårare. Det knyter även an på detaljer som att vänner, familj och kärlek är viktigt för att livet ska lira bra. För den som har ungar kan det vara bra med vettiga skolor i närheten. Du vet, så ungarna lär sig läsa och skriva istället för att deala tjack eller idka umgänge med bestar.

Så nej, ditt argument är inte mer än att det går att flytta till en koja i skogen, leva på sitt potatisland och runka till träd samtidigt som man pratar med sig själv. Därför finns ingen bostadsbrist.

Det är faktiskt allt du säger. När du klivit ner från din höga häst kan du ju prova titta på hur verkligheten faktiskt ser ut. Ja, om du nu inte vill fortsätta som bostadsbristens Bagdad-Bob.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)