Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-03, 19:18   #2026
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Kan du börja jobba typ 06-07 kan du ju bo vart som nästan då du slipper köerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 19:29   #2027
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Skulle kalla det i straff att bo eller jobba i Stockholm.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 07:20   #2028
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Om du bor mellan pendeltågsstationerna i Sumpan och Solna så kan du åka tåg enkelt till både Enköping och Uppsala.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 08:31   #2029
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Skulle kalla det i straff att bo eller jobba i Stockholm.
Som Norrbottning så lockar de öppna vidderna varje dag. Men det tåget gick för typ sju år sedan när jag skaffade mig en något specifik utbildning. Jag trivs väldigt bra i Uppsala men det här jobbet har nått vägs ände. Opti givet omständigheterna hade varit nån gård inom acceptabelt avstånd till jobbet, men det lär inte vara realistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Om du bor mellan pendeltågsstationerna i Sumpan och Solna så kan du åka tåg enkelt till både Enköping och Uppsala.
Bra svar. Jag har tänkt i de banorna, eller typ Västra skogen. Fast jag har ingen koll på området annat än att tunnelbanan möts där. En till fördel är att jag skulle kunna börja träna på STK igen. Fast med prisnivån så känns det som att man ligger bra till för att bli Sveriges nästa bolånetorsk.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 09:04   #2030
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Som Norrbottning så lockar de öppna vidderna varje dag. Men det tåget gick för typ sju år sedan när jag skaffade mig en något specifik utbildning. Jag trivs väldigt bra i Uppsala men det här jobbet har nått vägs ände. Opti givet omständigheterna hade varit nån gård inom acceptabelt avstånd till jobbet, men det lär inte vara realistiskt.
Jag bor på en gård och har 2 h enkel resa till mitt nya jobb i Sthlm. Kommer dock att jobba hemifrån ett par dagar per vecka samt har tillgång till en övernattningslägenhet i Sthlm, så pendlingen blir antagligen 4 ggr/vecka. Plus att jag kan jobba på tåget. Vill man bo "i det fria" så får man nog kompromissa lite med både kontorstider och pendling, och se till att ens arbetsgivare också är med på det.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Bra svar. Jag har tänkt i de banorna, eller typ Västra skogen. Fast jag har ingen koll på området annat än att tunnelbanan möts där. En till fördel är att jag skulle kunna börja träna på STK igen. Fast med prisnivån så känns det som att man ligger bra till för att bli Sveriges nästa bolånetorsk.
Min pappa jobbar i Kista och har en övernattningslägenhet i Råsunda. Supertrevligt område, dvs lugnt och skönt med närhet till fina grönområden. Jag brukar spring i Ursvik eller Hagaparken när jag sover över där. Eller runt Råstasjön/Lötsjön (vet iofs inte om du bryr dig om löpning ).

Priserna i Sthlm och nära kranskommuner är ju vad de är, men vem kan gå igenom livet skuldfri nowadays?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 09:49   #2031
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Mycket snack om Oscar Properties senaste tiden, ställer in utdelningen till preferensaktieägarna.

Jag skulle vara riktigt orolig om jag var påväg att flytta in i ett nybygge av OP. Alla barnsjukdommar i huset vill man ju få fixade. Blir rätt krångligt om byggbolaget har konkat..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 09:58   #2032
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag tycker Sundbyberg/Solna är rätt optimalt. För min del tar det ~15 min in till centralen och man kan cykla till kista på 20 min. Dessutom är det väldigt trevligt område, med det mesta man kan önska sig. Jag hade gärna bott på landet, men prioriterar för tillfället kort pendling.

Jag har inte kollat på prisutveckling jämfört med övriga områden i stockholm, men jag kan tänka mig att det största raset är på nybyggen och i mer centrala delar. Jag hade undersökt statistiken närmare och gjort en bedömning utifrån det.

Vill du ha tips på mer specifika områden i Sundbyberg så kan du skicka PM.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 10:28   #2033
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Mycket snack om Oscar Properties senaste tiden, ställer in utdelningen till preferensaktieägarna.

Jag skulle vara riktigt orolig om jag var påväg att flytta in i ett nybygge av OP. Alla barnsjukdommar i huset vill man ju få fixade. Blir rätt krångligt om byggbolaget har konkat..
krångligt blir det inte, dyrare för dom som köpt förmodlingen, eller gör man som vissa, mörkar problemet och flyttar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 10:57   #2034
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag bor på en gård och har 2 h enkel resa till mitt nya jobb i Sthlm. Kommer dock att jobba hemifrån ett par dagar per vecka samt har tillgång till en övernattningslägenhet i Sthlm, så pendlingen blir antagligen 4 ggr/vecka. Plus att jag kan jobba på tåget. Vill man bo "i det fria" så får man nog kompromissa lite med både kontorstider och pendling, och se till att ens arbetsgivare också är med på det.
Två timmar enkel väg är en del, men du verkar ha en bra lösning. Jag vet inte hur min kommande arbetsgivare ser på att jobba på tåget, jag är tveksam, men det måste utredas. Att kunna bo mer lantligt är tyvärr mer av en dröm för framtiden än en konkret förhoppning.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Min pappa jobbar i Kista och har en övernattningslägenhet i Råsunda. Supertrevligt område, dvs lugnt och skönt med närhet till fina grönområden. Jag brukar spring i Ursvik eller Hagaparken när jag sover över där. Eller runt Råstasjön/Lötsjön (vet iofs inte om du bryr dig om löpning ).
En gång i tiden körde jag (med mina mått mätt) rätt mycket löpträning. Bodde i Danderyd och brukade springa längs Edsviken. Men sen skadade jag mig i kampsportandet, blev fet (igen) och började känna av gamla krampor. Men jag ska börja igen, jag lovar, på riktigt den här gången.

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Mycket snack om Oscar Properties senaste tiden, ställer in utdelningen till preferensaktieägarna.

Jag skulle vara riktigt orolig om jag var påväg att flytta in i ett nybygge av OP. Alla barnsjukdommar i huset vill man ju få fixade. Blir rätt krångligt om byggbolaget har konkat..
Jag tänker spontant att man ska vara väldigt skeptisk till nybyggen rent allmänt. Finns ofta stora lån i föreningen och dolda fel som inte hunnit blomma ut. Oscar Properties är dock i en helt annan liga.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Jag tycker Sundbyberg/Solna är rätt optimalt. För min del tar det ~15 min in till centralen och man kan cykla till kista på 20 min. Dessutom är det väldigt trevligt område, med det mesta man kan önska sig. Jag hade gärna bott på landet, men prioriterar för tillfället kort pendling.
Jag lutar åt att prioritera pendingen är det smarta valet för mig. Det jag sett av Sundbyberg och Solna har jag gillar. Sen så är jag ung (nåja) och fri varför det inte är helt dumt att ha nära till storstadens förlustelser, mestadels konserter.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 12:44   #2035
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Angående att bosätta sig på en plats som innebär lång pendling (> 1 timme) till jobbet så tycker jag man ska vara medveten om transportmedlets tillförlitlighet. Tåg till exempel får man vara beredd på krångel minst en gång per månad, är min uppfattning. Fördelen är att man på ett ganska smidigt sätt kan jobba på tåget om man har jobbdatorn med sig.

Buss och bil är lite mer pålitliga men med nackdelen att det kanske är svårare att jobba i dessa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 15:15   #2036
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Två år sedan trådstart, ingen domedag än. Men är den nära?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 16:29   #2037
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Två år sedan trådstart, ingen domedag än. Men är den nära?
Bostadspriserna vek efter trådstart cirka 10%, nu lite studs, så ner 5%. Samtidigt har svenska kronan försvagat med cirka 10% mot EUR, alltså rea på alla tillgångar i Sverige för alla med pengar utanför Sverige. Hade vi haft en mer normal räntepolitik, så hade inte kronan tappat 10%, men bostadspriserna hade troligtvis istället varit ner mer, med högre räntor.

Tycker det är klart godkänt på trådstarten. Ser vi en världskonjunktur som avmattas, arbetslöshet i Sverige osv, blir det nog ännu tuffare.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2019-06-18 klockan 16:31.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 17:45   #2038
olle lindblad
Disco Inferno
 
olle lindblads avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Solna
Inlägg: 782
Steve Keen pratar lite om Sverige och belåning i avsnitt 19 av Macrovoices All-Stars. https://www.macrovoices.com/
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 18:15   #2039
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Två år sedan trådstart, ingen domedag än. Men är den nära?
Ifall vi struntar i trixandet med vår globala köpkraft och trixandet med dold inflation så har folk ändå "förlorat" typ 350 till 400kr i värde på en 1,5 till 2rummare.

Dessa människor är inte direkt höginkomsttagare.

Räknar man som en rövhatt utan amortering på bara ränta så kommer bostaden ha kostat minst 3 gånger inköpet under en livstid när man "hyr av banken".


Inflationen ska fortsätta upp, och kronan ska fortsätta ned, utan att vi ska märka något.

BNP per capita kommer fortsätta åt fel håll och folk kommer inbilla sig att dom "har det rätt bra ändå"

Vinnarna är dom som var inne tidigt och klev av. Förlorarna är dom som var sist in eller måste in nu.

Vet inte när naiva människor kan komma till acceptansfasen och skälla på regeringen.

Hade inte SBAB varit smarta och hålla nere räntorna och flytta över svenska folkets skulder från privata banker till statens bank hade nog läget känns ännu sämre för dom högst belånade.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 06:31   #2040
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad Visa inlägg
Steve Keen pratar lite om Sverige och belåning i avsnitt 19 av Macrovoices All-Stars. https://www.macrovoices.com/
Lyssnade på den också, killen är nog duktig, men han hade ju inte stenkoll på Norden direkt..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)