Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-28, 18:45   #1
Lågpastöriserad
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 177
Är det bra att käka bröd/mackor...?

Hej,

Jag valde att utesluta bröd sedan minst ett år tillbaka när jag började träna. Njöt idag av lantbröd med ost, vilket var väldigt gott!

Men alltså, är det egentligen dåligt att äta bröd? Alltså, om vi säger att man har ost som pålägg (rätt högt proteinvärde ju). Räknas det som onyttigt? Måste man tvunget käka mörkt fullkornsbröd för att det ska räknas som nyttigt?

Lite förklaring, tack...
Lågpastöriserad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 18:59   #2
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Varför skulle det vara dåligt..?

Till en början, glöm allt du läst/hört från idioterna i media om bröd och övervikt etc.

Många käkar inte bröd för att de upplever att det mättar ganska lite i förhållande till den mängd kcal det ger. Detta behöver ju absolut inte stämma på alla och dessutom beror det helt på om, och isåfall vad, du har för mål med kosten.

Viktnedgång, viktuppgång, äta för att prestera maximalt, äta för att växa maximalt, äta för att må bra osv.

Om du inte ska ner i vikt och ligger på en strikt diet så skulle jag inte bry mig, käka ditt bröd, vilken sort du vill, ju mer ost/skinka desto bättre.

Personligen skulle jag inte rekommendera det till någon som ska gå ner i vikt, men det är ju skillnad på att rekommendera något och totalförbjuda det under tex. en diet (vilket jag inte heller nödvändigtvis skulle göra).

Senast redigerad av Danne2k den 2012-11-28 klockan 19:02.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:06   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag äter mycket bröd under både bulk och deff. Under deff är det "dåliga" med bröd att det som sagt mättar väldigt dåligt för kalorierna det ger. Men det är tillräckligt gott för att jag skulle tycka att det var värt det. Uppenbarligen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:16   #4
Nebuchadnezzar
Registered User
 
Nebuchadnezzars avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 670
Bröd äger. Hjälper mig hålla kolhydraterna högt även när aptiten sviker.
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:18   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Bröd äger. Hjälper mig hålla kolhydraterna högt även när aptiten sviker.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:18   #6
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Precis, allt handlar ju om mängd.

Sen borde TS sluta kategorisera saker som nyttigt eller onyttigt, sådana indelningar av råvaror/maträtter leder bara till optinoja, ätstörningar och felaktiga slutsatser i längden.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:21   #7
Lågpastöriserad
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 177
Tack så mycket för era vettiga svar!

Jag tänkte mest att det inte var riktigt muskelbyggande mat. Man säger ju hela tiden att man ska hålla sig till mat som kyckling, lax, keso/kvarg och sådana matvaror. Men jag kanske har fått det om bakfoten då...

Kärlek till er alla!
Lågpastöriserad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:27   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Lågpastöriserad Visa inlägg
Tack så mycket för era vettiga svar!

Jag tänkte mest att det inte var riktigt muskelbyggande mat. Man säger ju hela tiden att man ska hålla sig till mat som kyckling, lax, keso/kvarg och sådana matvaror. Men jag kanske har fått det om bakfoten då...

Kärlek till er alla!
Kroppen föredrar att bränna kolhydrat och fett framför protein. Tillför du kolhydrat och fett slipper kroppen att bränna lika mycket av proteinet för att få energi. Det blir billigare för plånboken och säkert hälsosammare i längden också.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:35   #9
Lågpastöriserad
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Kroppen föredrar att bränna kolhydrat och fett framför protein. Tillför du kolhydrat och fett slipper kroppen att bränna lika mycket av proteinet för att få energi. Det blir billigare för plånboken och säkert hälsosammare i längden också.
Aha, okej... Så, om jag fattat det hela rätt (inkl. tidigare inlägg) spelar det ingen roll vad jag äter bara så länge jag håller mig inom måtten? Det jag menar är att om jag har som mål att lägga på mig vikt och väljer 3,400 KCAL som riktlinje, så spelar detta ingen roll om t.ex. kolhydratskällan kommer från vitt bröd eller fiberhavregryn?

En fråga då, om jag får lov. Är det för mycket att konsumera 250 gram protein per dag?
Lågpastöriserad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:41   #10
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Lågpastöriserad Visa inlägg
Aha, okej... Så, om jag fattat det hela rätt (inkl. tidigare inlägg) spelar det ingen roll vad jag äter bara så länge jag håller mig inom måtten? Det jag menar är att om jag har som mål att lägga på mig vikt och väljer 3,400 KCAL som riktlinje, så spelar detta ingen roll om t.ex. kolhydratskällan kommer från vitt bröd eller fiberhavregryn?

En fråga då, om jag får lov. Är det för mycket att konsumera 250 gram protein per dag?
Det finns lite mer att ta hänsyn till (t.ex. vitaminer och mineraler) men äter du mest MAT (inkl. bröd) för dina 3400 kalorier är risken obefintlig att du får näringsbrist. Din proteinkonsumtion är hög, men inte skadligt hög om du inte har dåliga njurar. Jag ligger på omkring 250 g protein per dag jag med. Och faktiskt 3400 kcal på en vanlig arbetsdag.

Vitt bröd eller fiberhavregryn är skit samma kan jag tycka. Välj det du gillar bäst. Socker kan du vara restriktiv med tycker jag eftersom det sannolikt ger negativa hälsoeffekter om det överkonsumeras. Vill du äta socker är det klokt att göra det efter träning när kroppen kan omsätta det på ett bra sätt. Men det har inga fördelar över t.ex. bröd eller potatis heller, å andra sidan.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-11-28 klockan 19:43.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 19:56   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Lågpastöriserad Visa inlägg
fiberhavregryn
Lite off topic: vanliga havregryn är redan rik på fibrer så varför äta fiberberikade?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 20:02   #12
Lågpastöriserad
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det finns lite mer att ta hänsyn till (t.ex. vitaminer och mineraler) men äter du mest MAT (inkl. bröd) för dina 3400 kalorier är risken obefintlig att du får näringsbrist. Din proteinkonsumtion är hög, men inte skadligt hög om du inte har dåliga njurar. Jag ligger på omkring 250 g protein per dag jag med. Och faktiskt 3400 kcal på en vanlig arbetsdag.

Vitt bröd eller fiberhavregryn är skit samma kan jag tycka. Välj det du gillar bäst. Socker kan du vara restriktiv med tycker jag eftersom det sannolikt ger negativa hälsoeffekter om det överkonsumeras. Vill du äta socker är det klokt att göra det efter träning när kroppen kan omsätta det på ett bra sätt. Men det har inga fördelar över t.ex. bröd eller potatis heller, å andra sidan.
Thank you! Då vet jag!

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Lite off topic: vanliga havregryn är redan rik på fibrer så varför äta fiberberikade?
Ja, du är helt off-topic, mina kära vän. Gå ut och lira lite spökboll med dina vänner istället...
Lågpastöriserad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 20:51   #13
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Lågpastöriserad Visa inlägg
Ja, du är helt off-topic, mina kära vän. Gå ut och lira lite spökboll med dina vänner istället...
Nu är det ju faktiskt du som äter havregryn med tillsatt vetekli och betalar mer pengar för det. Så, du kanske ska ta till dig av tidigare kommentar.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 21:04   #14
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Bröd äger. Hjälper mig hålla kolhydraterna högt även när aptiten sviker.
Vört med apelsinmarmelad. Say no more.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 21:49   #15
Lågpastöriserad
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Nu är det ju faktiskt du som äter havregryn med tillsatt vetekli och betalar mer pengar för det. Så, du kanske ska ta till dig av tidigare kommentar.
Precis! Så hela min ekonomi rasar sönder för att jag valt att betala lite mer för fiberhavregryn. Känner mig totalt ruinerad av detta. Får väl spara pengar genom att utesluta donationer till fattiga barn eller något under några månaders period.

Lågpastöriserad är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)