Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-06, 18:23   #7351
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Åkte upp till Stockholm dagen före loppet och bodde på hotell ute i Bromma.
Då starten var 12:00 för min startgrupp (D) så var det gott om tid för frukost och transport bort till Gärdet och promenad till Kungliga Tennishallen för att hämta ut nummerlapp.
På vägen bort till tunnelbanan i Solna Strand så gick jag bakom en kille med nummerlappen färdigt på bröstet. Tyckte det var smidigt att följa honom då jag aldrig varit där innan. När vi kom av Huvudstabron och gick ner längs vattnet frågade jag ändå honom om det här var bästa vägen. Han förstod inte svenska...
Det visade sig att han var en trevlig Belgare som var i Stockholm för första gången.
Jag är inte speciellt pratglad egentligen på engelska, men det gick bra och jag lyckades fråga några andra (på svenska) om närmsta vägen.
Tunnelbanan var såklart full av andra löpare och jag började känna mig lite spänd. Alla såg så snabba ut!
Jag känner mig verkligen inte som någon marathonlöpare även om jag tappat en hel del muskelmassa de senaste åren.
Väger minst 7kg mer än vad jag har som målvikt inför löpningen. Är inte fet, men har som sagt en hel del onödig vikt kring midjan.

Uthämtningen gick bra och sedan så var det en kort promenad upp till Östermalms IP i stekande sol. Svetten fullkomligt rann på ryggen och från pannan. Drack så mycket jag vågade då det inte är speciellt roligt med en mage som skvallpar. Det har jag lärt mig den hårda vägen.
Bytte om till löparkläder och kunde sedan sätta mig i skuggan med lite mindre än en timme kvar till start. Kul att se alla människor förbereda sig på olika sätt. Vissa med massor av gels och vatten i bälten eller västar, och så de som var väldigt minimalistiska.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 21:02   #7352
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
And then


And then and then and then....
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 22:01   #7353
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
And then


And then and then and then....
Hahaha, jag satt i bilen på väg hem och skrev. Men plötsligt blev jag tvungen att köra igen. Så jag får fortsätta när det dyker upp en ny halvtimma över...
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 20:15   #7354
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Starten, loppets höjdpunkt!

Många av de här större loppen har en lite mäktig känsla över sig. Årets Stockholm marathon var inget undantag. 10000 på startlinjen och väldigt mycket publik som klappar taktfast till hög peppande musik. Riktig gåshud vid startögonblicket.

Tog nästan 3min innan jag var framme vid själva startlinjen då det var trångt i ledet. Kunde börja jogga i nästan 50m innan det tog stopp och man fick ta några gångsteg...
Ville inte ryckas med i för högt tempo då jag vet att det är lätt hänt, och kommer straffa sig i längden.
Banan började dock med svag utförslöpning så det sket sig direkt.
Redan efter en kilometer så tyckte jag att det inte var så trångt utan de flesta höll bra tempo. Vilket inte var så konstigt då jag seedat mig till startgrupp D, men hade ambitioner för tider ett par grupper längre bak.

Värmen var såklart påtaglig från början och svetten rann konstant. Vid första vattendepån tänkte jag följa rådet och kyla ner mig och dricka några munnar. Nu var det så att ALLA följde det rådet. Det var totalt kaos bland både löpare och de stackars funktionärerna. Vattnet tog slut i deras baljor, och muggarna tog tillfälligt slut hos flera av dem. Efter mycket om och men så fick jag i mig en halv mugg!
Jag var inte orolig då det totalt skulle vara sjukt många vätskedepåer och duschar.

Vad jag inte hade räknat med var att det skulle vara nästan samma kaos även i nästa depå. Folk var helt tokiga och hade mord i blicken om man kom ivägen när de som målsökande robotar siktade in sig på en mugg.
Jag var helt torr i munnen och svepte 2 stora muggar med sportdryck innan jag ens han tänka på konsekvenserna. Blev klibbigt i käften, så jag fick svepa ett glas vatten direkt efteråt.
Så på bara några sekunder hade plötsligt en halvliter vätska i magen.
Joggade vidare och fortsatte att söka skugga hela tiden och även hålla ett jämnt tempo kring 5:40.
Dock var jag helt torr i munnen redan 500m efter jag druckit och nu bara "räknade ner" till nästa vätskekontroll.
Vid 7,5km så hade jag familjen i publiken, och det var tur att de stod efter vätskan för annars hade jag säkert missat dem. Jag gjorde samma "misstag" här och svepte 2 muggar med sportdryck direkt när jag kom fram. Och såklart vatten på huvudet och i munnen omedelbart efter.
Tempot var enligt planerna och milen passerades på något kring 55-56min.
Sedan gick allt i repris om och om igen. Med skillnaden att jag strax efter milen fick ont i magen och var rädd för att dricka mer. Kunde dock inte minska ner det så mycket då jag ständigt var törstig.
Halvmaraton passerade jag på 1:57 och även om jag inte hade det speciellt jobbigt för benen eller liknande så bestämde jag mig mer eller mindre där att jag inte skulle kriga för att gå in under 4tim.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 20:29   #7355
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
haha jag får ont av att bara läsa, men sedan vet jag att du hade garvat gott om det varit jag, så känner mig glad igen
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 05:31   #7356
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Haha
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 21:38   #7357
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Andra halvan. Ett oändligt lidande...

Kilometer 25 var den första där tempot var långsammare än 6:00/km. Minns inte exakt hur det såg ut just där, men det gick uppför en hel del och baksida lår började strama en aning.
Vid 26km så kom man in på Hornsgatan och kunde på ena sidan se de löpare som redan sprungit det lilla varvet och nu passerade där för andra gången. De hade skugga på sin sida och jag såg flera löpare som endera tog sig under plastbandet eller mellan refug och vägskyltar in på den sidan.
Inte helt oväntat så var det mer än 200pers som hade gjort just så och sedan missat att svänga av åt rätt håll när det delade på sig.
Jag hamnade i en liten svacka vid 28km och allt kändes meningslöst. Den kilometern gick på 6:04 så även om det var trögare så tappade jag inte så farligt mycket.

30km var såklart ett delmål, men jag blev omsprungen av fler och fler personer så det var en klen tröst. Det var förvånansvärt få som hade börjat att promenera, så jag kunde inte ens känna mig "bättre än dem".
Liten nytändning vid 32km när jag kom in på Hornsgatan för andra gången och kunde se alla "långsamma" löpare som var där för första gången.
Även denna gång var det mängder med löpare som tog sig över till fel sida. Efter att det delat sig så mötte jag även några som insett sitt misstag och vänt om.

Familjen stod kvar i Rålambshovsparken och jag skulle passera dem vid 35km. Samma procedur som vanligt: fullt ös in i depån för att halsa muggarna med sportdryck. Stannade till några sekunder vid familjen och sa att allt är okej, men jag tänker sänka farten en aning mer då benen började bli slitna.
Kändes skönt att få säga en sådan sak, för då var det också lättare att utföra det. Jag skulle inte köra slut på mig, bara ta mig i mål skadefri.
Att komma i mål under 4tim 9min som jag gjorde det vidriga året 2012 hade jag hela tiden full koll på.

Började tack och lov se folk gå i backarna och passerade en och annan som sprang. Även om jag fortsatt konstant blev omsprungen.
Från km 36 och hela vägen in i mål så gick det mer eller mindre uppför. Absolut inte några monsterbackar, men ändå uppför.
Samtliga kilometrar kvar gick i ett tempo strax över 6:00. Var absolut inte sugen på någon spurt eller fartökning utan ville som sagt bara komma i mål skadefri och utan att ha promenerat något mer än i själva vätskedepåerna.

Väldigt odramatisk avslutning på det hela. Ett lopp som delar mina känslor. Varför gör jag ens detta? Stolt över min prestation? Vilken prestation då?
Samtidigt vill jag inte på något sätt förminska folks känslor över att ha genomfört en hel mara i riktigt ansträngande förhållanden.

Efter målgång fick man medalj, t-shirt och en påse med Pepsi och lite olika energi. Satte mig ner i gräset några minuter och försökte samla mig. Tittade på allt folk som strömmade in med glada miner, men också en del med helt tomma blickar. De mådde inte så bra

Tog sedan mitt pick och pack på ryggen och traskade bort till tunnelbanan. I stort sett helt oberörda ben i trappor både upp och ner. (Sved en del mellan skinkorna, men skippar att beskriva den detaljen)

En timme efter målgång stod jag i duschen på hotellet och skrapade bort flera lager av salt. Kläderna luktade verkligen vidrigt av allt svett och intorkad sportdryck.
Vi skulle skynda oss iväg ut till Tyresö för att hälsa på en kusin till barnen och äta pizza med henne.
Var inte speciellt hungrig utan mest törstig. Köpte ett 4-pack läsk som nästan var slut när pizzorna kom.
Även om jag inte var så hungrig så tog det inte många minuter innan pizzan var i magen. Allt var som vanligt igen
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 21:45   #7358
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
haha du är så galet bra,.. och ja i denna värme och att du ens fullföljde, det trodde jag inte innan
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 21:48   #7359
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kul rapport! Bra jobbat. Du får se det som att det är roligare att springa ett lopp än att inte göra det, det kanske är tillräckligt som svar på "varför". Plus att en mara ändå är en mara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 22:05   #7360
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kul rapport! Bra jobbat. Du får se det som att det är roligare att springa ett lopp än att inte göra det, det kanske är tillräckligt som svar på "varför". Plus att en mara ändå är en mara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
haha och det säger DU av alla! jag tycker om Jimmy, det är en dåre utan dess like, men din resa är fan så sjukt skön också :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 13:59   #7361
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
haha du är så galet bra,.. och ja i denna värme och att du ens fullföljde, det trodde jag inte innan
Alltså även om det gick en del tvivel genom huvudet så var det aldrig aktuellt att bryta. Det var lika vidrig värme här som vi hade under Hallandsleden Terräng, men här fanns det ju duschar och vatten hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kul rapport! Bra jobbat. Du får se det som att det är roligare att springa ett lopp än att inte göra det, det kanske är tillräckligt som svar på "varför". Plus att en mara ändå är en mara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Visst är det på ett sätt roligt med lopp då man ofta tränat specifikt inför dem. Jag har dock väldigt svårt att få ut min kapacitet på lopp och tycker det är lite segt att tappa så mycket träning både innan och efter.
Ja en mara är alltid en mara. Eller som man också kan se det, en mara är bara en mara
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 14:58   #7362
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Alltså även om det gick en del tvivel genom huvudet så var det aldrig aktuellt att bryta. Det var lika vidrig värme här som vi hade under Hallandsleden Terräng, men här fanns det ju duschar och vatten hela tiden.
Ja duscharna gör kanske mer än vad man tror.. och en vätskedepå där man kan hälla lite vatten på huvudet/i keps osv är guld värt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 20:20   #7363
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Efter förra lördagens mara har jag rört på mig lite försiktigare. Dels för att vi var kvar uppe i Stockholm till onsdagen, och såklart för att benen skulle få återhämta sig.
Det har egentligen bara varit ena hälsenan som varit oväntat öm och kanske en aning svullen. Inga blåsor eller liknande och även knät har varit okej.

Stakade på gymmets Ski-Erg måndag och tisdag samt lekte lite med skivstång och hantlar.
Blev en del promenader på dagarna, men inget mer ansträngande.
Cyklade till och från jobbet i torsdags och joggade även 6 lugna km direkt efter cyklingen.
Lite längre cykling hem från jobbet i fredags (90min), men i gengäld blev det bara 3km jogg med barnen direkt efter.
Idag har jag tränat minimalt, men shoppat en hel del träningsrelaterade saker!
Inlines och löparskor till yngsta grabben, cykelhjälm till frugan och löparskor samt discgolfkorg + discar till mig.
Vi testade hans nya inlines på en runda i kvarteret och det gick bra. 3storlekar större än hans gamla
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 19:29   #7364
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Nya skorna fick känna på 99% torr skogsstig under 90min idag. Varierat underlag med lutande klippor, rötter och en del steniga partier.
Bra grepp och lagom med dämpning. Dock så kände jag en viss ömhet i hälsenan de sista 10min. Blev ingen blåsa eller liknande, så det var tur.

Kul att få springa ett långpass med vänner igen. Mindre kul att det var jäkligt varmt. Eller ja ganska varmt i alla fall
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20180610_121631_902.jpg (289.4 KB, 6 visningar)
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 19:36   #7365
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vilken jävla vy! Dags att köpa bil för min del nu så jag också kan ta mig ut

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)