Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-31, 14:51   #16
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Det finns inga TRX-band hängandes på gymmet du kan använda annars?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 16:14   #17
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det finns inga TRX-band hängandes på gymmet du kan använda annars?
Jo det finns. Dock supersetar jag pushups med twist (lyfter up ena knäet mot bröstkorgen i toppläget) med en annan övning i cablecrossen. Och lämnar jag cablecrossen en sekund nästan är det stor risk att någon annan tar över även om det är klart och tydligt att jag inte är färdig.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 02:19   #18
ThomasEkerö
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 4
De här kanske?

https://abilica.se/styrka/smaprodukt...a-pushup-bars/

Eller de här?

https://abilica.se/styrka/abilica-pushup-flexi/
ThomasEkerö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 19:36   #19
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasEkerö Visa inlägg
Jag köpte de jag länkade till. Och det blev en hel del skillnad både i kontakt i bröstmuskulaturen och bekvämare för händerna
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 19:22   #20
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
I vanlig ordning så utnytjar jag en gammal tråd än att fylla forumet m3ed en ny rörande nästan samma ämne. ^^

Vad är egentligen bäst mellan dips och push-ups för bröstet? Eller är de övningarna så pass olika att det inte går att jämföra direkt?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 19:58   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Push-ups är mer bröst.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 21:27   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Push-ups är mer bröst.
Fast dips blir ju automagiskt tyngre (eftersom fötterna inte är i marken), så det kan ju kanske vara lättare att bygga bröstmuskler ändå. Dessutom troligen enklare att öka belastningen med extravikter vid dips.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-08, 21:35   #23
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast dips blir ju automagiskt tyngre (eftersom fötterna inte är i marken), så det kan ju kanske vara lättare att bygga bröstmuskler ändå. Dessutom troligen enklare att öka belastningen med extravikter vid dips.
Helt klart lättare att hänga vikter i kedjebältet (vet inte den rätta termen) än att balansera en vikt på skulderbladen. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 01:17   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast dips blir ju automagiskt tyngre (eftersom fötterna inte är i marken), så det kan ju kanske vara lättare att bygga bröstmuskler ändå. Dessutom troligen enklare att öka belastningen med extravikter vid dips.
Mja, troligen inte eftersom bröst inte tar i närheten lika stor del av belastningen vid dips.. Man kommer ändå bli uttröttad i triceps innan bröst har fått sitt.
Vill man öka belastningen i puch up kan man ju lägga över mer på en arm tex, eller en ryggsäck med blästersand i eller använda gummiband även om det kanske inte heller är det smidigaste.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 02:47   #25
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det är möjligt men dips brukar kallas för squats for the upper body. Svaga länken kanske blir någon annanstans än bröst. Det är mycket med bägge övningarna.

Man kan ha fötterna i golvet när man gör dips också och krama mer, fast man kanske måste byta ställning, ev, sätta en pall under.

Man kan pressa sig upp/bort med axelleden i stora graders variation. Pressar/kramar man nedåt använder man mycket utsida/undersida av bröst. Uppåt så blir det mer ovan sida. Exempel kan vara pike push ups, slutfasen i dive bomber etc.

Om jag gjorde konventionella dips och ville lägga till en övning så skulle jag göra något för mer övre bröst för att täcka in så mycket som möjligt, göra övningarna olika. Fast vanliga armhävningar kan väl täcka in det med, kanske.

Går att köra avlastnings set i bägge genom att sätta i fötter, knän, höja, byta press ytan/greppen.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 06:14   #26
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det är möjligt men dips brukar kallas för squats for the upper body. Svaga länken kanske blir någon annanstans än bröst. Det är mycket med bägge övningarna.

Man kan ha fötterna i golvet när man gör dips också och krama mer, fast man kanske måste byta ställning, ev, sätta en pall under.

Man kan pressa sig upp/bort med axelleden i stora graders variation. Pressar/kramar man nedåt använder man mycket utsida/undersida av bröst. Uppåt så blir det mer ovan sida. Exempel kan vara pike push ups, slutfasen i dive bomber etc.

Om jag gjorde konventionella dips och ville lägga till en övning så skulle jag göra något för mer övre bröst för att täcka in så mycket som möjligt, göra övningarna olika. Fast vanliga armhävningar kan väl täcka in det med, kanske.

Går att köra avlastnings set i bägge genom att sätta i fötter, knän, höja, byta press ytan/greppen.
De övningar jag kör för bröst nu är bänkpress, lutande bänk och antingen pushups eller dips.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 11:51   #27
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Har push up bars från Rusta och jag gillar dom (för armhävningar).
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-09, 12:50   #28
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Mja, troligen inte eftersom bröst inte tar i närheten lika stor del av belastningen vid dips.. Man kommer ändå bli uttröttad i triceps innan bröst har fått sitt.
Vill man öka belastningen i puch up kan man ju lägga över mer på en arm tex, eller en ryggsäck med blästersand i eller använda gummiband även om det kanske inte heller är det smidigaste.
Kanske. Jag håller ju med om att man får mer "kontakt" i bröstmusklerna av pushups än dips. Men ifall man inte pallar att jiddra med sandsäck på ryggen och måste göra 40-50 reps för att komma i närheten av failure så kanske man ändå kan ha större nytta av dips tänker jag mig. Det finns ju diverse varianter av dips där man ska "luta sig framåt och trycka fram axlarna" för att det ska ta mer på bröstmusklerna. Jag tror i ärlighetens namn jag egentligen aldrig testat detta, utan nöjt mig med att dips är en komplex flerledsövning som tränar allt möjligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)