Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-21, 09:57   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Hade nog skippat din maxning och sakta kört successivt tyngre singlar efter dag 1 vecka 6 till day 2 eller 3 vecka 7

Så typ
Day 3 week 6 ganska tung singel, 2-3 backoffset 3 reps
Day 1 week 7 lite tyngre singel, 2 backoffset 2 reps
day 2 week 7 tung singel men inte grisning, 2x2 efteråt
day 3 week 7 Ett par snärtiga singlar runt 80+%
day 1 week 8 vila
Nu börjar det närma sig. Jag ska tävla om exakt en vecka idag. Jag har klarat alla pass, men det var tufft mot slutet då jag oplanerat har deffat 2kg under den här perioden (samt festat en del), och att göra singlar på vikten jag veckan innan körde 2x2 på kändes nästan tyngre. Pga att livet kom ivägen så hann jag inte köra de allt av de extraveckor som du föreslog, men jag har fortfarande kört klart originalprogrammet i sig, och var jag är nu kan ses i bilden.

Jag planerar att köra det sista passet innan tävlingen nu på fredag, och planerar då att köra en ganska tung singel i samtliga av de tre stora. Sedan tar jag total vila, och får då 6 dagars vila innan tävlingen. Låter det vettigt? Hur hade ni lagt upp det sista passet?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg KOLOZZ.JPG (100.1 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av smerk den 2019-03-21 klockan 10:02.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 10:05   #17
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Ska bli roligt att se hur det går faktiskt.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 10:10   #18
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Ska bli roligt att se hur det går faktiskt.
Haha ja det blir spännande. Jag skötte allt optimalt första 3-4 veckorna och sedan har jag levt så suboptimalt man kan typ, deff o alkohol, de sista veckorna

Jag är bättre än polaren i både bänk och böj, (där jag lär ha typ 5-10kg i båda lyften), men han är så sjukt mycket bättre i marken vilket gör att det kommer bli på håret.

Jag uppskattar att jag (om allt går perfekt) borde kunna ta 175-125-200, och han bör kunna ta ca 165-115-220, så vi är extremt nära varandra

Allt hänger typ på hur mitt marklyft går. Och där jag kan variera något otroligt i prestation, då jag innan förberedelsen knappt utfört lyftet på två år.

Senast redigerad av smerk den 2019-03-21 klockan 10:18.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 14:47   #19
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ta inte sex dagar fullständig vila. Kör deload/taper/peak.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 14:50   #20
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Från Styrkelabbet

Citat:
10 dagar före: Sista tunga marklyftet: Upp till 1-2 set x 1 repetition på din planerade ingångsvikt. Träna även medeltung bänkpress och lätt knäböj.
7 dagar före: Sista tunga knäböjen: Upp till 1-2 set x 1 repetition på din planerade ingångsvikt. Träna även lätt bänkpress och möjligen väldigt lätt marklyft.
5 dagar före: Sista tunga bänkpressen: Upp till 1-2 set x 1 repetition på din planerade ingångsvikt. Träna även väldigt lätt knäböj och väldigt lätt marklyft.
3 eller 2 dagar före: Värm upp, och gör 1-2 set x 1-2 repetitioner på 50 % av 1RM i vardera moment: Knäböj, bänkpress och marklyft.
Sista dagarna före: Gå en lugn promenad (~30 minuter) om dagen. Sitt inte på arslet hela dagarna utan var aktiv, och ägna dig åt aktiviteter som fungerar avstressande.
Du behöver själv försöka lära dig vad som fungerar bra för just dig, men ovanstående är ett upplägg som du kan pröva att utgå ifrån. Notera att där det står ”lätt” åsyftas verkligen just lätt träning, med låg volym.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 21:07   #21
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Tips på hur man ska värma upp fram till lyften? Låt säga att jag ska försöka på 175-125-200
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 21:27   #22
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Jag kör en vikt tills jag är redo för nästa typ. Alltid lågreps efter typ 60kg.
Behöver jag en till tvåa på en vikt? Då gör jag det. En till singel? Jepp.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 08:57   #23
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag kör en vikt tills jag är redo för nästa typ. Alltid lågreps efter typ 60kg.
Behöver jag en till tvåa på en vikt? Då gör jag det. En till singel? Jepp.
Så du tror inte att ett par singlar extra riskerar att trötta ut nämnvärt då?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 09:19   #24
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Så du tror inte att ett par singlar extra riskerar att trötta ut nämnvärt då?
I styrkelabbets app finns en funktion som visar vilka vikter du skall stega upp för att nå den vikten du vill ha på tävling. Den har fått tummen upp av flera framstående styrkelyftare. Jag gillar den också!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 18:27   #25
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Resultat:
80kg kroppsvikt på 183cm

Det var både bra och dåliga resultat. Jag har som tidigare nämnt festat mycket på sistone samt gått ned ett par kilo den senaste månaden så jag har bara mig själv att skylla att det inte gick helt enligt plan.

Det positiva är att jag till min förvåning ganska lätt tog 180kg i knäböj med hög stångplacering i mitt tredje och sista lyft, mycket bra djup också. Kändes som att det fanns mer att ge. Detta var över förväntan. Bänkpressen var lite sådär, blev 120kg. Jag hade hoppats på åtminstone 125kg, men jag kände att jag var inflammerad i fästet mellan bröstet och främre axel så är kanske inte helt oväntat. Marklyftet är vad som gick katastrofalt dåligt, hade hoppats på 200kg men det blev endast 185kg. Kände på 180kg att det kändes väldigt dåligt, och det är en vikt som jag lätt kunde göra 2x2 på några veckor tidigare. Var alltså i mycket sämre form i marklyftet. Detta ledde till att polaren krossade mig då han drog 220kg (men jag var bättre i det andra).

Summa summarum är att det gick bättre än väntat i knäböjen, ungefär som väntat i bänken och katastrofalt dåligt i marklyftet.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 18:35   #26
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Resultat:
80kg kroppsvikt på 183cm

Det var både bra och dåliga resultat. Jag har som tidigare nämnt festat mycket på sistone samt gått ned ett par kilo den senaste månaden så jag har bara mig själv att skylla att det inte gick helt enligt plan.

Det positiva är att jag till min förvåning ganska lätt tog 180kg i knäböj med hög stångplacering i mitt tredje och sista lyft, mycket bra djup också. Kändes som att det fanns mer att ge. Detta var över förväntan. Bänkpressen var lite sådär, blev 120kg. Jag hade hoppats på åtminstone 125kg, men jag kände att jag var inflammerad i fästet mellan bröstet och främre axel så är kanske inte helt oväntat. Marklyftet är vad som gick katastrofalt dåligt, hade hoppats på 200kg men det blev endast 185kg. Kände på 180kg att det kändes väldigt dåligt, och det är en vikt som jag lätt kunde göra 2x2 på några veckor tidigare. Var alltså i mycket sämre form i marklyftet. Detta ledde till att polaren krossade mig då han drog 220kg (men jag var bättre i det andra).

Summa summarum är att det gick bättre än väntat i knäböjen, ungefär som väntat i bänken och katastrofalt dåligt i marklyftet.
Kan ju vara så att det gick sämre än väntat i marklyft för att du hade kört tung knäböj tänker jag.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 18:42   #27
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gissningsvis brände du rätt mycket kräm på sex första lyften.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 12:48   #28
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gissningsvis brände du rätt mycket kräm på sex första lyften.
Kan vara så. Men hur går det till vid en officiell styrkelyftstävling? Kanske går flera timmar emellan lyften då vilket gör att man hinner återhämta sig bättre? Jag och polaren körde ju övningarna direkt inpå varandra i ett pass som gick på under 2h.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)