Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-13, 13:26   #91
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag tror att det med tiden har blivit mer höga sparkar med inspitration från andra sporter samt att de coolaste bilderna är tagna så. Från början var det mest lågt, tror jag. Men ja, det finns ej heller....

Capoeira har 2 typ stilar en låg och en hög mig minnes, oavsett vad, man måste inte sparka högt. Sjunger gör man, högt, man kan utveckla någonting eget och ta del i musiken likaså, inget för dig?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 13:30   #92
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag tror att det med tiden har blivit mer höga sparkar med inspitration från andra sporter samt att de coolaste bilderna är tagna så. Från början var det mest lågt, tror jag. Men ja, det finns ej heller....

Capoeira har 2 typ stilar en låg och en hög mig minnes, oavsett vad, man måste inte sparka högt. Sjunger gör man, högt, man kan utveckla någonting eget och ta del i musiken likaså, inget för dig?
Det var Gigo Funakoshi som skapade låga ställningar och höga sparkar i karaten. Och därmed förseglade han ödet för tusen och åter tusen karateutövares knän. Den jäveln. Han gjorde det bl a för att göra karate till en riktig japansk "budo" istället för, som tidigare, Okinawas version av MMA.



På gamla goda Okinawa står och sparkar de fortfarande som vettiga människor.



Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Capoeira har 2 typ stilar en låg och en hög mig minnes, oavsett vad, man måste inte sparka högt. Sjunger gör man, högt, man kan utveckla någonting eget och ta del i musiken likaså, inget för dig?
Har de musik som del av kampsporten?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-02-13 klockan 13:31.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 13:39   #93
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det var Gigo Funakoshi som skapade låga ställningar och höga sparkar i karaten. Och därmed förseglade han ödet för tusen och åter tusen karateutövares knän. Den jäveln. Han gjorde det bl a för att göra karate till en riktig japansk "budo" istället för, som tidigare, Okinawas version av MMA.



På gamla goda Okinawa står och sparkar de fortfarande som vettiga människor.





Har de musik som del av kampsporten?
Intressant. Det är ändå de lägre sparkarna som är effektiva om det blir *problem*.

Ja iom att det var slavar som utvecklade Capoeira som självförsvar/uppror kanske så var det också förbjudet. Svårt att förbjuda rytm och sång dock så med enkla instrument och sång och dans så gömde de fighten inom ringen av utövare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 13:56   #94
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Känns som om boxning borde vara väldigt skadefritt? Eller man kanske sabbar händer och axlar och armbågar?
Ja, jo kanske förutom den platta platta näsan och Alzheimern då...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)