Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-02-14, 10:23   #121
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Med opti menar jag vad som är "normalt" för att prestera det du beskriver. Jag ska prova att köra lite bredare än jag gjort tidigare. Det känns stadigare och det verkar som att jag arbetar lika mycket med båda sidorna.

Opti är nog också att inte stå fööör brett så att jag inte kan använda styrkan på rätt sätt (uppåt). Står jag för brett blir det kanske mer fokus på att hålla balansen än att lyfta vikten, typ. På något sätt försvagar man utgångsläget, eller?
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 10:34   #122
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Det är nog väldigt individuellt. Men man ser ganska ofta styrkelyftare som står lite bredare. Sedan finns det ju både de som står extremt smalt eller extremt brett också (extremt brett verkar funka för vissa när man kör med dräkt). Det är nog smart att testa lite olika varianter och se vad som funkar bäst för dig eftersom det, vad jag vet, inte finns någon gyllene regel om vad som funkar för alla.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 15:44   #123
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-15 - Ben, Bröst & Rygg

Böj
Uppvärmning...
82.5 - 5x5x5x5x5

Bänkpress
Uppvärmning...
62.5 - 5x5x5x10x10

Stångrodd
Uppvärmning...
60 - 5x5x5x5x10

Kommentar
Ibland går det av bara farten.

Jag kände mig inte jättestark när jag gick till omklädningsrummet men väl omklädd så kändes det som att jag var på gång.
Jag hann inte mer är två uppvärmningsset i böjen så kom PTn in i gymmet. Han verkar bara gå runt och fisa när han inte har klienter och så stör han mig varje gång. Idag var ämnet psykologi.

PT: Händer det något (han tittar på min kropp)?
Jag: Nä…
PT: Å f-n, varför inte det?
Jag: Det är nog kosten, verkar inte fungera med salta nappar. Just nu har jag gått över till att köra 5x5 med tre pass/vecka isf mitt förra upplägg. Jag började dra lite teorier kring volym och styrka då jag såg att han började le…
PT: Du borde söka hjälp…
Jag: Det är många som sagt…
…sedan blev det massa annat skitsnack som gjorde att jag kom av mig i träningen och fick fokusera om. Jag som tänkte fråga om skor och vad han anser, men det glömde jag bort i en av hans långa berättelser. Dessutom glömde jag lurarna idag så det fick bli lågvolym med reklam-bandit. Det gjorde inte jättemycket, för idag spelade bandit lite bättre än sist.

Nåja… I med en EAA++ sedan köra…
Jag körde på samma vikt i böj som sist då jag tyckte att det kändes bra. Idag var den kanske lite för lätt så det blev med böj med paus och testa lite olika fotställningar. Jag hittade faktiskt en som kändes bra, tårna pekade mer ut och jag kunde sära på knäna mer än tidigare. Jag står inte heller lika brett som tidigare, fast jag har fortfarande svårt med balansen under fötterna. Tror inte att mina innebandyskor är så bra för böj. Jag vinglar i sidled och de känns allmänt ostadiga. När det känns stadigt och balansen finns så är det bara att ställa sig upp. Då känns det väldigt lätt.

Bänken gick fint idag och kanske skulle jag ha ökat den lite till. Av bara farten så blev det 10:or utan att jag kände mig slut. Jag äter lite mer just nu och det hjälper nog till. Plus att jag vilar mer än i förra programmet. Jag känner mig nästan lite lat med att bara köra tre pass/vecka men samtidigt känns det skönt att inte vara slutkörd på fredagen.

Stångrodd är inte helt enkelt. Om man som jag är, noga, så får jag inte till övningen till 100%. Jag labbar fortfarande med greppet och letar hoptryckta skuldror (bak med axlarna) när stången är vid magen. Jag tror att jag ska dra armbågarna närmare kroppen. Jag drar nära som jag gör nu men jag kan säkert trycka till lite extra. Jag behöver tänka på det varje gång och för eller senare så kommer det väl automatiskt. Det var lättare när jag satt ned och hade en spegel framför mig. Då kunde jag ha koll på axlarna plus att jag fick ett j-a nyp mellan skuldrorna. Nu känns det inte på samma sätt.

En annan reflektion så här efter en vecka med ”SL” så känner jag inte att någon övning tar direkt på latsen, precis som latsdrag gör. Annars känns upplägget bra. Jag vet inte om man använder latsen lika mycket i marklyft eller stångrodd som i lastdrag?
Den ända riktiga dragövningen är ju stångrodd så tiden får väl utvisa. Å andra sidan finns det heller ingen övning direkt för biceps.

Efter passet blev det Whey 100 + mjölk. Sedan mat (Kyckling)...
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 20:31   #124
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Gött pass!

Mark och stångrodd tar ju en del på latsen, men man dör nog inte av att slänga in lite chins då och då om du känner att latsen inte får tillräckligt. Kanske efter marklyften t.ex. Det gjorde jag när jag körde sl 5x5.

Skickat från en mobil enhet.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 12:40   #125
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Gött pass!

Mark och stångrodd tar ju en del på latsen, men man dör nog inte av att slänga in lite chins då och då om du känner att latsen inte får tillräckligt. Kanske efter marklyften t.ex. Det gjorde jag när jag körde sl 5x5.

Skickat från en mobil enhet.
Ja, något kanske jag behöver göra. Jag vill köra Stångrodden några gånger till innan jag bestämmer mig om jag ska byta ut den eller inte. Ibland tar det några gånger innan man känner att det fungerar som man vill.

Som du gjorde, så kommer jag nog att lägga in lite lasts efter marklyften. Det blir nog bra. Man sitter lixom fast och jag får bra kontakt med ryggen i den övningen. Samma sak gäller för marklyften, den får jag också bra kontakt med. Det är bara stångrodden som känns så där... Men jag får nog till den snart.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 11:46   #126
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-18 - Ben, Axlar & Rygg

Böj
Uppvärmning...
90 - x5x5x5x5x5

Militärpress, stående
Uppvärmning...
42.5 - x5x5x5x5x5

Marklyft
Uppvärmning...
110 – x5

Kommentar
Morgontrött!
Jaha, måndag igen och det var dags att packa väskan med träningskläder. Snabb och effektiv som jag är så kastade jag ner lite kläder och stack iväg. När jag satte på mig kläderna insåg jag att jag inte hade någon ficka så det blev ingen musik idag heller.

Jag körde flera set som uppvärmning och jag stegade mig upp till det som jag trodde var 85kg. Jag körde en 5:a och tyckte att det var mycket tyngre än sist. Jag körde en till och funderade på om jag hade sovit dåligt eller något. När jag väl tittade på vikterna och räknade så visade det sig att jag hade lagt på lite mer än planerat. 90 kg är ingen jättevikt men det är nästa 10 kg mer än förra passet och den skillnaden märks. Jaja, tänkte jag och fortsatte.

Däremot så börjar det kännas att skorna är kass. Alldeles för mjuka och jag ska iväg och prova nu... Skärpning!

Det går vingligt i militärpressen men jag känner att jag är på rätt väg att köra stående. Det gäller bara att stabilisera sig bra så går det fint att lyfta/pressa. Förra gången skrev jag ”fram ned armbågarna” och idag kollade jag i spegeln. När jag tänker ”fram med armbågarna” så är armbågarna helt under stången och underarmarna är lodrätt. Utgångsläget set riktigt bra ut.

40,60,60,90,110. Det här är en typisk uppvärmning till marklyften. Det är kanske lite för många set mark för att vara SL 5x5 (det ska väl vara 2 set) men så länge det är roligt och känns bra så är det väl bara att kötta på?
Dessutom kändes det lätt idag. Jag ställde mig lite närmare stången och det kändes bättre. Med den nya positionen behövde jag inte dra stången mot mig först, sedan upp. Nu blev det mer mot smalbenet och upp, dessutom fick jag bättre support av benen.

Edit:
Just det, glömde en grej.

Eter marklyften så körde jag lite stångrodd för att få till det där med "kontakten med ryggen". Jag lärde på lätta 40kg och det kändes helt ok. Mycket bättre än förra veckan. Sedan körde jag ett set latsdrag och jag tror faktiskt att det är den bästa ryggövningen när det gäller att få bra kontakt. Jag körde med den där vinklade stången och det gör verkligen att nypa till i bottenläget. Skönt!

Idag var det roligt att träna
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2013-02-18 klockan 11:51.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 11:58   #127
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-20 - Ben, Bröst & Rygg

Böj
Uppvärmning...
80 x 5
90 x 5
80 x 5
80 x 5
80 x 5
100 x 1

Bänkpress
Uppvärmning...
65 - 5x5x5x10x8 (killen bredvid snuddade stången)

Stångrodd
Uppvärmning...
60 - 5x5x5x10x10

Kommentar
Usch vilken början på dagen!

Idag har det bara strulat, med allt och jag känner mig sur och muttrig för ingenting. Jag tappade t.o.m. en 15kg vikt på foten när jag skulle städa viktracket. AJaja… Då gjorde det ont då men nu har det lugna ner sig och jag hoppas verkligen att det förblir lugnt.

Jag värmde upp inför böj som vanligt. Jag testade lite olika fotställningar (olika brett) och bestämde mig för en. När jag hade 90 kg på stången så kändes det bra de 3 första reps sedan fick jag känning i höger knä. Jaha, vad är det nu då? Jag som aldrig haft problem med knäna på det sättet. Jag körde vidare på samma vikt men bestämde mig att ta av 10 för att inte belasta i onödan. På 80 gick det nämligen bra att köra. Jag satte ihop fötterna lite och pekade tårna mer framåt än tidigare. Jag försöker alltid tänka på att lårbenet och knä ska peka i tårnas riktning.
Sedan märkte jag hur röven levde ett eget liv. I början vek jag typ ihop mig men när jag fokuserade mer på rörelsen så försökte jag komma så långt ut/bak med röven som möjligt och då kändes det bättre. Är det så att man ska ”sträcka” röven bakåt eller ska jag tänka på något annat, typ hålla sära knäna när jag reser mig upp?

Bänken däremot, den gick fint. Jag tänkte på fötterna och hur de sitter i golvet. Jag märkte att jag hade dem precis utanför bänkens ben och hålfoten precis vid de små stumparna som sticker ut från stativet, själva tassarna på bänken. Jag spände upp svanken och satte i skuldrorna, sedan ner med röven i bänken och pressade. Gick stadigt och kontrollerat. En annan grej som störde var två personer som körde stående militärpress precis bredvid. Varje gång jag när jag hade startat mitt bänk-set så ställde sig den ena precis bredvid min stång. Fattar det inte att jag kan skada mig om de kommer åt, tröttmössor?

Idag gick det lite bättre med stångrodden. Jag körde mååånga lätta i uppvärmningen och det kändes som att rörelsen bör slipas in lite ytterligare. Idag testade jag även att vända på händerna och då gick det mycket lättare. Tror nog att biceps hjälper till en del.

Det tråkiga är att jag redan är på väg att bli trött på böj (övningen). Kanske är det för att jag kände av knät, ätit för lite eller att jag sovit dåligt. Något är det som stör iaf…

Själva träningen gick nog bra men mitt humör är inte på topp
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2013-02-20 klockan 11:59.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:54   #128
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Hatar när folk går gör nära när man bänkar, böjer eller liknande, men det är ju bara att säga till. Lätt att man tappar fokus om man är mitt i ett set dock.

Hoppas att det inte är något allvarligt med knäet och att fortsättningen på din dag blir bättre.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 16:29   #129
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Jag brukar alltid vänta tills personen bredvid är klar innan jag flyttar vikter. Risken är för stor att man kommer åt annars. Kommer de tillbaka och är nära mig igen så säger jag till.

Jag var nära att påpeka att man inte passar på stående militärpress. Killen stod bakom och pressade upp på armbågarna på han som inte orkade. Jag ville inte sabba min vila och när jag var klar med övningen så var de också klara.

Tack aijou,
Humöret blev lite bättre efter en mastodonotlunch (proppmätt). Nu känns det ännu lite bättre (några bar senare)...

Just nu kollar jag på EliteFTS.com (Youtube). Det är mest skitsnack men är ganska roliga. https://www.youtube.com/watch?v=ggiC...624C0677824E7A
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 11:17   #130
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-22 - Ben, Axlar & Rygg

Böj
Uppvärmning...
90 - x5x5x5x5x5
100x2

Militärpress, stående
Uppvärmning...
42.5 - x5x5x5x6x8

Marklyft
Uppvärmning...
120 – x5

Kommentar
Jag började försiktigt med böj och tog mig sakta upp till 90 kg för att känna om knät var ok. När jag inte kände något konstigt så körde jag på som vanligt. Jag försökte hålla tankarna rena och bara ställde dit fötterna. Sedan ner och upp i ett lugnt och fint tempo. Jag tycker att det är svårt med balansen under fötterna och det är nog den som sätter begränsningen för belastningen. När jag körde 2x100 så är det inte jättejobbigt för benen men däremot så känner jag hur fötterna nästan vibrerar under mig. 100 kg är inte så mycket men det räcker för att göra gel-skor instabila.

Militärpressen är bra. Det är bara ställa sig under stången och köra. Inte så mycket att säga. Kändes ganska lätt idag så det blev några till. Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur brett jag ska hålla greppet.

Jag behöver hitta ett bättre sätt att komma upp till vikten jag ska dra på, arbets-setet. Tiden kommer att dra iväg snart. Nu börjar jag på 40 kg, sedan lägger jag på 2 10:or åt gången tills jag kommer till den vikt jag har tänkt träna på. Det blir för många set och jag ska nog börja lite högre och ta längre steg. Kanske 60 kg x 2 set x5 reps, sedan 100x5 kg. Eller så räcker det med böjen och bara två lätta på 60 kg innan jag lägger på den aktuella vikten, hur gör ni andra?

Jag mår bättre och känner mig positivare idag. Man kan inte träna hårt och slarva med kosten. Korv är f-n ingen mat.

Det var roligt att träna idag.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 21:21   #131
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-25 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
Uppvärmning...
60 - x10x10x10x10

Militärpress
Uppvärmning...
30 - x10x10x10x10

Rodd
Uppvärmning...
50 - x10x10x10x10

Situps
4x20

Kommentar
Jag kör alltid en progressiv uppvärmning med många reps tills jag kommer upp till arbetsvikten.

Idag blev det träning hemma. Körde lite fler reps än förra veckan och det kändes bra. Jag tog också bort ett set för att orka mer i längden. Jag tyckte inte att energin räckte hela veckan tidigare så jag provar så här och håller tummarna. Det fanns lite kvar att ge så jag får nog räkna det här passet som en lugn träning.

Jag försökte fokusera på utförandet. När hela sulan är i golvet och skuldrorna sitter rätt i bänken så känns det stadigt och kontrollerat. Det känns som att jag skrivit detta tidigare men det finns inget mer att tillägga. Ska bara hitta den optimala bredden mellan händerna.

Sittande militärpress utan stöd.
Konstigt, tidigare körde jag alltid den och det kändes bra. Nu när jag kört några pass stående och då känns det helt fel att sitta. Det är dock inte lika lätt att fuska när man sitter. När man kör stående så går det att köra liiiite (små) push press om man inte riktigt orkar på slutet, det går inte när man sitter. På så sätt tycket jag att det är bättre att sitta.

Rodden körde jag med omvänt grepp och fokuserade på att hålla ryggen. Kändes perfekt och jag varvade med vanliga situps (20:or).

Bra träning idag
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 21:37   #132
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
bra pass!
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 11:20   #133
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-02-27 - Ben, Rygg

Rotationscuffar
Massor av lätta…

Böj
Uppvärmning...
80x8x8x8x8

Marklyft
Uppvärmning...
80x10

Latsdrag
Uppvärmning...
50x10x10x10
60x10


Kommentar
Det var helt tomt när jag kom in på gymmet. Nästa lite tråkigt. Men har man ingen att prata med så blir det bättre fokus…. Tills målarna kom?

Jag provade en planka under hälarna idag igen men för det inte att kännas bra. Det känns svårt att få vikten på hälarna och det blir ännu mer balansövning mot när jag kör utan planka. Däremot fick jag till ryggen och greppet bra. Jag tar ganska taijt intill axlarna och fäller ut/bak armbågarna innan jag lyfter av stången. Ut med knäna och upp med röven.

Det blev inte så mycket mark. Jag bestämde mig redan innan att jag skulle köra bra uppvärmning och sedan endast ett arbetsset. SHIT, vilken skillnad det är på att starta i rätt läge med stången nära benen mot att ha den en liiiten bit ifrån. Nu kollade jag extra nog på stångens läge när jag stod upp och försökte få den mitt över foten (det är väldigt lätt att få den för långt fram/ifrån). Sedan böja sig ner och greppa tag, upp med bröstet och dra upp skiten. Då blev det helt plötsligt enkelt. Slarvar man med startläget blir det stor skillnad. Sedan kom några målare och började tvätta rent väggen 1m framför mig. Det var nästan så att de gick på mig. Jag tappade fokus helt och jag avslutade där på 80kg.

Jag körde med både den vinklade stången och den raka. Den vinklade är lite bättre för greppet men blir lite tyngre eftersom man drar den längre. Man behöver inte dra lika långt med den raka så den går det nog att lägga på lite mer vikt på jämfört med den vinklade. MEN man får bättre nyp med den vinklade. Hmmm.. Undrar vilken som är bäst?

Snabbt och enkelt
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 13:27   #134
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
bra pass!
Tack!

Jag tror att jag ska lägga mig här på ca 8-10:or några träningar till framöver. Får se vad som händer, jag labbar lite med vilotiderna och 3 dagar/veckan känns skönt. Mellan seten blir det 90-120 sec. beroende på övning.

Har svårt att bestämma mig om jag ska köra fokus på styrka eller om jag ska köra volym. Jag är fortfarande ny på det här så jag borde väl köra mer styrka. Jag har tänkt att köra 2 veckor volym och 4 veckor styrka för att få lite variation. Jag har iaf hittat min favoritövningar och det är bra.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 20:23   #135
Greg
HBG:s Johnny Depp
 
Gregs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Råå
Inlägg: 1 479
Riktigt bra pass. Fint att böja 8 set på 80. Hur tycker du att tekniken sitter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)