Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-21, 22:03   #1
Bobboli
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 31
Går det att bygga utan basövningar?

Är stelopererad och undrar om det funkar utan marklyft och benböj? Bänkpress går ju an..

Samt hur splittar man upp muskelgrupperna optimalt över 5 dagar?
Bobboli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 22:14   #2
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Bobboli Visa inlägg
Är stelopererad och undrar om det funkar utan marklyft och benböj? Bänkpress går ju an..

Samt hur splittar man upp muskelgrupperna optimalt över 5 dagar?
Självklart, basövningar är oerhört överskattade i syfte att bygga muskler.

Optimal split vågar jag inte ge dig tips om, men kör bara övningar som fungerar på ett liknande sätt.

Benpress och andra benövningar istället för böj

Roddar, latsdrag och rygglyft istället för mark

Andra pressar och flies istället för bänk
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 01:19   #3
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Ja.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 05:12   #4
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Absolut! Men det kommer krävas mer och flera övningar för att ersätta en basövning eftersom de tar på stora delar av kroppen. Sen är ju frågan vad du menar med basövningar? Flerledsövningar?
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 06:33   #5
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
När jag ser medlemmar här som har allvarliga fysiska hinder, rekommenderar jag alltid att du faktiskt går och ser en sjukgymnast. Dom har förmodligen mer kunskap än vad vi hobby-gymmare på ett internetforum har gällande detta.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 07:59   #6
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Ja du kan bygga utan att träna basövningar.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 08:31   #7
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Ja, men är det bara marklyft och knäböj som inte går? Eller är det alla övningar som belastar på ett visst sätt? Om du har problem sedan tidigare är det viktigt att vara medveten om dina begränsningar.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 14:41   #8
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Kan bara tala från eget perspektiv, men det går ja. Det tar lite mer tid, och du kommer aldrig kunna prata om max i mark och böj, men det fungerar.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 14:51   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Knäböj kan du täcka in med exempelvis utfall, benspark och ryggresningar. Marklyft kan du täcka in med samma övningar + bencurl och någon roddövning. Inte ens säkert att det komma vara sämre för muskelbygge. Sannolikt dock sämre för maxstyrka och explosivitet.

Vad som funkar och inte funkar skulle jag gissa har att göra med orsaken till att du blev stelopererad, och var du blev stelopererad och på vilka nivåer. Jag antar fräckt att du menar ländryggen och det görs ju ofta pga diskbråck. Då är det inte givet att t.ex. benpress, ryggresningar eller kanske ens benspark är sådär superlämpligt. Ta hjälp av någon kunnig om du är osäker.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2018-11-22 klockan 14:54.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 23:35   #10
Bobboli
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 31
Hej alla,

Tack så hemskt mycket för alla svar. Infon jag fick från sjukgymnasten var att undvika tunga rotationsövningar. Det är riktigt att jag är stelopererad i ländryggen, de två diskarna längst ner är låsta numera. Skälet var diskbråck..

Jag skulle behöva er hjälp med att byta ut följande övningar i mitt schema:

Marklyft
Raka enbensmarklyft
Ryggrotationer i Belly/back-ställning

Tack tack tack!
Bobboli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 23:34   #11
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Såhär har mina ben blivit efter ett års rehabträning med i stort sätt enbart enbens-benspark, cardio på stationär cykel och utfallsgång utan vikter. och det går säkert att träna betydligt mer effektivt än hur jag har gjort.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13152
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 09:42   #12
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
En muskel vet inte vilken övning vi utför, endast dess funktion, så ja, det går minst lika bra utan dem.
Marklyft och bänkpress är faktiskt underlägsna för muskeltillväxt p.g.a. den begränsade rörelsebanan i dem, speciellt marklyft då den övre ryggmuskulaturen främst tränas statiskt i den och den undre genom en halv rörelsebana, så bättre alternativ för för framsida lår och adduktorerna är t.ex. böj, bulgariska splitböj, utfallsvarianter, för hamstrings rumänska mark, hypers (med rak rygg), lårcurl, finnen och för övre ryggen vertikala och horisontella dragövningar (chins, latsdrag, roddar osv).

I bänkpress så förhindrar stången en full rörelsebana och då det är en stång man använder så är risken för muskulär obalans mellan höger och vänster sida hög då ens dominanta sida lätt utför mer av arbetet, med hantlar så får man rörelsebanan och risken för obalans försvinner.

Citat:
Jag skulle behöva er hjälp med att byta ut följande övningar i mitt schema:

Marklyft
Raka enbensmarklyft
Ryggrotationer i Belly/back-ställning

Tack tack tack!
Ensidiga 45° Ryggresningar med stödet under höften och en neutral rygg, rörelsen ska alltså enbart ske i höften, sjunk ned med en neutral rygg tills du känner en stretch i hamstrings och gå sedan upp igen, se dock till att inte hyperextendera i toppen, sluta där din röv är max kontraherad.

Kör även någon övning där du flekterar knät, som t.ex. liggande lårcurl eller finnen, jag har själv en kass rygg och jag startar med liggande lårcurl eller finnen där jag kan köra tyngre och går sedan över till ensidiga ryggresningar där jag ligger högre i repsen (12-15).

Senast redigerad av Jhammar den 2018-11-25 klockan 09:50.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 10:39   #13
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
En muskel vet inte vilken övning vi utför, endast dess funktion, så ja, det går minst lika bra utan dem.
1 .Marklyft och bänkpress är faktiskt underlägsna för muskeltillväxt p.g.a. den begränsade rörelsebanan i dem, speciellt marklyft då den övre ryggmuskulaturen främst tränas statiskt i den och den undre genom en halv rörelsebana, så bättre alternativ för för framsida lår och adduktorerna är t.ex. böj, bulgariska splitböj, utfallsvarianter, för hamstrings rumänska mark, hypers (med rak rygg), lårcurl, finnen och för övre ryggen vertikala och horisontella dragövningar (chins, latsdrag, roddar osv).

2. I bänkpress så förhindrar stången en full rörelsebana och då det är en stång man använder så är risken för muskulär obalans mellan höger och vänster sida hög då ens dominanta sida lätt utför mer av arbetet, med hantlar så får man rörelsebanan och risken för obalans försvinner.



Ensidiga 45° Ryggresningar med stödet under höften och en neutral rygg, rörelsen ska alltså enbart ske i höften, sjunk ned med en neutral rygg tills du känner en stretch i hamstrings och gå sedan upp igen, se dock till att inte hyperextendera i toppen, sluta där din röv är max kontraherad.

Kör även någon övning där du flekterar knät, som t.ex. liggande lårcurl eller finnen, jag har själv en kass rygg och jag startar med liggande lårcurl eller finnen där jag kan köra tyngre och går sedan över till ensidiga ryggresningar där jag ligger högre i repsen (12-15).
1. Du verkar helt ignorera parametern vilken belastning muskeln utsätts för, samt en annan faktor: det hormonella gensvaret.

2. Sålänge stången rör sig symmetriskt och kroppens leder förhåller sig symmetriskt så är belstningen så sidlik den kan bli. Detta är lättare att hålla kolla på med en stång där man direkt kan se om det lutar. Lättare än med hantlar där små obalanser kan missas. Du talar om en fristång som att det är en ledad stång i en Smith-maskin. Det är den inte.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 14:30   #14
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
1. Du verkar helt ignorera parametern vilken belastning muskeln utsätts för, samt en annan faktor: det hormonella gensvaret.
En lättare vikt med en full rörelsebana är överlägset en tyngre vikt med en begränsad rörelsebana för muskeltillväxt, och när det kommer till just det så har samtliga studier som jag vet om där man har jämfört belastning inte sett någon signifikant skillnad i hypertrofi mellan lätta och tunga vikter om setsen med lätt vikt tas till gränsen.

https://www.strongerbyscience.com/hy...-fact-fiction/

2. Sålänge stången rör sig symmetriskt och kroppens leder förhåller sig symmetriskt så är belstningen så sidlik den kan bli. Detta är lättare att hålla kolla på med en stång där man direkt kan se om det lutar. Lättare än med hantlar där små obalanser kan missas. Du talar om en fristång som att det är en ledad stång i en Smith-maskin. Det är den inte.[/QUOTE]

Sant, men att låta varje sida arbeta enskilt minskar utan tvekan risken markant, och sen så har vi som sagt den högre rörelsebanan.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)