Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-05, 19:42   #991
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Enda gången jag kört träning enligt procentuellt var nog Hirvis, annars kör jag det jag vill känner och orkar mig för. Brukar bli 5x5 ett tag tills jag ökat en 5-10kg sen 531 sen 5x5 ett tag eller 3x3 eller 5x5 följt av 3x3 tex.
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 15:11   #992
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Finns det någon direkt nytta för bänkpressutvecklingen att komplettera med hantelpressar på plan bänk, eller ska man bara hålla sig till bänkpress och bänkvarianter med stång?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 15:23   #993
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Beror på kan jag tycka. Gör hantelpressarna så att du kan få mer träning gjord än utan så är det positivt. Variationer gör ofta att man kan träna mer.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 15:25   #994
0rre
Registered User
 
0rres avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 185
Jag hade fokuserat på olika stångvariationer. Jag kan komplettera med hantelpress, men inte ersätta bänken med det.
__________________
Inget jag säger är sanning. Lyssna inte på mig.
0rre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 15:32   #995
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Nej, naturligtvis inte ersätta. Men jag undrar om det verkligen finns en direkt överförbarhet till bänken som är så stor, samt att det man får ut specifikt av övningen inte går att uppnå med stång, så att det sas är värt mödan.

Ger den tex bättre bottenstyrka då man kan gå djupare etc?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 16:30   #996
0rre
Registered User
 
0rres avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 185
Vad vill du ha övningen till? Jag menar, vart är du svag i bänkpressen någonstans? Är det just bottenläget? Beroende på vart din svaga punkt är kan du ha nytta av andra övningar.
__________________
Inget jag säger är sanning. Lyssna inte på mig.
0rre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 16:47   #997
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Ok, om vi då för argumentets skull säger att det är bottenlägetsom är problemet. Vilken vilka övningar hade du satsat på?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 17:37   #998
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
En fråga angående pull-ups (chins).

Kan i nuläget göra 6-4-4-3 reps med ca 2 min vila mellan seten. Jag känner att jag har haft en ganska ok progressions kurva [B]men[/B, jag är jäkligt svag i topläget precis innan hakan går över stången.

Finns det något/några övningar som rekommenderas för att stärka just det?

Jag försöker göra negativa pull-ups genom att hoppa upp och hålla top position och sakta sänka mig ner, men det blir samma lika där. Att jag sjunker ner direkt med hakan under stången utan att lyckas hålla i. Gissar på att det bara är att nöta så kanske det släpper. Men tar gärna emot andra förslag.

Tack för svar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 17:56   #999
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
En fråga angående pull-ups (chins).

Kan i nuläget göra 6-4-4-3 reps med ca 2 min vila mellan seten. Jag känner att jag har haft en ganska ok progressions kurva [B]men[/B, jag är jäkligt svag i topläget precis innan hakan går över stången.

Finns det något/några övningar som rekommenderas för att stärka just det?

Jag försöker göra negativa pull-ups genom att hoppa upp och hålla top position och sakta sänka mig ner, men det blir samma lika där. Att jag sjunker ner direkt med hakan under stången utan att lyckas hålla i. Gissar på att det bara är att nöta så kanske det släpper. Men tar gärna emot andra förslag.

Tack för svar!
Kanske pausade chins i toppläget kan hjälpa? Kör singlar och pausa så länge du kan i toppläget.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 18:08   #1000
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ok, om vi då för argumentets skull säger att det är bottenlägetsom är problemet. Vilken vilka övningar hade du satsat på?
Stoppbänk och bänk med död start från safety racks.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 07:02   #1001
0rre
Registered User
 
0rres avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ok, om vi då för argumentets skull säger att det är bottenlägetsom är problemet. Vilken vilka övningar hade du satsat på?
Jag har aldrig blivit rekommenderad hantelpress för att bli starkare i bottenläge. Det handlar ju om att göra samma sorts rörelser och träna upp just den specifika punkten där man är svag. Det är för stora förändringar mellan övningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Stoppbänk och bänk med död start från safety racks.
Bänk med död start från safety rack har jag blivit rekommenderad.
__________________
Inget jag säger är sanning. Lyssna inte på mig.

Senast redigerad av 0rre den 2017-07-14 klockan 07:11.
0rre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 07:41   #1002
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Då lutar mao den övergripande slutsatsen åt att hantellpress har ingen praktisk nytta för bönkpress?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 07:42   #1003
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Som sagt, det beror nog mer helt på. I början av ett program där fokus är att successivt öka volymen har den helt klart en plats. Mot slutet av ett program där du börja toppa och ska bli stark i bänken, inte lika mycket. All träning man gör beror på, tycker jag.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-14, 08:37   #1004
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
bänk med död start från safety racks.
Citat:
Ursprungligen postat av 0rre Visa inlägg
Bänk med död start från safety rack har jag blivit rekommenderad.
Hur ska utförandet vara? Som en vanlig bänk men lägga ner stången på racks, vänta någon sekund, slappna av (?) och sedan pressa? Om man behåller spänning blir det ju som en vanlig stoppbänk?

Hur är detta utförandet:




Edit. Hittade denna videon som förklarar alla mina frågor. Pinpress pratar vi om alltså.



____

Spoto-bänkpress (luftstopp någon cm över bröstet) borde väl vara bra övning om en är svag över bröstet. Dock är huvudsyftet med spoto-bänk att lära sig behålla spänning i kroppen, ej sjunka ihop vid pausen/vändningen.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-07-14 klockan 08:41.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-19, 18:47   #1005
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Några tips på bli bättre att pausa längre i bänkpressen? Känns som jag pausar flera sek men på filmklippet efteråt är det bara en mikropaus.

Ska man lära sig räkna? Blir förvirrande när en reppar.
Finns det ingen app som kan ge signal, typ känner av när stången ligger still och ger nedräkning/startsignal?
Testade idag att en kompis räknade till tre, fungerade faktiskt väldigt bra men tränar alltid ensam. :x

Tänker att jag ska börja göra väldigt långa pauser på uppvärmningsseten. Då brukar tekniken smitta av sig. Men lättare sagt än gjort. Väldigt stressad lyftare jag.

Senast redigerad av 1x0 den 2017-07-19 klockan 18:48.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)