Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-06, 07:49   #37516
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Någon mer som kan få skitskumma drömmar om man äter något speciellt nära inpå sänggång?

Jag får typ nästan "hög feber"-psykosdrömmar av nötter verkar det som. För några år sen brukade jag käka pistaschnötter som snacks sent på kvällen och fick en fullkomligt vidrig dröm och känsla i kroppen som höll i sig hela morgonen. Jag har inte kunnat äta pistaschnötter sedan dess

Nu senast har jag upplevt liknande med jordnötter två gånger, dock inte alls lika "illa" som pistaschnötsgrejen :p

Har aldrig haft såna "drömmar"/upplevelser annars än vid dessa typ 3 tillfällen, så högst vetenskapligt knyter jag detta direkt till nötter
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 08:20   #37517
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Måste testa.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 10:04   #37518
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
En följdfråga på det här med par eller singel när det kommer till presenter, att ge bort och ta emot.
Om man som par ger bort en present till en annan person, ska man då ge två presenter, en dubbelt så dyr present, eller förvänta sig att få en present tillbaka som man får dela på?

Eller är det här bara en av alla fördelarna man har som ett par? Att paret kan ge en gemensam present men får en var tillbaka så att säga.
Hmm?

Om det är ett par som ordnar en middag, och du som singel besöker den, tar du med en present till paret gemensamt skulle jag säga.

Om du som singel är på födelsedagsfest hos ett par, så köper du present till den som fyller år. Fyller du år och bjuder ett par så skulle jag räkna med att du får en present från paret gemensamt, hur dyr present de köper lär ju variera, men jag skulle säga att ju fler man är om en gåva ju mer pengar brukar man ju lägga.

Den stora förlusten blir väl om man kör på att bjuda varannan gång på middag. När jag pluggade och var singel så var det ju ofta kutym att man bjuder tillbaka om man blivit bjuden. Men då ett par bor och organiserar middagsbjudningar ihop så kommer de ju undan med en portion mat till mig medans jag måste laga två portioner när jag bjuder de....


Men alltså, är det här verkligen ett problem? Gåva ger man väl vad som passar och som även passar ens ekonomi, eller är jag bara ovanligt obrydd om sånt?

Om man ser det som en av fördelarna med att vara ett par, så får man väl se nackdelarna med, som fler osnytna kusiner att köpa presenter till, svärföräldrar och annat bös man slipper som singel
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:56   #37519
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Vad är det för skillnad på att bli svenskt medborgarskap och att få permanent uppehållstillstånd?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:59   #37520
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Vad är det för skillnad på att bli svenskt medborgarskap och att få permanent uppehållstillstånd?
Utan medborgarskap får man inte rösta samt har inte en absolut rätt till att jobba och bo i landet.

Annars är det inte så stor skillnad mig veterligen.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 20:40   #37521
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Utan medborgarskap får man inte rösta samt har inte en absolut rätt till att jobba och bo i landet.

Annars är det inte så stor skillnad mig veterligen.
Får inte rösta i riksdagsvalet.

Du får inte heller arbeta i ett par yrken såsom polis eller militär. Dessutom så ger det inte fördelarna ett svenskt medborgarskap ger för att resa eller arbeta i andra länder. Svenska pass brukade rankas bäst i världen.

Kraven för att bli medborgare när man har PUT är väl närmast obefintliga.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 20:41   #37522
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Får inte rösta i riksdagsvalet.

Du får inte heller arbeta i ett par yrken såsom polis eller militär. Dessutom så ger det inte fördelarna ett svenskt medborgarskap ger för att resa eller arbeta i andra länder. Svenska pass brukade rankas bäst i världen.

Kraven för att bli medborgare när man har PUT är väl närmast obefintliga.
skulle såklart klargjort det, tack
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 22:53   #37523
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Någon mer som kan få skitskumma drömmar om man äter något speciellt nära inpå sänggång?

Jag får typ nästan "hög feber"-psykosdrömmar av nötter verkar det som. För några år sen brukade jag käka pistaschnötter som snacks sent på kvällen och fick en fullkomligt vidrig dröm och känsla i kroppen som höll i sig hela morgonen. Jag har inte kunnat äta pistaschnötter sedan dess

Nu senast har jag upplevt liknande med jordnötter två gånger, dock inte alls lika "illa" som pistaschnötsgrejen :p

Har aldrig haft såna "drömmar"/upplevelser annars än vid dessa typ 3 tillfällen, så högst vetenskapligt knyter jag detta direkt till nötter
Det finns en hel serie från början av 1900-talet tillängnad "ostmackedrömmar", så du är inte ensam.



https://www.atlasobscura.com/article...led-nightmares

Winsor McCay är förövrigt samma en som gjorde serien "Little Nemo in Slumberland" (Lille Nemo i Drömriket) vilket är en helt fantastisk serie (särskilt för att vara så tidig).

Den serien handlade också om drömmar, så McCay var nog rätt insnöad på detta.



https://www.museumofdreams.org/littl...in-slumberland

https://archive.org/details/LittleNe...Mccay/page/n17
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 23:03   #37524
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Tidig på film också, 1906:
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 19:09   #37525
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Om mitt barn har två efternamn, var placerar man det efternamnet som ska användas? t.ex. Erik Andersson Sköld. Sköld är det namnet han ska ha som "tilltalsnamn", ska det då komma före eller efter Andersson?
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Om man bara vill använda ett så brukar man väl inte ha med båda föräldrarnas? Och vill man heta båda så har man helt med både Andersson och Sköld.

Dvs, om ni vill att han ska ha Sköld som efternamn så heter han helt enkelt Erik Sköld.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ersonnamnlagen

Jag själv har två efternamn och använder båda i alla officiella sammanhang. Det är mer vanligt att jag skriver ut tilltals- och båda efternamnen, än hela mitt givna namn som i passet.
Citat:
Ursprungligen postat av SirreASDF Visa inlägg
Både jag och mina föräldrar har 2 efternamn. Båda föräldrarna använder enbart det första efternamnet. Jag använder dock båda mina efternamn alltid.
Liten bump här, så ordningen spelar egentligen ingen roll? Har man 2 efternamn i sitt pass/leg kan man bara välja vilket som när man t.ex. söker jobb men i officiella sammanhang skriver man båda. Har jag förstått rätt?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 19:48   #37526
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns en hel serie från början av 1900-talet tillängnad "ostmackedrömmar", så du är inte ensam.

[IMG]http://www.comicstriplibrary.org/images/comics/dream-of-the-rarebit-fiend/dream-of-the-rarebit-fiend-19041202-s.png[/IM.G]

https://www.atlasobscura.com/article...led-nightmares

Winsor McCay är förövrigt samma en som gjorde serien "Little Nemo in Slumberland" (Lille Nemo i Drömriket) vilket är en helt fantastisk serie (särskilt för att vara så tidig).

Den serien handlade också om drömmar, så McCay var nog rätt insnöad på detta.

[IMG]https://static1.squarespace.com/static/571388b3d51cd44296256378/t/586eff6503596e13f8dbdc18/1483669354609/?format=1500w[/IM.G]

https://www.museumofdreams.org/littl...in-slumberland

https://archive.org/details/LittleNe...Mccay/page/n17
Se där
Undra vad mekanismen bakom det är, enda likheten mellan tex ostmacka och nötter är väl att de är kaloritäta och beroende på mängd ost på mackorna, "någorlunda proteinrika" :p

Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Liten bump här, så ordningen spelar egentligen ingen roll? Har man 2 efternamn i sitt pass/leg kan man bara välja vilket som när man t.ex. söker jobb men i officiella sammanhang skriver man båda. Har jag förstått rätt?
Som jag förstår det spelar ordningen ingen roll, annat än om du har någon preferens i ordningen hur folk uttalar eller läser det, och du kan använda det fritt helt och hållet. Med undantaget av kanske där legitimation eller annan mer noggrann identifikation och dylikt krävs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 11:47   #37527
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Är det dumt att sluta använda fluor så gott det bara går? Kommer mina tänder gå åt helvete?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 11:52   #37528
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Är det dumt att sluta använda fluor så gott det bara går? Kommer mina tänder gå åt helvete?
Ja det är väldigt dumt. Det är efter man börjat använda flour i tandkräm som tandhälsan överlag har höjts drastiskt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 12:00   #37529
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja det är väldigt dumt. Det är efter man börjat använda flour i tandkräm som tandhälsan överlag har höjts drastiskt.
Japp, väldigt dumt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 12:03   #37530
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Är det dumt att sluta använda fluor så gott det bara går? Kommer mina tänder gå åt helvete?
Varför?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)