Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-09, 12:23   #36856
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Oj, åka 7 km för en pizza
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 12:38   #36857
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Fast 7 km med bil tar ju inte jättelång tid



Tycker ni att man bör gå med i facket?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 12:41   #36858
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tycker ni att man bör gå med i facket?
Jag gick med i IF Metall när jag skulle jobba en sommar på ett ställe, tänkte "jag går ur när sommaren är över", men det var ett rent helvete, jag fick ringa femtioelva samtal och fylla i sjuttioelva papper och skicka in nittioelva gånger innan de slutligen accepterade att jag gick ur skiten. Aldrig mer, har jag sagt till mig själv sen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 12:47   #36859
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Fast 7 km med bil tar ju inte jättelång tid



Tycker ni att man bör gå med i facket?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag gick med i IF Metall när jag skulle jobba en sommar på ett ställe, tänkte "jag går ur när sommaren är över", men det var ett rent helvete, jag fick ringa femtioelva samtal och fylla i sjuttioelva papper och skicka in nittioelva gånger innan de slutligen accepterade att jag gick ur skiten. Aldrig mer, har jag sagt till mig själv sen.
Beror på vilket fack det är. Att stå i annan a-kassa än Alfakassan rekommenderar jag.

IF Metall har jag hittills inte mycket så mycket gott om. Deras representanter är ofta väldigt pessimistiska och negativa till arbetsgivare. Medlemskapet på min förra arbetsplats var då ungefär så ersättningsbara som bara gick, så där var facket rätt stukat också.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 12:54   #36860
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Beror på vilket fack det är. Att stå i annan a-kassa än Alfakassan rekommenderar jag.

IF Metall har jag hittills inte mycket så mycket gott om. Deras representanter är ofta väldigt pessimistiska och negativa till arbetsgivare. Medlemskapet på min förra arbetsplats var då ungefär så ersättningsbara som bara gick, så där var facket rätt stukat också.
Tror aldrig jag ska stå i någon alfakassa eller akassa heller. Ska förlita mig på besparingar om jag blir arbetslös.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 13:35   #36861
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tycker ni att man bör gå med i facket?
Med risk för att jag är färgad av att jag har jobbat på arbetsgivarfackens sida i några år, nej. Undantaget är om din arbetsgivare verkligen är ett jävla monster som ger dig lägre lön och villkor eller något annat än vad som är tillåtet i lag och kollektivavtal etc trots att du påpekar detta.
Men då bör man ju snarare byta arbetsgivare än att dra in facket :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 13:41   #36862
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag och de typ fem personer jag pratat med i ämnet har aldrig någonsin haft någon nytta av att vara med i något fack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 15:33   #36863
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Tycker absolut man ska vara med i facket/a-kassa.

Har även inkomstförsäkring, så jag skulle få ut en rätt stor del av min nuvarande lön om jag mot förmodan blev arbetslös. Jag vet att risken är rätt liten för att detta skulle hända (iaf som branschen ser ut nu), men det är en trygghet. Om inte annat får pengarna gå till någon annan stackare som hamnar i den situationen

I övrigt får man ju tillgång till massa annat. Riktigt bra lönestatistik, samt rådgivning inför lönesamtal/om CV, LinkedIN. personligt brev osv.

Är man lite satsig anordnas även massa nätverksträffar, seminarier, man kan få en mentor i branschen osv. Rätt bra sätt att knyta kontakter, få jobberbjudanden och öka lönen över tid.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 15:47   #36864
VikG
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Oj, åka 7 km för en pizza
Det tar max 5 minuter med bil?
VikG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:04   #36865
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Beror på vilket fack det är. Att stå i annan a-kassa än Alfakassan rekommenderar jag.
Vad är det för fel på Alfakassan?

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror aldrig jag ska stå i någon alfakassa eller akassa heller. Ska förlita mig på besparingar om jag blir arbetslös.
Känns dumsnålt. Du får brutto omkring 4 000 kr mot 27 500 kr varje månad om du inte är med.

Själv så undviker jag fackförbud p.g.a. dess hat mot företag och inkompetens när folk väl ryker men rekommenderar alla att vara med i en a-kassa.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:08   #36866
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror aldrig jag ska stå i någon alfakassa eller akassa heller. Ska förlita mig på besparingar om jag blir arbetslös.
Kan du förlita dig på besparingar så är det skitbra och jag tycker fler borde göra det. A-kassan kostar dock 100-150kr/mån, eller vad det nu är. Det är ju värt oavsett. Varför inte planera för att klara dig på egna medel samtidigt som du är med i A-kassan?
Tänk också att det skulle ge dig större möjligheter att sadla om. Skulle du tex bli av med jobbet har du råd att utbilda dig och byta karriär om du skulle vilja.

Jag har själv just stått i det valet. Nu jobbar jag statligt så jag har rätt bra trygghet. 12 mån uppsägningstid, om arbetsgivaren säger upp mig, och jag kan få tillägg till A-kassan, CSN, eller lönen om jag skulle få ett sämre betalt jobb. Dessutom skulle jag kunna få vissa utbildningar betalda.

Dessa möjligheter är då inte fy skam. Det är ungefär vad du skulle få med bra sparkapital och A-kassa om du jobbar privat.

Nu valde jag för egen del att tacka ja till en tjänst på ett annat kontor (än det som kommer läggas ner), men alternativet att åka räkmacka med utbildning var klart lockande (jag funkar dock inte bra utan jobb).
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:18   #36867
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Känns dumsnålt. Du får brutto omkring 4 000 kr mot 27 500 kr varje månad om du inte är med.

Själv så undviker jag fackförbud p.g.a. dess hat mot företag och inkompetens när folk väl ryker men rekommenderar alla att vara med i en a-kassa.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Kan du förlita dig på besparingar så är det skitbra och jag tycker fler borde göra det. A-kassan kostar dock 100-150kr/mån, eller vad det nu är. Det är ju värt oavsett. Varför inte planera för att klara dig på egna medel samtidigt som du är med i A-kassan?
Tänk också att det skulle ge dig större möjligheter att sadla om. Skulle du tex bli av med jobbet har du råd att utbilda dig och byta karriär om du skulle vilja.

Jag har själv just stått i det valet. Nu jobbar jag statligt så jag har rätt bra trygghet. 12 mån uppsägningstid, om arbetsgivaren säger upp mig, och jag kan få tillägg till A-kassan, CSN, eller lönen om jag skulle få ett sämre betalt jobb. Dessutom skulle jag kunna få vissa utbildningar betalda.

Dessa möjligheter är då inte fy skam. Det är ungefär vad du skulle få med bra sparkapital och A-kassa om du jobbar privat.

Nu valde jag för egen del att tacka ja till en tjänst på ett annat kontor (än det som kommer läggas ner), men alternativet att åka räkmacka med utbildning var klart lockande (jag funkar dock inte bra utan jobb).
Det handlar absolut inte om snålhet. Skälet till att jag inte vill vara med är för att det är ett jävla meck. Jag är otroligt glömsk och för varje nytt papper jag behöver fylla i eller siffra jag behöver hålla i huvudet så försämras mitt välmående exponentiellt. Jag gissar att det inte bara är att gå med i en A-kassa, och sen är det inte mer med det? Utan man måste rapportera när man arbetar, hur man arbetar, med vad man arbetar, när man inte arbetar, och säkert något annat som jag inte tänker på? Åh, och är det inte krav på att söka x antal arbeten i veckan om man är arbetslös och med i A-kassan?

Jag vill minimera antalet grejer i livet som hänger över axeln på mig och som jag måste hålla i huvudet.

Det hade varit en sak om jag hade ett fast jobb som jag ämnade fortsätta med x antal år... Men jag befinner mig i sluttampen på en utbildning och det finns stor risk att mitt arbete de närmaste åren blir en enda röra, med hattande hit och dit mellan ströjobb. Jag vill hålla det så o-krångligt det går.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:37   #36868
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Tycker ni att man bör gå med i facket?
Beror först och främst på vilka representanter du har. På min arbetsplats har vi tre olika (för olika föreningar då).

En av dem är ett komplett stolpskott. Du vill inte ha henne som din representant om det uppstår en konflikt, helt enkelt.

Den andre är en ytterst speciell människa men jag kan tänka mig han är bra att ha om du vill bråka. Jag vill ju helst inte göra det, så...

Tredje herren är en av de bästa jurister du kan hitta. En sällsynt bildad människa som är kvicktänkt, verbal och extremt kompetent. Jag hade gärna haft honom som min representant, om jag varit välkommen i Jusek.

Din representant på arbetsplatsen är den som i första hand kommer representera dig. Skulle det bli allvarliga problem mellan dig och arbetsgivaren kommer det förhandlas högre upp, men har du en någorlunda vettig arbetsgivare och inte själv skapar problem är det ytterst osannolikt att du behöver det stödet. Jag menar, hur sannolikt tror du det är att du kommer hamns i domstol mot din arbetsgivare? Förhoppningsvis väldigt osannolikt.

Det är mer troligt att du inte kommer ha några problem alls med arbetsgivaren och att du hellre byter jobb än att bråka. Men, det kan uppstå problem som inte har med dig att göra och då är det säkert värdefullt att ha en bra representant.

Generellt sett ska du även tänka på att facken värnar mest om idioter och beppon. Det är sällan vettigt folk facken försvarar, därför att vettigt folk sällan har problem, får bra lön och har arbetsgivaren på sin sida. Undantag finns förstås.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:41   #36869
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det handlar absolut inte om snålhet. Skälet till att jag inte vill vara med är för att det är ett jävla meck. Jag är otroligt glömsk och för varje nytt papper jag behöver fylla i eller siffra jag behöver hålla i huvudet så försämras mitt välmående exponentiellt. Jag gissar att det inte bara är att gå med i en A-kassa, och sen är det inte mer med det? Utan man måste rapportera när man arbetar, hur man arbetar, med vad man arbetar, när man inte arbetar, och säkert något annat som jag inte tänker på? Åh, och är det inte krav på att söka x antal arbeten i veckan om man är arbetslös och med i A-kassan?

Jag vill minimera antalet grejer i livet som hänger över axeln på mig och som jag måste hålla i huvudet.

Det hade varit en sak om jag hade ett fast jobb som jag ämnade fortsätta med x antal år... Men jag befinner mig i sluttampen på en utbildning och det finns stor risk att mitt arbete de närmaste åren blir en enda röra, med hattande hit och dit mellan ströjobb. Jag vill hålla det så o-krångligt det går.
Jag vet inte riktigt hur det funkar för att få ersättning från A-kassan. Den biten har jag lyckligtvis aldrig behövt bekymra mig med. Tror det är krav på att skriva in sig hos arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb.

Men, det är väl ett senare problem?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:52   #36870
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag vet inte riktigt hur det funkar för att få ersättning från A-kassan. Den biten har jag lyckligtvis aldrig behövt bekymra mig med. Tror det är krav på att skriva in sig hos arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb.

Men, det är väl ett senare problem?
Det är ju ännu värre att det är ett senare problem - det ökar risken att jag kommer glömma bort det!

Jag vill inte få ett telefonsamtal från A-kassan om att jag skulle infunnit mig där och där eller skickat in det och det.

Nu skulle min mor sagt åt mig att sluta måla fan på väggen om hon var här... Men jag tycker inte att fördelarna med A-kassa väger upp mecket.

Jag tvivlar ändå på att pengar kommer bli ett problem. Av någon anledning tycks jag aldrig ha ekonomiska problem i livet. Om jag hade delat vikingarnas världsbild, och trott att man kunde ha "lycka" inom diverse områden, så hade jag haft "ekonomisk lycka". Hade jag trott på en annan religion kanske jag hade trott att jag hade ett specifik penga-skyddshelgon som beskyddade mig. Och om man ska vara lite mer vetenskaplig så har jag i dagsläget nog med pengar för att slippa jobba fram till utbildningen slutar, och därefter finns det en fabrik i närheten som man alltid kan få jobb på, och om inte det skulle gå har jag en bostadsrätt att sälja, och slutligen har jag täta föräldrar som aldrig verkar tveka att räcka en tusenlapp eller hundra när man behöver.

Om min mor var här skulle nog nog förresten även säga åt mig att inte skriva på internet att de har mycket pengar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)