Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-10-31, 20:52   #1
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
Viktnedgång lite innan eller just innan tävling?

Jag skall tävla på DM den 12 november. I dagsläget tror jag att jag väger 93 på morgonen, och vill givetvis hålla mig inom 93-klassen.

Skulle ni säga att det är mer värt att ligga lite på underskott tills tävlingen eller typ vätsketömma och dra ner på salt/kolhydratintaget just innan?
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 20:57   #2
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Det är ju aningen lättare att komma med råd om vi får veta exakt hur det ligger till. Men ligger du på 93 nu, ja då är det ju lugnt. Ligger du lite över borde det räcka med att ta det lite lugnt med mat och vätska från lunch och framåt dagen innan. Håll dig så att du ligger halvkilot över innan du går och lägger dig dagen innan tävlingen. Är det mer, ja då skadar det inte att styra upp kosten lite nu.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 21:01   #3
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Det är ju aningen lättare att komma med råd om vi får veta exakt hur det ligger till. Men ligger du på 93 nu, ja då är det ju lugnt. Ligger du lite över borde det räcka med att ta det lite lugnt med mat och vätska från lunch och framåt dagen innan. Håll dig så att du ligger halvkilot över innan du går och lägger dig dagen innan tävlingen. Är det mer, ja då skadar det inte att styra upp kosten lite nu.
Ber om ursäkt för den bristfälliga informationen, kan säga att mina päron just köpt en ny våg som visade 93,0kg imorse, dock vet man väl inte exakt hur tillförlitliga sådana vågar som den är. Men du har nog rätt med det du säger, att bara ta det lugnt med maten lite innan Sen får man väl hoppas att kroppen är på ens sida och inte låter bli att skita hela veckan innan ^^
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 21:02   #4
Martinio0o
böjinator
 
Martinio0os avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 811
Du bastar bara bort lite vätska innan invägning, sen dricker du som satan!
Martinio0o är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 09:12   #5
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Du ligger ju inte över, du ligger perfekt i din viktklass. Håll inte på att experimentera bort trycket till tävlingsdagen. Jag brukar ligga lite övet ända fram till tävling och sover med byxor och tröja natten innan. Då försvinner något halvkilo vätska för mig. Men som sagt, håll koll på vikten fram till tävlingsdagen men gör så lite förändringar som du kan.

Har du tillgång till en tävlingsvåg kan du ju ställa dig på den och kolla hur den stämmer mot din hemma.

Edit: om du behöver återställa vätskebalansen efter invägningen så drick något med både lite salt och socker. Chokladmjölk är opti.
__________________
STK
Andra bullar

Senast redigerad av mini den 2011-11-01 klockan 09:14.
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 12:24   #6
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
Okej, tack så hemskt mycket för råden, oboy låter nice


Mm, insåg just att jag inte åt så himla mycket igår, och idag ligger vikten på 92,4, så det är väl lugnt!
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)