Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-08-01, 20:38   #31
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Av ren idioti hade jag tankar på att prova ett Ol program som Yankeee la upp i 5 veckor under hösten, men det kanske inte var så idiotiskt? och man lär sig nog en hel del också.

punkt 2 var den viktigaste funderingen för mig å jag tkr jag fått rätt bra svar på det nu : ) thx
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:02   #32
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Skulle vara väldigt intressant om Nitrometan kunde slänga ihop något om metodiken på westside, hur han själv har lagt upp träningen med förklaring om varför det ena med det tredje osv.
OK. Jag ska försöka lite.

Det finns ett gäng artiklar att plöja igenom borta på http://www.westside-barbell.com/. Louie skriver mycket.



Jag ska försöka att inte skriva alltför mycket teoretiserande om "varför" utan mer "hur".

Grundläggande är fyra träningsdagar i veckan. Oftast mån - Max Effort för böj/mark, ons - Max Effort för bänk, fre - Dynamic Effort för böj (kanske mark) och sön - Dynamic Effort för bänk.

Ett enkelt upplägg enligt "Westside principerna" kan då se ut såhär:
Mån - tunga set upp till 1RM eller 3RM (minst 3 set över 85-90%) i en vald övning (givetvis tävlingslik). Här tror de på att man ska variera max-övning ofta för att inte stagnera. En vanlig rotation med övningar kan vara; vecka 1: böj (eller en variant), vecka 2: mark (eller en variant), vecka 3: nånslags GM och sen repeterar man den cykeln.
Därefter kör man eventuellt nån tung komplementövning (Louie brukar rekommendera tunga 5:or) om man anser att man behöver det. På Westside tycker de att Glute/Ham-Raise är en jättebra övning, de flesta kör den. Dock inte alla. Många kör även reverse hypers. Sen avslutar de passet med mage. Övningar för mage körs gärna stående eftersom man behöver stark mage i böj och mark som utförs stående.

Ons - samma som måndag... tunga set upp till 1RM eller 3RM (minst 3 set över 85-90%) i en vald övning (givetvis tävlingslik). Här tror de på att man ska variera max-övning ofta för att inte stagnera. En rotation med övningar kan t.ex. vara; vecka 1: klossbänk, vecka 2: Floor press, vecka 3: reverse band bänk, vecka 4: vanlig bänk och sen repeterar man den cykeln.
Därefter körs en tung komplementövning för triceps och en för latsen (här rekommenderar de att man kör latsen i samma plan som man bänkar). Även här säger Louie tunga 5:or.

Fre - Day of the box squat. Här kör de alla knäböj till box. Med band och/eller kedjor och/eller weight releasers. 8 set med 2 reps i varje, eller 10 set, eller... 2 explosiva reps ska det vara. Grym fart.
Sen varierar det en hel del. De flesta kör reverse hypers och en magövning. En del kör även Glute/Ham-Raise.

Sön - Explosiv bänk. Med band och/eller kedjor och/eller weight releasers. 9 set med 3 reps i varje. Eller fler set om det behövs. Anledningen till just 9 set är att Louie rekommenderar att man kör med tre olika grepp och då blir det tre set med tre olika grepp = 9. Efter det kör de flesta en tricepsövning och en latsövning.

På Dynamic Effort-dagarna finns även utrymme för att lägga in övningar med fler reps om man behöver det. Louie tror nämligen på att man kan bygga upp muskelvolym med reps. T.ex. för områden/muskler där man är klen (stickin points i ett lyft). För att sedan bygga maxstyrka i dessa muskler.

Louie tror stenhårt på att man kontinuerligt ska analysera sina lyft och se var man är klen och sen träna upp så att man blir stark där. Och sen analysera och träna upp igen. Det är en av de saker jag gillar med systemet. Du nöjer dig inte med att säga "du har en dålig böj - kör femmor!" utan man tittar och säger kanske "höften och magen är det som begränsaar dig just nu - träna dem tungt!", fem veckor senare kanske det är hamstrings som begränsar.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:08   #33
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Louie tror stenhårt på att man kontinuerligt ska analysera sina lyft och se var man är klen och sen träna upp så att man blir stark där. Och sen analysera och träna upp igen. Det är en av de saker jag gillar med systemet. Du nöjer dig inte med att säga "du har en dålig böj - kör femmor!" utan man tittar och säger kanske "höften och magen är det som begränsaar dig just nu - träna dem tungt!", fem veckor senare kanske det är hamstrings som begränsar.
Det där är grymt, var nog westside som fick mig att inse att böj inte bara är en böj utan att man kan träna på olika sätt beroende på vart man har problem.

Bra text!
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:14   #34
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Louie tror stenhårt på att man kontinuerligt ska analysera sina lyft och se var man är klen och sen träna upp så att man blir stark där. Och sen analysera och träna upp igen. Det är en av de saker jag gillar med systemet. Du nöjer dig inte med att säga "du har en dålig böj - kör femmor!" utan man tittar och säger kanske "höften och magen är det som begränsaar dig just nu - träna dem tungt!", fem veckor senare kanske det är hamstrings som begränsar.


Om man t.ex var svårt med vändningen i böjen, då ska man smiska framsidor? jag gör det just nu men trodde att det var något permanent !
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:29   #35
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Nitrometan : Får jag tillräckligt med Vodka så berättar jag vad som helst. Det har ingen betydelse om Vodkan är finsk eller rysk. Problemet är bara att jag sluddrar så mycket att ingen förstår vad jag säger.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:40   #36
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Nitrometan : Får jag tillräckligt med Vodka så berättar jag vad som helst. Det har ingen betydelse om Vodkan är finsk eller rysk. Problemet är bara att jag sluddrar så mycket att ingen förstår vad jag säger.
Då var det det som var problemet.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:42   #37
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__
Om man t.ex var svårt med vändningen i böjen, då ska man smiska framsidor? jag gör det just nu men trodde att det var något permanent !
Svårt att säga sådär. Men jag skulle mer tro på att det är häcken eller baksidan.

Framsidan kan inte jobba särskilt effektivt i bottenläget. Men visst kan det vara det som är problemet.

Som sagt det är inte så lätt att säga med din beskrivning.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:46   #38
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Svårt att säga sådär. Men jag skulle mer tro på att det är häcken eller baksidan.

Framsidan kan inte jobba särskilt effektivt i bottenläget. Men visst kan det vara det som är problemet.

Som sagt det är inte så lätt att säga med din beskrivning.
Jag kan lasta på alldeles för mycket och köra en böj så får du se när jag fastnar : )

nämen jag har svinsvårt att "komma ur hålet", vill gärna till att fastna där nere.
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 21:47   #39
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__


Om man t.ex var svårt med vändningen i böjen, då ska man smiska framsidor? jag gör det just nu men trodde att det var något permanent !
Nu är ju iofs jag bara bänkpressare men jag dristar mig till att svara i allafall.

Det kan nog även bero på bristande explosivitet & för låg fart i negativa fasen av lyftet - > dålig "återstuds" & seeeg vändning.

Dvs träna teknik & följsamhet med god fart såväl ner som upp i lyftet!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 22:13   #40
Erik__
hehe lol
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 3 930
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Nu är ju iofs jag bara bänkpressare men jag dristar mig till att svara i allafall.

Det kan nog även bero på bristande explosivitet & för låg fart i negativa fasen av lyftet - > dålig "återstuds" & seeeg vändning.

Dvs träna teknik & följsamhet med god fart såväl ner som upp i lyftet!
aaah, ska prova! minns att jag gjort det nån gång men jag blev rådd att inte gå ner så fort när jag inte hade lindor å shiet, men då rörde det sig om att typ släppa benen totalt och nästan falla ner.

Dock fick stången med mkt trevligare bana, for inte sådär fram och tillbaka, utan rakt ner, å balansen blev faktiskt bättre, då gäller det väl bara att överkomma rädslan då!
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 22:34   #41
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__
aaah, ska prova! minns att jag gjort det nån gång men jag blev rådd att inte gå ner så fort när jag inte hade lindor å shiet, men då rörde det sig om att typ släppa benen totalt och nästan falla ner.

Dock fick stången med mkt trevligare bana, for inte sådär fram och tillbaka, utan rakt ner, å balansen blev faktiskt bättre, då gäller det väl bara att överkomma rädslan då!

Observera dock att med god fart ner menar jag INTE att du ska frisläppa!!!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 22:52   #42
Fantomen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 462
Intressant läsning Nitrometan, bästa tråden här på kollo på bra länge!
Fantomen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 10:10   #43
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen
Intressant läsning Nitrometan, bästa tråden här på kollo på bra länge!
Vänta bara tills Stahlberg berättar lite mer om sitt system.

Eller om nån kanske kan utveckla lite mer om Öjebymodellen.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 11:42   #44
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Jag har ännu inte läst Nitrometans Westside-inlägg. Men jag ska göra det med stort intresse. Kan också kommentera Öjeby-modellen utifrån. Men kanske bättre att någon Öjeby-influerad - som tränar enligt modellen och känner till den så bra som möjligt - berättar om modellen "inifrån".
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 11:58   #45
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672

Härligt vilken gedigen tråd gubbar!


Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Eller om nån kanske kan utveckla lite mer om Öjebymodellen.
-AG-, hallå vars håller du hus?:D
Jag är aldeles för dåligt skolad inom Öjebymodellen för att egentligen uttala mig.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)