Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-02, 23:38   #31
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Problemet är nog inte längre att hitta folk till sporten i och med införandet av klassisk lyftning. Mer att ta hand om dem som faktiskt vill tävla. Kan ana lite tendens till att det blir svårare att tävla. Kvalgränser till SM höjs istället för att ha flera plattformar som i USA (som dessutom har lägre kvalgränser till deras "raw nationals" och typ många fler deltagare än på SM). Ha en "primetime" grupp som får synas på TV under SM-veckan istället typ för topp 50 rankade i damklasserna respektive herrarna. Låt fler vara med på SM, dagens kvalgränshöjningar är inte rimliga, i den takten som det har gått. När jag tänkte börja tävla igen låg kvalgränsen till 93:an på 590 inom kort låg den långt över 600 som nu ligger på 665. Lite segt om man om 5år når dit och samma år höjer man till 700. DM i ÖSSF, där får inga nykomlingar till sporten delta. Mest pga alltför stort antal tävlande tror jag, förståeligt men inte hållbart i längden att neka folk en månad innan. Om man vill behålla de motiverade. Att delta i serietävlingar som ny klubb utan egna domare är inte så lätt. Även om det finns schyssta själar som till slut ger plats åt en. Lite orolig blir man ju som ny, när det inte klockrent att bara hoppa in i en valfri serietävling. Det är ju kul och lätt att utöva sporten men varför så svårt att tävla?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Jag håller med dig till en början men sen har du faktiskt bara helt fel. Varför ska du så prompt till SM och slåss med de bästa i Sverige redan innan du klarar kvalgränsen ens? SM står för Svenska Mästerskapen - där görs upp vilka som är bäst i Sverige. Det är dina konkurrenter du ska bråka på som är så starka och så många att en gräns behövs.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-02, 23:47   #32
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Håller med Hurril, så länge det är tillräckligt med deltagare. Jag vet inte kvalgränsen till 120 eller plussen men i klassiska SM var det totalt fem(!) deltagare. Då kan man ju undra om man inte ska sänka denna rejält, även om den blir "för låg" sett till de lägre viktklasserna.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 01:27   #33
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Problemet är nog inte längre att hitta folk till sporten i och med införandet av klassisk lyftning. Mer att ta hand om dem som faktiskt vill tävla. Kan ana lite tendens till att det blir svårare att tävla. Kvalgränser till SM höjs istället för att ha flera plattformar som i USA (som dessutom har lägre kvalgränser till deras "raw nationals" och typ många fler deltagare än på SM). Ha en "primetime" grupp som får synas på TV under SM-veckan istället typ för topp 50 rankade i damklasserna respektive herrarna. Låt fler vara med på SM, dagens kvalgränshöjningar är inte rimliga, i den takten som det har gått. När jag tänkte börja tävla igen låg kvalgränsen till 93:an på 590 inom kort låg den långt över 600 som nu ligger på 665. Lite segt om man om 5år når dit och samma år höjer man till 700. DM i ÖSSF, där får inga nykomlingar till sporten delta. Mest pga alltför stort antal tävlande tror jag, förståeligt men inte hållbart i längden att neka folk en månad innan. Om man vill behålla de motiverade. Att delta i serietävlingar som ny klubb utan egna domare är inte så lätt. Även om det finns schyssta själar som till slut ger plats åt en. Lite orolig blir man ju som ny, när det inte klockrent att bara hoppa in i en valfri serietävling. Det är ju kul och lätt att utöva sporten men varför så svårt att tävla?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Primetime lifters var ett urbota korkat påhitt. Först låter man varenda lyftare som har rört en skivstång ställa upp på den mest prestigefyllda tävlingen i landet, sedan har man de bra lyftarna att tävla "på riktigt" i en separat grupp. Varför ha så låga kvalgränser om man ändå inte tar majoriteten av de lyftare som kvalar in på allvar? Varför skulle det vara motivationssänkande för någon som börjar tävla att han inte kan kvala in till SM efter några få års träning?
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 06:45   #34
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Om man bortser från SM. Är det så svårt att tävla som smkln hävdar? I såna fall så finns det ju förbättringspotential där.

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 09:12   #35
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Om man bortser från SM. Är det så svårt att tävla som smkln hävdar? I såna fall så finns det ju förbättringspotential där.

Tapatalk
Vi provar för första gången att införa en form av kval på DM då vi i år inte hade någon arrangör, gissningsvis för att tävlingen blir för stor. Vi måste ha den över tre dagar, så kvalet är att man måste ha gjort en tävling under året för att få vara med.

För att kunna tävla serietävlingar måste klubben antingen ordna en egen tävling eller åka till någon annan förening. De är vanligen inte öppna för anmälan utan föreningar slår ihop sig och tävlar ihop. Andra klubbar kan ha med lyftare i mån av plats.

Men visst, är man en förening som aldrig arrangerar en tävling i sina lokaler utan bara åker till andra, inte har någon egen domare eller hjälper till på något annat vis så kanske man inte står först i kön att ta del av det andra ordnar.

Om serien var längre och man gjorde fler av tävlingarna till större placeringsarrangemang där man kan ta ut en startavgift och gå runt ekonomiskt på det så skulle det säkert öppna för fler tävlande på varje tävling.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 11:07   #36
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Vad gäller kvalen för SM så har jag för 100 år sen hört en uppskattning från RF där man rekomenderar att ca 10% av de aktiva ska kvalificeras för SM deltagande.
Detta kan man såklart ta med en stor nypa NaCl, beroende på om man har 100 aktiva eller 1000 liksom.

Eftersom jag är en statistiknörd bifogas den senaste statistiken, dvs inför seniorSM utrustat och klassisk i år.

Summerar man får man hyffsat väl anpassade kvalsiffror vad gäller klassiskt. Totalt är ca 14% av aktiva män kvalade i styrkelyft och 11% i bänk.
För damer är det 32% resp 25% men vi är ju något färre.

Det enda jag tycker är synd är att man verkar vara väldigt mån om att styra kvalen så att ca 14 kvalar i varje viktklass. Det medför att viktklasserna på "mitten" (83, 93, 105) blir oerhört svåra att kvala i, medans går man i 59:an så kvalar man i princip om man väger in (pga den här topp-14 på ranking ursäkten alltså). Som en kommentar till kvalet i 93:an tidigare, visst den är hög men ändå inte orimlig. Den speglar helt enkelt nivån i landet. Uppnår man den hör man till topp 8% i sverige, uppnår man den inte så hör man till botten 92%.

Men ja, det behövs fler tävlingar för "nybörjare" (dvs de här botten 90% som inte kvalar till SM). Innan man tar bort serien så borde man ha en motiverande tävlingsform för diverse nybörjare. Varje gång jag får försöka förklara varför man ska tävla för diverse nybörjare/wannabes så använder jag serien och att ställa upp för sitt lag/förening som morot.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kvalade i procent klassisk - jpg.jpg (144.5 KB, 7 visningar)
Filtyp: jpg Kvalade i procent utrust - jpg.jpg (143.6 KB, 5 visningar)
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 11:41   #37
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag håller med dig till en början men sen har du faktiskt bara helt fel.Varför ska du så prompt till SM och slåss med de bästa i Sverige redan innan du klarar kvalgränsen ens? SM står för Svenska Mästerskapen - där görs upp vilka som är bäst i Sverige. Det är dina konkurrenter du ska bråka på som är så starka och så många att en gräns behövs.


Nej, jag har inte påstått att jag vill till SM innan jag har nått kvalgränsen. Vill förtjäna platsen så klart. Argumenterar mest för de snabba kvalgränshöjningarna, vilket kan slå fel om man sysslar med t ex årsplaneringar och långsiktiga mål. Förespråkar mer stabila kvalgränser som inte ändras så ofta oavsett antalet deltagare. Men, ja det finns väl inga ursäkter än att bli starkare helt enkelt
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 11:53   #38
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av Guckenn Visa inlägg
Primetime lifters var ett urbota korkat påhitt. Först låter man varenda lyftare som har rört en skivstång ställa upp på den mest prestigefyllda tävlingen i landet, sedan har man de bra lyftarna att tävla "på riktigt" i en separat grupp. Varför ha så låga kvalgränser om man ändå inte tar majoriteten av de lyftare som kvalar in på allvar? Varför skulle det vara motivationssänkande för någon som börjar tävla att han inte kan kvala in till SM efter några få års träning?
Nu var det ändå rätt höga kvalgränser i år, snäppet lägre än i Sverige. För att ta in så många deltagare, kan vara bra i promotion syfte för sporten, framför allt för publiken. Är det 1000 deltagare då har man 2-3 kompisar med sig så blir det 2000-3000 ute i publiken och runt eventet. Det lockar ju sponsorer och andra ögon. Raw nationals verkar vara ett stort event. Primelifters som jag förstår belystes lite extra samt fick bättre möjligheter till uppvärming utan behöva trängas och fajtas om stängerna och ställningarna. Möjligt att de fick andra förmåner också. Motivationssänkande om man har tränat och tävlat i 10år klarar kvalgränsen till SM (efter några få års träning har väl ingen de förväntningarna?) men samma år höjs kvalgränsen med 50kg.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 12:02   #39
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Som en kommentar till kvalet i 93:an tidigare, visst den är hög men ändå inte orimlig. Den speglar helt enkelt nivån i landet. Uppnår man den hör man till topp 8% i sverige, uppnår man den inte så hör man till botten 92%.
Jag har inte påstått att kvalgränserna är orimliga, utan takten av höjningarna. Om du syftade på mitt inlägg. Det borde väl också finnas någon typ av reglering från RF's håll hur snabbt man får höja kvalgränserna för att inte sabba de aktivas flerårsplaneringar/årsplaneringar?
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 12:59   #40
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Jag har inte påstått att kvalgränserna är orimliga, utan takten av höjningarna. Om du syftade på mitt inlägg. Det borde väl också finnas någon typ av reglering från RF's håll hur snabbt man får höja kvalgränserna för att inte sabba de aktivas flerårsplaneringar/årsplaneringar?
Ja jag syftade på ditt inlägg, men jag påstod heller inte att du påstått att det var orimligt. Jag bara levererade statistik över resultatnivån.

RF lägger sig inte hur specialidrottsförbunden bedriver sin verksamhet så länge vi följer RF's regler om diskriminering, antidoping etc.
Men att kvalgränserna höjdes ruskigt fort nu de senaste åren är väl ändå ganska rimligt. Klassisk styrkelyft som idrottsgren har ca 5 år på nacken. Till en början fick man helt enkelt chansa på vad som är en rimlig kvalgräns och sen justera den utefter hur resultaten utvecklades. Det kan nog även vara rimligt att anta att nu när grenen är lite mer etablerad att kvalgränser inte kommer att chockhöjas i liknande tempo, förutsatt att resultatnivås i sig inte chockhöjs.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 15:55   #41
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag vill se mer sex och show i SL. Istället för trötta träningsoverallsklädda snubbar som passare på tävling, varför inte kvinnliga lyftare (inte från plussen) i bikini som passare?

I boxning finns ju "rondflickor" varför inte införa något sådant i SL? Kanske som går in med en skylt med "Record attempt" inför vissa lyft? Måste kvinnorna verkligen lyfta i trikå, varför inte lyfta i bikini?

Lite mer fart och fläkt, hög musik, rökmaskiner, osv? Mer engagerade domare, som istället för att sitta där och nicka utposterat kanske kan vara mer rörliga, delaktiga, och visa mer energi? Skrika "Fuck Yeah!" och brösttackla varandra och liknande. Det är ju en testosteronig sport, och borde presenteras mer som en sådan än som det alltför ofta är idag, väldigt torrt.

(Ja, jag är 100% seriös)
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 20:06   #42
Ciri
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 27
Fler distrikt då DM och vanliga serie tävlingar har fått för många lyftare.
Ciri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 22:26   #43
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
SM är ingen bredd tävling utan där gör eliten upp. För stora sm blir det svårt att hitta arrangörer sedan dödar det intresset för landsdels mästerskapen.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 15:34   #44
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
- Det här vore grymt En svensk Mark Bell vore trevligt. Finns ju gott om pedagogiska, starka och vältaliga SL:are i Sverige. Tror att det skulle kunna bli en rejäl boom för intresset för SL om det görs bra. Josef Eriksson gör det bra men behandlar främst bänkpress.

- Fler nybörjartävlingar. Tror inte att Lucia-lyftet i Linköping går i år?

- Fler föreläsningar kanske? Vet ärligt talat inte hur det ser ut på den fronten nu men i Norrköping är det i alla fall tokdött.
Lusselyftet går av stapeln i våra nya lokaler i Stångebrohallen (Saab Arena) 10/12! Information finns på Linköpings Atletklubbs facebook
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 15:46   #45
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Lusselyftet går av stapeln i våra nya lokaler i Stångebrohallen (Saab Arena) 10/12! Information finns på Linköpings Atletklubbs facebook
Vad kul! Jag var dock för sent ute, precis som förra året Är man tvungen att ha trikå vid denna tävling?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)