Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-20, 22:22   #31
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Nej, det är inte en annan fråga. Det är Frågan med stort F. Styrkelyft växer inte av sig själv bara för att man förändrar tävlingsformen. Däremot har införandet av klassisk lyftning sänkt tröskeln ganska ordentligt. Det ökar möjligheterna till rekrytering och förståelsen för sporten hos utomstående.

Igen: 1200 lyftare innebär att varje klubb rekryterar 1,37 lyftare. Det största hindret för att göra det är att tro att det är omöjligt. Du föreslår ju själv en lång rad av möjliga insatser?
Jovisst har jag mycket förslag men helt sannolikt kommer inget av dem att bli genomfört under 2013, och bör kanske inte heller bli det (utom klassiskt SM för U/J, det tycker jag vi ska införa igår). Den här sporten är (har varit) fantastisk på att förändra förutsättningar utan förvarning med noll framförhållning. Hellst borde kanske beslut både dryftas och diskuteras med intressenter, informeras om i god tid, förberedas och följas upp.

1050 skulle innebära en ökning på knappt 70 licenser, dubbelt så många som i år och antagligen den näst bästa ökningen i mannaminne. Ingenting som sker av en slump menar jag. Men du tycker inte det vore värt?

Det finns kanske också nackdelar med att öka sitt licenstal med nära 25% på en gång. Vem ska ta hand om alla nybörjare, tex? En nackdel som sporten har är att folk kan vara aktiva tills dom dör (i princip). Det finns inte en kader av medelålders föredettingar som kan vara ideella ledare. Alla är aktiva själva.
Jag tror inte på sådana snabba vändningar. Ge mig en långsiktig plan på säg 5 år och vart svensk styrkelyft ska vara då, och ett sätt att mäta framgången årligen.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 22:27   #32
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Dessutom så är nästan hälften av våra föreningar inte aktiva. Det kan finnas allt mellan himmel och jord bakom det såklart, men en av anledningarna kan ju vara att man bara vill ha förmåner som ideell förening men har inget intresse av att delta i idrotten.

77 st föreningar hade minst en licens i år. Det är nog snarare dem föreningarna man ska räkna med när det gäller rekrytering.
Och innan du räknar hur många som alla föreningar ska rekrytera kan du väl kolla upp hur många som slutar varje år. Om vi tex gissar att 100 st slutar varje år så innebär det ju att varje aktiv förening måste rekrytera 1,3 lyftare bara för att vi ska gå +/- noll på ett licensår.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 23:07   #33
lei
Bergseremit
 
leis avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 779
TLDR och mina 5 korvören:

För att citera Ronja rövardotter; syns inte, finns inte!

Hade det inte varit för kolozzeum hade jag inte vetat vad styrkelyft var trots inriktning på styrka och flerårig styrketräningserfarenhet!

Jag tror att klassiskt styrkelyft (Nej, jag hatar inte utrustning, men fler hoppar höjdhopp än stavhopp, utan att därför vara olika mycket värda som idrottsgrenar.) kan ge ett uppsving för unga nybörjare, och ett U/J SM skulle säkert dra några till, men på ett villkor: folk måste veta att det existerar!

Så jag är säker på att svaret ligger i information. Som någon nämnde, F&S osv har många potentiella lyftare så att på något sätt nå ut det kniviga.

Kanske att de lokala klubbarna tar sig runt på gymmet för en uppvisningsdag? Alla letar sig inte till atletklubbarna självmant.

Sen är ett stort problem iaf här i Uppsala att det helt enkelt inte har funnits någon klubb alls under perioder, att starta en klubb själv för att prova på en idrott är ett stort steg att ta, särskilt utan tränare / erfarna i närheten.

Nu är vi på gång här och jag hoppas det blir en aktiv förening som kan få fler att prova på och stanna i sporten

OL såg man på TV som liten och WSM var alltid kul att se trots att jag aldrig provat någondera. Bänka mycket tycker de flesta som tränar är kul så det gäller bara att nå ut.
__________________
Träningsjournal lite on hold: Landsförvisad till de norska bergen

2013: Träning: 200-130-207,5 Tävling: 190-120-200
2014: Träning: 200-125-210 Tävling: 000-000-000
2015: Träning: 170-102,5-190 Tävling: 155-100-172,5
lei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 07:43   #34
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Vad jag observerat under min tid på GKK (i egenskap av medlem och lyftare):

1. Folk vet inte vad styrkelyft är
2. Och om de ändå vet vad styrkelyft är tror de att det är något annat.
3. Folk vet inte var man kan träna styrkelyft.

Förtydligande:

#1. Vi behöver synas betydligt mer, nationellt, i tidningar. Man ser i mindre tidningar att artiklar om idrotten styrkelyft publiceras, men var finns vi i större städers dagstidningar?

Behöver man också ha nå'n sorts tränarledda pass, som ett sätt att få igång verksamhet bland nya eller intresserade medlemmar? Styrkelyft är en individuell sport och det blir mycket som den nye lyftaren själv skall sätta sig in i, utan att kanske ha någon grund att stå på. Där kommer klubbtränare in, men hur gör man med klubbar som inte har det eller andra eldsjälar? Här kan vi se till vad Norge har gjort, där man har ett samlat grepp om styrkelyftträningen med färdiga träningsprogram att hämta hem från förbundets sida -- för att göra det enklare för alla. Självklart kan man sedan träna hur man vill, men just att kunna peka på förbundets hemsida som en källa till allt man behöver veta är önskvärt. Informationen finns ute bland distrikten men alldeles för fragmenterad.

#2. Styrkelyft presenteras alldeles för osexigt och mossigt jämfört med CrossFit o dyl. Plusklassen lockar inte CrossFit-tjejerna och -killarna, eller för den delen de seriöst tränande gympersonerna som gärna hade mätt sin styrka. Vi behöver visa att vi erbjuder något för alla, och att man inte behöver vara jättestark för att börja. (Ett misstag jag, och många andra, gjort.) Notera här att bara för jag säger "osexigt och mossigt" behöver vi inte ändra vår sport. Den är bra som den är. Däremot behöver vi starkt fundera på hur vi vill uppfattas. Man kan inte bara luta sig tillbaka på att vi en gång i tiden haft en triljard licenser, på tiden då atletklubbarna var ställena man tränade på. Spola framåt 20-30 år och gymkedjorna växer. Vi måste anpassa oss till de ändrade förutsättningarna!

(Liknande parallell kan man dra till diverse kampstila: tävlingsju-jutsu har fått stryka på foten för MMA för att det senare är "häftigare och tuffare", trots att det kanske inte är vad man egentligen är intresserad av, och för att det tidigare inte har klarat av att marknadsföra sig själv och sina starka sidor.)

Är det något förbundet kan hjälpa till med? Att få till nytt presentations- och marknadsföringsmaterial man kan använda ute bland klubbarna, så att varje distrikt och varje klubb inte behöver återuppfinna hjulet? Broschyrer, foldrar? Ett samlat grepp kring marknadsföringen är önskvärt. Visst, det är "bara" reklam.... men det är tack vare reklam man lockar folk. Här kan man inte slappt säga att "de som är intresserade söker sig till oss", utan vi behöver faktiskt visa andra att vi finns.

#3. I Göteborg har vi GKK och GSK, där GSK är ett gym som är på upphällningen. GKK huseras i ett kommunalt gym och har därför inte samma möjligheter att ha öppet hus (utan inträde) eller att fritt kunna disponera över lokalerna som andra atletklubbar har. Här kan vi dock förstås ändå göra något... men vad? Affischer på stan? Vi har diskuterat prova-på-kurser för nybörjare. Här vävs #2 in, med hur man presenterar det för att faktiskt locka de som blir exponerade för reklammaterialet.

Vi skulle kunna anordna träningstävlingar, ledarledda prova-på-pass, eller rentav kurser. Dock: vad är mest effektivt? Det blir chansningar som man inte vet hur de faller ut i slutändan.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-12-21 klockan 07:49.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 08:26   #35
vasby
Registered User
 
vasbys avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 794
Kamratrekrytering, tror jag på.

Förbundet skickar ut brev och uppmanar medlemmarna att kolla intressent bland vänner och medlemmen fyller sedan i kontaktuppgifter för ev intresserade personer. En lista sätts ihop och några, kanske ett antal frivilliga från distrikten, ringer sedan runt de på listan: informerar om klubbar i närområdet, kontaktpersoner, osv.

Jag tror många skulle kunna tänka sig börja men att steget är stort om man inte känner någon som redan är involverad inom styrkelyftandet.
vasby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 09:01   #36
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Av nyfikenhet kollade jag upp hur många som slutar varje år med lyftning, alltså som inte tar licens igen och mellan 2008 och 2012 så är det varje år 206-285 som inte förnyar sin licens. Av de 948 licenser som vi hade 2011 så är det 285 st av dem som inte har licens 2012, och en uträkning ger att det uppgår till 30% av antalet licenser. Varför lägger då en tredjedel av sportens aktiva av? Nu är det ju möjligt att dessa kan göra comeback senare, men de har iaf inte haft licens 2012.

Så tydligen rekryterar vi redan 200 licenser/året i styrkelyft-sverige, men dom första 200 går till att täcka upp för dem som slutat. Och det stämmer väl ganska väl med bilden att vi i regel har en sisådär 600-700 licenser på våren.
Så en större fråga kanske borde vara hur 1) hur behåller vi de lyftare vi har och 2) hur ska vi rekrytera folk som blir kvar länge i sporten, och inte bara gör en tävling.

Skulle vi haft kvar samtliga licensierade 2011 i år hade vi haft 1270 licenser.
Skulle vi haft kvar samtliga licensierade sen 2008 skulle vi haft 1921 licenser. Och även om vi räknat med ett visst svinn, säg att 5% av licensierade inte förnyar licensen (istället för 20-30%) så skulle vi haft över 1500 licenser idag.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 11:00   #37
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Jag tror dig. Och jag har inte påstått något annat.

Nu yrar herrn i nattmössan. Tillväxttalen säger väldigt mycket. Och de är väldigt viktiga.

Jag anar att min bäste herre missar min poäng helt. Det handlar inte om besinningslös extrapolering och orimliga tillväxtmål för sakens egen skull. Det handlar om att eftersom styrkelyft är en så pass liten sport som den faktiskt är, och så pass många människor "gymmar" utan att träna så vettigt, så är tillväxtpotentialen stor. Intresset för styrka i allmänhet är nämligen långt, långt mycket större än intresset för styrkelyft.

Det är något man kan ändra på, eller åtminstone påverka! Jag tror att du underskattar effekten som en större rekryteringskampanj kan ha på sporten i sverige. Som z_bumbi är inne på finns ekonomiska fördelar, men det är inte drivkraften. Däremot kommer ett stort antal rekryteringar att medföra att ordet sprids. Det ger i sin tur en större kontaktyta. Styrkelyft får fler intresserade, sporten får större mindshare.

Det är viktigt! Styrkelyft behöver ta mycket större plats i folks medvetande!
Nej jag yrar inte i nattmössan, bertbert. Du ville effektfullt ha det till att sporten inte har någon tanke om hur den ska växa baserat på att inget tillväxttal finns. Det är helt enkelt inte alls så, det är en non sequitur. Det är det jag vänder mig emot och att dra upp olika siffror utan någon som helst tanke bakom (med tanke menar jag beräkning, något stött på siffror och resonemang).

Helt klart är det många som gymmar men vi ska passa oss för tratten. Dvs ju fler in i ena ändan, desto fler ut ur andra (värvade). Alla som tränar är inte lika möjliga att värva, vi borde istället prata om _var_ vi kan hitta dem som vill fortsätta med SL. Jag påstår t ex att vi hittar dem mer bland dem som använt styrketräning som komplement eller rehab till en annan sport de tävlar eller tävlat i. Eller, som inte verkar ovanligt, bland tjejer som har tävlande (tjej)kompisar, dvs bland tävlandes kompisar. Här är det alltså snarare antalet lyftare som styr hur många vi skulle kunna tänkas nå nästa år, inte antalet Alla Tränande, även om detta bara är en hypotes och inte den enda tänkbara.

Jag har inte sagt något om hur jag förhåller mig till en rekryteringskampanj, bertbert, utan om era siffror. De kommer rakt ur väskan som jag sade och ingen av er har visat varför era siffror är bättre än att jag säger 5000.

Extrapolering är så vansinnigt ofta fel, de är praktiskt taget aldrig rätt. Nu i och med klassisk styrkelyft har vi fått ett stort färskt inflöde nya människor och jag skulle vilja påstå om dem att de nog inte hade hittat oss annars. Det betyder att risken för att de inte "gillar" oss även den är ganska stor - alltså kan antalet licenser minska ganska snabbt igen.

Jag är sen helt på Karros spår att mäta allt som går att mäta och sedan i kloka vänner slag vända och vrida på det för att förstå. Därefter vet man (förhoppningsvis) mycket mer om var/ hur folk kommer in respektive trillar ut så att Vettiga strategier kan trilla ut.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 11:11   #38
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Av nyfikenhet kollade jag upp hur många som slutar varje år med lyftning, alltså som inte tar licens igen och mellan 2008 och 2012 så är det varje år 206-285 som inte förnyar sin licens. Av de 948 licenser som vi hade 2011 så är det 285 st av dem som inte har licens 2012, och en uträkning ger att det uppgår till 30% av antalet licenser. Varför lägger då en tredjedel av sportens aktiva av? Nu är det ju möjligt att dessa kan göra comeback senare, men de har iaf inte haft licens 2012.

Så tydligen rekryterar vi redan 200 licenser/året i styrkelyft-sverige, men dom första 200 går till att täcka upp för dem som slutat. Och det stämmer väl ganska väl med bilden att vi i regel har en sisådär 600-700 licenser på våren.
Så en större fråga kanske borde vara hur 1) hur behåller vi de lyftare vi har och 2) hur ska vi rekrytera folk som blir kvar länge i sporten, och inte bara gör en tävling.

Skulle vi haft kvar samtliga licensierade 2011 i år hade vi haft 1270 licenser.
Skulle vi haft kvar samtliga licensierade sen 2008 skulle vi haft 1921 licenser. Och även om vi räknat med ett visst svinn, säg att 5% av licensierade inte förnyar licensen (istället för 20-30%) så skulle vi haft över 1500 licenser idag.
Jag ser framför mig ett mättetal som beskriver potentiella licenstagare som dem som har eller har haft licens de senaste kanske 3-4 åren.

De här siffrorna är mycket intressanta och löjligt relevanta. Strategier för att dämpa ett tapp är MYCKET olika de man har för att få in fler. Det kan rent av vara så att fler in leder till ännu fler ut. Jag vet ju varför jag själv inte har en licens just nu men var för "ni andra" ingen för i år? Någon(tm) borde fråga och göra en undersökning.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 11:19   #39
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Bara genom att kasta ut att man borde sätta en målsiffra, och även om jag dragit den ur baken så har den åstadkommit precis vad jag vill. En riktig bra diskussion med många bra frågeställningar. Tack allihop, nu har jag fått en hel del att fundera på.

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 11:49   #40
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
De här siffrorna är mycket intressanta och löjligt relevanta. Strategier för att dämpa ett tapp är MYCKET olika de man har för att få in fler. Det kan rent av vara så att fler in leder till ännu fler ut. Jag vet ju varför jag själv inte har en licens just nu men var för "ni andra" ingen för i år? Någon(tm) borde fråga och göra en undersökning.
För få tävlingar, månne? "Vill inte betala licens för att (kanske) vara med på serieomgångar." är något jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Helt klart är det många som gymmar men vi ska passa oss för tratten. Dvs ju fler in i ena ändan, desto fler ut ur andra (värvade). Alla som tränar är inte lika möjliga att värva, vi borde istället prata om _var_ vi kan hitta dem som vill fortsätta med SL. Jag påstår t ex att vi hittar dem mer bland dem som använt styrketräning som komplement eller rehab till en annan sport de tävlar eller tävlat i. Eller, som inte verkar ovanligt, bland tjejer som har tävlande (tjej)kompisar, dvs bland tävlandes kompisar. Här är det alltså snarare antalet lyftare som styr hur många vi skulle kunna tänkas nå nästa år, inte antalet Alla Tränande, även om detta bara är en hypotes och inte den enda tänkbara.
Vi bör se oss runt bland andra idrotter och fiska upp dem där. Försöka få in ett hörn som styrkelyft som komplementträning till andra (och kanske på sikt få över några intresserade i vår sport?), där tyngdlyftningen numera har monopol.

Var förresten inte det målet med elittränarutbildningen? Att vi skall komma in som erfarna styrketränare till de som behöver hjälp med styrketräning. Någon sorts kvalitetssäkring på vad vi kan, som vi sedan kan använda för att sprida ut oss själva utanför vår egna sfär - få upp intresset - och sedan ta korna med oss hem.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 12:37   #41
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej jag yrar inte i nattmössan, bertbert. Du ville effektfullt ha det till att sporten inte har någon tanke om hur den ska växa baserat på att inget tillväxttal finns. Det är helt enkelt inte alls så, det är en non sequitur.
Det tror jag inte ett ögonblick på. Annorlunda uttryckt: om det inte finns ett tillväxtmål så tror jag inte på att det finns en tillväxtplan. Motbevisa mig gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det är det jag vänder mig emot och att dra upp olika siffror utan någon som helst tanke bakom (med tanke menar jag beräkning, något stött på siffror och resonemang).
Givetvis måste målet (siffran) anpassas till möjligheterna att rekrytera. Men notera att det finns en ömsesidig påverkan mellan de mål man har och och de metoder man kan eller önskar ta till. Om målet är 50 nya tävlande i hela landet har man ju i princip sagt att man inte vill att styrkelyft ska växa alls.

Gör en jämförelse med Crossfit. Hur många medlemmar har de? I vilken takt har det växt? Varför har det växt i den takten?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 12:47   #42
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Det tror jag inte ett ögonblick på. Annorlunda uttryckt: om det inte finns ett tillväxtmål så tror jag inte på att det finns en tillväxtplan. Motbevisa mig gärna.

Givetvis måste målet (siffran) anpassas till möjligheterna att rekrytera. Men notera att det finns en ömsesidig påverkan mellan de mål man har och och de metoder man kan eller önskar ta till. Om målet är 50 nya tävlande i hela landet har man ju i princip sagt att man inte vill att styrkelyft ska växa alls.

Gör en jämförelse med Crossfit. Hur många medlemmar har de? I vilken takt har det växt? Varför har det växt i den takten?
Motbevisa? Det ligger an på dig att visa varför ett tillväxtmål backas av en plan, inte tvärtom. Det räcker om det där nu, bertbert. Tråden innehåller nog med nyanser och intressanta saker för att du ska behöva känna att du behöver piska ditt tillväxttal mer.

Din hypotes för hur sporten ska bli större är att vi har en siffra vi alla tittar på. Ponera att vi antar den strategin mot två olika scenarion:

1. Ingen slutar, 35 nya fräscha lyftare finner vår sport varje år.
2. 500 pers slutar med SL varje år, 535 nya fräscha lyftare finner vår sport varje år.

I ena fallet vill du alltså ha 1000 nya varje år, det andra 535. (Givet 1000 innevarande deltagare och ett mål på 1500.) Skulle du vilja kommentera detta lite? Alla kan se att #1 behöver en taktik och #2 en annan. Alla kan även se att #2 sannolikt inte gynnas ens av samma taktik som #1. #2 är förmodligen ett resultat av ett (över)ambitiöst tillväxtmål som lett fram i ett huvudlöst huvudjagande av personer som senare visar sig inte roas av vår sport. Detta är där man hamnar med det du påstår; det är faktiskt ett hyffsat stort problem i både privat och statlig regi att man håller sig med kvantitativa mål där kvalitativa behövs just för att de tidigare är både lättare att formulera och följa upp. De leder businessen fel och tar energi från goda konstruktiva samtal om strategier baserade på verkliga mätningar och kloka resonemang.

CrossFit växer för att folk gillar det och för att det är lite av ett resväskeord (suitcase word) - alltså att det inkluderar lite allt möjligt. Det växer _inte_ för att någon postulerat en siffra och sedan fått alla att springa.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2012-12-21 klockan 12:49.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:11   #43
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jovisst har jag mycket förslag men helt sannolikt kommer inget av dem att bli genomfört under 2013, och bör kanske inte heller bli det (utom klassiskt SM för U/J, det tycker jag vi ska införa igår). Den här sporten är (har varit) fantastisk på att förändra förutsättningar utan förvarning med noll framförhållning. Hellst borde kanske beslut både dryftas och diskuteras med intressenter, informeras om i god tid, förberedas och följas upp.

1050 skulle innebära en ökning på knappt 70 licenser, dubbelt så många som i år och antagligen den näst bästa ökningen i mannaminne. Ingenting som sker av en slump menar jag. Men du tycker inte det vore värt?

Det finns kanske också nackdelar med att öka sitt licenstal med nära 25% på en gång. Vem ska ta hand om alla nybörjare, tex? En nackdel som sporten har är att folk kan vara aktiva tills dom dör (i princip). Det finns inte en kader av medelålders föredettingar som kan vara ideella ledare. Alla är aktiva själva.
Jag tror inte på sådana snabba vändningar. Ge mig en långsiktig plan på säg 5 år och vart svensk styrkelyft ska vara då, och ett sätt att mäta framgången årligen.
Det här tycker jag är viktigt. Vem ska ta hand om nya lyftare? Det bästa tror jag är att ha bra utbildning inom klubben så att dom nya lär sig hjälpa varandra. Får man ingen hjälp så kan man känna sig förbisedd och då är det lätt att man slutar.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:18   #44
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Vi borde titta på det där tappet på 200 om år. Är det personer som försvinner för alltid eller finns det en pool av halvaktiva som deltar typ varannat år?

En annan fråga: vilka är orsakerna till att vi vill bli fler och hur är deras inbördes ordning efter prioritet? Är det för att sporten inte ska försvinna? Är det för att ta fler guldmedaljer på VM? Är det för att <din tanke här> ?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:21   #45
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vi borde titta på det där tappet på 200 om år. Är det personer som försvinner för alltid eller finns det en pool av halvaktiva som deltar typ varannat år?

En annan fråga: vilka är orsakerna till att vi vill bli fler och hur är deras inbördes ordning efter prioritet? Är det för att sporten inte ska försvinna? Är det för att ta fler guldmedaljer på VM? Är det för att <din tanke här> ?
Större bredd ger en bättre topp. Fler medaljer med andra ord. Fler medaljer ger mer media vilket ger fler medlemmar osv. I min teori.

Större bredd ger också mer pengar vilket kan användas till att ha distriktstränare, träningsläger tillsammans eller juniorsatsningar.

Det ser jag lite snabbt som fördelar med en större sport.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)