Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-26, 13:58   #1
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Hur kommer man ifrån den ständiga vinterbulken och beroendet?

Tjenare!

Är snart 23 år och har tränat i 6 år och har antingen haft ett överskott eller ett underskott från dag 1 jag började träna. Försökt att undvika balans då jag har tyckt att det har varit slöseri med tid. Har tränat 6 år nu vid årsskiftet och som sagt, har alltid haft mentaliteten att jag trycker i mig så mycket så jag ständigt ser en ökning på vågen under vinterperioden. Sedan så kör jag ett underskott tills jag är nöjd och direkt när jag är "nöjd" med deffen så drar jag igång likadant med överskotten igen.

Alla 6 år har sett likadana ut för mig. Jag har haft riktigt bra med ökning med massa samt styrka. Vikten har gått upp till 97kg och sedan avslutat deffen på 80kg. Det har varit likadant varje år oavsett. Skulle med gott samvete kunna säga att jag är riktigt nöjd med min insats hittills, syns även på kroppen.

Nu har jag dock kommit dit då det krävs så fruktansvärt mycket för att jag ska kunna fortsätta i samma takt. Det jag gör är såklart inte optimalt för kroppen då jag ständigt går upp och ned i vikt. Lägger ned fruktansvärt mycket tid, omedvetet skulle jag nästan kunna säga då allt går som på räls, tänker inte alls på det jag gör. Dagarna ser likadana ut och äter omedvetet kalorierna samt proteinet som krävs. Det är ofta jag bara skulle kunna tänka mig att ha lågt kroppsfett och fokusera på något annat än volym. Som t.ex styrketräning eller kamsporter.

Allt har mestadels cirkulerat omkring gym och att bli så "stor" som möjligt.
Men under senaste året/åren så har jag haft andra tankar på vad jag skulle vilja göra. Har varit som sagt intresserad i både kampsport samt styrketräning där man inte fokuserar på volym. Men oavsett så sitter jag där varje höst och insisterar på att bulka igen. "Kan börja med allt annat nästa år".

Jag får inte mycket till volym längre och känns som att det inte är värt allt möda man lägger ned iallafall i utseendes väg under de 7 månader som jag i princip "gris bulkar".

Så nu till frågan och det jag undrar. Har ni några tips på hur eller om man ska ändra på sitt beteende och tanksätt omkring träning och kost?

K.G brukar väl skriva "Träna till dig muskler istället för att äta till dig muskler". Det kanske är ett tanksätt som skulle gynna en bra om man fick det lika inristat som mitt är nu.


Stats:
Hyfsad ok koll på hur olika kroppsfetter ser ut under åren men inte kollat upp
183cm
80kg (runt 10% FP)
97kg (närmre 20% FP - Fortfarande lite konturer runt magen och svaga ådror vid axlar och armar )

Bänk: 165kg
mark: 225kg
Böj: 180kg
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 14:00   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är det mer motivationstips snarare än kunskapstips du är ute efter? För du verkar vara införstådd i den tekniska biten, att du ska äta på balans för att stå still i vikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 14:25   #3
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är det mer motivationstips snarare än kunskapstips du är ute efter? För du verkar vara införstådd i den tekniska biten, att du ska äta på balans för att stå still i vikt.
Ja precis, är intresserad i att försöka komma ifrån tankesättet att jag måste bygga på mig och att det enda sättet är genom att grisbulka som jag har gjort under åren. Vill gärna få mer en neutral och lugnare mentalitet, speciellt omkring kosten.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 16:07   #4
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Ingen vits med grisbulk IMO. Du kan inte lägga på dig 10 kg muskler under ett år, och jag ser då inget syfte till att gå upp den vikten. Försök istället att lägga på dig kring 1 kg per månad under 9 månader, skala bort det under 2-3 månader; på så vis får du hög bulkeff-ratio.
Eric Helms (bland annat) rekommenderat att man deffar MAX 1/4 av tiden du ligger på (svagt) överskott.
Steve Hall har skrivit en del på sin insta (revivestronger) om varför det kan vara fördelaktigt med perioder kring energibalans, både deff och bulk.
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 19:00   #5
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Satsa på andra saker i livet också, så kommer du inte ha tid och energi till att gå runt och tänka på din kropp hela tiden. Vanligtvis blir man så här insnöad när man har på tok för mycket fritid. Även saker man brinner för måste man ha distans till ibland.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 19:03   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur är din umgängeskrets? Hänger du med andra byggare? Man blir som man umgås, det kanske kan hjälpa att träffa folk med mer distans till muskler.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)