Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-05, 11:08   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Längre setvila ger större muskeltillväxt och större styrkeökningar, så vill man också få in någon volym att tala om tar det ett tag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 11:11   #17
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Brukar bli stressad om jag inte har minst 2 timmar på mig. Jag tror inte det finns något "för länge" på gymmet om man tränar normalt. Däremot tror jag inte det är så stor skillnad resultatmässigt om du är 1,5 2 eller 3 timmar på gymmet. Kan vara kul att göra något annat än att träna också.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 12:50   #18
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Jag håller också med om att det är svårt att dra en gräns vid något som är "för länge". För egen del blir längden på mina pass väldigt varierande då jag har ganska oregelbundna arbetstider, somliga veckor blir de flesta passen bara runt en halvtimme. Om jag har en bra vecka och har mycket tid är det inte ovanligt att några av passen blir 3 timmar eller rentav längre. Jag önskar överlag att jag hade mer tid att träna men jag har märkt att jag klarar mig bra så länge jag får in minst ett men helst två pass på över 90 minuter, då får man en ok kvalitet på träningen samtidigt som resterande pass kan vara korta och intensiva.

Lars Norén körde väl ganska korta och lätta pass på vardagarna som mest fungerade som återhämtning och förberedelser inför ett absurt monsterpass på lördagen där han typ tränade hela dagen och försökte sätta PB i precis allt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 12:56   #19
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag kör bara ett styrkepass i veckan nu mera och tränar boxning, thai och ibland karate för övrigt. Har man bara ett pass vill man hinna få in rätt mycket inkl lite övningar som är specifika som förbättrande för de aktuella sporterna. Så jag tränar nog ungefär 3 h, ibland längre. Jag viger lördagen åt gymmet med uppladdning, träning, dusch, äta mycket efteråt etc. Blir många timmar allt som allt. Tycker det är en väldigt rolig dag. Kan göra så här eftersom jag inte har barn.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 14:33   #20
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Efter en timme börjar jag både mental och fysiskt tappa ork, så har som mål att gå in och ut genom dörren till gymmet på under timmen.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 14:37   #21
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Skulle aldrig hinna med mina pass på en timme, bara uppvärmning tar 15 min liksom

2-3h sen vill jag gärna göra något annat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 14:59   #22
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Tränar varje dag. Allt mellan 15 min till 2 timmar. Men oftast runt timman.

Tycker det är extra roligt att kliva in på ett gym man vanligtvis inte tränar på och snabbt stega upp till en tung 5:a i knäböj för att sedan vara klar. Detta medans killen i buren bredvid knappt hunnit med ett enda set.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 16:03   #23
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Är väl bara & träna så länge man har lust & ork.
Mina pass tar ~35min, & sen är jag helt slut. Går in->maxar i några övningar->går hem.
Kvalité före kvantitet.
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 16:11   #24
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av SHH Visa inlägg
Är väl bara & träna så länge man har lust & ork.
Mina pass tar ~35min, & sen är jag helt slut. Går in->maxar i några övningar->går hem.
Kvalité före kvantitet.
Var går gränsen för kvalité / kvantitet då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 16:34   #25
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Har inte herr grub postat någon forskning på ämnet träningstid för något år är sedan? Jag har fär mig att efter ca 45 minuter började effekten avta i något typ styrka? Minns inte alls . Jag har för mig att jag läst något experiment ang teänongstid och effekt på olika faktorer.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 18:51   #26
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Var går gränsen för kvalité / kvantitet då?
Inte en aning heh
Men personligen kör jag hellre 3 set, & ger ALLT, än att köra 20 halvdana!
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 19:30   #27
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tränar varje dag. Allt mellan 15 min till 2 timmar. Men oftast runt timman.

Tycker det är extra roligt att kliva in på ett gym man vanligtvis inte tränar på och snabbt stega upp till en tung 5:a i knäböj för att sedan vara klar. Detta medans killen i buren bredvid knappt hunnit med ett enda set.
Låter skittråkigt. Är man på ett nytt gym vill man väl snarare testa all utrustning som inte finns där man vanligtvis tränar. A.K.A. gymdamp.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 22:08   #28
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Låter skittråkigt. Är man på ett nytt gym vill man väl snarare testa all utrustning som inte finns där man vanligtvis tränar. A.K.A. gymdamp.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Inte om man har som mål att bli starkare i bänk, mark och böj. Skivstång, vikter, bänk och gärna en bur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 22:36   #29
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Inte om man har som mål att bli starkare i bänk, mark och böj. Skivstång, vikter, bänk och gärna en bur.
Kanske inte om man tränar på ett nytt gym varje dag men femtonminuterspass är inget bra recept om man vill bli bra på SL heller.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 22:44   #30
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Längre setvila ger större muskeltillväxt och större styrkeökningar, så vill man också få in någon volym att tala om tar det ett tag.
Fanns väl en studie som sa att om man tränade igen efter 6h så gav det negativa/inga resultat? Tror du det kan finnas en maxlängd på hur långt ett pass kan va innan det börjar ge sämre resultat?
meow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)