Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-03, 21:50   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Stroke och styrketräning

Nu tror jag (och hoppas framför allt inte) att jag hade i närheten av en stroke på gymmet idag, men upplevde något som faktiskt gjorde mig jävligt orolig.

Jag körde axlar (hantellyft åt sidan) när det (i brist på ord) small till lite i högre och bakre hjärnhalva. Känslan var lite som när en nerv hoppar till och vad jag vet har jag aldrig varit med om något liknande tidigare.

Min första tanke var att ett blodkärl brustit vilket så klart ledde till jag blev yr och lite illamående, men lugnande mig snabbt och intalade mig att det bara var en nerv eller någon skitsak.

Nu är jag dock nyfiken på vad det faktiskt var och om tung styrketräning (jag pressar mig själv ganska hårt) kan leda till stroke? Jag har definitivt problem med nerver i övre ryggen (kanske även axlar) till följd av stelhet/muskelknutor, men har som sagt aldrig varit med om detta tidigare. Kan det ha varit en nerv som kändes ända upp och bak i högre hjärnhalva?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 21:56   #2
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Låter definitivt inte som en stroke, och nej, du kan inte få en stroke av att lyfta tungt. Däremot kan en redan inträffad strokes skadeverkan fortlöpa snabbare vid fysisk aktivitet, pga det ökade blodflödet. Vet inte vad du varit med om men brustet blodkärl låter inte helt otroligt. Har du en kvarvarande känsla av obehag eller om du är orolig så uppsök läkare!

Senast redigerad av blåvitt den 2018-10-03 klockan 21:57.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 06:37   #3
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Tja, lyfter man tungt så höjer man ju blodtrycket ganska rejält, så om man har en aneurysm är det möjligt att det finns risk för haemorragic stroke, hjärnblödning alltså.

Men i praktiken behöver du nog oroa dig lika mycket för stroke som för att halka i duschen och bryta nacken.
3bz är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 15:28   #4
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Vart kändes det mer specifikt? Tveksamt att det kändes i hjärnan då vi inte har några smärtreceptorer.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 17:48   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Vart kändes det mer specifikt? Tveksamt att det kändes i hjärnan då vi inte har några smärtreceptorer.
Någonstans här:

sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 18:01   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det skulle ju lika gärna kunna vara refererad smärta från nacken p.g.a utsatta strukturer, dåliga positioner osv osv. Det är svårt att säga bara såhär.

Hur fungerar du nu då? Stram/stel? Ont?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 18:02   #7
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Hade det varit en intrakraniell blödning hade du fått allvarligare symptom. Låter mer som något muskulärt/retning. Börjar du få symptom med neurologiska bortfall under kvällen får du såklart söka akuten.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 13:53   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Efter att det "klickar till", kände du en brännande/stickande smärta i området, ungefär som man kan få under foten ibland?
Så har jag fått flera gånger, och den första tanken varje gång är att ett blodkärl har brustit.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 14:43   #9
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Efter att det "klickar till", kände du en brännande/stickande smärta i området, ungefär som man kan få under foten ibland?
Så har jag fått flera gånger, och den första tanken varje gång är att ett blodkärl har brustit.
Vet inte om jag skulle kalla det för en brännande eller stickande smärta. Att ens kalla det för smärta vore nog att ta i. Däremot kunde jag känna området som om någon petade där. En svag känsla av ett blåmärke kanske? Jag vill minnas att detta varade i någon timme.

Senast redigerad av sumialic den 2018-10-05 klockan 14:48.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 14:47   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det skulle ju lika gärna kunna vara refererad smärta från nacken p.g.a utsatta strukturer, dåliga positioner osv osv. Det är svårt att säga bara såhär.

Hur fungerar du nu då? Stram/stel? Ont?
Förstår, men det är alltså vanligt (eller i alla fall förekommande) att smärta ifrån nacken eller andra delar av kroppen sträcker sig till den delen av huvudet?

Det enda jag kände var en svag känsla av ett blåmärke. Det är nog det bästa jag kan beskriva. Vanligtvis känner man ju ingenting, men en stund (någon timme) efter kunde jag känna att det hade inträffat.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 16:36   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Övre delen av nacken kan ge sypmtom i huvudet, ja.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)