Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-01, 12:52   #1
JDoe
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: STHLM
Inlägg: 47
Minska volym pga tidsbrist - att öka i de tre stora

Mitt problem är att jag på grund av att jag tränar innan jobbet under viss tidspress. Mitt nuvarande schema tar något för lång tid att genomföra och jag måste anpassa det något men jag vet inte exakt hur. Min fråga är alltså vilken av alternativ nedan är bäst för mitt syfte att öka i de tre stora?

Idag tränar jag lite löst efter det Hurril skrev ner i frågor till styrkelyftstråden från vilket jag baserar programmeringen på för de tre stora. Pass ett jobbar jag mig upp till en rätt tung tvåa, kör tre set med treor på ca 80-85% av dagens tvåa. Pass två är fyra fyror på 80-85% av veckans tunga tvåa. Jag kör alltså detta för bänk böj och mark. Till varje pass kör jag antingen chins eller rodd samt en bröst- eller ben-assistansövning. Jag har satt ihop det till fyra olika pass med en vilodag mellan pass två och tre. Ex:

Pass 1
Tung böj
Lätt bänk
Chins
Bänkassistansövning

Jag funderar nu på att antingen ta alla assistansövningar på en separat dag som då skulle bestå av:

Frontböj
Utfall
Fu-bänk
Smalbänk

Denna dag skulle då klämmas in efter vilodagen som pass nr. tre. Det skulle inte bli en sån rolig dag men kanske ganska bekväm. Då jag fortfarande gör ganska lättare ökningar efter ett uppehåll kanske jag inte alls behöver den extra assistansen ändå och istället plocka bort dessa övningar helt från mitt schema tills dess att ökningarna kommer långsammare? För böj skulle det då innebära i volym att jag kör följande (vilket inte blir så mycket):
Ett pass där jag arbetar upp till en tung två och tre efterföljande back off set.
Ett pass där jag gör fyra fyror. Totalt innebär det åtta arbetssätt vilket låter lite lite men funkar det så kanske det funkar? Volymen blir samma för mark med något högre för bänk.

Min fråga är helt enkelt vad skulle funka i min situation? Om jag helt skulle skippa assistansdagen finns det något bättre sätt att öka volymen på när ökningarna slutar komma?
JDoe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)