Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-12, 10:06   #17146
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Windows och program man använder mycket på SSDn.

Det som gör störst skillnad för en dators prestanda är att gå från HDD till SSD. Jag har bytt ut alla hårddiskar mot SSD och skulle aldrig röra en mekanisk hårddisk med tång igen, förutom externa som kopplas in vid behov. Vibrerande, högljudda, långsamma monster.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 10:09   #17147
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Windows och program man använder mycket på SSDn.

Det som gör störst skillnad för en dators prestanda är att gå från HDD till SSD. Jag har bytt ut alla hårddiskar mot SSD och skulle aldrig röra en mekanisk hårddisk med tång igen, förutom externa som kopplas in vid behov. Vibrerande, högljudda, långsamma monster.
Låter ju som att SSD är the way to go då!

Du nämnde att Intelprocessorer har inbyggd grafik. Skulle du säga att den grafiken som de bidrar med är tillräckligt för någon i min position (baserat på vad jag nämnt)?

Senast redigerad av Livet den 2018-10-12 klockan 10:10.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 21:57   #17148
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Jag har fått detta att lira tidigare men då hade jag mer tid att pilla och jag är för tillfället helt lost.

Har följande setup som jag vill få att lira:

Router 1 - Inkommande internet och 90% av alla trådade och trådlösa enheter går här.
Repeater - Tar emot och förstärker nätet från Router 1. Ger trådat nät till Router 2.
Router 2 - Kopplad till Repeater.

Router 1 - 192.168.1.1
Repeater - Irrelevant troligen men 192.168.1.x
Router 2 - 192.168.0.1 - Har inte fått det att lira alls när jag kör de två på samma nät.

Stället jag om Router 2 till 192.168.1.2 och ändrar rangen på Router 1 så får jag DNS-fel på Router 2 - Vet inte vad DNS Server 1 borde vara i det fallet, x.x.1.1?

Mitt problem är att jag har ett NAS kopplat till Router 2 som jag vill komma åt från nätet för Router 1. Det känns som att jag missar någon basic routing-grej men jag ogillar skarpt denna typ av pillande.

Hur kommer jag smidigast åt mitt NAS när jag har Repeatern som mellanhand som tyvärr bara kan ge en IP?

Router 1 är en Asus AC87 ifall ni finurlar på inställningsmöjligheter, AC56 är repeatern och en hederlig gammal D-Link Dir 636 är Router 2.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 23:15   #17149
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag har fått detta att lira tidigare men då hade jag mer tid att pilla och jag är för tillfället helt lost.

Har följande setup som jag vill få att lira:

Router 1 - Inkommande internet och 90% av alla trådade och trådlösa enheter går här.
Repeater - Tar emot och förstärker nätet från Router 1. Ger trådat nät till Router 2.
Router 2 - Kopplad till Repeater.

Router 1 - 192.168.1.1
Repeater - Irrelevant troligen men 192.168.1.x
Router 2 - 192.168.0.1 - Har inte fått det att lira alls när jag kör de två på samma nät.

Stället jag om Router 2 till 192.168.1.2 och ändrar rangen på Router 1 så får jag DNS-fel på Router 2 - Vet inte vad DNS Server 1 borde vara i det fallet, x.x.1.1?

Mitt problem är att jag har ett NAS kopplat till Router 2 som jag vill komma åt från nätet för Router 1. Det känns som att jag missar någon basic routing-grej men jag ogillar skarpt denna typ av pillande.

Hur kommer jag smidigast åt mitt NAS när jag har Repeatern som mellanhand som tyvärr bara kan ge en IP?

Router 1 är en Asus AC87 ifall ni finurlar på inställningsmöjligheter, AC56 är repeatern och en hederlig gammal D-Link Dir 636 är Router 2.
Några saker jag tänker kan ha med saken att göra:

Om inte jag är ute och cyklar så måste hela skiten ligga på samma subnät och samma nätmask. Dvs 192.168.1.2 för repeatern och 192.168.1.3 för router 2 och 255.255.255.0 som nätmask på alla de nätverksenheterna.

Kanske kan du ha glömt att stänga av DHCP på router 2 eller på repeatern (om en sådan ens kan agera DHCP-server)?

Kan du ha kopplat en tp-kabel från repeatern till WAN-porten istället för till en av LAN-portarna på router 2 kanske? Du vill bara använda WAN-porten på router 1.

EDIT: Jag såg nu att du skrev att repeatern "bara kan ge en IP". Vad menar du med detta? Det låter som att försöker få repeatern att agera DHCP-server, vilket inte lär funka om du vill att allt ska vara samma nät. Stäng av allt onödigt skit på repeatern (och router 2) och låt dessa vara stendumma och låt router 1 göra allt jobb.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-10-27 klockan 23:20.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 07:57   #17150
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Några saker jag tänker kan ha med saken att göra:

Om inte jag är ute och cyklar så måste hela skiten ligga på samma subnät och samma nätmask. Dvs 192.168.1.2 för repeatern och 192.168.1.3 för router 2 och 255.255.255.0 som nätmask på alla de nätverksenheterna.

Kanske kan du ha glömt att stänga av DHCP på router 2 eller på repeatern (om en sådan ens kan agera DHCP-server)?

Kan du ha kopplat en tp-kabel från repeatern till WAN-porten istället för till en av LAN-portarna på router 2 kanske? Du vill bara använda WAN-porten på router 1.

EDIT: Jag såg nu att du skrev att repeatern "bara kan ge en IP". Vad menar du med detta? Det låter som att försöker få repeatern att agera DHCP-server, vilket inte lär funka om du vill att allt ska vara samma nät. Stäng av allt onödigt skit på repeatern (och router 2) och låt dessa vara stendumma och låt router 1 göra allt jobb.
Repeatern har vad jag tror vi kan kalla WAN-port. Så Repeatern har en IP och sedan får router 2 standardnät enligt dess konfiguration.

Ska testa lite. Sist det lirade var nog min tv inkopplad direkt till Repeatern vilket ger andra förutsättningar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 08:44   #17151
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Repeatern har vad jag tror vi kan kalla WAN-port. Så Repeatern har en IP och sedan får router 2 standardnät enligt dess konfiguration.

Ska testa lite. Sist det lirade var nog min tv inkopplad direkt till Repeatern vilket ger andra förutsättningar
Min tanke här är att Repeatern har en IP och jag fattar inte hur router 2 ska få IP-adresser från router 1. Låter som att det isf skulle fungera med en switch efter Repeatern då Router 1 sköter IP-tilldelning. Men har för mig att det inte gick sist jag testade...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 11:08   #17152
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Min tanke här är att Repeatern har en IP och jag fattar inte hur router 2 ska få IP-adresser från router 1. Låter som att det isf skulle fungera med en switch efter Repeatern då Router 1 sköter IP-tilldelning. Men har för mig att det inte gick sist jag testade...
Om du kopplar en tp-kabel från en LAN-port på router 1 till en LAN-port på router 2 så kommer alla övriga LAN-portarna på router 2 fungera som om de satt direkt på router 1. Men då måste du ha stängt av DHCP och sådant på router 2.

Jag har aldrig använt en repeater så jag har inte koll på exakt vad den gör. Men det låter ju som att den inte borde göra nåt annat än fungera som en signalförstärkare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 11:18   #17153
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om du kopplar en tp-kabel från en LAN-port på router 1 till en LAN-port på router 2 så kommer alla övriga LAN-portarna på router 2 fungera som om de satt direkt på router 1. Men då måste du ha stängt av DHCP och sådant på router 2.

Jag har aldrig använt en repeater så jag har inte koll på exakt vad den gör. Men det låter ju som att den inte borde göra nåt annat än fungera som en signalförstärkare.
Precis, router 2 blir en switch.

Repeatern har en lankontakt vilket används till router 2. När saker sker på router 2s nät så går det via Repeatern till router 1. Router 1 skickar all kommunikation
till en ip(Repeatern) för det är allt den når just nu...Kanske har bryggat läge på Repeatern Återkommer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 17:43   #17154
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jag behöver all hjälp jag kan få!
En dator jag fått tag i via skolan har en inställning för att låsa sig om jag inte använder den på någon minut. Tiden är på tok för kort eftersom jag läser i böcker och använder andra system samtidigt som jag använder skoldatorn. Finns det någonstans att förlänga eller ta bort utloggningstiden? Windows 7 är det som körs. Skitdrygt att "ctrl + alt + del" samt knappra in lösenordet 30 gånger per uppgift.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 17:35   #17155
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jag behöver kunna skriva ut text (dokument) på A4 papper. Kommer insatta en skrivare.

Jag kan välja mellan en HP mini 110 eller en iPad av nått år gammal modell.

Vilken ska jag välja?

Går det göra dokument på plattan och koppla upp en skrivare till den?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 17:28   #17156
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hittade en HP C 8111a skrivare i källaren. Passar den till datorn eller plattan?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 22:57   #17157
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hittade en HP C 8111a skrivare i källaren. Passar den till datorn eller plattan?
Ser ut att vara nåt slags antik pulsfunktionsgenerator till ett oscilloskop?



http://www.testequipmentdepot.com/us...tors/8111a.htm

https://www.axiomtest.com/documents/...ta%20Sheet.pdf
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 01:34   #17158
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
En sån


https://m.newegg.com/products/N82E16828104279
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-05, 05:06   #17159
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hittade en HP C 8111a skrivare i källaren. Passar den till datorn eller plattan?
Okej, så en Deskjet 450ci alltså

Ifrån det du länkade:

Citat:
Compatibility
Windows Compatible
Win 95/98/NT4.0/2000/Me/XP/XP 64-bit/CE 3.0
Macintosh Compatible
Mac OS 8.6 - OS X, Palm OS 3.0 and later
Citat:
Ports
USB Ports
Yes
LPT Ports
Yes
Other Ports
fast Infrared, Compact Flash Type I and II card slot
Dvs du måste ansluta skrivaren via USB (eller möjligen LPT om du har en antik dator) till datorn. Eventuellt kan du också koppla upp dig via infraröd förbindelse. Men det är nog ännu mer antikt än LPT-porten. Inget WiFi i alla fall...

Hur som helst ser jag ingen annan råd än att du måste installera skrivaren till en dator. Sedan kan du dock dela ut skrivaren från den datorn så du kan använda den från andra enheter på ditt lokala nät så länge den datorn är påslagen.

Dock ser det ut som att du är tvungen att ha XP på den datorn du installerar skriaren till och att det inte finns drivrutiner till Windows 10 eller Windows 7.

Dock hittade jag detta, där någon påstår att skrivaren funkar till Win 7, men att han inte får igång den på Win 10. Så det kan ju hända att det finns drivrutiner till Win7 och/eller Win10 också. Bara att prova.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Inkjet...0/td-p/6414666
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 12:56   #17160
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
När jag uppdaterade till Windows 10 så går det inte att stänga av datorn. Eller det går, men två lampor lyser och jag måste hålla in Power-knappen för att den ska slockna helt.

Ingen som upplevt detta problem? Kan knappast vara hälsosamt för datorn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)