Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-11, 19:34   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Dålig balans mellan benen...

Idag provade jag en övning som jag aldrig gjort innan på gymmet nämligen bulgariska split böj (med hantlar i händerna). Märkte oerhört tydligt hur mycket sämre min balans var när höger ben var i backen, högerknäet ville gärna falla in och det var svårt att hålla balansen överlag. Beror mycket också på att jag aldrig kört övningen innan och min teknik/motorik och den övning är nog ganska skit:p Hur som vad skulle vara bra övningar på att försöka jämna ut denna obalans mellan mina två ben? Gissar att min högra skinka är svagare kanske då gluteus har mycket att göra med inåtfallade knän vid böj.
Mvh!!
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 20:02   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Gluteus medius är det som håller ordning på höften i sådana övningar

Testa lite hip-hitches

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 20:06   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Runners arabesque är en mer avancerad övning där balans, rörlighet och styrka i viktiga muskler tränas. En riktig kanonövning som tränar upp även gluteus medius.



Jag brukar göra den fast jag går upp på tå i slutet av varje repetition vilket gör den ännu bättre.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 21:03   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Idag provade jag en övning som jag aldrig gjort innan på gymmet nämligen bulgariska split böj (med hantlar i händerna). Märkte oerhört tydligt hur mycket sämre min balans var när höger ben var i backen, högerknäet ville gärna falla in och det var svårt att hålla balansen överlag. Beror mycket också på att jag aldrig kört övningen innan och min teknik/motorik och den övning är nog ganska skit:p Hur som vad skulle vara bra övningar på att försöka jämna ut denna obalans mellan mina två ben? Gissar att min högra skinka är svagare kanske då gluteus har mycket att göra med inåtfallade knän vid böj.
Mvh!!
Det är mer en balans och kroppskontrollsak än styrka. Att benen faller in i böjen är för att du tillåter dem att göra det eller undviker att låta bli är nog mer rätt.
Troligen gör du övningen för slarvigt, fort och med mer vikt än du just nu kan hantera.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)