Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-08, 15:54   #31
maRRtin
Registered User
 
maRRtins avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: J-town baby
Inlägg: 1 215
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_ Visa inlägg
Var tas den energin ifrån om det inte leder till en ökad fettförbränning? Är energin för att upprätthålla muskelmassan så marginell att det inte spelar någon roll i det stora hela kanske?
Det ær under kaloriunderskott som andelen fett som lagras in ær lægre æn uttaget sett øver en længre tid. Inlagring och uttag av fett pågår hela tiden i kroppen.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:14   #32
Stab
Banned
 
Stabs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: K-Town
Inlägg: 1 115
Tror inte ett skit på att det är universiellt för alla att det blir samma effekt.

Grub : Person 1 Äter 2000kcal (-500), Person 2 Äter 2500, PW/Springer bort 500 (-500 i slutet oxo) Är det någon skillnad?

enligt denna artikel är det d; http://www.t-nation.com/findArticle....le=06-019-diet
Stab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:21   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Stab Visa inlägg
Grub : Person 1 Äter 2000kcal (-500), Person 2 Äter 2500, PW/Springer bort 500 (-500 i slutet oxo) Är det någon skillnad?
Nej, inte vad gäller fettförlust/ökning vid en viss energibalans.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:39   #34
Stab
Banned
 
Stabs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: K-Town
Inlägg: 1 115
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, inte vad gäller fettförlust/ökning vid en viss energibalans.
Fast då är inte tillväxten en faktor vi har med? Ang. artikeln, läst om "G-Flux"?
Stab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:42   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag pratar här om fettbalansen. Studierna i fråga och diskussionen gäller fettbalansen. Vid en viss energibalans är just fettbalansen likvärdig oavsett aktivitet. Att en hårt tränande idrottsman har en annan muskelvolym- och tillväxt än en stillasittande bestrider nog ingen. Den muskelvolymen- och tillväxten kostar energi (men den energin räknas också in i energiförbrukningen vad gäller fettbalansen).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:50   #36
Stab
Banned
 
Stabs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: K-Town
Inlägg: 1 115
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag pratar här om fettbalansen. Studierna i fråga och diskussionen gäller fettbalansen. Vid en viss energibalans är just fettbalansen likvärdig oavsett aktivitet. Att en hårt tränande idrottsman har en annan muskelvolym- och tillväxt än en stillasittande bestrider nog ingen. Den muskelvolymen- och tillväxten kostar energi (men den energin räknas också in i energiförbrukningen vad gäller fettbalansen).
Ok då förstår jag vad du menar. Men då är inte denna studie lika relevant för styrketränande individer.
Stab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:03   #37
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jovisst är den det. Om det är fettbalansen man är intresserad av. Det gäller helt och fullt för styrketränande också, att fettbalansen kommer i stort att motsvara energiunderskottet. Proteinbalansen är en sak för sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:17   #38
Fredrik_
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin Visa inlägg
Det ær under kaloriunderskott som andelen fett som lagras in ær lægre æn uttaget sett øver en længre tid. Inlagring och uttag av fett pågår hela tiden i kroppen.
Ja det är ju ganska självklart. Det var inte det jag undrade över heller men jag kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag inte riktigt fick kläm på är hur styrketräningen inte kan påverka fettbalansen:

Fall 1: En person som styrketränar och går på diet, energiunderskott: 500 kcal. Resultat: Han behåller musklerna och tappar 5 kg fett på 10 veckor. (hypotetiskt exempel)

Fall 2: En person som bara går på diet, energiunderskott: 500 kcal. Resultat: Han tappar 2 kg muskelmassa och 5 kg fett (lika hypotetiskt exempel).

Personen i fall 2 borde ha gjort av med mer av kroppens energilager (både i form av muskler och fett) än vad personen i fall 1 gjort (som bara bränt fett). För att energibalanserna ska gå ihop borde antingen personen i fall 1 tappat mer fett än 5 kg, eller personen i fall 2 tappat mindre fett. Låter lite mysko om proteinbalansen skulle vara "frikopplad" från energibalansen i övrigt.

Jag kan i och för sig förstå det om det är så att hela energiförbrukningen från styrkepasset räknas in och kompenseras för genom extra mat - både det man gör av med under själva träningen och efteråt för att "bygga upp" musklerna igen. Det kanske är självklart att det alltid är så man räknar.
Fredrik_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 18:23   #39
goggen
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 168
jeg trente mye cardio når jeg gikk ned 35 kilo for 10 år siden, og har fått en god vane som jeg er glad i. . man får frisk luft og bedre humør og helse.*whistle*
goggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 21:42   #40
mikeey
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 113
kan man bara gå ner cirka 70 kcal per fettvikt per dag?
mikeey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 21:42   #41
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Varje kilo kroppsfett kan bara frisätta (grovt ungefärligt) den mängden energi, ja.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 21:45   #42
mikeey
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 113
vad händer om man överskrider det? tar det då på musklerna?

så om man har t.e.x 10 kilo kroppsfett kan man bara vara i ett underskott på 700 kcal?
mikeey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 21:48   #43
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
1. Ja, då kataboliseras fettfri massa omedelbart motsvarande ytterligare underskott.

2. Se punkt 1. Visst kan du ligga på större underskott, men då ryker muskelmassa.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 09:33   #44
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Jag har förstått att du säger att styrketräning inte ökar förbränningen.

Men, om jag har mer muskler så få jag väl en högre förbränning än om jag har en mindre andel muskler?
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 09:40   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn att underhålla.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)