Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-11, 13:26   #16
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Ja, max syreupptag på 4,05 liter/minut är samma som testvärde 45 om man väger 90 kg.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 13:37   #17
bosse_brutal
Registered User
 
bosse_brutals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: utan häst i fjollträsk
Inlägg: 1 566
30 min för en nia är väldigt överdrivet, dela med 2 så blir det rimligare.
jag trampa i 13-14min har jag för mig, hade en knapp minut kvar till 9a
fick 4,4W/kg.

tycker inte det är helt rätt att kalla det konditions test, för det beror enormt mycket på benstyrka. på pappret kallas det för "fysisk arbetsförmåga" och inte kondition.
många i klassen som har mkt bättre kondition än mig fick sämre på cykeltestet än mig.
__________________
Allt var som det skulle. Grymt och Stabilt
bosse_brutal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 14:17   #18
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
bosse_brutal: har du högre kroppsvikt än kompisarna? Edit: Såg att du vägde 79 kg i journalen.

Ok, tack för räkne bekräftelsen!
Som jämförelse skulle en person som väger 70kg kilo bara behöva ha ett Vo2-max på 3,15 l/min för att springa 3km på 14min30sek. (Jämförelse 90kg= 4,05l/min)

Slutsatser som man kan dra då är att hög benstyrka leder till bättre prestation på mönstringen.

En låg kroppsvikt leder till en högre Vo2 max vid många tester i jämförelse med en som har högre vikt.

Senast redigerad av ante den 2004-12-11 klockan 14:19.
  Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 16:33   #19
bosse_brutal
Registered User
 
bosse_brutals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: utan häst i fjollträsk
Inlägg: 1 566
ja, ja vägde däromkring på mönstringen.
det sättet som vikten spelar roll på cykeltestet är att ju mer du väger desto högre start motstånd får du börja med, och sedan ökar motståndet lika mycket per sekund för alla.

Ska man träna inför cykeltestet så ska man se till att hålla tillräckligt hög frekvens, runt 65-70rpm har ja för mig att det var.
felet jag gjorde när jag tränade innan jag gjorde cykeltestet var att jag håll för låg frekvens, jag hade hört att det gällde att trampa så länge man orkade tills man inte fick runt bena något mer, så det var på det sättet jag tränade.

enligt folk som hade mönstrat innan så skulle ju även det testet ha varit bland det jobbigaste de hade råkat ut för, även för såna som höll på med konditions krävande idrotter, men det stämde definitivt inte för mig, vart inte i närheten så slut i bena som när jag tränade hemma på "mitt" sätt.
när jag låg mellan 6-7 så började jag fundera på om det var nått fel på cykeln... men sen när man väl börjar bli trött så blir det fort riktigt svårt att hålla varvet uppe när motståndet samtidigt ökar.
__________________
Allt var som det skulle. Grymt och Stabilt
bosse_brutal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 17:20   #20
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av bosse_brutal
enligt folk som hade mönstrat innan så skulle ju även det testet ha varit bland det jobbigaste de hade råkat ut för, även för såna som höll på med konditions krävande idrotter, men det stämde definitivt inte för mig, vart inte i närheten så slut i bena som när jag tränade hemma på "mitt" sätt.
när jag låg mellan 6-7 så började jag fundera på om det var nått fel på cykeln... men sen när man väl börjar bli trött så blir det fort riktigt svårt att hålla varvet uppe när motståndet samtidigt ökar.
Haha uppfattade inte att testet hade börjat(de snackade något om uppvärmning?) innan 6:an när någon steg av.
cykeltestet var ju en baggis tyckte jag (fick en 9:a) och hoppade av cykeln och då vek sig bena nästan.Vart tydligen rätt slut i bena. Kondis? ptja har man rätt god kondis så är det ju bara benstyrka/mjölksyratålighet som gäller.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 19:23   #21
Timmi
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 2 694
I styrketestet drar man ca 90 kg för en nia
När det gäller cykeln så tror jag man inte får trampa på mer än 15-16 minuter
men har inge större koll på hur långt/länge man ska cykla för ett visst värde.

//En som har läst på en hel del inför mönstringen
Timmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 13:29   #22
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av Timmi
I styrketestet drar man ca 90 kg för en nia
När det gäller cykeln så tror jag man inte får trampa på mer än 15-16 minuter
men har inge större koll på hur långt/länge man ska cykla för ett visst värde.

//En som har läst på en hel del inför mönstringen
Lyfta 869 newton för att vara exakt, lika med en nia. Och ca 14 min på cyklingen för en nia där.

Förresten: tack alla för givande svar i tråden
  Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 19:25   #23
bosse_brutal
Registered User
 
bosse_brutals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: utan häst i fjollträsk
Inlägg: 1 566
och för er som inte är så bevandrade inom fysiken så är 869Newton=88,5kg
__________________
Allt var som det skulle. Grymt och Stabilt
bosse_brutal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 23:02   #24
Vastrix
mjuk på både in och utsidan
 
Vastrixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Malmö/Lund
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Lyfta 869 newton för att vara exakt, lika med en nia. Och ca 14 min på cyklingen för en nia där.

Förresten: tack alla för givande svar i tråden
Hur kan det stämma? Systern som jag hade på mönstringen sa att mellan 700-800N (ca 70-80Kg) är det en 7a, mellan 800-900 en 8a och >900 en 9a.

Cyklade till mig en 8, för min del var det inte flåset utan benen som tog slut, kändes som att trampa på betong.
Han som höll i cyklingen påstod att innebandy- och badmintonspelare brukade få rätt bra resultat, ofta bättre än många cyklister som var betydligt "segare".

Första posten...
__________________
21,1 km @ 1.47.08
B/B/M 130/110/180
Vastrix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 23:31   #25
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Cyklade till mig 5.0 watt/kg och fick en sexa
Lirat match dagen innan, så benen var slitna som fan, så jag orkade inte trampa runt helt enkelt och fick ge upp
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 13:25   #26
ante
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av Vastrix
Hur kan det stämma? Systern som jag hade på mönstringen sa att mellan 700-800N (ca 70-80Kg) är det en 7a, mellan 800-900 en 8a och >900 en 9a.

Cyklade till mig en 8, för min del var det inte flåset utan benen som tog slut, kändes som att trampa på betong.
Han som höll i cyklingen påstod att innebandy- och badmintonspelare brukade få rätt bra resultat, ofta bättre än många cyklister som var betydligt "segare".

Första posten...
Välkommen hit!
Se: www.lumpen.nu > Klicka "frågor och svar" > syster lump > "fråga syster lump" > se "övriga frågor". Där bland frågorna kan man läsa om kraven på fystesterna.
  Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 13:56   #27
Tjoho86
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 102
Jag mönstrade för några veckor sen och fick en 8'a på konditions testet var runt 30 sekunder ifrån 9 tror jag.

Uppvärmningen är att cykla 5 minuter i ett visst tempo med knappt nåt motstånd.

9:a får man efter att ha cyklat runt 15 minuter har jag för mig. Det är inte det smidigaste kan jag lova, svettades som en gris!
Tjoho86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 22:13   #28
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Hur pass mycket likhet är det mellan Marklyft och Styrketestet på mönstringen?
Kan man dra nå generella likheter med 200kg marklyft = X newton på styrketestet?

Någon här kanske vet vad dom tog i marklyft när dom mönstra och hur mycket Newton dom lyfte? ^^

Vore kul att veta.

Mvh r3mpuh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 22:30   #29
occt
Registered User
 
occts avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 816
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Hur pass mycket likhet är det mellan Marklyft och Styrketestet på mönstringen?
Kan man dra nå generella likheter med 200kg marklyft = X newton på styrketestet?

Någon här kanske vet vad dom tog i marklyft när dom mönstra och hur mycket Newton dom lyfte? ^^

Vore kul att veta.

Mvh r3mpuh

Jag vägde 74kg och drog runt 140-150 i mark, fick ~1550newton. Dock så var det väldigt ovanligt enligt dom.

Dom sa att det bara var några per år som fick så högt..
__________________
Bänk:115kg *1 . 10/11-09
Knäböj: 120*6 . 11/12-09
Marklyft: 160kg *5 . 29/1-08

Senast redigerad av occt den 2010-04-05 klockan 22:32.
occt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 22:32   #30
häftig
Registered User
 
häftigs avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 567
Jag fick en 9a, det var över 900N. Drog väl 130 i mark då kanske. Jag har aldrig kört eller kör inte drag till hakan och den biten är också med i testet.
__________________
Journal
häftig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)