Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-25, 12:04   #2431
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
2 frågor om isvaksbad:

Om man tränar styrka på tidigt morgonen och sedan vid lunch (4-5h senare) isvaksbadar 1-2min, påverkar det resultaten/återhämtning?

Finns det ngn tillförlitlig forskning på positiva och negativa effekter av isvaksbad dagligen? (Tex hälsa, sjukdom etc?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-25, 15:21   #2432
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur kan jag tappa styrka så fort? Tog typ en deloadvecka kan man väl kalla det, körde bara 3 pass denna vecka istället för 6. Men de 3 dagarna jag vilade förstörde mer än det hjälpte, tappat styrka i alla övningar, hur kan jag tappa styrka så fort?
Som exempel idag i bänken så körde jag innan vilan 5or på 70kg och nu klarade jag knappt 3 reps första set sen andra 2 reps.

Vilar jag till exempel från konditionsträning flera veckor märker jag ingen skillnad, dåliga gener för styrketräning?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 10:15   #2433
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur kan jag tappa styrka så fort? Tog typ en deloadvecka kan man väl kalla det, körde bara 3 pass denna vecka istället för 6. Men de 3 dagarna jag vilade förstörde mer än det hjälpte, tappat styrka i alla övningar, hur kan jag tappa styrka så fort?
Som exempel idag i bänken så körde jag innan vilan 5or på 70kg och nu klarade jag knappt 3 reps första set sen andra 2 reps.

Vilar jag till exempel från konditionsträning flera veckor märker jag ingen skillnad, dåliga gener för styrketräning?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Personligen så tappar jag också styrka fort, till en viss basnivå då. Efter mer än en vecka kanske utan träning så tappar jag 15% styrka, dock så ligger jag där ett bra tag efteråt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 08:18   #2434
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Vilka kalkylatorer för 1RM finns det som tar hänsyn till en specifik övning? De flesta verkar ha en generell kalkylator för alla lyft. Timinvermont har en för bänk, böj och mark, tänkte om det fanns någon mer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 12:22   #2435
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Som nybakad medlem här, känns tråden för dumma frågor som bästa stället att starta

Jag har precis börjat styrketräna igen, efter kanske 20år (är 42år precis) och kan inte påstå att jag är i någon vidare form.

Samtidigt är jag en person som inte kan göra något med måtta, det gäller också träning. Hittade ett program för muskeltillväxt på en anna sida (9v) av Gustav Ollers och körde igång (v3 nu) och tycker jag börjar se resultat redan, men kan inte låta bli att fundera på om det kan bli bättre.

Bulkade upp på de flesta tillskott jag kunde hitta, som jag läste hade någon effekt. Nu till den/de dumma frågorna

Jag kör 4split, med 2dagar cardio och 1 dag vila. Byggt min egna PWO och tar därför bara tillskott på träningsdagar. Samtidigt har jag träffat en ny tjej om lever därför som 95% vegetarian och är orolig att jag får i mig på tok för lite av allt.

Med allt som ni (skrämmande tekniska och kunskapsdriva trådar i detta forum) kan, vad hade ni ändrat?
Kom fram till att min BMR är 2988

Ett pass, då jag kör själv, tar ca 1.45-2.20 lite beroende på dag (muskelgrupp). Mest för att första 3v är volymträning, så kör nästan 5-600 reps per pass (kanske är normalt för en rookie?)

PWO
Whey80 (ca 80g)
BCAA
Koffein
Lite gainer (typ 20g för kolhydraterna)
L-arginine
Beta-Alanine
Creatine Monohydrate (mest för det är enkelt att tuta i sig den samtidigt)

Direkt efter träning
Whey80 (20g)
Gainer (ca 120g)
BCAA
EAA

Varje dag kör jag också kreatinet
Äter inget onyttigt eller fett (godis, chips, smör, ost, drickor etc). Bara grönsaker, linser, bönor etc

F-n, mer en historia än dumma frågor, hehehe.


Borde jag ändra mina shakes, i så fall till vad?
Risk att jag äter för lite protein och kolhydrater för att bulka (har en del reserv runt magen)?
Bör jag tuta i mig ex. Beta-alanine även på vilo och cardio dagar? Nu gör jag bara det 4ggr/v
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 12:24   #2436
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
BCAA är värdelöst. Alltid. Minskar muskeluppbyggnaden och stoppar fettförbränningen. 530 kcal per 100 gram du hade kunnat spendera oerhört mycket bättre.

Vassle (whey) efter träning räcker. Att lägga till ett extra aminosyratillskott ger noll och intet. Vassleprotein innehåller tillräckligt av alla EAA för maximal muskeluppbyggnad.

Dina aminosyratillskott är pengarna i sjön, inget annat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 12:34   #2437
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
BCAA är värdelöst. Alltid. Minskar muskeluppbyggnaden och stoppar fettförbränningen. 530 kcal per 100 gram du hade kunnat spendera oerhört mycket bättre.

Vassle (whey) efter träning räcker. Att lägga till ett extra aminosyratillskott ger noll och intet. Vassleprotein innehåller tillräckligt av alla EAA för maximal muskeluppbyggnad.

Dina aminosyratillskott är pengarna i sjön, inget annat.
Tack för det svaret och gainern? Anledningen till den var att jag gärna äter samma mat som tjejen, blir ju lite trevligare middagar, men är då rädd för underskott. 3400 (låter det som det stämmer - 186, 97kg, 42år) är rätt mycket i bara grönsaker
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 12:37   #2438
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Gainer är inga problem om du har svårt att äta tillräckligt med vanlig mat för att täcka ditt kaloribehov. En gainer är heller egentligen inte ett kosttillskott, utan mat i pulverform.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-30, 16:16   #2439
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Kan rumänska marklyft utföras 3 gånger per vecka som del av helkroppspass utan att dränera nervsystemet? Kör 4 set per gång, med en vikt som jag kontrollerat kan göra 10-reppare med, som enda träning för baksida lår, rumpa och ländrygg. Kör inga vanliga marklyft
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 13:13   #2440
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Efter att precis ha börjat träna och kört mitt sista pass i vecka 3 så börjar jag se ett problem. Jag svullnar så i underarmarna att jag helt domnar i händerna och tappar greppstyrka. Sista dagen i vecka är också rygg, baksida axlar och biceps, så mycket grepp-krav.

Vad kan jag göra för att underlätta detta eller är det bara naturligt utifrån vart jag befinner mig (0 på en 100 gradig skala i att vara tränad)?
Borde jag träna grepp och underarmar också (dock är mina 6 dagar / v (90-120min / pass)) som jag kör nu, på gränsen till vad jag klarar av...

Som exempel, jag körde sittande rodd med 55kg och fick gå ner till 30kg bara för att inte helt tappa greppet vilket resulterade i att jag inte körde rygg som jag borde.

Känns lite dumt att köra straps som backup, då jag antar att jag borde träna grepp eller är det en bra lösning så här i början för att köra slut på rätt muskler?
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 13:19   #2441
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag kör alltid straps i ryggövningar. Dela upp övningarna över veckan så att inte allt greppande kommer samma dag. Som du skriver, du har precis börjat träna. Du har ingen arbetskapacitet alls ännu.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 13:37   #2442
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag skulle aldrig köra straps på varje ryggpass, börja med kanske vart-annat pass eller vart tredje och se om det hjälper men om du inte har ett specifikt pass där du tränar underarmar och grepp så är det ju guld värt att få med det på köpet när du kör rygg.

Tror mest att du bara är ovan, men det är klart att de inte ska göra ont. Jag hade också straps mycket i början, men efter ett par år ska det inte behövas om du inte ska maxa i någon övning och dra ett PB.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 13:43   #2443
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag kör alltid straps i ryggövningar. Dela upp övningarna över veckan så att inte allt greppande kommer samma dag. Som du skriver, du har precis börjat träna. Du har ingen arbetskapacitet alls ännu.
Antar att det bara är att köra på. Tycker att jag spridit ut övningarna rätt bra. Både Mark och Raka mark i 2 andra dagar, så blir allt lite grepp ändå (lade upp en träningslog mest för egen skull. Där syns mina pass)

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag skulle aldrig köra straps på varje ryggpass, börja med kanske vart-annat pass eller vart tredje och se om det hjälper men om du inte har ett specifikt pass där du tränar underarmar och grepp så är det ju guld värt att få med det på köpet när du kör rygg.

Tror mest att du bara är ovan, men det är klart att de inte ska göra ont. Jag hade också straps mycket i början, men efter ett par år ska det inte behövas om du inte ska maxa i någon övning och dra ett PB.
Tack ett par år, ja då kanske jag inte ska vara orolig efter 3v, hehehe. Samtidigt, som jag skriver i min träningsjournal, gör jag inget med måtta, så vill inte heller springa in i en vägg om ex. 6mån för att jag inte tränat grepp... Då onsdag och fredag är cardiodagar kanske onsdag är en perfekt dag för lite greppträning (torsdag är axlar och mage, mao inte så mycket grepp)

Tack båda för svaren <3 - mycket uppskattat
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 14:59   #2444
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Zeuligan - om du vet med dig att det är ett bekymmer att du alltid går all-in så kanske du ska försöka hitta ett program som inte är så omfattande.

Ditt upplägg med 4 styrka, 2 cardio och 1 vila låter rimligt men jag tvivlar på att en person som är tre veckor in i styrketräningskarriären ska behöva köra 90-120 min per pass fyra gånger i veckan.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 19:36   #2445
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Sarco Visa inlägg
Zeuligan - om du vet med dig att det är ett bekymmer att du alltid går all-in så kanske du ska försöka hitta ett program som inte är så omfattande.

Ditt upplägg med 4 styrka, 2 cardio och 1 vila låter rimligt men jag tvivlar på att en person som är tre veckor in i styrketräningskarriären ska behöva köra 90-120 min per pass fyra gånger i veckan.
Kanske inte, men gissar att mängden repitioner drar ju upp tiden.
v1-3 är 15x5 och 20x5 på allt. Mellan 500-700 reps / dag
v4-6 är 10x5 och 12x5 på allt, så redan där försvinner 30min?
v7-9 är 6x3 och 8x3 vilket borde vara ett normalt pass

Bara spekulerar, vad vet jag, mer än att det är skitskönt att få vara 2h för sig själv och komma hem helt groggy för att vakna nästa dag och göra om det.
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)