Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-17, 03:01   #2326
Takadanoalien
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 52
Vad är motsatsen till progressive overload egentligen? Finns det något namn för det?
Finns där några fördelar till att köra så jämfört med P.O.?
Takadanoalien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 05:18   #2327
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
uhm. Det enda progressive overload betyder är att du gör något mer i träningen över tid. Motsatsen är alltså att du tränar successivt mindre och lättare.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 10:40   #2328
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Har reviderat mitt träningsupplägg för första gången på länge. Släpper det mesta progressionstänket för att få in mer träning totalt sett. Tidigare har jag försökt att öka vikterna i varenda övning. Ett presspass kunde t.ex. bestå av bänkpress, dips, militärpress och en tricepsövning där jag hade vikt-/repsmål i samtliga. Detta medförde att passen tog onödigt lång tid då jag ville försäkra mig om att klara en viss vikt eller reps i varenda övning. Nu har jag endast lång vila och viktfokus i bänkpressen. Ni ska få ett exempel:


- Bänkpress 5 set
- Militärpress 3-5 set
- Dips 3 set
- Tricepsövning 3 set

Nu
- Bänkpress 5 set
- Militärpress 5 set
- Dips/snedbänk 5 set
(- Dips/snedbänk 5 set)
- Tricepsövning 3 set
- Tricepsövning 3 set

Då--> 14-17 set.
Nu--> 21-26 set.

Allt bortsett från bänkpressen betas av i högt tempo och med lägre vikter än tidigare. Jag kan köra med så kort vila att jag enbart klarar 5 set 40-45x8 i militärpress jämfört med typ 50x5, 60x5, 65x5, 65x5, 60x5 som var fallet tidigare. Istället för 15 dips kanske jag gör tio. Igår var detta superset jobbigt(militärpress/dips): 40x8/6, 40x8/5, 40x8/6, 40x8, 6, 40x8/6. Vikterna har med andra ord sänkts markant men jag får mer träning.

Är det rimligt att tro att den ökade mängden träning är positiv för min muskelutveckling men att min styrka i allt förutom bänkpressen kommer att påverkas negativt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:25   #2329
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har reviderat mitt träningsupplägg för första gången på länge. Släpper det mesta progressionstänket för att få in mer träning totalt sett. Tidigare har jag försökt att öka vikterna i varenda övning. Ett presspass kunde t.ex. bestå av bänkpress, dips, militärpress och en tricepsövning där jag hade vikt-/repsmål i samtliga. Detta medförde att passen tog onödigt lång tid då jag ville försäkra mig om att klara en viss vikt eller reps i varenda övning. Nu har jag endast lång vila och viktfokus i bänkpressen. Ni ska få ett exempel:


- Bänkpress 5 set
- Militärpress 3-5 set
- Dips 3 set
- Tricepsövning 3 set

Nu
- Bänkpress 5 set
- Militärpress 5 set
- Dips/snedbänk 5 set
(- Dips/snedbänk 5 set)
- Tricepsövning 3 set
- Tricepsövning 3 set

Då--> 14-17 set.
Nu--> 21-26 set.

Allt bortsett från bänkpressen betas av i högt tempo och med lägre vikter än tidigare. Jag kan köra med så kort vila att jag enbart klarar 5 set 40-45x8 i militärpress jämfört med typ 50x5, 60x5, 65x5, 65x5, 60x5 som var fallet tidigare. Istället för 15 dips kanske jag gör tio. Igår var detta superset jobbigt(militärpress/dips): 40x8/6, 40x8/5, 40x8/6, 40x8, 6, 40x8/6. Vikterna har med andra ord sänkts markant men jag får mer träning.

Är det rimligt att tro att den ökade mängden träning är positiv för min muskelutveckling men att min styrka i allt förutom bänkpressen kommer att påverkas negativt?
Nu är ju du definitivt mer erfaren och kunnig än mig rörande träning men man hör/läser ju ofta om folk som säger att man bör fokusera på sitt huvudlyft och assistansövningar sedan ska klaras av och då gärna med lite kortare vila vilket då innebär lägre vikt så från mitt perspektiv låter det ju vettigt. Bl.a. är det väl Wendler som tydligt förespråkar det om jag inte minns helt fel.

På den lilla träning jag gör fokuserar jag också på huvudövningarna böj och mark för min del och kör övriga med lite kortare vila och med mindre fokus på vikt. Jag fokuserar därmed bara på att öka i vikt i basövningarna och i de övriga kanske jag siktar på att höja var tredje/var fjärde pass utifrån att det då känns bra. Jag brukar också gå upp i reps i dessa set tex stångrodd kör jag 3x10 typ, klarar jag sedan 3x10 i ett par pass så ökar jag den vikten så man ligger kring 8 reps och jobbar upp alla set till 10 dvs ganska standard.

Men känns skönt att inte ha viktmål i alla övningar då det ganska lätt stressar en.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-23, 12:22   #2330
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
En sak jag tänkte på häromdagen innan min löprunda var ifall man bör värma upp i för en löprunda, isåfall hur? Nu snackar vi lågintensiv löprunda och inga intervaller.


Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-23, 14:17   #2331
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Om man bara ska ta ett pass för att bygga distans brukar jag sätta igång från första steg.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 20:32   #2332
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Har för vana att springa 10min i lågt tempo innan mina styrkepass (läs: springer till gymmet som uppvärmning) för att sedan direkt efter passet springa 20-30min löpning i högre tempo, ibland intervaller och ibland lite längre distans.

Givet den senaste forskningen på området ang kombinerad styrka/kondition, är detta total katastrof för styrka och hypertrofi eller en tillräckligt bra kompromiss?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 20:55   #2333
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Har för vana att springa 10min i lågt tempo innan mina styrkepass (läs: springer till gymmet som uppvärmning) för att sedan direkt efter passet springa 20-30min löpning i högre tempo, ibland intervaller och ibland lite längre distans.

Givet den senaste forskningen på området ang kombinerad styrka/kondition, är detta total katastrof för styrka och hypertrofi eller en tillräckligt bra kompromiss?
För att den löpträningen ska förstöra din styrketräning, så lär du nog behöva vara rätt nära ditt "genetiska max" där varje liten detalj blir superviktig och 50g ökad muskelmassa på ett år är ett superbra resultat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 20:56   #2334
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
uhm. Det enda progressive overload betyder är att du gör något mer i träningen över tid. Motsatsen är alltså att du tränar successivt mindre och lättare.
Det låter som mitt program. Har funkat skitbra senaste året. Tror jag är minst 5kg tyngre utan att ens gå till gymmet. Helt hundra på att det är 100% muskelmassa också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 21:15   #2335
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
En sak jag tänkte på häromdagen innan min löprunda var ifall man bör värma upp i för en löprunda, isåfall hur? Nu snackar vi lågintensiv löprunda och inga intervaller.


Skickat från min G3311 via Tapatalk
Joggar man i 10-15min så "väcker man upp" fettförbränningen så den fungerar effektivare. Ifall man ska springa lite snabbare, typ det snabbaste man kan på 10k eller kortare så blir det lätt att man drar på sig mjölksyra direkt från start om man inte värmt upp eftersom man inte klarar det tempot utan att ha igång fettförbränningen också.

Det finns troligen också en komponent av att rörelseekonomin blir lite bättre efter att man kört en del kortare fartökningar för att få igång nervsystemet. Bättre rörelseekonomi gör ju att varje steg kostar lite mindre syre. Jag antar det är detta man värmer upp då man kör några hundra meter i tävlingsfart mot slutet av de tio minuternas uppjoggning.

Inget av detta har man nog någon större nytta av ifall man ändå har tänkt springa i "pratfart" eftersom man är såpass långt under sitt max.

Dock kan man ju värma upp på andra sätt. Stretching/mobilisering och aktiveringsövningar av olika slag. Detta har ju inget med "flåset" att göra utan är nåt man kan behöva ifall man har nån typ av skada eller nåt man vill förebygga pga nedsatt rörlighet eller nåt sådant... Den typen av uppvärmning har man såklart nytta av även om man springer långsamt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 08:02   #2336
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
En sak jag tänkte på häromdagen innan min löprunda var ifall man bör värma upp i för en löprunda, isåfall hur? Nu snackar vi lågintensiv löprunda och inga intervaller.


Skickat från min G3311 via Tapatalk
Bör och bör. Ska jag springa ett "vanligt pass" så värmer jag aldrig upp. Då snackar vi pratfart och 10-15K. Ska jag springa snabbt så värmer jag upp. Men att jogga som uppvärmning för en aktivitet där jag mer eller mindre ska fortsätta att jogga i 60-90 minuter känns overkill.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 06:40   #2337
Telemator
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Göteborg
Inlägg: 1
Har länge börjat få rejält ont i höger utsida deltoid när jag bänkar. Tycker att jag låser axlarna bra i bänken och att det främst är brösten som arbetar, men oavsett vikt så får jag en brinnande smärt i höger delt.

Är det någon som vet vad det kan bero på? Rörlighet?

MvH, Tel.
Telemator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 14:32   #2338
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Vad jag förstått är kaloriförbrukningen på de flesta konditionsmaskiner inställda på en kroppsvikt på 70kg. Hur mycket högre skulle man kunna tänka sig att den procentuella förbrukningen är på Cross trainer med en kroppsvikt på 100kg. Mellan tummen och pekfingret sådär...
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 22:06   #2339
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Vad jag förstått är kaloriförbrukningen på de flesta konditionsmaskiner inställda på en kroppsvikt på 70kg. Hur mycket högre skulle man kunna tänka sig att den procentuella förbrukningen är på Cross trainer med en kroppsvikt på 100kg. Mellan tummen och pekfingret sådär...
Det är sträcka och motstånd som spelar roll. Hur länge du kör och vilken tröghet du håller. Givetvis håller du samma tempo hela passet. Men samtidigt kan du aldrig gå på vad maskinen säger. De är programmerade att ge glädjesiffror så att du ska använda (läs köpa /redaktionens korrigering) maskinen.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 22:17   #2340
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Telemator Visa inlägg
Har länge börjat få rejält ont i höger utsida deltoid när jag bänkar. Tycker att jag låser axlarna bra i bänken och att det främst är brösten som arbetar, men oavsett vikt så får jag en brinnande smärt i höger delt.

Är det någon som vet vad det kan bero på? Rörlighet?

MvH, Tel.
Låter som en spökande rotatorcuff. Känner du något obehag om du bara lyfter armen framåt eller ut i sidan?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)