Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-29, 07:09   #2311
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Hur effektiva är Athlean-X - SORE IN 6 minutes serie för muskelbyggnad?

Ex:
https://www.youtube.com/watch?v=jyFMBf-SrHs

Jag vill bygga massa och istället för att mata set så verkar det smart att direkt byta vinkel/övning och fortsätta som han gör mer lättare vikter i 6 minuter för att eventuellt avsluta med tunga negativa.

Jag har ännu inte testat då jag kom över dessa igår. Men jag undrar på sikt hur bra det är att köra för vissa muskelgrupper som nacke eller triceps. Och är det längre återhämtning på denna typ av träning?
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 07:26   #2312
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Statisk träning som t.ex. plankan. Finns det bra stöd bakom det att det skulle ge mycket? I nio fall av tio är det just magen som tränas när det är statiskt, med just plankan, men varför skulle magmusklerna vara ensamma om att gynnas av statisk träning och inte andra muskler om det var så bra?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 15:03   #2313
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Jag försöker förbättra min bålstabilitet främst i vardagen(för mkt stillasittande och stillastående arbete).
Är det Transversus Abd man ska arbeta med i första hand?
Läst en del kritiska röster mot ”suga in naveln”-övningar samtidig så verkar de ändå vara vanliga att föreslå?
Fick tex det av min sjukgymnast men efter veckor av övande så vete fasen om jag märker ngn skillnad.
Plankan är nog bra men om jag har svaga Transversus Abd så tar väl fel muskler över när jag hör den övningen och får fel effekt?

Gärna tips på senaste rön och övningar
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 07:01   #2314
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Jag försöker förbättra min bålstabilitet främst i vardagen(för mkt stillasittande och stillastående arbete).
Är det Transversus Abd man ska arbeta med i första hand?
Läst en del kritiska röster mot ”suga in naveln”-övningar samtidig så verkar de ändå vara vanliga att föreslå?
Fick tex det av min sjukgymnast men efter veckor av övande så vete fasen om jag märker ngn skillnad.
Plankan är nog bra men om jag har svaga Transversus Abd så tar väl fel muskler över när jag hör den övningen och får fel effekt?

Gärna tips på senaste rön och övningar


Övningar som innefattar front-rack positioner, stabilitet över huvudet och övningar som tvingar dig att hålla dig upprätt / i positioner från olika håll och kanter.

T.ex.

Front rack holds
Front-squats
Goblet squats med 1-2 kettlebells / Hantel
Overhead squats
Single arm - overhead squats
Front rack carrys
suitcase walks
Pallof-press
Handstående(n)
Plankor

Etc

Kolla in:

https://www.instagram.com/functional.bodybuilding

Och

https://www.instagram.com/marcusfilly

För inspiration och bra tips!







Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 07:02   #2315
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Kan man få någon typ av skada på ”struten” av att cykla mycket? Tänker att man sitter lite inklämd under längre tid




Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 09:18   #2316
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Kan man få någon typ av skada på ”struten” av att cykla mycket? Tänker att man sitter lite inklämd under längre tid




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns faktiskt en del belägg för ökad risk till infertilitet, impotens etc för manliga cyklister.
https://www.health.harvard.edu/blog/...e-201209145290

Men för majoriteten så är det ett ickeproblem såvitt jag vet. Jag har cyklat hela livet och har aldrig märkt något. De kompisar och släktingar som jag också vet cyklar mycket har aldrig sagt något (dock så kanske det inte är något man pratar om öppet sådär heller :p).

Om man mot förmodan skulle få problem, så är det nog viktigt att lyssna på kroppens signaler (typ utöver om man märker att man får problem med funktion och dylikt :p), om det börjar domna av eller så i underlivet så finns det speciella sadlar att köpa. Finns allt från "pressure relief channel" till "no nose" sadlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-06-01 klockan 09:21.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 09:22   #2317
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det finns faktiskt en del belägg för ökad risk till infertilitet, impotens etc för manliga cyklister.
https://www.health.harvard.edu/blog/...e-201209145290.
Debunkat.

https://www.liebertpub.com/doi/abs/1...jomh.2014.0012
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 10:32   #2318
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Yay
Fast prostatacancer låter ju lite skumt. Skulle det typ uppkomma av ökade trycket bara?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 16:55   #2319
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Om kondition är en färskvara, hur ofta behöver man köra per vecka för att hålla igång? Räcker det med en gång?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 21:14   #2320
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Optinoja!

Är det någon mätbar uppskattad skillnad av att träna gym tex måndag-lördag jämfört med att kört tex måndag torsdag istället om man kör 2 dagar/v eller hur bör man tänka vid färre pass i veckan. Man är ju inrutade på mån ons fre eller tis tors lör

Två dagar efter varandra är ju gissningsvis långt från optimalt men annars?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 21:18   #2321
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Om mätperioden är 7 dagar torde väl stimuli så nära mittpunkterna som möjligt vara optimalt?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 18:04   #2322
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Om mätperioden är 7 dagar torde väl stimuli så nära mittpunkterna som möjligt vara optimalt?
Ja det bör ju vara så frågan är hur stor påverkan det har att dem i "ytterkanterna" istället
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 23:57   #2323
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Någon som kan sammanfatta enkelt vad arbetskapacitet (work capacity) är inom styrketräning? (Googlar men blir förvirrad.)

Jag trodde det betydde setuthållighet. T.ex om du gör 5x10reps med dålig arbetskapactitet så blir setserien: @5> @8> @10 (set3) - du får sänka vikten och göra klart sista två seten.
Att prestationen dör hårt efter varje set.
Med bra arbetskapacitet blir det jämnare prestation och du klarar förhoppningsvis exemplet ovan utan viktsänkning.
Kreatin fungerar främst så? Att man inte tappar så mycket reps efter varje set.

Jag märker om jag haft deload, hoppar på ett högreps och högvolymblock är min setuthållighet värdelös första passen (tappar skitmycket prestation efter varje set). Efter några veckor blir prestationen jämnare. Detta har jag yttrat som ökad arbetskapacitet. Fel?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 09:40   #2324
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Om kondition är en färskvara, hur ofta behöver man köra per vecka för att hålla igång? Räcker det med en gång?
Beror givetvis vilken nivå du ligger på. Det blir lite som att fråga hur långt ett snöre är.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 19:36   #2325
Raesmus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 57
Inte direkt ny, men aldrig bulkat

Satte foten i gymmet första gången för över 10 år sedan, och har haft perioder där jag tränat mycket, och sen längre perioder där jag inte tränat alls. Ligger på 70 kg i dagsläget, uppskattar att jag kan bänka ca 80-85 kg, böja 85-90 kg, marka 130 kg.

Grejen är att jag i stort sett alltid under mina träningsperioder legat för viktnedgång eller maintenance, ALDRIG någon riktig bulk. Det senaste halvåret har det varit mycket crossfit och en del löpning och väldigt lite gym, och jag har snart kommit ner till en BF% där jag nu känner att jag vill börja bygga muskler ordentligt.

Har jag något att hämta i Starting Strength trots att jag under många år kört övningarna? Kanske sparka igång första bulkmånaden (och comebacken till renodlat gym) med SS och se om jag klarar av att öka vikten? Eller är det troligt att jag redan fått alla "noobgains" och borde dra igång direkt med PPL 6 dagar i veckan och äta som en häst?
Det kan tänkas vara en dum fråga, men jag har dålig koll på vem som egentligen skördar frukten av SS, är det bara totala nybörjare eller är det även människor som jag som aldrig satsat seriöst på att växa och bli stark?

Tacksam för svar!
Raesmus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)