Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-22, 22:36   #16
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Så nu har jag prövat luftrenare i två veckor och jag kan inte rekommendera dessa nog.
Det är en märkbar skillnad.

I synnerhet när jag vaknar på morgnarna märker jag mig ha mer energi, i synnerhet kroppen, så det verkar som jag återhämtar mig från gymmet bättre.

Har låtit familjen testa också och de säger samma sak, det är underbart.
Placebo
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 22:38   #17
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Har du märkt ifall det blivit mindre damm?
Du menar dammråttor och så? För tidigt att säga men t. ex. i dag så lyste solen in genom fönstret och jag såg en hel del partiklar i luften sväva omkring, men så vred jag på högsta i en kvart och allt var borta. Normalt brukar jag alltid kunna se lite grann men nu försvann allt. Men nackdelen ifall man kör på max är ju att den låter en del då men det går i alla fall rätt snabbt.

Men om man betänkar att du ska andas resten av ditt liv och har en jävligt många andetag kvar att göra och att du förmodligen kommer ta de flesta på ett och samma ställe (hemma), så vill jag påstå att ~1500 är en jävligt prisvärd investering för bra luft.
Jag tittade på filtret tidigare också och fick en chock av allt damm och lort som var där. Och om det inte var där så hade det väl varit i mina lungor.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-04-22 klockan 22:41.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 22:49   #18
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Placebo
Hittade någon studie idag där man konstaderade samma sak med frisk luft och att bli mer utvilad. Ska leta upp den igen och posta i tråden snart, sen ska du bli tvingad till att göra avbön här.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 23:28   #19
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Hittade någon studie idag där man konstaderade samma sak med frisk luft och att bli mer utvilad. Ska leta upp den igen och posta i tråden snart, sen ska du bli tvingad till att göra avbön här.
Jag vet att man sover bättre om luften är "friskare" eftersom det helt enkelt är enklare att andas. Damm ökar säkerligen risken för nästäppa för många. Det känns dock väldigt kitschigt med en separat maskin. Man kan ju tycka att det borde vara inbyggt i ventilationssystemet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 23:32   #20
lillaPiggy
Registered User
 
lillaPiggys avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Du får gärna skriva lite vad du tycker om ditt inköp. Gärna även hur tyst dom går. Woods Elfi lät lite väl högt tyckte jag. Xiaomi är intressant. Man brukar få bra saker för pengarna vad jag läst mig till.
jag har en Coway AP-1018f, köpte den för främst pollen allergin och tycker att den funkar lite som allergimedicin, man är allergisk oavsett om man tar den men det är lite värre om man inte tar den. Med det sagt så tycker jag den var värd pengarna även om effekten är liten.

jag trodde ljudet skulle störa för jag har den i sovrummet men jag har inte märkt av den alls. Ljudet är konstant så jag blev van väldigt fort
edit: den låter inte mycket heller, jag är vanligtvis känslig för ljud när jag ska sova

Senast redigerad av lillaPiggy den 2020-04-22 klockan 23:34.
lillaPiggy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 07:16   #21
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Så nu har jag prövat luftrenare i två veckor och jag kan inte rekommendera dessa nog.
Det är en märkbar skillnad.

I synnerhet när jag vaknar på morgnarna märker jag mig ha mer energi, i synnerhet kroppen, så det verkar som jag återhämtar mig från gymmet bättre.

Har låtit familjen testa också och de säger samma sak, det är underbart.
Fan vad grymt, jag skall med köpa sådana här tänker jag.
Räcker det att ha i sovrummet tror du till att börja med? Vilken körde du isf där?
Tar detta även bort kvalster/damm för en som är allergisk mot sådant, eller sitter det ändå fast i sängkläderna?

I Sverige nu säljs Xiaomi Mi Air Purifier 2h, vet inte om det är samma som 2S eller kanske nästkommande modell?

Kör man den konstant under hela dagen eller bara innan sängdax isf? Hur ser ditt schema ut?
Och, hur ofta byter man filter? (vid normal användning) Jag såg att bara filtret kostar 499kr.

Senast redigerad av Akerhage den 2020-04-23 klockan 07:25.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 07:22   #22
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Är också allergisk mot kvalster/damm, skulle säga att robotdammsugare som går varje dag känns bättre mot det samt att det sitter fast i sängkläderna så att byta dessa lite oftare. Inte heller köra dunmaterial på sänggrejorna utan syntetiskt, framför allt på kuddarna.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 07:41   #23
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Personligen tror jag att vi påverkas negativt av föroreningarna i luft och vatten. I storstadsregionerna tror jag att det blir mängder som går att mäta i både luft och vatten.

Kunde vara roligt att höra jämförelser från personer som bor i glesbygd utan större industrier med och exempelvis Sthlm/GBG/Malmö/Sundsvall/Örnsköldsvik. Menar hur de upplever hur luft och vatten påverkar. Går säkert göra studier på populationsnivå.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 07:42   #24
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Är också allergisk mot kvalster/damm, skulle säga att robotdammsugare som går varje dag känns bättre mot det samt att det sitter fast i sängkläderna så att byta dessa lite oftare. Inte heller köra dunmaterial på sänggrejorna utan syntetiskt, framför allt på kuddarna.
Jag hade en Neato Botvac Connected innan men sålde den då jag blev vansinnig på skiten. Den fastnade överallt och krånglade. (Då hade jag ändå dammsugarsäkrat lägenheten). Så var tvungen att vara hemma när den var igång för att rätta till den, fixa borsthuvudet osv. Den lät som fan med och tog över 1h att dammsuga lägenheten. Kanske kan testa en Xiaomi dammsugare med dock, läst bra om dem och har precis köpt en xiaomi mobil.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 08:17   #25
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag hade en Neato Botvac Connected innan men sålde den då jag blev vansinnig på skiten. Den fastnade överallt och krånglade. (Då hade jag ändå dammsugarsäkrat lägenheten). Så var tvungen att vara hemma när den var igång för att rätta till den, fixa borsthuvudet osv. Den lät som fan med och tog över 1h att dammsuga lägenheten. Kanske kan testa en Xiaomi dammsugare med dock, läst bra om dem och har precis köpt en xiaomi mobil.
Jag har xiaomi-dammsugare, den är grym. Hade en kärcher innan som var värdelös.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:02   #26
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag hade en Neato Botvac Connected innan men sålde den då jag blev vansinnig på skiten. Den fastnade överallt och krånglade. (Då hade jag ändå dammsugarsäkrat lägenheten). Så var tvungen att vara hemma när den var igång för att rätta till den, fixa borsthuvudet osv. Den lät som fan med och tog över 1h att dammsuga lägenheten. Kanske kan testa en Xiaomi dammsugare med dock, läst bra om dem och har precis köpt en xiaomi mobil.
Har en Neato som fungerar utmärkt och aldrig fastnar och då har jag inte dammsugarsäkrat lägenheten på något speciellt sätt. Tar lite tid, men det är ju bara för att den är noggrann och kör två gånger över all yta.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:20   #27
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag har xiaomi-dammsugare, den är grym. Hade en kärcher innan som var värdelös.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Länk? Är också sugen på en robot.
Hur lågt kan det vara, kan den ta sig under soffor som har lite höjd?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:21   #28
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har en Neato som fungerar utmärkt och aldrig fastnar och då har jag inte dammsugarsäkrat lägenheten på något speciellt sätt. Tar lite tid, men det är ju bara för att den är noggrann och kör två gånger över all yta.
Jag har exempelvis stål/silverben på köksstolarna och på sängbordet. Det klarade den inte av, fastnade på dom varenda gång. Sen hade jag då en tjockare rya-matta i vardagsrummet som jag sålt nu. Den klarade inte av att köra på den mattan. Kanske kan testa nu igen då jag flyttat.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:43   #29
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Har en kompis som har en Xiaomi-sugare också. Fungerar ypperligt i deras hus, har dessutom två hundar. Han är supernöjd med den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:45   #30
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Länk? Är också sugen på en robot.

Hur lågt kan det vara, kan den ta sig under soffor som har lite höjd?
Jag har s5an. Kolla specs, gissar på att den är runt 10cm hög.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)