Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-12-07, 22:18   #121
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Nu så har det påbörjats!

__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 22:57   #122
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Nu så har det påbörjats!

Problemet är väl att ingen riktigt vet var på kurvan man befinner sig just nu.
Även om jag håller med om den är väldigt lik priskurvan för bitcoin de sista 6 månaderna.



Men kurvan liknar även bitcoin priset i början 2011:


De som sålde sina bitcoin i peaken sommaren 2011 ångrar sig nog nu. Det svåra är alltså att veta när marknaden verkligen kollapsar.

Senast redigerad av PixelMiner den 2013-12-07 klockan 23:04.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:02   #123
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Det höll faktiskt i sig längre än jag trodde. Det var ganska självklart att kursen inte kunde hålla hur länge som helst. Det kommer nog stabilisera sig på runt 400 och börja växa långsamt igen. Tror dock att nästa boost kan komma tidigare än förut. Beror nog på när en viss kritisk massa (X antal affärer som accepterar bitcoin) kommer uppnås.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:07   #124
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Forslund Visa inlägg
dat crash när kina nobbar bitcoin ^^
Snarare dat crash när folk missuppfattar nyheterna.

http://www.quora.com/China/What-is-t...id=FmS&share=1
http://www.quora.com/China/How-will-.../Joseph-Wang-9
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-12-07 klockan 23:08.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:13   #125
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Problemet är väl att ingen riktigt vet var på kurvan man befinner sig just nu.
Även om jag håller med om den är väldigt lik priskurvan för bitcoin de sista 6 månaderna.



Men kurvan liknar även bitcoin priset i början 2011:


De som sålde sina bitcoin i peaken sommaren 2011 ångrar sig nog nu. Det svåra är alltså att veta när marknaden verkligen kollapsar.
När media, och framförallt gammelmedia, vaknar och skiter ut artikel efter artikel om personer som blivit miljonärer är väl ett någorlunda bra tecken. 2011 var det inte många som hade ens hört talas om Bitcoin. Nu känner nästan varenda kotte till det.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:32   #126
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Här spekulerar någon annan snubbe:

http://www.businessinsider.com/bitcoin-bubble-2013-11
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:32   #127
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
När media, och framförallt gammelmedia, vaknar och skiter ut artikel efter artikel om personer som blivit miljonärer är väl ett någorlunda bra tecken. 2011 var det inte många som hade ens hört talas om Bitcoin. Nu känner nästan varenda kotte till det.
Att marknaden återställer sig efter en bubbla är ju inte fel i sig. Förutsatt att man inte sitter med för stor exponering. Om du har rätt så kommer det säkert dyka upp artiklar snart om hur folk har ruinerat sig på Bitcoin marknaden. På samma sätt som det kom artiklar om hur folk ruinerade sig i IT-bubblan.

Att marknaden faller behöver ju inte betyda död för BitCoin i sig. Då skulle jag vara mer oroad över diverse inneboende tekniska problem i Bitcoin, t.ex. blockkedje problemet som nämndes i videon du postade på förra sidan. Andra problem är blockstorleken. Dessa två problem är enligt mig ett mycket större hot mot bitcoin än vad marknadsjusteringar (även dramatiska sådana) är.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 23:56   #128
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Att marknaden återställer sig efter en bubbla är ju inte fel i sig. Förutsatt att man inte sitter med för stor exponering. Om du har rätt så kommer det säkert dyka upp artiklar snart om hur folk har ruinerat sig på Bitcoin marknaden. På samma sätt som det kom artiklar om hur folk ruinerade sig i IT-bubblan.

Att marknaden faller behöver ju inte betyda död för BitCoin i sig. Då skulle jag vara mer oroad över diverse inneboende tekniska problem i Bitcoin, t.ex. blockkedje problemet som nämndes i videon du postade på förra sidan. Andra problem är blockstorleken. Dessa två problem är enligt mig ett mycket större hot mot bitcoin än vad marknadsjusteringar (även dramatiska sådana) är.
Jag är inte riktigt insatt i de tekniska detaljerna än, men är ngn ny avhandling ute som påstår sig kunna iaf snabba upp bekräftelser av transaktioner från 10 min till 1 sek, utan att påverka säkerheten. Hade ngt att göra med blockstorleken också.
Det är ju lite det som är tjusningen med kryptovalutorna, de är ju (de flesta) open-source matematiska/programmatiska lösningar som är öppna för förbättringar. Att de just handlar om valutor är ju egentligen sekundärt, vilken information som helst skulle ju kunna säkerställas på samma sätt. Namecoin som också inkluderar DNS är ett exempel.

Här är också en intressant version, http://www.coindesk.com/mastercoin-f...coin-protocol/
Låter vilken vara (d.v.s. ädelmetaller osv) som helst kopplas till ett bitcoin-protokoll.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-12-08 klockan 00:02.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 00:12   #129
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Att marknaden återställer sig efter en bubbla är ju inte fel i sig. Förutsatt att man inte sitter med för stor exponering. Om du har rätt så kommer det säkert dyka upp artiklar snart om hur folk har ruinerat sig på Bitcoin marknaden. På samma sätt som det kom artiklar om hur folk ruinerade sig i IT-bubblan.

Att marknaden faller behöver ju inte betyda död för BitCoin i sig. Då skulle jag vara mer oroad över diverse inneboende tekniska problem i Bitcoin, t.ex. blockkedje problemet som nämndes i videon du postade på förra sidan. Andra problem är blockstorleken. Dessa två problem är enligt mig ett mycket större hot mot bitcoin än vad marknadsjusteringar (även dramatiska sådana) är.
Visst kan jag tycka att Bitcoin m.fl. fyller en funktion som transaktionsmedel. Sen att det blev en spekulationsbubbla behöver inte betyda deras undergång även om spekulanter kommer att tycka det.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 00:17   #130
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Här spekulerar någon annan snubbe:

http://www.businessinsider.com/bitcoin-bubble-2013-11
Kan vara så. Jag håller mig till simpelt bonnvett som säger att spekulation är för proffs, vilket jag är är väldigt långt ifrån att vara.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 10:41   #131
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Här är en stor anledning till varför denna typ av valuta är ett problem.

http://www.bytbil.com/nyheter/5vr6vkyg/?cmpid=37


Vilken typ av fiatvaluta som helst som inte är bundet till något människan kan värdera anser jag är fel väg att gå. Hela pengasystemet behöver en reboot med ett strikt reglemente för bankerna. Bankerna ska tillhandahålla oss tjänster, inte blåsa mänskligheten på global nivå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 14:50   #132
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Här är en stor anledning till varför denna typ av valuta är ett problem.

http://www.bytbil.com/nyheter/5vr6vkyg/?cmpid=37


Vilken typ av fiatvaluta som helst som inte är bundet till något människan kan värdera anser jag är fel väg att gå. Hela pengasystemet behöver en reboot med ett strikt reglemente för bankerna. Bankerna ska tillhandahålla oss tjänster, inte blåsa mänskligheten på global nivå.
Det enda som jag ser fel med den artikeln är att de kallar bitcoin för låtsaspengar, och att de insinuerar att vanliga valutors värde inte beror på handel också. Lycka till med rebooten av banksystemet förresten.
Bitcoin är bundet till något, nämligen datorkraft och matematik/krypteringsnycklar. Varför skulle något godtyckligt som ädelmetaller vara värt mer än det?
Kolla dessutom länken jag gav ovan.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-12-08 klockan 14:53.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 15:31   #133
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det enda som jag ser fel med den artikeln är att de kallar bitcoin för låtsaspengar, och att de insinuerar att vanliga valutors värde inte beror på handel också. Lycka till med rebooten av banksystemet förresten.
Bitcoin är bundet till något, nämligen datorkraft och matematik/krypteringsnycklar. Varför skulle något godtyckligt som ädelmetaller vara värt mer än det?
Kolla dessutom länken jag gav ovan.
Klart banksystemet aldrig kommer förändras, jag är bara nöjd över att jag inte behöver bidra så mycket till spelet.

Dels så har du för stor värdesvängning i bitcoin att det ska vara möjligt att användas till annat än spekulation i nuläget, och jag har svårt att se att det ska stabiliseras sig. Kul för Tesla att få betalt i en "valuta" som tappat halva sin köpkraft på ett halvår.

Jag är tämligen säker att det även finns en del riktigt stora aktörer som ser detta som den perfekta stormen för att styra och manipulera marknaden. Liksom hallå, ett trading tillfälle med en marknad som till en början mest bestod av pundare och annat löst folk. Kan inte finnas en mer lättmanipulerad publik.
Det var nog även en relativt billig marknad att köpa in sig på till den nivå att man kan styra den.

För det andra är det inte heller accepterat som valuta förutom i några få bankomater och säkerligen några få butiker världen över. Det gör den värdelös och dessutom till en icke valuta. Idéen gillar jag ju, då jag är för att en valuta skall vara till folket och styras av folket. Men det är otroligt långt dit.
Det finns även många andra problem med bitcoin. Dels värderingen per bitcoin (antalet bitcoin), kan jag dela upp bitcoinen i mindre bitar ifall jag bara kanske vill köpa ett par skor?

Dels hur lätt det är att skapa en ny kryptovaluta som i något avseende kommer vara bättre än just bitcoin eller litecoin osv. Jag är säker på att det kommer komma en sådan valuta som är här för att stanna, men jag tror dom vi har nu kommer dö ut, då dom helt enkelt inte är genomtänkta eller lätt att integrera i samhället.

Men som sagt, jag tror inte vi sett toppen på bubblan heller, vågar man vara med så tror jag många kommer bli rika. Men som vanligt kommer många förstöra sina liv också.

Ädelmetall / bitcoin är ganska simpelt, Ädelmetall är beständigt, bitcoin kommer försvinna med tiden. Kryptovaluta kommer säkert dock stanna ifall inte lagförslag på världsnivå förändrar hur banksystemen fungerar
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 15:51   #134
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Klart banksystemet aldrig kommer förändras, jag är bara nöjd över att jag inte behöver bidra så mycket till spelet.

Dels så har du för stor värdesvängning i bitcoin att det ska vara möjligt att användas till annat än spekulation i nuläget, och jag har svårt att se att det ska stabiliseras sig. Kul för Tesla att få betalt i en "valuta" som tappat halva sin köpkraft på ett halvår.

Jag är tämligen säker att det även finns en del riktigt stora aktörer som ser detta som den perfekta stormen för att styra och manipulera marknaden. Liksom hallå, ett trading tillfälle med en marknad som till en början mest bestod av pundare och annat löst folk. Kan inte finnas en mer lättmanipulerad publik.
Det var nog även en relativt billig marknad att köpa in sig på till den nivå att man kan styra den.

För det andra är det inte heller accepterat som valuta förutom i några få bankomater och säkerligen några få butiker världen över. Det gör den värdelös och dessutom till en icke valuta. Idéen gillar jag ju, då jag är för att en valuta skall vara till folket och styras av folket. Men det är otroligt långt dit.
Det finns även många andra problem med bitcoin. Dels värderingen per bitcoin (antalet bitcoin), kan jag dela upp bitcoinen i mindre bitar ifall jag bara kanske vill köpa ett par skor?

Dels hur lätt det är att skapa en ny kryptovaluta som i något avseende kommer vara bättre än just bitcoin eller litecoin osv. Jag är säker på att det kommer komma en sådan valuta som är här för att stanna, men jag tror dom vi har nu kommer dö ut, då dom helt enkelt inte är genomtänkta eller lätt att integrera i samhället.

Men som sagt, jag tror inte vi sett toppen på bubblan heller, vågar man vara med så tror jag många kommer bli rika. Men som vanligt kommer många förstöra sina liv också.

Ädelmetall / bitcoin är ganska simpelt, Ädelmetall är beständigt, bitcoin kommer försvinna med tiden. Kryptovaluta kommer säkert dock stanna ifall inte lagförslag på världsnivå förändrar hur banksystemen fungerar
Tesla fick antagligen betalt via bitpay, d.v.s. i USD, eller växlade direkt själva.

Ja, det är stor värdesvängning nu, eftersom bitcoin inte ens är i närheten av att ha stabiliserats. Poängen är att när det kommer finnas tillräckligt mycket affärer som tar emot bitcoin (som verkar öka explosionsartat), och när man börjar närma sig slutet av grävningen, så kommer det vara mycket stabilare och bättre skyddat från spekulation (finns också andra anledningar).

Svårt att svara på vilken, eller vilka, kryptovalutor som kommer överleva men bitcoin har ett bra namn och åtnjuter network effekten. Dessutom finns det rum för utvecklingar och förbättringar inom bitcoin protokollet också.

Guld är i längden devalverande som bitcoin. Det blir mer och mer svårt att gräva fram, och någon gång kommer allt ha grävts fram. Guld kan också försvinna ur cirkulation genom att folk tappar bort det (hur många skepp har inte förlist med guld som aldrig hittats sedan?) o dyl.

Lol att marknaden främst bestod av pundare. Snarare geeks.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 15:57   #135
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Hur löser man den här problematiken? Går det att lösa?

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Tesla fick antagligen betalt via bitpay, d.v.s. i USD, eller växlade direkt själva.

Ja, det är stor värdesvängning nu, eftersom bitcoin inte ens är i närheten av att ha stabiliserats. Poängen är att när det kommer finnas tillräckligt mycket affärer som tar emot bitcoin (som verkar öka explosionsartat), och när man börjar närma sig slutet av grävningen, så kommer det vara mycket stabilare och bättre skyddat från spekulation (finns också andra anledningar).

Svårt att svara på vilken, eller vilka, kryptovalutor som kommer överleva men bitcoin har ett bra namn och åtnjuter network effekten. Dessutom finns det rum för utvecklingar och förbättringar inom bitcoin protokollet också.

Guld är i längden devalverande som bitcoin. Det blir mer och mer svårt att gräva fram, och någon gång kommer allt ha grävts fram. Guld kan också försvinna ur cirkulation genom att folk tappar bort det (hur många skepp har inte förlist med guld som aldrig hittats sedan?) o dyl.

Lol att marknaden främst bestod av pundare. Snarare geeks.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)