Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-17, 08:47   #10996
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Absolut, för många(de flesta) är dessutom en ökad aktivitetsnivå väldigt bra i sin egen rätt.
Har aldrig gått upp så mycket i vikt som när min aktivitetsnivå peakade i höstas

Jag har fortfarande inte vägt mig sedan mitt förra inlägg, tycker att det är otroligt svårt att komma ihåg att göra detta på morgonen. Gissar att min viktresa står ganska still. Är mer nitisk med att äta två gånger/dag men skulle behöva göra större förbättringar vad gäller sötsaker och allmän disciplin. Kruxet är väl att jag inte vill så mycket deffmässigt ännu, finns saker kvar att göra på styrkefronten. Samtidigt vill jag inte väga för mycket för länge p.g.a. att då blir viktnedgången jobbigare. Svår avvägning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 13:13   #10997
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Varför är det så? Ärlig fråga.
För att alla här i livet inte har förmågan att förstå vissa koncept. Och det är inte någon annans ansvar att få dem att förstå det heller, det är deras eget att leta upp informationen. Om du undrar varför man går ner mer av att äta mer så förklarar jag gärna det sakligt också.

Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Jag förstår att du varken har en bra källa eller ens hypotes som stöder vad du säger. Jag hoppas jag har fel, isf går jag och köper lite glass.
Gör du det, då blir du säkert klokare.

Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag tror han menar att man går ner mer om man samtidigt ökar sin aktivitetsnivå. Mer cardio + mat met ger större viktminskning.
De flesta som kommer till mig i egenskap av coach äter för lite för att ens bibehålla en fungerande grundämnesomsättning. Jag sätter dem på att äta mer makros, mer energi, träna smartare (oftast mindre), sova mer och ha fler refeeds. Som resultat går alla ner mer i fett.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 14:08   #10998
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Om du undrar varför man går ner mer av att äta mer så förklarar jag gärna det sakligt också.
Jättegärna!
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 23:23   #10999
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
För att alla här i livet inte har förmågan att förstå vissa koncept. Och det är inte någon annans ansvar att få dem att förstå det heller, det är deras eget att leta upp informationen.
Sant och väl skrivet. Att ta på sig att förklara världens alla koncept för idioter lär enbart sluta med grav hårförlust. Det du gör däremot är att spotta ur dig koncept, hypoteser och erfarenhet som en helsanning på ett internetforum för träning, ett forum dit folk kommer för att hitta information.

Citat:
De flesta som kommer till mig i egenskap av coach äter för lite för att ens bibehålla en fungerande grundämnesomsättning. Jag sätter dem på att äta mer makros, mer energi, träna smartare (oftast mindre), sova mer och ha fler refeeds. Som resultat går alla ner mer i fett.
Denna upptäckt borde du publicera eller skriva en bok om. Jag lade nyss på mig 3-4 kg över julledigheten, jag borde alltså ha ätit mer.

Du är ju inte direkt den enda "coachen" på internet som predikar äta mer för att tappa mer, likt de andra så stöder du dig på anekdoter.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 08:34   #11000
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Sant och väl skrivet. Att ta på sig att förklara världens alla koncept för idioter lär enbart sluta med grav hårförlust. Det du gör däremot är att spotta ur dig koncept, hypoteser och erfarenhet som en helsanning på ett internetforum för träning, ett forum dit folk kommer för att hitta information.

Denna upptäckt borde du publicera eller skriva en bok om. Jag lade nyss på mig 3-4 kg över julledigheten, jag borde alltså ha ätit mer.

Du är ju inte direkt den enda "coachen" på internet som predikar äta mer för att tappa mer, likt de andra så stöder du dig på anekdoter.
Jag bryr mig inte om att du förstår eller inte, du får leva i ovisshet om fallet är så. Jag ämnar mig inte att försöka få dig att göra det heller, eftersom du redan har uttalat att du inte VILL förstå. Det går inte att förklara något för någon som inte vill ta emot informationen. De som däremot vill lära sig mer om delger jag gärna med informationen de behöver för att lyckas bättre mot sina mål. Och mer ofta än sällan är det att de äter för lite.

Jag behåller mina hår på huvudet, som du så talande beskrev, och hjälper de som hjälpas kan och hjälpas vill.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 15:08   #11001
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Jag bryr mig inte om att du förstår eller inte, du får leva i ovisshet om fallet är så. Jag ämnar mig inte att försöka få dig att göra det heller, eftersom du redan har uttalat att du inte VILL förstå. Det går inte att förklara något för någon som inte vill ta emot informationen. De som däremot vill lära sig mer om delger jag gärna med informationen de behöver för att lyckas bättre mot sina mål. Och mer ofta än sällan är det att de äter för lite.

Jag behåller mina hår på huvudet, som du så talande beskrev, och hjälper de som hjälpas kan och hjälpas vill.
Du har inte förklarat eller delgett ett skit än, du har gjort ogrundade informationslösa påståenden utan att ens ha gjort ett försök till att förklara. Jag vill jättegärna ha ett svar som leder till att jag får äta mer, tro mig, jag skulle betala dig för det. Du verkar dock helst vilja spotta ur dig påståenden utan att bli ifrågasatt så jag funderar på om flat earth society eller någon anti-vaccinationsgrupp på fb är ett ställe för dig.

Guru-beteenden har jag inte mycket till övers för.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 21:53   #11002
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Jag bryr mig inte om att du förstår eller inte, du får leva i ovisshet om fallet är så. Jag ämnar mig inte att försöka få dig att göra det heller, eftersom du redan har uttalat att du inte VILL förstå. Det går inte att förklara något för någon som inte vill ta emot informationen. De som däremot vill lära sig mer om delger jag gärna med informationen de behöver för att lyckas bättre mot sina mål. Och mer ofta än sällan är det att de äter för lite.



Jag behåller mina hår på huvudet, som du så talande beskrev, och hjälper de som hjälpas kan och hjälpas vill.
Intressant är det iaf. Och jag misstänker att jag också under många år ätit för lite.

Fråga: hur mkt extra per dag skulle du höfta att man behöver äta jämfört med +- noll om man tränar styrka och främst då kroppsviktsträning ā 1.5t, 4-5 gånger i veckan?
Kan tillägga att jag gillar inte att äta. God mat är inte gott nog för att jag hittills orkat få i mig tillräckligt. Men vill se mer resultat. Så nu blir det ändring.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 22:22   #11003
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
RassK Vad har du för tankar kring proteinintaget? Studierna säger väl 3-4gr/kg kroppsvikt och jag tycker det är mycket. Jag får inte i mig dem mängderna på den kosten jag är bekväm med att äta. Då måste jag ta till pulver och det har jag aldrig gillat. Använder faktiskt aldrig pulver annars.

Jag väger ca 110kg och det skulle innebära 300-400g prpotein per dag. Det stressar mig att behöva få i mig så mycket. Skulle det inte räcka med 200g per dag? Det klarar jag med vanlig mat och någon burk kvarg. Och så mycket protein blir ju också en hel del kcal, det skulle jag hellre lägga på kolhydrater, typ lite ris till kycklingfilén.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 06:51   #11004
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Går inte bra alls längre, vikten står tvärstill och det händer inte jack shit trots att jag haft tvärkoll på mitt intag. Nu har jag dammat av ett gammalt träningsprogram med mycket cardio, supersets och plyo. Känner att jag måste uppa mitt game om det ska hända något.
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 09:17   #11005
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma Visa inlägg
Går inte bra alls längre, vikten står tvärstill och det händer inte jack shit trots att jag haft tvärkoll på mitt intag. Nu har jag dammat av ett gammalt träningsprogram med mycket cardio, supersets och plyo. Känner att jag måste uppa mitt game om det ska hända något.
Hur länge har det stått still? Hur mycket har du redan tappat?
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 09:30   #11006
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Hur länge har det stått still? Hur mycket har du redan tappat?
Har hållt på i totalt 2,5 vecka, gick ner 0,6kg första veckan, sedan gick jag upp några g igen vilket iofs inte är helt ovanligt that time of the month pga vätskeansamling.
Jag började på 63, ner till 62,4 nu har jag legat på 62,9 i typ 2 veckor.
Ligger på 1382 kcal/dag, 167 lång, har en hund jag är ute med dagligen, stillasittande jobb och tränad styrka ca 4ggr/vecka.

Äter i princip helt clean, ägg, köttfärs, nästan inga såser, kvarg, bara carbs efter träning mm. Förstår verkligen inte varför det inte händer något.
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 10:12   #11007
Ricken13
Registered User
 
Ricken13s avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Bortanför åkern
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma Visa inlägg
Har hållt på i totalt 2,5 vecka, gick ner 0,6kg första veckan, sedan gick jag upp några g igen vilket iofs inte är helt ovanligt that time of the month pga vätskeansamling.
Jag började på 63, ner till 62,4 nu har jag legat på 62,9 i typ 2 veckor.
Ligger på 1382 kcal/dag, 167 lång, har en hund jag är ute med dagligen, stillasittande jobb och tränad styrka ca 4ggr/vecka.

Äter i princip helt clean, ägg, köttfärs, nästan inga såser, kvarg, bara carbs efter träning mm. Förstår verkligen inte varför det inte händer något.
Du känner inte att du väger dig för ofta?
På 2,5 vecka totalt så är det inte säkert man ska förvänta sig så mycket underverk. Har du räknat rätt på energi in och energi ut så skulle inte jag göra några förändringar alls utan bara trumma på.
Ricken13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 21:26   #11008
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma Visa inlägg
Har hållt på i totalt 2,5 vecka, gick ner 0,6kg första veckan, sedan gick jag upp några g igen vilket iofs inte är helt ovanligt that time of the month pga vätskeansamling.
Jag började på 63, ner till 62,4 nu har jag legat på 62,9 i typ 2 veckor.
Ligger på 1382 kcal/dag, 167 lång, har en hund jag är ute med dagligen, stillasittande jobb och tränad styrka ca 4ggr/vecka.

Äter i princip helt clean, ägg, köttfärs, nästan inga såser, kvarg, bara carbs efter träning mm. Förstår verkligen inte varför det inte händer något.
Citat:
Ursprungligen postat av Ricken13 Visa inlägg
Du känner inte att du väger dig för ofta?
På 2,5 vecka totalt så är det inte säkert man ska förvänta sig så mycket underverk. Har du räknat rätt på energi in och energi ut så skulle inte jag göra några förändringar alls utan bara trumma på.
På 2,5 veckor borde det synas något. Att väga sig för ofta är nog inget problem. Personligen tror jag mer på att justera ned kaloriintaget något och öka förbrukningen lite, inte att lägga på mycket cardio och superset. En extra promenad på en timme per dag, och lite minskat intag kan funka finfint.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 08:54   #11009
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma Visa inlägg
Har hållt på i totalt 2,5 vecka, gick ner 0,6kg första veckan, sedan gick jag upp några g igen vilket iofs inte är helt ovanligt that time of the month pga vätskeansamling.
Jag började på 63, ner till 62,4 nu har jag legat på 62,9 i typ 2 veckor.
Ligger på 1382 kcal/dag, 167 lång, har en hund jag är ute med dagligen, stillasittande jobb och tränad styrka ca 4ggr/vecka.

Äter i princip helt clean, ägg, köttfärs, nästan inga såser, kvarg, bara carbs efter träning mm. Förstår verkligen inte varför det inte händer något.
Har du verkligen koll på kalorierna så skulle jag tuffa på likadant, sänka ytterligare borde inte behövas med den aktivitetsnivån. Inom en vecka borde vikten ha börjat röra sig neråt. Kan ju vara som du säger vätskeansamling eller annan ansamling
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:13   #11010
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Ricken13 Visa inlägg
Du känner inte att du väger dig för ofta?
På 2,5 vecka totalt så är det inte säkert man ska förvänta sig så mycket underverk. Har du räknat rätt på energi in och energi ut så skulle inte jag göra några förändringar alls utan bara trumma på.
Vad väga sig för ofta? Fler mätpunkter är bättre än färre. Jag väger mig dagligen och använder 7 dagar referens för trendanalys. På vilket sätt skulle det bli mer exakt av att väga sig sällan? Min dyngsvikt varierar ganska mycket upp och ned från dag till dag, så om jag väger mig sällan så jag ingen möjlighet att se om det var på en "bra" eller "dålig" dag. Färre mätpunkter ger mindre pålitlig data är min uppfattning.

Alltid naken/nykissad morgonvikt.
Nog för att man kan platåa, men det brukar man inte göra i början av dieten.
Men viktstabil på så lågt energiintag när man dessutom aktiverar sig låter helt omöjligt. Jag hade trippelkollat min kostberäkning.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)