Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-13, 15:15   #1
damoli
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Ort: Skåne
Inlägg: 6
Erfarenheter från MAX-OT?

En vän som styrketränat många år tipsade mig om "MAX-OT". Det finns en gratis onlinekurs som man gör i 12 veckor: http://*******.se/index.php?page=max_ot&week=1&start=


Grundprincipen är: Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
Kör 4 till 6 repetitioner per set.
Kör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter..
Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.


Jag har tränat i 9 månader och börjat stagnera rejält. Tror ni detta kan vara något?
damoli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 21:20   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Har för mig att man ibland skulle göra så lite som ett set ibland tom, en massa lurifax tankar kring varför. Men det var nog 20 år sen. Tyckte det var bra då, så varför inte.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 07:14   #3
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
När jag var ganska ny med träningen vart det Max OT som gällde. Kommer ihåg att jag älskade upplägget då och växte som aldrig förr. Hur tills vidare det berodde på Max OT eller att jag var relativt ny inom styrketräning eller kanske en kombination låter jag vara osagt.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 07:33   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag började med Max-OT när jag drog igång min gymkarriär, och växte så det knakade. Jag hade säkert kunnat växa bra på andra upplägg också men enkelheten och strukturen och fokus på vettiga övningar känns spontant väldigt sund. Nu för tiden tränar jag bara ett helkroppspass i veckan och tränar kampsport övriga dagar, men om jag skulle vilja bygga tillbaka massan jag förlorat hade säkert Max-OT varit väl så gott som något.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 07:35   #5
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Tränade efter detta 13-14 år sedan. Växte, ökade i stryka. Jag gillade upplägget.

Finns många bra Max-Ot upplägg om du googlar. Hitta det du trivs med och håll dig till det schemat.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 08:05   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Problemet om man är nybörjade och börjat mata på med enbart tunga set på 4-6 reps är ju att övriga strukturer i kroppen kanske inte hinner anpassa sig lika snabbt som muskler, t.ex. senor. Själv växte jag bra men fick även problem med underarmar m.m.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 08:22   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag börjar alltid att småle när jag läser "MAX-OT". För mig symboliserar det en tid av mycket geist och ännu mer okunskap. Satt inne på den där jävla hemsidan och trodde att just MAX-OT var enda vägen till framgång. Sen är det något bonnigt kul med MAX-OT, det låter lite B.

Med det sagt så har jag vaga minnen av att det inte var så pjåkigt. Nu var det tio år sedan så de kan ju ha hunnit ändra en del i upplägget
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 09:51   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag börjar alltid att småle när jag läser "MAX-OT". För mig symboliserar det en tid av mycket geist och ännu mer okunskap. Satt inne på den där jävla hemsidan och trodde att just MAX-OT var enda vägen till framgång. Sen är det något bonnigt kul med MAX-OT, det låter lite B.

Med det sagt så har jag vaga minnen av att det inte var så pjåkigt. Nu var det tio år sedan så de kan ju ha hunnit ändra en del i upplägget
This!
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 10:18   #9
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag började också min "karriär" med MAX-OT. Jag minns den inledande meningen "glöm bort allt du trodde att du visste". BOOM!

Växte inget och blev inte nåt starkare. Men det har jag inte blivit på nånting sen den där starten för 17 år sen så det var nog inte programmets fel.

Jag kanske skulle återuppta den nu när jag är less. Back to were I started.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 10:30   #10
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Får samma nostalgiska känsla som ni. Max-OT var det jag körde ett halvår hemma med träningsbänk och skolskivstång efter fotbollsträningarna. Minns fortfarande hemsidan med övningsbeskrivningar för alla muskelgrupper. Sen hade jag min bästa fotbollssäsong då också så det där programmet funkar säkert lika bra som många andra.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 10:35   #11
damoli
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Ort: Skåne
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag börjar alltid att småle när jag läser "MAX-OT". För mig symboliserar det en tid av mycket geist och ännu mer okunskap. Satt inne på den där jävla hemsidan och trodde att just MAX-OT var enda vägen till framgång. Sen är det något bonnigt kul med MAX-OT, det låter lite B.

Med det sagt så har jag vaga minnen av att det inte var så pjåkigt. Nu var det tio år sedan så de kan ju ha hunnit ändra en del i upplägget
haha, kul att du kallar det för "bonnigt kul" för det är PRECIS det intrycket jag fick... Själva online-kursen som jag hänvisade till är väldigt dåligt översatt från engelska och då och då rätt motsägelsefull....
damoli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 10:36   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av damoli Visa inlägg


haha, kul att du kallar det för "bonnigt kul" för det är PRECIS det intrycket jag fick... Själva online-kursen som jag hänvisade till är väldigt dåligt översatt från engelska och då och då rätt motsägelsefull....
Det är Max-OT. Bara gör't! No questions asked.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 11:42   #13
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Körde det under en par år för en 10år sedan, vart klart starkare, inte särskilt mycket större, men oj, har aldrig varit skadad så mycket som under den perioden.
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 12:30   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Från min gamla journal:

"Gymupplägget skulle väl bli att köra en muskel/vecka även i forts. eftersom jag kör tungt och kroppen behöver mycket återhämtning." MAX-OT är inget för veklingar

Också från min journal, när jag hade gått ifrån MAX-OT:


"Drog igång halvkroppspass idag, började med överkropp, helvete vad jobbigt det va!" MAX-OT kanske inte var så farligt ändå

När man snackade med polare som också gymmade och fick frågan hur man tränar: "MAX-OT". Det sades med viss stolthet i rösten, som om man hade tagit STEGET i styrketräningen. Sen kanske någon undrade hur ofta man tränade musklerna: "En gång per vecka, musklerna behöver vila minst sju dagar, kör MAX-OT".

Visste personen inte vad MAX-OT var så var det uppenbart att denne inte var lika insatt i träning som en annan. Bänkpress, markyft, knäböj och MAX-OT, termer som man bara var TVUNGEN veta om man ens skulle kunna hävda att man styrketränade.

Om det gick sämre på gymmet kunde man alltid googla sig in på hemsidan: "För maximal muskeltillväxt och styrka", skönt, då är det inte träningsprogrammet det är fel på i alla fall. Dumt att byta upplägg från något som är optimalt.

Vilken nostalgikick. Jag tror namnet blir lite extra roligt eftersom att det istället för att låta som ett hardcore, utländskt program låter mer som en mack i Oxelösund.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 12:31   #15
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Körde enligt deras prinsiper långt innan de satt ett namn på det. Är nog det som funkat bäst för mig under alla år. Tungt, låg volym och låg frekvens, men pressa sig till max varje set. Blev väldigt stor och stark efter några års tränande. De som sager att de blev starkare men inte så mycket större åt nog bara för dåligt/lite.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)