Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-15, 08:54   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Vätternrundan 2018 - rädda det som räddas kan!

Den 15:e juni cyklar jag Vätternrundan. För den som inte orkar tänka så är detta vad som återstår tills dess:

V. 21, v. 22, v. 23 och v. 24(veckan för loppet). Jag kan inte börja denna vecka, v. 20, då jag dels inte har en cykel ännu(ska hyra) och dels har allt fokus på Göteborgsvarvet.

Jag har INGEN erfarenhet av motionscykling sedan tidigare och är i övrigt vältränad med relativt god kondition. Det som jag kan avvara till cyklingen vardera vecka är två rena cykelpass och ett "pendlingspass". Det sistnämnda innebär att jag cyklar en mil ut till en slalombacke, springer intervaller och cyklar en mil hem. Löpningen går, situationen till trots, före och jag tänker att detta är bättre än inget.

Vad ska jag göra på mina två cykelpass? Distans antar jag är kung i mitt fall. Tänkte nästa vecka köra en runda som är ca fyra mil på båda passen. Känns som en lagom start. Därefter? Ha ett pass där distansen stegras under de få veckor som återstår? Hur långt som längst? Eftersom att det är så sjukt ont om tid så tänker jag att jag cyklar ganska långt även veckan som loppet går av stapeln men att jag tar det väldigt lugnt.

Tacksam för svar!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:03   #2
stemag
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sollentuna
Inlägg: 293
distans, distans, distans

allt handlar för dig om att vänja kroppen vid att sitta länge på hojen
du bör göra allt du kan för att vänja rumpan och knäna vid cykling.

kondismässigt ser jag inga problem, men den stillasittande nötningen sliter rätt hårt på knän, nacke, axlar rumpa mm.

lycka till :-)
stemag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:18   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av stemag Visa inlägg
distans, distans, distans

allt handlar för dig om att vänja kroppen vid att sitta länge på hojen
du bör göra allt du kan för att vänja rumpan och knäna vid cykling.

kondismässigt ser jag inga problem, men den stillasittande nötningen sliter rätt hårt på knän, nacke, axlar rumpa mm.

lycka till :-)
As I guessed! "Distans, distans, distans" borde innebära att jag stegrar distansen lite, vecka för vecka? Om jag försöker att vara lite realistisk så har jag svårt att se att jag på båda passen ständigt ökar distansen. Jag kanske kan tänka mig det men jag kommer att cykla med personer med mer begränsad motivation.

Ett ungefärligt upplägg:

V. 21
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil
3) Långpass 6 mil

V. 22
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil
3) Långpass 8 mil

V. 23
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil
3) Långpass 10 mil

V. 24
1) Pendling 1+1 mil
2) Distanspass 4 mil(lugnt)
3) Vätternrundan

Totalt
48 mil

Långpassen läggs på t.ex. lördagar där man har gott om tid. Distanspassen dras av efter jobbet. Känns rimligt.

Tack för lyckoönskningen!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:32   #4
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Kan egentligen bara bekräfta det du har skrivit tidigare. Kondisen blir nog inget större problem, det är sittvanan du saknar och behöver få en känsla för. Jag tycker upplägget ser bra ut men gärna mer förstås.

Edit: Skaffa cykelshorts med vaddering.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:37   #5
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Det sägs att man ska ha 50 mil i benen innan vättern, så du klarar det nästan. Det kommer inte handla något om hur bra kondition du har, endast hur väl du klarar att sitta på en sadel i 10-12 timmar med bananrygg och utsträckta armar.
Tips:
Komforträser, ingen jävla aeroställning.
Rumpsalva (Assos gillar jag bäst) Kör detta redan från start när du tränar så du inte bygger upp en massa skavsår.
Ha med dig 2 stora vattenflaskor (75cl), ingen ryggsäck eller sånt, det gör bara ont. Stanna och fyll på i depåerna, ät så mycket du kan på varje ställe.
Köp ett par hyfsade cykelbyxor.
Ska du ha klickpedaler eller vanliga skor?
Fixat hjälm?
Ha en extraslang, däckjärn, kolsyrepatron med munstycke, telefon, kreditkort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:39   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Kan egentligen bara bekräfta det du har skrivit tidigare. Kondisen blir nog inget större problem, det är sittvanan du saknar och behöver få en känsla för. Jag tycker upplägget ser bra ut men gärna mer förstås.

Edit: Skaffa cykelshorts med vaddering.
Tack! Jag är otroligt väl medveten om detta med "gärna mer förstås" Det kan bli mer om man får feeling en vecka men jag vill ha ett realistiskt grundupplägg som jag följer oavsett, ett minimum.

Angående cykelbyxa: https://www.stadium.se/sport/cykel/c...ke-short.black

Något att ha? Står inget om vaddering mer än att den är förstärkt på vissa ställen, bl.a. grenen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:42   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Det sägs att man ska ha 50 mil i benen innan vättern, så du klarar det nästan. Det kommer inte handla något om hur bra kondition du har, endast hur väl du klarar att sitta på en sadel i 10-12 timmar med bananrygg och utsträckta armar.
Tips:
Komforträser, ingen jävla aeroställning.
Rumpsalva (Assos gillar jag bäst) Kör detta redan från start när du tränar så du inte bygger upp en massa skavsår.
Ha med dig 2 stora vattenflaskor (75cl), ingen ryggsäck eller sånt, det gör bara ont. Stanna och fyll på i depåerna, ät så mycket du kan på varje ställe.
Köp ett par hyfsade cykelbyxor.
Ska du ha klickpedaler eller vanliga skor?
Fixat hjälm?
Ha en extraslang, däckjärn, kolsyrepatron med munstycke, telefon, kreditkort.
Tack för ett superbra inlägg!

Ska hyra cykel och de har dessa modeller: Giant Defy 5 och Merida Race Lite 901. Åsikt?

Jag ska ha klickpedaler och även hyra skor. Hjälm har jag inte fixat ännu, kan hyra det också om jag vill.

Kopierar ditt inlägg och delger de som jag ska cykla med
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:24   #8
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Är ni några som cyklar tillsammans är det en stor fördel. Träna på att köra på ett led och ta förningar i omgångar. Är ni flera kanske en kan ta med sig en liten pump.
Vilken tid startar ni?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:28   #9
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Angående cykelbyxa: https://www.stadium.se/sport/cykel/c...ke-short.black

Något att ha? Står inget om vaddering mer än att den är förstärkt på vissa ställen, bl.a. grenen.
Du ska ha bibs, alltså med hängslen. Resår över magen är oerhört obekvämt. Kolla om du hittar billiga castelli, craft, assos, Pearl izumi eller liknande på wiggle eller mantel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:31   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Är ni några som cyklar tillsammans är det en stor fördel. Träna på att köra på ett led och ta förningar i omgångar. Är ni flera kanske en kan ta med sig en liten pump.
Vilken tid startar ni?
Tack. Vi är ett gäng som gör Klassikern tillsammans. Dock så startar vi inte exakt samtidigt utan jag startar vid 00:14 och en eller två av de andra en kvart tidigare. Vi är sex totalt. Jag vet inte om det är försent att byta starttid?

Vi är inte riktigt på samma nivå vad gäller allmänt konditionsskick. Jag är i bäst slag där han som jag kommer att träna mest med kanske är i sämst form. Spelar fotboll men konditionstränar inte i övrigt. Å andra sidan kanske det visar sig att han hanterar en cykel bättre än mig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 11:55   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Du ska ha bibs, alltså med hängslen. Resår över magen är oerhört obekvämt. Kolla om du hittar billiga castelli, craft, assos, Pearl izumi eller liknande på wiggle eller mantel.
Okej. Lite förslag:

https://www.stadium.se/sport/cykel/c...b.black-orange

https://www.mantel.com/se/rogelli-ec...NlX2Ejc3RhcnQy

https://www.mantel.com/se/rogelli-ca...NlX2Ejc3RhcnQ4

Hur mycket vikt ska man lägga vid beskrivningen "klarar kyla bra och är idelistiskt för höst och vinter"? Är det detsamma som att det blir hemskt att cykla i när det är sommarklimat?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:55   #12
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack. Vi är ett gäng som gör Klassikern tillsammans. Dock så startar vi inte exakt samtidigt utan jag startar vid 00:14 och en eller två av de andra en kvart tidigare. Vi är sex totalt. Jag vet inte om det är försent att byta starttid?
Det är bara att rulla in i fållan samtidigt som dina kompisar, klockan startar när du passerar startlinjen. Du behöver alltså inte byta tid.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej. Lite förslag:

https://www.stadium.se/sport/cykel/c...b.black-orange

https://www.mantel.com/se/rogelli-ec...NlX2Ejc3RhcnQy

https://www.mantel.com/se/rogelli-ca...NlX2Ejc3RhcnQ4

Hur mycket vikt ska man lägga vid beskrivningen "klarar kyla bra och är idelistiskt för höst och vinter"? Är det detsamma som att det blir hemskt att cykla i när det är sommarklimat?
Det är ju väldigt billiga bibs, och oftast får man vad man betalar för. Du behöver såklart inte några som håller hela året så fårhoppningsvis är de tillräckligt sköna för att klara 30 mil. Sen hänger mycket på om du får rätt sadel också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:58   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Det är bara att rulla in i fållan samtidigt som dina kompisar, klockan startar när du passerar startlinjen. Du behöver alltså inte byta tid.



Det är ju väldigt billiga bibs, och oftast får man vad man betalar för. Du behöver såklart inte några som håller hela året så fårhoppningsvis är de tillräckligt sköna för att klara 30 mil. Sen hänger mycket på om du får rätt sadel också.
Vad skönt! Då tar jag väl följe med dom så länge som möjligt då.

Haha jo förstod att det inte var top notch. Vad tror du om det här med bibs som tål kyla bra, duger eller blir outhärdligt en varm sommardag? Eller ja, sommarnatt/sommarförmiddag snarare.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 13:08   #14
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Smyger in en fråga av ren nyfikenhet:

Var ligger nöjet i att genomföra en utmaning där det svåra mest verkar ligga i att härda ut mot smärta i röv, pung, rygg, axlar? Förstår absolut att det är kul med utmaningar och att prestera i konditionsidrott men är det inte mer nöjsamt att göra det utan extrem värk i röven?
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 13:08   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Handskar kan nog också vara en bra idé. Man sitter ju betydligt mer framåtlutad på en räser än på en vanlig cykel, så det är lätt hänt att man blir rätt öm i tassarna om man inte har vanan inne. Då kan det vara skönt med den där vadderingen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)