Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-18, 20:28   #16
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En ganska fin guide för V-Sit kan man hitta här, där killen som skrev guiden slänger in en hel del brutala töjövningar bl.a.

V-sit blir väl en naturlig progression på L-sit, men utöver större krav på både passiv flexibilitet och aktiv sådan (kunna använda mage och framsida lår för att hålla benen uppe i position) så pressar man ju fram höften en bit jfr med L-sit, vilket ställer enormt större krav på bl.a. skulderbladsretraherande muskulatur.

En form av progression för L-sit däremot är väl att t.ex. börja i en barr och hålla böjda ben, sedan progrediera till raka ben men lägre än barrens stånghöjd och slutligen till en 90gradig position. Foundationböckernas generella riktlinjer kring statiska positioner verkar ju vara t.ex. 5 set 30 sekunders håll med god teknik innan nästa progressionnivå påbörjas.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 20:33   #17
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Känns för övrigt jäkligt gött att kunna börja töja både korsrygg och hamstrings efter mitt diskbråck utan att provocera symtom. Är långt från god flexibilitet där dock, så det blir ju en rejäl stoppkloss i utveckling av typ V-sit och dylikt, men jag tycker det går relativt snabbt framåt med en kombination av diverse töjningsvarianter:
- Ligga på rygg med theraband kring ena foten, andra rakt ned på marken. Dra foten mot dig med armkraft tills det sträcker. Pumpa med foten 5-10 ggr, sedan sträck/böj knäet (max kanske 10-20 grader böjning, sedan full sträckning), sedan dra längre upp och upprepa, samt hålla kvar statiskt ett tag. Där får man in en del nervmobilisering för ischiasnerven och dess förgreningar också.
-Ett ben uppför en vägg och andra genom en dörröppning, med liknande procedur som förra töjningen, men även aktivt försöka lyfta benet bort från väggen med rakt ben för att vänja quadriceps och höftböjare att aktiveras i den positionen.
-Klassiska pike-stretches ("nudda tårna") med extra vikt i händerna, m.m. Även ståendes med fötterna på en liten kil för ökat neuralt drag samt mer i vadmuskulaturen också.

Någon som har fler bra tips på töjövningar där som ni känner funkat riktigt bra?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 20:35   #18
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Finns det nåt specielt namn för vad denna position heter?

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 20:41   #19
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Planche tror jag det kallas.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-18, 20:47   #20
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484

Senast redigerad av Alkro den 2016-04-18 klockan 20:48.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 18:26   #21
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Måste säga att ringdips är oerhört bra för att bli bättre på vanliga dips. Har bara kört ringdips ett par veckor och klarar 3-4 st med möda. Idag bestämde jag mig för att testa lite vanliga dips, kändes så sjukt stabilt och lätt, körde 20 st i rasande tempo och var helt spikrak.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 18:58   #22
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Måste säga att ringdips är oerhört bra för att bli bättre på vanliga dips. Har bara kört ringdips ett par veckor och klarar 3-4 st med möda. Idag bestämde jag mig för att testa lite vanliga dips, kändes så sjukt stabilt och lätt, körde 20 st i rasande tempo och var helt spikrak.
Vi har precis fått upp ett gammalt räcke i vårat gym som vi använder som dipsbar, funkar skitbra! Men så orkar jag ju bara 2-3 max, och då vet jag inte ens om vinkeln är bra, får ta och filma nästa gång.
Men har inte känt något i axlarna än så det är väl bara köra på
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 19:18   #23
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Rolig tråd! Att stå och gå på händer är fantastiskt roligt

Ett av mina största träningsmål här i livet är att klara en brytning upp till handstående. Jag är tämligen övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att vara i närheten
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-28, 19:20   #24
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Rolig tråd! Att stå och gå på händer är fantastiskt roligt

Ett av mina största träningsmål här i livet är att klara en brytning upp till handstående. Jag är tämligen övertygad om att jag aldrig någonsin kommer att vara i närheten
Jag kan ju säga att jag aldrig trodde att jag skulle lyckas stå på händer. Var totalt handikappad(och fet) när jag växte upp när det gällde gymnastik. Alltid haft dålig balans och dålig koordination, efter ett par månader kan jag stå på händer ett par sekunder. Tror faktiskt att man kan lyckas med många kroppsviktsövningar då det inte behövs absurd styrka utan snarare teknik och mycket övande.

Lycka till!
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-29, 11:11   #25
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
I den gymnastiska "Handstand"-serien tar de upp en hög med handledsstärkande övningar och töjningar som förberedande träning inför handstående:

1. Armhävningsposition på knogar, sedan gå in i ulnar resp. radialdeviation 5x5 reps per sida (luta över tyngden på en sida)
2. Samma position men radial/ulnardeviation båda sidor samtidigt.
3. Med proximala fingerfalangerna i golvet (dvs benet mellan knogarna och nästa led längre ut på fingret) och neutralposition i armbågarna (fingrarna mot varandra), så går man in i palmarflexion så att handledsextensorerna jobbar excentriskt för att hålla emot.
4. Från vanlig armhävningsposition lyfter man handen upp men med fingrarna kvar i golvet så att fingrarna i princip är 90º böjda bakåt, och sedan ned igen med hela handen.
5. Från vanlig armhävningsposition går man upp på fingrarna (helt raka) och sedan ned igen.

Samtliga dessa övningar progredieras från grundläggande varianter ståendes mot en vägg med diverse grader av lutning, sedan ned på golv på knäna och slutligen i full armhävningsposition. De börjar även med övningarna enbart som handledsrörelser och slutligen tillsammans med hela armhävningar. Dosering: 5x5 (hela det konceptet har dock diverse träningsscheman med periodiserad träning, även beroende på grad av återhämtning för individen).

Töjningar, 10 repetitioner x några sekunder per töjning, med aktivt mottryck i töjningen:
1. Handflatorna i golvet med supination dvs fingrarna mot dig och sedan lutar du dig bakåt samtidigt som du pressar handflatan aktivt mot golvet.
2. Handryggarna i golvet med fingrarna mot dig, samma princip (låt ej handleden lyfta från underlaget).
3. Handflatorna i golvet med fingrarna från dig, luta dig över händerna (den mest obekväma för mig iaf och den jag själv känner mest när jag tränar på detta eller när jag kör t.ex. planche-träning)
4. Handflatorna i golvet men max pronation i armbåge och inåtrotation i axeln, så att det blir att lillfingrarna är på insidan, sedan lutar man sig bakåt/bort från händerna.

Deras första handståendeliknande position är en ”tripod” med huvud och händer (böjda armbågar/axlar) där benen är böjda och knäna stöttas mot överarmarna. I alla de progressionerna vill de att man klarar 5x60 sekunder innan man går över på nästa. Nästa blir utan stöd med raka ben (fortsatt tripod-position), och efter det blir det med underarmarna i marken runt huvudet (mindre tripod-yta). Dessa blandas med diverse mobilitetsövningar för axlarna.

Serien är ju i flera böcker också så slutligen ska man ha byggt upp flexibilitet och styrka till att klara enhandsstående och diverse andra alternativ. Den sista övningen i handstand 2 (har själv bara 1an och 2an) går de från en L-sit i en barr över till handstående i barren.

Hur som helst blir det en myriad av tilläggsövningar om man så önskar...
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 13:09   #26
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Jag jobbar på att hitta en bättre och rakare linje i mina HSPUs. Jag försöker att hålla smalare och svanka mindre men det är klurigt med balansen.

Ursäkta för den dåliga upplösningen.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 09:12   #27
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nice Frantic! Just det där med balansen och att ha en rakare rygg, dvs koaktivera mag/sätesmuskulatur och hålla bålen mer rigid, så är ju frågan om du känner att du klarar av att ha huvudet rakt och inte titta nedåt? Det skulle ju förenkla den saken en del med just det (förutom att balansen och kontrollen kanske blir svårare).

Hur är det i övrigt med skuldermobiliteten? Det blir också lättare att se om huvudet är rakt, om det skulle vara så att det finns en begränsning där.

Har du "Handstand"-boken. Progression pHS/SE7 där visar ju en bra position (samt att böckerna i serien har en hel hög med bra mobilitetsövningar om man är stel).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 09:14   #28
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag vill slå ett slag för plankan och sidoplankan med romerska ringar. Om man tränar för att bli bättre i ringövningar också så är ju fördelen när man kör plankan på raka armar i ringarna med ringarna vända utåt, dvs så supinerade underarmar som möjligt och spikraka armbågar, att biceps och brachialis blir helt stekta samt skulderadducerande muskulatur får jobba statiskt också för att stabilisera så att man inte faller ut i en flyes-position. Har man svårt att t.ex. vara i ringarna i en dips-position med helt supinerade underarmar (utan stöd av armarna mot remmarna eller nått sånt) så blir ju denna en bra progression mot det.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 12:09   #29
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484


Tycker det här verkar vara en ganska bra tutorial för "muscle ups" i ringar.

Senast redigerad av Alkro den 2016-05-09 klockan 12:13.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 12:22   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Spelevink Visa inlägg
Kanske borde döpas om till "Stora tråden om kroppsviktsträning" eller liknande?
Är ju en tämligen markant skillnad på gymnastik och calisthenics. Calisthenics är ju mer en undergroundrörelse med sitt ursprung i lekparker medan gymnastik är en sport/konstform.

Lite som att jämföra Crossfit med tyngdlyftning. Crossfit har egentligen inget med tyngdlyftning att göra och gymnastik har egentligen inget med kroppsviktsträning att göra.

Eller har jag bara ätit en för tråkig lunch så att jag är grinig?
Va? Vad har jag missat? Sist jag kollade var "calisthenics" engelska för "kroppsviktsträning", ingen himla rörelse.

On topic så undrar jag om någon har något upplägg för hur man lär sig hjula? Vill inte dö utan att ha kunnat hjula. Känner mig så osmidig som inte kan det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)