Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-12, 08:24   #151
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Medelfrekvent böjträning på lätta vikter, t.ex. 3x3 på 75% av 1RM 5 gånger i veckan, någon med erfarenheter av det? Är själv mer van vid bulgarinspirerat, där man går till max alla dagar i veckan, men är öppen för nya upplägg.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 08:58   #152
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Medelfrekvent böjträning på lätta vikter, t.ex. 3x3 på 75% av 1RM 5 gånger i veckan, någon med erfarenheter av det? Är själv mer van vid bulgarinspirerat, där man går till max alla dagar i veckan, men är öppen för nya upplägg.
Jag har tränat ungefär så under lång tid.

Grovt förenklat:
Böj 4-5x per vecka, medelhög intensitet (mestadels säg 60-80% av 1RM), 2-6 reps (oftast under 5 reps), 2-5 arbetsset av varierande struktur (raka set, stegrande, trappor, etc), många olika varianter av böj.

Med så pass hög frekvens bör du variera mer. Behovet av variation (både vad gäller val av övningar, belastning, set x reps) ökar med ökad frekvens. Detta för att förhindra överbelastningsproblem samt för att effekten av övningen inte ska avta.

Läs vad du kan hitta om norska styrkelyftsprogram.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 12:50   #153
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag har tränat ungefär så under lång tid.

Grovt förenklat:
Böj 4-5x per vecka, medelhög intensitet (mestadels säg 60-80% av 1RM), 2-6 reps (oftast under 5 reps), 2-5 arbetsset av varierande struktur (raka set, stegrande, trappor, etc), många olika varianter av böj.

Med så pass hög frekvens bör du variera mer. Behovet av variation (både vad gäller val av övningar, belastning, set x reps) ökar med ökad frekvens. Detta för att förhindra överbelastningsproblem samt för att effekten av övningen inte ska avta.

Läs vad du kan hitta om norska styrkelyftsprogram.
Variation är något jag hade tänkt leka med lite nu, även fast jag vill behålla en viss specificitet. Hur är dina tankar om högreps (6-12 reps) för mer frekvent träning? Vet iallafall några som anser att det är svårare att återhämta sig från det, än säg t.ex. singlar.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-12, 15:13   #154
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Variation är något jag hade tänkt leka med lite nu, även fast jag vill behålla en viss specificitet. Hur är dina tankar om högreps (6-12 reps) för mer frekvent träning? Vet iallafall några som anser att det är svårare att återhämta sig från det, än säg t.ex. singlar.
Jag har ingen erfarenhet av att regelbundet träna med högre reps, förutom en period på ca. 1-2 månader då jag 2-3 ggr per vecka utöver vanlig knäböj gjorde strypböj i 12-25 reps i 3-5 set. Det växte benen bra av och träningsvärken blev som väntat värre. Återhämtningen hade jag inga konkreta problem med, men jag åt på överskott och skötte sömn och stress bra.

Min gissning är att det inte skulle vara särskilt annorlunda att mestadels ligga i repsintervallet 6-12 istället för 2-6. Kanske går man runt med kraftigare konstant träningsvärk än om man hade kört lägre reps.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 14:01   #155
Jaive
Registered User
 
Jaives avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 344
Jag skulle gärna få lite feedback på ett schema jag har knåpat ihop och testat lite. Jag har egentligen inte alls kunskap nog för att snickra ihop ett eget schema, men jag gör det för att jag tycker att det är kul. Jag har lånat mycket från andra högfrekventa scheman samt anpassat lite efter mig själv, vilket i det här fallet innebär att jag marklyfter ganska ofta eftersom jag känner att jag orkar det då jag ändå inte är särskilt stark i marklyft.

Det jag främst är ute efter feedback i största allmänhet, men om det är något jag undrar över mer specifikt så är det om jag behöver ändra mina assistansövningar.

Schemat löper över tre veckor och ser ut på följande sätt:

Vecka 1
Dag 1:
mark 3x3 @80%
bänk smal 3x5 @60%
böj med stopp 3x2 @70%
pullups 5x4
rear delt 3x8

Dag 2
böj 3x4 @80%
bänk 3x4 @80%
mark långa 3x3 @70%
rodd 3x8
biceps 3x8

Dag 3
mark 3x2 @85%
bänk med stopp 3x4 @70%
böj highbar 3x5 @65%
pullups 3x6
face pulls 3x12

Dag 4
böj 3x2 @85%
bänk 3x2 @85%
mark snatch grip 3x6 @60%
rodd 3x8
mage 3x8

Vecka 2
Samma som vecka 1, fast jag lägger till 1 set i basövningarna

Vecka 3
Samma som vecka 2, fast jag lägger till 1 rep i varje set i basövningarna. Sista setet på 85% i varje övning görs till teknisk failure och resultatet av detta max-test avgör om jag höjer mitt 1rm som jag använder för att beräkna belastningen med till nästa cykel. 6-7reps=2.5kg, 8-9=5kg, 10+=7.5kg.
Jaive är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 14:44   #156
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Jaive Visa inlägg
Jag skulle gärna få lite feedback på ett schema jag har knåpat ihop och testat lite. Jag har egentligen inte alls kunskap nog för att snickra ihop ett eget schema, men jag gör det för att jag tycker att det är kul. Jag har lånat mycket från andra högfrekventa scheman samt anpassat lite efter mig själv, vilket i det här fallet innebär att jag marklyfter ganska ofta eftersom jag känner att jag orkar det då jag ändå inte är särskilt stark i marklyft.

Det jag främst är ute efter feedback i största allmänhet, men om det är något jag undrar över mer specifikt så är det om jag behöver ändra mina assistansövningar.

Schemat löper över tre veckor och ser ut på följande sätt:

Vecka 1
Dag 1:
mark 3x3 @80%
bänk smal 3x5 @60%
böj med stopp 3x2 @70%
pullups 5x4
rear delt 3x8

Dag 2
böj 3x4 @80%
bänk 3x4 @80%
mark långa 3x3 @70%
rodd 3x8
biceps 3x8

Dag 3
mark 3x2 @85%
bänk med stopp 3x4 @70%
böj highbar 3x5 @65%
pullups 3x6
face pulls 3x12

Dag 4
böj 3x2 @85%
bänk 3x2 @85%
mark snatch grip 3x6 @60%
rodd 3x8
mage 3x8

Vecka 2
Samma som vecka 1, fast jag lägger till 1 set i basövningarna

Vecka 3
Samma som vecka 2, fast jag lägger till 1 rep i varje set i basövningarna. Sista setet på 85% i varje övning görs till teknisk failure och resultatet av detta max-test avgör om jag höjer mitt 1rm som jag använder för att beräkna belastningen med till nästa cykel. 6-7reps=2.5kg, 8-9=5kg, 10+=7.5kg.
Har endast ögnat genom snabbt, men jag tycker det ser lite för tungt ut med 80%+ så pass ofta och för det antalet reps och set. Sänk till 75-80 och/eller gör de tyngre övningarna med varianter som har partiell ROM utav tävlingslyften.

Vad har du för stats?
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 15:09   #157
Jaive
Registered User
 
Jaives avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 344
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Vad har du för stats?
Använder för närvarande böj 100, bänk 95, mark 120 som 1rm för att beräkna vikterna @83kg. Är inte alls särskilt stark, men jag har eventuellt lite mer i mig i böj och mark om jag skulle testa maxa, vilket det var ett bra tag sen jag gjorde. För tillfället känns det inte tungt eftersom vikterna ändå är rätt låga, men att minska belastningen en aning är absolut något jag ska ha i åtanke om jag känner att det börjar bli allt för slitigt. Har även tänkt att jag plockar bort en marklyftsvariant om jag känner att det börjar bli tufft med återhämtningen där.

Tack för din input
Jaive är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 19:29   #158
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Jaive Visa inlägg
Använder för närvarande böj 100, bänk 95, mark 120 som 1rm för att beräkna vikterna @83kg. Är inte alls särskilt stark, men jag har eventuellt lite mer i mig i böj och mark om jag skulle testa maxa, vilket det var ett bra tag sen jag gjorde. För tillfället känns det inte tungt eftersom vikterna ändå är rätt låga, men att minska belastningen en aning är absolut något jag ska ha i åtanke om jag känner att det börjar bli allt för slitigt. Har även tänkt att jag plockar bort en marklyftsvariant om jag känner att det börjar bli tufft med återhämtningen där.

Tack för din input
Med dem statsen skulle jag rekommendera att du kör 3-dagars Sheiko, antingen Low eller Medium Load. Självklart finns det många fler program som skulle vara lämpliga, men jag tror du skulle tjäna på att ännu inte försöka göra egna program från grunden (du får gärna ändra lite i existerande program) eller träna med så pass hög frekvens och volym som i ditt ovanstående exempel.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 14:00   #159
j0nisch
Registered User
 
j0nischs avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Båstad
Inlägg: 451
När man tränar igenom en kroppsdel 3 gånger per vecka, hur intensivt kör man igenom den? När man har 1 vilodag? Hur många reps totalt per pass? Är kluven på ifall muskeln stimuleras tillräckligt men också ifall den tränas för hårt för att tränas så ofta?

I nuläget kör jag Ehrling Wahlgrens armprogram, där kroppsdelar körs igenom 3 ggr/vecka.

Har kört kanske 3-5 set squats, 3-5 set raka markar med 8-12 reps lätt vikt då jag är halvt skadad. Sedan 3-5 set 12 reps i både leg extension och leg curl, ibland med dropset. Aldrig några jättetunga vikter då knäet segar. Vad tror ni?
Ryggträning blir kanske latsdrag 6-12 reps 3-5 set. 6 reps är tyngre, 12 reps lättare men strikt teknik. Följt av t ex sittande rodd 6-12 reps 3-5 set.
Bröst någon hantelpress, cable cross eller pec deck. 8-12 reps 3-5 set. Sedan med lite incline samma reps och sets-antal.
Så ja, upplägget är väl 3-5 set 6-12 reps och 2 övningar på bröst, på rygg (både rodd och lats-övningar) och på framsida respektive baksida lår. Aldrig jättetungt i övningar som inkluderar knä eller axel något nämnvärt pga skada.

Hur funkar det? Blir det några gains på detta?
__________________
Läs min journal: Styrketräning med hjälp av Jim Wendler!

Nuvarande stats Mål till
Bänkpress:135, 2x130/ - Knäböj: 4x200/ - Marklyft: 210, 4x200/ - Militärpress: 4RM 90kg /
j0nisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 16:44   #160
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag är uppe i 86 dagars helkroppspass i rad just nu, varannan dag tungt 5-7 reps och varannan lätt 12-20. Börjar kännas lite slitet faktiskt!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 17:05   #161
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag är uppe i 86 dagars helkroppspass i rad just nu, varannan dag tungt 5-7 reps och varannan lätt 12-20. Börjar kännas lite slitet faktiskt!
King!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 18:37   #162
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag är uppe i 86 dagars helkroppspass i rad just nu, varannan dag tungt 5-7 reps och varannan lätt 12-20. Börjar kännas lite slitet faktiskt!
Sliten i håret då möjligen?
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 20:34   #163
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag är uppe i 86 dagars helkroppspass i rad just nu, varannan dag tungt 5-7 reps och varannan lätt 12-20. Börjar kännas lite slitet faktiskt!
Nä men så kan man ju inte göra!
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Helkroppspass varje dag är för ofta. Du avbryter muskeluppbyggnaden och tröttar ut nervsystemet = stoppar tillväxten. Kör tre gånger per vecka och undvik failure till stor del. Att bli trött har inget egenvärde.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 20:46   #164
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Hann köra kondition + typ helkropp i ca 14 dagar i rad innan jag åkte på en förkylning så nu har det blivit vila en vecka istället. Riktigt länge sen man var borta så länge. Sjukt trist men tänker inte vara dum och riskera nåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 21:34   #165
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Nä men så kan man ju inte göra!
Dock verkar gruben i det sammanhanget mena att inte gå till/nära fail så ofta
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)