Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-09-25, 16:35   #31
Commando1980
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 3 291
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Det finns säkert bättre upplägg. Men som sagt (se ovan).
jag har inte sagt att det inte fungerar utan jag har helt enkelt analyserat programmet.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:37   #32
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Ja. Det har blivit så populärt för att alla PFY:s gillar all hård brologic som serveras på t-nation. Eller populärt för den delen, hur poppis är det?

Väntade verkligen på att det skulle komma någon diss mot "all hård brologic som serveras på t-nation" eller vad man nu vill kalla det.

Jag är inte inne så mycket på den sidan själv för den delen. Däremot kör Joe DeFranco endel 5-3-1, mängder av träningsdagböcker finns på t-nation, på elitefts.com är 5-3-1 den mest sålda e-boken osv.

Men som så många andra här anser så ska man kanske inte lyssna på dem.

T-nation är bara lurendrejeri, Joe DeFranco är en bluff och de enda böcker man ska läsa är idrottens träningslära och styrketräning -för att bli snabb, stark eller uthållig.


Edit: Vad är PFY? =)
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:38   #33
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
jag har inte sagt att det inte fungerar utan jag har helt enkelt analyserat programmet.
Oki, inget jag säger emot.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:44   #34
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
[QUOTE] Bra skit det där! Även om jag inte tycker att posten ger en särskilt bra insikt i vad 5-3-1 "metoden" innebär. [QUOTE]

Är beredd att hålla med. hade velat läsa lite mer om hur han filosoferar om varför man ska träna på detta sätt.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 16:47   #35
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Väntade verkligen på att det skulle komma någon diss mot "all hård brologic som serveras på t-nation" eller vad man nu vill kalla det.

Jag är inte inne så mycket på den sidan själv för den delen. Däremot kör Joe DeFranco endel 5-3-1, mängder av träningsdagböcker finns på t-nation, på elitefts.com är 5-3-1 den mest sålda e-boken osv.

Men som så många andra här anser så ska man kanske inte lyssna på dem.

T-nation är bara lurendrejeri, Joe DeFranco är en bluff och de enda böcker man ska läsa är idrottens träningslära och styrketräning -för att bli snabb, stark eller uthållig.


Edit: Vad är PFY? =)
Grejen är den att det finns två intressanta saker här (åtminstone). Det ena är att om du har en extremt kompetent tränare så kommer du att göra strålande resultat och hans program kommer att vara bra. Det andra är att vilket program som helst kan analyseras och kommer att kunna vara bättre eller sämre än andra program. Dess värde har inte med författaren till det att göra utan står och faller med sitt innehåll.

Jag gillar själv en annan approach. Den går ut på att nyttja principer som man läser sig själv och / eller genom att prata mycket med andra "tänkare" och försöka "genomskåda" träningsprocessen som sådan. Dessa applicerar man sedan genom att antingen börja från scratch eller genom att modda existerande program på olika vis som man sedan tränar igenom och lär sig ännu mer av.

PFY == Pimpled Faced Youth.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 17:05   #36
Control_61
Bengt
 
Control_61s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 722
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Grejen är den att det finns två intressanta saker här (åtminstone). Det ena är att om du har en extremt kompetent tränare så kommer du att göra strålande resultat och hans program kommer att vara bra. Det andra är att vilket program som helst kan analyseras och kommer att kunna vara bättre eller sämre än andra program. Dess värde har inte med författaren till det att göra utan står och faller med sitt innehåll.

Jag gillar själv en annan approach. Den går ut på att nyttja principer som man läser sig själv och / eller genom att prata mycket med andra "tänkare" och försöka "genomskåda" träningsprocessen som sådan. Dessa applicerar man sedan genom att antingen börja från scratch eller genom att modda existerande program på olika vis som man sedan tränar igenom och lär sig ännu mer av.

PFY == Pimpled Faced Youth.

Jag håller verkligen med dig. Det är stämningen, tränaren och mängder av andra faktorer som spelar in på träningsresultatet.
Men det är ingenting jag utesluter när jag läser DeFranco, Cressey eller vem det nu månde vara.
Att träna DeFranco är mycket mer än att bara följa hans program.



Det du nämner sen håller jag också med dig om. Bara för något år sedan letade jag efter det perfekta programmet. Men har på senare tid börjat läsa mycket mer grundkunskaper för att kunna skapa mina egna program och genom trial & error fixa det "perfekta programmet" för mig själv och mina förutsättningar i framtiden. Det finns ju alltid grundprinciper man aldrig kan hoppa över när man skapar program. Och de är väl de som är viktigast att få med.

Men jag har fått massor inspiration från Wendler, Tate, Defanco, Simmons, Cressey, Thibaudeau och allt vad de heter. Det ser jag inget negativt i alls.
__________________
Control_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 17:19   #37
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Jag gillar själv en annan approach. Den går ut på att nyttja principer som man läser sig själv och / eller genom att prata mycket med andra "tänkare" och försöka "genomskåda" träningsprocessen som sådan. Dessa applicerar man sedan genom att antingen börja från scratch eller genom att modda existerande program på olika vis som man sedan tränar igenom och lär sig ännu mer av.
Jag är inne på en liknande linje.

Därför hade jag gärna velat veta hur han filosoferade om varför man ska träna på det sättet han säger.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 17:27   #38
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
det är samma problem för knäböjen. en lösning är ju att köra lätta böj på marklyftsdagen. då hamnar man på ngt som mycket liknar det upplägget jag nämner ovan.
Lätta böj, frontböj eller något annat som passar. Det du beskriver är mycket riktigt inte så långt från hans program men det är ju ingen slump då båda handlar om styrkelyft.

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Och då är vi inte längre vid Wendlers metod utan vid en annan. Har man börjat justera och anpassa lite så kan man lika gärna gå hela vägen och försöka skräddarsy det totalt efter ens svagheter och mål.
Det är ju fortfarande det program han beskriver? Kör komplement anpassade efter dina styrkor/svagheter. Det står ingenstans på vilka dagar man ska köra det och med tanke på att chins ligger på militärpressdagen så finns det inget som säger att man inte kan köra "böjkomplement" på markdagen etc.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 18:55   #39
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är ju fortfarande det program han beskriver? Kör komplement anpassade efter dina styrkor/svagheter. Det står ingenstans på vilka dagar man ska köra det och med tanke på att chins ligger på militärpressdagen så finns det inget som säger att man inte kan köra "böjkomplement" på markdagen etc.
Precis Bumbi, jag har fått intrycket att en av sakerna Jim har velat uppnå med 5-3-1 är att det ska vara en smula anpassningsbart. Jag har rentav för mig att han själv har föreslagit att köra böjkomplement på markdagen och tvärtom. Det verkar finnas en hel del olika varianter på programmet som har hans godkännande.

Jag funderar faktiskt nästan på att köpa hans e-bok. Om inte annat så är Jim en rolig fan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 21:25   #40
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Vad jag inte förstår är varför volymen är så hög på assistansövningarna? Sedan, som många andra säger, så fungerar det nog även bra att anamma delar av Wendlers program i sitt vanliga schema.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 22:18   #41
Salus
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 558
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Precis Bumbi, jag har fått intrycket att en av sakerna Jim har velat uppnå med 5-3-1 är att det ska vara en smula anpassningsbart. Jag har rentav för mig att han själv har föreslagit att köra böjkomplement på markdagen och tvärtom. Det verkar finnas en hel del olika varianter på programmet som har hans godkännande.

Jag funderar faktiskt nästan på att köpa hans e-bok. Om inte annat så är Jim en rolig fan.
Man måste förstå att grunden i schemat är själva periodiseringen med 5-3-1


Vecka1:
3set * 5 reps

Vecka2:
3set * 3 reps

Vecka3:
1set * 5 reps
1set * 3 reps
1set * 1 reps

Vecka4:
Deload

---------

Vilken vikt man tränar på beror på vilka "max" man anger... Tanken är att med systematik långsamt arbeta sig uppåt.

Får många (me included) fungerar det kanon att redan innan jag går in i gymmet veta vilken vikt jag ska lyfta, så lätt att fokusera då.

Kan förstå att det fungerar mindre bra för somliga...
Salus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 22:24   #42
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Lätta böj, frontböj eller något annat som passar. Det du beskriver är mycket riktigt inte så långt från hans program men det är ju ingen slump då båda handlar om styrkelyft.



Det är ju fortfarande det program han beskriver? Kör komplement anpassade efter dina styrkor/svagheter. Det står ingenstans på vilka dagar man ska köra det och med tanke på att chins ligger på militärpressdagen så finns det inget som säger att man inte kan köra "böjkomplement" på markdagen etc.
I en intervju så raljerade han rätt så jävla mycket över snorungar som ville köra hans program... men de ville ändra saker. Hans mening, som givetvis uttrycktes i termer av svavelos n vitriol, gick ut på att: Gör precis som du vill, men min metod är min metod; ändrar du den så är den inte min.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 22:27   #43
Salus
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 558
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
I en intervju så raljerade han rätt så jävla mycket över snorungar som ville köra hans program... men de ville ändra saker. Hans mening, som givetvis uttrycktes i termer av svavelos n vitriol, gick ut på att: Gör precis som du vill, men min metod är min metod; ändrar du den så är den inte min.
Fast så står det inte alls i boken
Salus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 22:29   #44
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Salus Visa inlägg
Fast så står det inte alls i boken
Han får ta och bestämma sig då
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 07:34   #45
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
I en intervju så raljerade han rätt så jävla mycket över snorungar som ville köra hans program... men de ville ändra saker. Hans mening, som givetvis uttrycktes i termer av svavelos n vitriol, gick ut på att: Gör precis som du vill, men min metod är min metod; ändrar du den så är den inte min.
Jag kan dels förstå honom med tanke på de mest underliga frågor som dyker upp när det gäller att ändra program/mall men dels så läser jag vad det står i texten. Där ingår olika ändringar och det nämns t o m specifika övningar men det nämns inget om vilka komplement som ska köras var.
Självklart krävs det en viss kunskap för att veta hur man utnyttjar mallen på rätt sätt och en gissning är att vissa nybörjare/de som aldrig sett ett vettigt träningsprogram/sådana som måste köra "max" varje pass ställer frågor som är rejält ovettiga i förhållande till mallen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)