Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-11, 03:36   #19351
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
När Janne Josefsson berättar i sitt sommarprat att svenska bibliotek bränner Pippi Långstrump böcker för att de anses olämpliga och rasistiska. Finns det ett mer lättkränkt folk än svenskar?
"Biblioteken i Botkyrka kommun har gallrat vissa utgåvor av Astrid Lindgrens ”Pippi i Söderhavet” där det förekommer föråldrade uttryck som kan uppfattas som rasistiska, men Bibliotek Botkyrka har också köpt in förlagets nya utgåva av boken från 2015 där de föråldrade uttrycken har bytts ut mot mer samtida. De gallrade exemplaren av Pippi i Söderhavet har kasserats och hanterats enligt samma rutiner som alla andra gallrade böcker. Det förekommer alltså inte, som det kan uppfattas att Janne Josefsson vill göra gällande, någon särskild hantering av dessa böcker. Detta har också påtalats för Janne Josefsson i samtal med honom under maj månad."

https://www.botkyrka.se/arkiv/nyhets...-botkyrka.html


När dom uttrycker det så då låter det helt okej att bränna originalutgåvor av kulturella nationalskatter för att ge plats åt censurerade nyversioner som blidkar det nutida politiska klimatet.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 05:26   #19352
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
När Janne Josefsson berättar i sitt sommarprat att svenska bibliotek bränner Pippi Långstrump böcker för att de anses olämpliga och rasistiska. Finns det ett mer lättkränkt folk än svenskar?
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
"Biblioteken i Botkyrka kommun har gallrat vissa utgåvor av Astrid Lindgrens ”Pippi i Söderhavet” där det förekommer föråldrade uttryck som kan uppfattas som rasistiska, men Bibliotek Botkyrka har också köpt in förlagets nya utgåva av boken från 2015 där de föråldrade uttrycken har bytts ut mot mer samtida. De gallrade exemplaren av Pippi i Söderhavet har kasserats och hanterats enligt samma rutiner som alla andra gallrade böcker. Det förekommer alltså inte, som det kan uppfattas att Janne Josefsson vill göra gällande, någon särskild hantering av dessa böcker. Detta har också påtalats för Janne Josefsson i samtal med honom under maj månad."

https://www.botkyrka.se/arkiv/nyhets...-botkyrka.html


När dom uttrycker det så då låter det helt okej att bränna originalutgåvor av kulturella nationalskatter för att ge plats åt censurerade nyversioner som blidkar det nutida politiska klimatet.


Ajust, jag gor inte det. Det ar val bara en tidsfraga innan det sprider sig till varenda I-land dock.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 07:19   #19353
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg


Ajust, jag gor inte det. Det ar val bara en tidsfraga innan det sprider sig till varenda I-land dock.
Du kan ju testa att ge ut en serietidning där du illustrerar aboriginer med svarta fejs och tovigt hår så får du se...
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 08:05   #19354
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av j.v Visa inlägg


ajust, jag gor inte det. Det ar val bara en tidsfraga innan det sprider sig till varenda i-land dock.
+1
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 08:06   #19355
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av wain Visa inlägg
+1
+2
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 09:52   #19356
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Du kan ju testa att ge ut en serietidning där du illustrerar aboriginer med svarta fejs och tovigt hår så får du se...
Hade du tankt att jag i sa fall ska ge ut en serietidning dar jag anvander ett sprakbruk som var normalt pa 40-talet, nar Pippi trots allt gavs ut, eller att jag ska anvanda ett modernt sprakbruk och en modern syn pa aboriginer och Torrent Islanders?

Det ar ju lite skillnad pa att censurera saker som gavs ut pa 40-talet och att skriva nya material som gor sig lustiga over en hudfarg.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2017-07-11 klockan 09:54.
J.V är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 10:05   #19357
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Ja du bör ju snarare kolla om barn böcker utgivna runt 1950-tal i Australien nu bränns runt om på Australiensiska bibliotek, för att ingen ska bli kränkt av språkbruket på den tiden.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 13:13   #19358
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Ja du bör ju snarare kolla om barn böcker utgivna runt 1950-tal i Australien nu bränns runt om på Australiensiska bibliotek, för att ingen ska bli kränkt av språkbruket på den tiden.
Inte för det är rätt med bränning/censur, jag tycker det är värt att spara "felaktigheter". Helt OK att man byter ut/uppdaterar i statliga bibliotek med nya texter (så länge man skriver att man förändrat boken för att passa "dagens klimat"). Jag menar om någon på engelska skriver "hand me a fag" så skulle jag inte bli upprörd om man gjorde om texten till "hand me a smoke", tror nog vissa annars tror man ber om en "bög". Alltså, om meningen är att man ska förstå bättre och ordet som t.ex. negro (det Martin Luther King själv använder) nu inte är OK, så är det inte fel att ändra det till "black/african american" eller liknande. Däremot blir det fel om en karaktär säger med ilska "fucking negro", då borde man inte ändra texten, eftersom karaktären som säger det målas bättre upp som elak/ond än om han sagt t.ex. "fucking punk".

Hursom helt annat läge i just Australien än t.ex. Sverige då regeringen faktiskt tvångsadopterade bort massvis med aboriginer fram till 1970-talet, etc... en form av "assimilering". Dvs. de är så pass modern tid att flera av dom kanske har barn just nu eller barnbarn som nu går i skolan och läser skiten. Många vet nog om hur pissigt USA behandlat svarta konstitutionellt fram till 60-70 talet men få vet om att samma sak ägt rum i Australien (t.ex. rösträtt först 1963 för aboriginer).

Jag har mer förståelse för ändring av texter där man hånar samer eller bögar (för Sverige), dvs. grupper som tvångssteriliserats och som på statlig nivå jävlats med. Dock är ju det upp till 30-talet så nog få levande man behöver ta hänsyn till...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2017-07-11 klockan 13:21.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 13:22   #19359
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Personligen tycker jag att det är fel att ändra historien i efterhand, den som är för ointelligent för att förstå att handlingen är i en annan tid bör ha en handledare som förklarar hur det ligger till.
Problemet är att folk mår dåligt nuförtiden om de inte får känna sig krenkta ibland, även om tom det egna förnuftet fnissar bakom ryggen på dem.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 14:20   #19360
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Personligen tycker jag att det är fel att ändra historien i efterhand, den som är för ointelligent för att förstå att handlingen är i en annan tid bör ha en handledare som förklarar hur det ligger till.
Problemet är att folk mår dåligt nuförtiden om de inte får känna sig krenkta ibland, även om tom det egna förnuftet fnissar bakom ryggen på dem.
Behöver ju inte handla om "handlingen", ord utvecklas och får då en annan mening. En karaktär som för 70-år sen sa "neger" var inte alls en elak/dålig karaktär per automatik, då ordet inte hade en negativ klang på samma sätt som idag. Men idag kommer den karaktären uppfattas som elak/dålig även om det inte är meningen (och därmed så förändras även story/karaktär). Dvs. man kan i vissa fall behålla andemeningen bättre om man skriver om. Tyvärr är det nog inte orsaken i de flesta fall, utan det är som du säger att folk blir "krenkta". Om karaktären ska vara stötande då är "dåliga ord bra", men annars så kan man ju ändra.

Om 200 år så kommer det vara åt andra hållet, då kommer man inte tillåta det stå "svennejävel" i en text då det finns för få svenskar kvar och de är i minoritet och blir kränkta...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2017-07-11 klockan 14:21.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 14:23   #19361
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg

Om 200 år så kommer det vara åt andra hållet, då kommer man inte tillåta det stå "svennejävel" i en text då det finns för få svenskar kvar och de är i minoritet och blir kränkta...
När svenskar blir i minoritet så kommer ingen att ta ställning för oss; Sydafrika är en bättre indikator över vad framtiden har i sitt sköte.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 18:15   #19362
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
LinkedIn, vilka är människorna som ska posta inlägg om hur "minns" när de hade en diskussion med en busschaffis, eller anställd, eller chef, ellerung invandrartjej med dålgit självförtroende och hur du förändrades deras inställning till livet, jobbet allt och bara "woo så moootiv33rad!".

Sedan avslutar sitt inlägg med

#gerilla #ledarskap#ungdomar kan #tro_på_sig_själv #bästaledaren #RiktigtLedare

Vem är ni? Vad är det för fel på er? Varför postar man sån skit på att forum för arbete och rekryteringar?

Citat:
Fick en fråga IRL idag:

– Jaså John, har du börjat driva generationsfrågor? Det brukar ju bara äldre personer göra annars.

– Just det. Och just därför.
Det fick du va?

Citat:
Jag måste säga att jag är tacksam för LinkedIn!

Att nätverka har aldrig riktigt varit min grej. Jag har alltid varit "annorlunda", uppväxten handlade mest om att överleva mobbing och utfrysning. Hade glasögon, tandställning, utländskt påbrå, spelade spel och blev mest kallad nörd. Jag rökte inte, så umgicks inte med andra på rasterna. Alla spelade sport, jag höll på med dans. Jag dricker inte kaffe, så blir lite speciellt ibland på fika, men jag tar gärna en kaka. Har aldrig varit förtjust av utelivet, min musiksmak har inte varit så populär bland andra. Nu är det så att jag inte heller dricker alkohol, så ingen tycker det är kul att ta en öl med mig. Bara för att göra saken ännu svårare så har jag nu ett litet barn så nu missar jag även många afterworks och annat socialt som erbjuds.

Men på LinkedIn, så skickar jag en kontaktförfrågan och jag blir accepterad. Tack alla för det! Fortsätt gärna att lägga till mig.
Citat:
Jag hade ett samtal med en busschaufför för ett tag sedan.

Han berättade att när han började, hade han energi. Han ville göra ett bra jobb för sina passagerare. Han arbetade med människor.
Energin visade sig, bland annat, i det glada "hejet" alla fick när de gick på bussen.

Det höll i två år.

Han berättade att det inte var lönt. Att bara en av tio sa "hej" tillbaka. Att de flesta inte ens tittade på honom. De var ofta stressade eller trötta. Han gav upp.

Han började tänka: "Varför ska jag hälsa när de aldrig hälsar?"

Han gick från att arbeta med människor till att, helt enkelt, köra bussen.

När han berättade detta la han till:

- Men de få som hälsade kunde göra min dag. Det var så sällsynt.

Jag frågade:
- Har du funderat på att DU gjorde många av DINA passagerares dag med DITT "hej" innan du gav upp?
Han blev tyst. Han hade inte tänkt på det. Att han var en av de busschaufförerna som sa "hej" och gjorde mångas dag bättre, även om de var stressade eller trötta.
Till slut sa han:
- Nä, så har jag aldrig tänkt.
MMM VISST! DEN DISKUSSIONEN HADE DU VA?! OCH SÅ POSTAR VI DEN PÅ LINKEDIN. MMM TACK!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2017-07-11 klockan 18:21.
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 18:33   #19363
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
MMM VISST! DEN DISKUSSIONEN HADE DU VA?! OCH SÅ POSTAR VI DEN PÅ LINKEDIN. MMM TACK!
Du hanterar varje ärende likt en öm blomma hoppas jag. Ett yrkes främsta funktion är trots allt personlig utveckling och möjlighet till stimulans där alla unika små snöflingor tas till vara på.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-11, 18:35   #19364
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av apexprocyon Visa inlägg
du hanterar varje ärende likt en öm blomma hoppas jag. Ett yrkes främsta funktion är trots allt personlig utveckling och möjlighet till stimulans där alla unika små snöflingor tas till vara på.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2017-07-16, 05:06   #19365
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jävla rejvpartyn med dess hjärndöda dunkande som sabbar mina sköna söndagsmorgonpromenader.
MasterChief är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)