Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-21, 14:04   #61
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Okej, nu såg jag klart på videon.
Det han försöker förenkla är ju egentligen McKenzies diskteori (som till viss del blivit motbevisad på senare år). Diskar kan bukta åt olika håll och med detta har man en viss riktningspreferens som man på sikt får mindre ont av och som återställer buktningen.
Har du(eller ngn annan här) några länkar eller mer info om att det till viss del motbevisats?
Är det förklaringsmodellen eller resultaten som man ser annorlunda på?
Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och jag hittar inget om att det motbevisats.

McGill gjorde väl en studie(minns ej om det var på grisars ryggrader?) där han fann att extensioner fungerade om diskhöjden ej var allt för reducerad?

Vad jag läst vad gäller läkning, om diskens olika lager blivit förstört eller sprött(delamination), så tar det i medel 10 år att få en broskbildning av diskens kollagen.
Vet inte om "delamination" är samma mekanism som bakom en diskbuktning, vet säkert ni inom yrket bättre.
Men 10 år för att "läka" en diskbuktning låter ju sjukt länge men då kanske jag blandar ihop läkning och fri från symptom?
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 15:54   #62
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Har du(eller ngn annan här) några länkar eller mer info om att det till viss del motbevisats?
Är det förklaringsmodellen eller resultaten som man ser annorlunda på?
Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och jag hittar inget om att det motbevisats.

McGill gjorde väl en studie(minns ej om det var på grisars ryggrader?) där han fann att extensioner fungerade om diskhöjden ej var allt för reducerad?

Vad jag läst vad gäller läkning, om diskens olika lager blivit förstört eller sprött(delamination), så tar det i medel 10 år att få en broskbildning av diskens kollagen.
Vet inte om "delamination" är samma mekanism som bakom en diskbuktning, vet säkert ni inom yrket bättre.
Men 10 år för att "läka" en diskbuktning låter ju sjukt länge men då kanske jag blandar ihop läkning och fri från symptom?
Besvarar min egen fråga med denna studie (länk högst upp i inlägget)
https://www.absolutept.com/mckenzie-...sical-therapy/
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 20:43   #63
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Har du(eller ngn annan här) några länkar eller mer info om att det till viss del motbevisats?
Är det förklaringsmodellen eller resultaten som man ser annorlunda på?
Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och jag hittar inget om att det motbevisats.

McGill gjorde väl en studie(minns ej om det var på grisars ryggrader?) där han fann att extensioner fungerade om diskhöjden ej var allt för reducerad?

Vad jag läst vad gäller läkning, om diskens olika lager blivit förstört eller sprött(delamination), så tar det i medel 10 år att få en broskbildning av diskens kollagen.
Vet inte om "delamination" är samma mekanism som bakom en diskbuktning, vet säkert ni inom yrket bättre.
Men 10 år för att "läka" en diskbuktning låter ju sjukt länge men då kanske jag blandar ihop läkning och fri från symptom?
Poängen är väl, som jag ser det, att det MDT och McKenzie nu fått acceptera är att man inte kan ge en så strukturspecifik diagnos när man gör en så generell och ospecifik undersökning. Vad är det som säger att det är disken som är problemet när man t.ex i en magliggande extension också komprimerar och sträcker vissa muskler, leder, ligament, nerver och blodflöden?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 21:09   #64
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Poängen är väl, som jag ser det, att det MDT och McKenzie nu fått acceptera är att man inte kan ge en så strukturspecifik diagnos när man gör en så generell och ospecifik undersökning. Vad är det som säger att det är disken som är problemet när man t.ex i en magliggande extension också komprimerar och sträcker vissa muskler, leder, ligament, nerver och blodflöden?
Så OMT är fortfarande stabila vinnaren vad gäller evidensbaserat mao?
Vilket väl är tacksamt eftersom det är, mig veterligen som inte ens är sjukgymnast/fysio, vanligaste vidareutbildningen i Sverige.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 21:49   #65
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Poängen är väl, som jag ser det, att det MDT och McKenzie nu fått acceptera är att man inte kan ge en så strukturspecifik diagnos när man gör en så generell och ospecifik undersökning. Vad är det som säger att det är disken som är problemet när man t.ex i en magliggande extension också komprimerar och sträcker vissa muskler, leder, ligament, nerver och blodflöden?
Ja det låter ju sjukt vagt och ogrundat, en noggrann inledande bedömning måste ju vara A och O, särskilt på patienter som har svårt att beskriva sina symptom och ej kan sätta ord på vad som förvärrar eller lindrar osv.

Jag har blivit ett stort fan av McGill och när han var aktiv med patienter så avsatte han ju enligt egen utsago 3 timmar för själva bedömningen (gick säkerligen betydligt fortare med enklare fall).
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 22:05   #66
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så OMT är fortfarande stabila vinnaren vad gäller evidensbaserat mao?
Vilket väl är tacksamt eftersom det är, mig veterligen som inte ens är sjukgymnast/fysio, vanligaste vidareutbildningen i Sverige.
Det beror väl på vad man menar med OMT. Om man menar rörelsekontroll samt träning av styrka i bål, höft och rygg, ja. Om man menar manipulationer? Nja.

Dock tror jag att det är fel väg att gå, när man går ifrån tron på att strukturbestämma och bara säga "rör på dig" för det är vad som ger bäst resultat i metaanalyser. All träning är ju inte likadan, och det betyder ju logiskt att viss träning eller vissa rörelser är bättre för olika individer. Frågan blir ju då "Varför blir den här patienten bättre/sämre av detta?". Jag tror att svaret ofta kan vara att vissa strukturer, både passiva och aktiva, tar stryk på olika sätt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 21:38   #67
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Ni kunniga terapeuter, en fråga, om man får generalisera ska man göra övningar direkt vid diskbuktning eller vänta och låta smärtan varva ned, sen börja med övningar?
Om man får mer smärta ska man vänta några dagar eller bara nöta på?

Jag får mer smärta av övningarna jag fått och min sjukgymnast kan ej svara på varför.
Jag känner mig väldigt öm och lite sårig vid buktningen.
Bäst på morgnarna, sämst på kvällarna.

PS. Min sjukgymnast har inga idéer om varför jag fått mer ont.
Jag tänker och nämnde för denne att det är kanske andra saker jag gjort fel under dygnet, ev fel utförande av övningarna, kanske försöker för hårt just nu eller att diskogena symptom kan variera helt enkelt, över tid?
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 13:23   #68
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hela frågan blir ju lite svår att svara på eftersom det inte behöver vara en diskbuktning och det behöver inte heller vara den som gör ont.

Generellt har jag svårt för att man ska pressa in sina patienter i smärtan.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 16:08   #69
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Frågor

Hur sover du? På rygg, höger sida, vänster sida, magen?

Vad gör du resterande tiden sv dagen? Sitter eller står? Ange även har mkt tid för respektive moment.

Är där något speciellt under dagen som förvärra smärtan?

Vart sitter buktningen?

Böjer du kroppen mycket åt det hållet som buktningen är på under dagen? Många med löndryggsbesvär gör detta omedvetet, exempelvis sträcker sig över bordet otaliga gg på jobbet.

Vilka övningar gör skadan värre?

Är där något som gör att det känns bättre?
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 21:27   #70
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Frågor

Hur sover du? På rygg, höger sida, vänster sida, magen?

Vad gör du resterande tiden sv dagen? Sitter eller står? Ange även har mkt tid för respektive moment.

Är där något speciellt under dagen som förvärra smärtan?

Vart sitter buktningen?

Böjer du kroppen mycket åt det hållet som buktningen är på under dagen? Många med löndryggsbesvär gör detta omedvetet, exempelvis sträcker sig över bordet otaliga gg på jobbet.

Vilka övningar gör skadan värre?

Är där något som gör att det känns bättre?
Buktningen bakåt med högersidan övervikt enligt utlåtandet.

Jag är nu ganska säker på att så fort jag råkar böja mig lite lite för mkt framåt dvs i flexion så får jag lida för det senare under em/kvällen.
Igår var jag väldigt noggrann med att inte böja mig i flexion och testade även en ryggortos(typ korsett) som spände åt, bästa dagen på länge igår!

Testade dock idag att vara lite mindre medveten, det gjorde ont flertal ggr när jag reste mig upp från sittande eller liggande osv.
Klart mer myrkryp etc i höger ben nu ikväll.

Får även väldigt mkt sådan besvär när jag ligger på rygg i soffan.
Även när jag sitter i fåtölj när det väl börjat får jag sådana symptom mer och mer.
Någon som har förklaring till detta när jag ligger på rygg i soffan eller sitter?
Sitter bra tycker jag, ganska bakåtlutad med kudde i ländryggen.
Liggande i soffan försöker jag också ligga icke-flexion men lite halvpösig soffa så det blir kanske nästan flexion ändå?

Eller kan det vara mekaniskt tryck på kotorna?


Provade lite Mckenzie position efter myrkryp och domningar i liggande, tycker det lättar när jag legat på armbågarna i 2-3 min, reser mig och det känns bättre men så,fort jag sätter mig i fåtölj igen så kommer symptomen i benet igen.

Skulle säga att symptomen ner i benet är mkt jobbigare än smärtan mitt i ländryggen, kanske för att det oroar mig mer.
Är det vanligt med sådant vid diskbråck/diskbuktningar etc?
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 21:42   #71
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Satt kvar ett tag i fåtöljen, kanske 30 min och myrkryp och domningarna lättade efter ett tag, försvann inte helt men minskade, kanske hade försvunnit helt om jag setat kvar.

Vet inte om det är pga McKenzie-positionen strax före eller att position i fåtöljen är rätt bra ändå.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-05, 21:46   #72
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
En vanlig anledning till smärta i ländryggen är pga att ländryggen rör sig mer än vad den ”ska”. Detta betyder att personer med smärta i ländryggen ofta tenderar till att böja på ländryggen istället för, ex, höften vid diverse rörelser. Och när jag säger att ländeyggen rör på sig mer än vad sen ska handlar det inte om cm utan snarare mm (om ens det). Jag tycker du ska undvika att flektera ländryggen så mkt som möjligt för tillfället. Smärtan kan du se som en signal för att kroppen försöker säga ”Gör inte mer av det som gör ont.”. Tänk på att sitta korrekt utan att belasta ryggen. Personligen så tycker jag att en upprätt hållning vid sittande är lämpligast. Böj inte heller på bröstryggen eller sitt med framåtlutat huvud, det brukar leda till att personen ifråga böjer på andra delar av kroppen omedvetet samt att det är svårt att hålla ländryggen i en bra position i sådant läge. Föreslår att du även försöker sova på rygg.

Du bör jobba mot att använda höften mer när du böjer dig, ex när du ställer dig upp eller sätter dig ner. I nuläget så skulle jag tycka det vore vettigt om du lät höften ta hand om den belastningen som din rygg inte hanterar.

Rumänska mark/hip hinge är en bra övning för att öva in höftfällning. Och i nuläget så säger jag inte att du ska träna med belastning utan snarare endast träna in rörelsen. Och på sikt kan du även börja belasta. Rumänska mark kommer även, om korrekt utfört, hjälpa till med att stärka upp dem långa ryggmusklerna som hjälper till att stabilisera kotpelaren från att röra sig lateralt.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)