Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-30, 08:56   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Hormonsvar på extra långsam excentrisk fas av repetitionerna

Citat:
OBJECTIVES:

Increasing muscular hypertrophy is one of the main reasons for participating in a resistance training program, where different movement task such as eccentric cadences may serve as a potent hypertrophic stimulus and improve movement stability. Aim of this study was to investigate the physiological responses between slow 6/0/2/0 (SLOW) and moderate 2/0/2/0 (REG) eccentric cadences during five sets of bench press to failure using 70% 1 repetition maximum (1RM).

MATERIALS AND METHODS:

Blood samples from sixteen men (21-29y, 85.9±7.7kg, 130±17.5kg bench press 1RM) with at least five years of resistance training experience were taken before, immediately after, 30 min after, and 60 min after both protocols in a randomized cross over study design.

RESULTS:

ANOVA showed that more repetitions were performed during each set in REG and for the entire REG protocol (p<0.001), but total time under tension was greater during SLOW in each set and for the entire protocol (p<0.001). The post-exercise levels of lactate (p=0.02), creatine kinase (p=0.04), and testosterone (p=0.01) were greater after SLOW. Post-exercise cortisol levels decreased in both protocols (p<0.001), but these decreases were not significantly different between protocols.

CONCLUSIONS:

Therefore, intentionally slow eccentric speeds and increased eccentric time under tension seem to be effective for increasing acute hormonal responses after exercise. As such, although a SLOW tempo may decrease the amount of total work (i.e. fewer repetitions with the same load), the increased time under tension seems to drive hormonal responses and neurological response, which may play a large role in stimulating muscle growth, coordination and movement stability.
Neuro Endocrinol Lett. 2018 Mar 27;39(1):26-32. Physiological responses to different neuromuscular movement task during eccentric bench press.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 11:50   #2
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Neuro Endocrinol Lett. 2018 Mar 27;39(1):26-32. Physiological responses to different neuromuscular movement task during eccentric bench press.

Tack för posten Grub!

Efter tre månader med tre pass i veckan av långsamma knäböj och bulgariska splittböjar är jag beredd att empiriskt skriva under på slutsatserna i studien.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 12:16   #3
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Intressant!

Jag körde mycket långsammare negativa faser när jag var nybörjare kring 2004-2005, sedan sades det att det inte fanns någon poäng med att dra ut på den negativa fasen utan att det snarare var kontraproduktivt.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 15:16   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Intressant!

Jag körde mycket långsammare negativa faser när jag var nybörjare kring 2004-2005, sedan sades det att det inte fanns någon poäng med att dra ut på den negativa fasen utan att det snarare var kontraproduktivt.
För träning i lyftarsyfte kanske det inte är att föredra iom att den koncentriska delen blir lidande. Där är det mer viktigt med rätt hastighet för lyftet i sig än för att maxa hormoner o annat tjosan.

För den som bara styrketränar eller bygger har det nog fördelar.
Även om 6 sek lät lika kul som ilningar i tänderna.

Plåga = gainz.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 18:47   #5
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Vädligt bra för kroppsviktsträning att känna hur tyngdpunkten och motståndet förflyttas långsamt genom kroppen, lärorikt. Läste något om at det skulle skapa fler satelitceller än annars dessutom..?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 19:14   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag började köra mycket maskiner för att jag är lat och gillar att sitta ner men framför allt så är det bästa med maskiner att man verkligen kan ta ut sig i den excentriska fasen.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 19:31   #7
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av xtreme-g Visa inlägg
intressant!

Jag körde mycket långsammare negativa faser när jag var nybörjare kring 2004-2005, sedan sades det att det inte fanns någon poäng med att dra ut på den negativa fasen utan att det snarare var kontraproduktivt.
+1

Blandades friskt med "hunden" "pyramiden" och "negativa reps" tills det kom blod ur skinnet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2018-05-30 klockan 19:32.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-03, 20:48   #8
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Har själv kört denna stil i en månad nu, och har sett bra ökningar för mig. Kör detta både med 4-5x10+ set och RPT. Musklerna behöver lite mer tid för återhämtning med detta dock (för mig).
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 10:06   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
http://www.body.se/artiklar/nyheter/...r-testosteron/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 10:25   #10
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Kör alltid tempoböj [41X1] när det inte är maxprestation på g. Men fyfan för 6 sekunders excentriska!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 16:44   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Intressant!

Jag körde mycket långsammare negativa faser när jag var nybörjare kring 2004-2005, sedan sades det att det inte fanns någon poäng med att dra ut på den negativa fasen utan att det snarare var kontraproduktivt.
Ja, när modet nyligen var att vikterna bara "skulle upp". Det började nog lite tidigare än 2005 till och med.
Blir mer och mer sådan här fokusträning för min del då de externa siffrorna får allt mindre betydelse.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)