Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-19, 21:29   #76
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Swisha honom 2500 kr i timmen (+moms) så får du hjälp!
Hehe, den timtaxan var inte så nära sanningen.
Postat via en mobil enhet
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 21:49   #77
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Aha, jag antar att Trumps före detta advokater som Mr. Cohen är snarare outliers av advokter än representativa för vad som kan uppfattas som ett mycket korrupt system som drivs främst av vem som har mest pengar? Eller så äré en USA-grej.

Något som tycks säga emot detta är dock just att jag har inte sett någon stark lobbyism från E-handelsbaserade Elektronikbranschen när Artikel 11 & Artikel 13 tycks kunna komma i kraft vilket kmr kunna göra att många företag går i konkurs.

Dvs., svenska "juristväsendet" verkar vara mer fjantiga på att vara korrupta än amerikanska juristväsendet som verkligen kan ta pengar framför lagen och människoliv. Var är pengarna under bordet inom EU just nu för att stoppa detta? Alltså var är våra "whiteknights till jurister" för att rädda oss från mer censur?

Sedan har jag inga tvivel alls på att din juristvän och Durn tar sina yrken seriöst på både etiska och yrkesprofessionella grunder.

Ditt koncept om vad en jurist är och vad denne kan göra är väldigt märkligt.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 22:03   #78
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ditt koncept om vad en jurist är och vad denne kan göra är väldigt märkligt.
Verkligen, som en dold makthavare med oändliga förmågor att omdana samhället. På eget bevåg eller på uppdrag av andra dolda makthavare. Tråden osar Flashback.
Postat via en mobil enhet
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 23:22   #79
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av DURN Visa inlägg
Hehe, den timtaxan var inte så nära sanningen.
Postat via en mobil enhet
Det var iaf vad en polare blev erbjuden från en jurist som skulle se över hans aktiebolagskontrakt och hjälpa honom med det. Denna jurist påstod att "det annars var 3000 kr per timme plus moms men eftersom du är nystartad med ditt bolag så får du billigare".

Komiskt nog så skippade polaren offerten men fick ändå nedskrivet på papper (av juristen) över saker och ting att se över i kontraktet så detta gick han då själv igenom utan någon hjälp från juristen. Visst, han kanske har missat något som ogiltigförklarar aktiebolagskontraktet.

Möjligen ligger du då på runt 1700 kr inkl. moms per timme om Googles primära sökresultat stämmer. Det har jag ej med att göra oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ditt koncept om vad en jurist är och vad denne kan göra är väldigt märkligt.
Jag är öppen för att ha fel och kan ändra min åsikt när nya pålitliga data kommer in vilket gör att jag tyvärr inte kan "osa Flashback".

Exempelvis lobbyister (en form av jurister imho) arbetar med att tolka och försöka påverka (potentiella framtida) lagar på uppdrag av företag (makthavande). Jag kan ej peka ut något konkret exempel i Sverige (kanske CopySwede och kopieringsavgiften som bygger på en föråldrad lag?) men NRA och oljebolagen är fina exempel borta vid Förenta McDonalds.

Om jag förstått det hela korrekt så är man mycket mer försiktig med korruption på politisk nivå i Sverige (med hjälp av jurister/advokater/lobbyister/paraplybegreppet för de som arbetar med lagen) medan man nästan är öppen med det borta i Masskjutningsstaterna.

Jag tror iaf det finns en del av juristvärlden som bara insatta jurister känner till (korruption) precis som bara insatta styrketränare känner till roid-världen ("muskelfusk"). Gemensamt är att båda världar är "förbjudna att prata om offentligt". Lite Fight Club nästan av det hela fast ändå inte givetvis.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-02-19 klockan 23:24.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 18:26   #80
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det var iaf vad en polare blev erbjuden från en jurist som skulle se över hans aktiebolagskontrakt och hjälpa honom med det. Denna jurist påstod att "det annars var 3000 kr per timme plus moms men eftersom du är nystartad med ditt bolag så får du billigare".

Komiskt nog så skippade polaren offerten men fick ändå nedskrivet på papper (av juristen) över saker och ting att se över i kontraktet så detta gick han då själv igenom utan någon hjälp från juristen. Visst, han kanske har missat något som ogiltigförklarar aktiebolagskontraktet.

Möjligen ligger du då på runt 1700 kr inkl. moms per timme om Googles primära sökresultat stämmer. Det har jag ej med att göra oavsett.



Jag är öppen för att ha fel och kan ändra min åsikt när nya pålitliga data kommer in vilket gör att jag tyvärr inte kan "osa Flashback".

Exempelvis lobbyister (en form av jurister imho) arbetar med att tolka och försöka påverka (potentiella framtida) lagar på uppdrag av företag (makthavande). Jag kan ej peka ut något konkret exempel i Sverige (kanske CopySwede och kopieringsavgiften som bygger på en föråldrad lag?) men NRA och oljebolagen är fina exempel borta vid Förenta McDonalds.

Om jag förstått det hela korrekt så är man mycket mer försiktig med korruption på politisk nivå i Sverige (med hjälp av jurister/advokater/lobbyister/paraplybegreppet för de som arbetar med lagen) medan man nästan är öppen med det borta i Masskjutningsstaterna.

Jag tror iaf det finns en del av juristvärlden som bara insatta jurister känner till (korruption) precis som bara insatta styrketränare känner till roid-världen ("muskelfusk"). Gemensamt är att båda världar är "förbjudna att prata om offentligt". Lite Fight Club nästan av det hela fast ändå inte givetvis.
Du talar för döva öron.
För dem finns det inte problem med att utpressa människor utan bevis, gå större företags ärende i att krossa den lilla mannen etc. Att personerna blir utnyttjade och skadade är bara ett bevis på att de förtjänade att utnyttjas och skadas - en åsikt som även förekommer bakom gallret.

Notera hur de helt ignorerar frågeställning om Njord law och deras utpressning
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:18   #81
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Du talar för döva öron.
För dem finns det inte problem med att utpressa människor utan bevis, gå större företags ärende i att krossa den lilla mannen etc. Att personerna blir utnyttjade och skadade är bara ett bevis på att de förtjänade att utnyttjas och skadas - en åsikt som även förekommer bakom gallret.

Notera hur de helt ignorerar frågeställning om Njord law och deras utpressning
Förstår inte vad breven till nedladdare har att göra med korruption och mutor. Eller handlar diskussionen nu om i vad mån det är etiskt korrekt att skicka dylika brev?
Postat via en mobil enhet
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:23   #82
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Du talar för döva öron.
För dem finns det inte problem med att utpressa människor utan bevis, gå större företags ärende i att krossa den lilla mannen etc. Att personerna blir utnyttjade och skadade är bara ett bevis på att de förtjänade att utnyttjas och skadas - en åsikt som även förekommer bakom gallret.

Notera hur de helt ignorerar frågeställning om Njord law och deras utpressning
Mjo, tyvärr har det blivit vanligare idag att kalla saker och ting (och personer) för "flashback troll" och "fake news" så fort det blir lite obekvämt. Jag kanske skulle ha inkluderat en "safe space" i mitt inlägg, men vet ej hur man bifogar en "safe space".

Det är ju inte så att jag pratar om "Illuminati-jurister" utan snarare den mer onda sidan av myntet som bara de insatta känner till. Andra exempel på "onda sidan av myntet":

- styrketräning har roidz
- internet har the dark/the deep web
- banker har pengatvätt
- tinder har sexförsäljning
- redovisningsekonomer har skattesmitning via dubbelbolagsfakturering
- restauranger har mycket ohygienisk livsmedelshantering
- polisen har maktmissbruk av civila
- politiken har korruptionen

Dessa tkr jag är intressanta att känna till precis som vissa tkr det är intressant att kunna mkt om sport, musik, eller whatever. Att tiga för att "allt du säger kan användas emot dig" är nog något de flesta juridiskt utbildade personer har fått lära sig så därför de är så fåordiga på nätet!

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-02-20 klockan 21:24.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:47   #83
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Så kan du definiera den onda sidan av myntet gällande juristkårem? Du rör ihop allt till en enda stor smet så det blir svårt att urskilja vad du faktiskt vill säga.
Postat via en mobil enhet

Senast redigerad av DURN den 2019-02-20 klockan 21:48.
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 00:38   #84
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av DURN Visa inlägg
Så kan du definiera den onda sidan av myntet gällande juristkårem? Du rör ihop allt till en enda stor smet så det blir svårt att urskilja vad du faktiskt vill säga.
Postat via en mobil enhet
Det är det jag frågar dig om eftersom du är mer insatt än mig. Dvs., även om du inte själv pysslar med det "fula" inom juridik så känner du säkert till det.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 08:00   #85
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Du är väldigt konspiratorisk Max. Vad jobbar du med? Jobbar Volvo?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:53   #86
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Du är väldigt konspiratorisk Max. Vad jobbar du med? Jobbar Volvo?
Jag är glad att jag framstår annorlunda gentemot vad/hur jag faktiskt är och faktiskt jobbar med.

Det är inget konspiratoriskt med att allt här i världen har sina baksidor som bara de insatta brukar känna till. Och nej, jag menar inte att dessa är "The New World Order" eller sådant trams.

Är det konspiratoriskt att många (troligen alla) framgångsrika bodybuilders tar roidz för att nå resultat samtidigt som de på offentliga forum bara får prata om kost och träning som om det är allt som gav dem resultaten?

Liknande är vad jag efterfrågar inom juridik för det är intressant kuriosa att veta. Huruvida det (korruption, mutor, mygel i kontrakt, kryphålssökning, osv) förekommer i samma utsträckning som roidz bland bodybuilders vet jag ej eftersom jag är ej insatt i juridik.

Njord Law utpressningsbrev till fildelare med minimala eller till och med avsaknad av bevisningsunderlag och ThePirateBay-fallet är intressanta fall där det möjligen förekom korruption och/eller mutor på hög nivå.

Förstnämnda fallet är snarare oetiskt bruk av makt eftersom många blir rädda så fort det kmr brev från "advokater". I det fallet är det inte långsökt att tolka det som "falska fakturor" för att tjäna en snabb hacka pengar.

Sedan har jag full förståelse om en jurist som visar sitt ansikte utåt offentligt inte kan prata om vad denne känner till är vanligt inom "deep dark juridik" ( ) eftersom det vore som att erkänna att de känner till pågående brott utan att göra något åt saken.

Här är grejen, Mr. GW som klagar på sjukvården om äldre, att allt har sina baksidor och sådant tkr jag är intressant att känna till just for shit and gigggles.

Att tro att hela världen är en enda stor Disney-film är överdrivet.
Att tro att hela världen styrs av "The New World Order" och "The Illuminati" är minst lika överdrivet om inte mer. Jag söker mellantinget.

Men men avfärda gärna mig som ett "flashback troll som jobbar på volvo".

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-02-21 klockan 16:59.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:59   #87
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag tror verkligheten är betydligt tråkigare än den typ av skuggspel du beskriver i din jämförelse, Max. Erbjudanden om mutor förekommer säkert. Förmodligen i mindre grad för att försöka starta något konspiratoriskt drev, och i högre grad för att ens ärenden ska bli prioriterade hos advokatbyrån.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:08   #88
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag tror verkligheten är betydligt tråkigare än den typ av skuggspel du beskriver i din jämförelse, Max. Erbjudanden om mutor förekommer säkert. Förmodligen i mindre grad för att försöka starta något konspiratoriskt drev, och i högre grad för att ens ärenden ska bli prioriterade hos advokatbyrån.
Jahapp, ja, då är det möjligen så. Och det är ju bara positivt. Var nog bara jag som trodde att "allt kan köpas för pengar här i världen, så länge beloppet är rätt".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:10   #89
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jahapp, ja, då är det möjligen så. Och det är ju bara positivt. Var nog bara jag som trodde att "allt kan köpas för pengar här i världen, så länge beloppet är rätt".
Precis det som någon skolad på Torslanda fabriken skulle sagt i fikarummet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:17   #90
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av DURN Visa inlägg
Ok. Finns kanske ngn här som jobbar som försvarare eller åklagare och som kan svara. Jag är advokat men arbetar uteslutande med affärsjuridik.
Postat via en mobil enhet
Tänk tror att ditt användarnamn avslöjar dig en aning. Men erkänt duktig på det du håller på med.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-02-21 klockan 17:18.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)