Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-19, 23:02   #1
KAR340
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 18
Yr och utmattad under träning

Hej!
Jag har tränat ett tag. I början satsat på viktminskning och lite lättare kroppsviktsträning men har nu tappat några kilon och känner mig mer bekväm. Mitt långsiktiga mål är att tappa mer fett för jag är fortfarande något överviktig men inte riskera att tappa mer muskler utan så gott det går bibehålla, i bästa fall bygga därför har jag nu gått över till tyngre styrketräning. Tycker inte jag äter jättelite, ca 5-6 små mål om dagen och fokuserar på högt proteinintag, ca 2 g/kg och dag. Är mätt och känner mig inte hungrig så det känns bra med kaloriintaget över lag, uppmätt på ca 1500-2000 om dagen.
Men nu när jag kör framför allt benpasset (kör 2-split program 4 dgr/v) så blir jag i princip helt utmattad under passet främst när jag kör de tyngre övningarna som knäböj/utfall/marklyft. Om jag kör till så nära failur som möjligt så blir jag helt yr och får nästan hyperventliera en stund innan jag hämtat mig, svartnar t.o.m ibland lite för ögonen på sista repsen. Känns inte helt tryggt eftersom jag tränar själv.
Är det någon som upplevt liknande? Tror ni ändå jag äter för lite och kanske behöver ladda med t.ex mer kolhydrater innan dessa tunga passen? Eller vad kan det vara som gör att det blir såhär? Tacksam för hjälp
KAR340 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 00:00   #2
Analbumcover
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 30
Det kan hända. Anledningen för mig när jag började träna var andningen under repetitionerna, man får inte glömma att andas. Att inte dricka tillräckligt med vatten också i vissa fall.
Analbumcover är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 08:39   #3
KAR340
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 18
Tack för tipset! Skall helt klart tänka mer på andningen för det vet jag att jag är dålig på. Håller lätt andan när jag lyfter tungt för att koncentrera mig på lyftet.
Läst runt lite på nätet och det verkar som att många har liknande problem och att det kan bero på syrebrist och felaktig andning. Ska nog också prova käka lite snabba kolhydrater innan dessa tunga passen.
KAR340 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:12   #4
Analbumcover
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 30
Låter bra det, lycka till!
Analbumcover är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:43   #5
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
När jag började värma upp ordentligt inför tunga lyft försvann de känslor du beskriver. Men det kan vara att jag började tänka på andningen och vätske intaget som Anal säger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)