Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-17, 10:02   #46
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Att undvikande av motgångar och obehag, samt överdriven förslappning framför dagstvn med skräpmat och braja skulle vara det man vill göra med sitt liv, ja, det får stå för dig Aryt. Jag har större ambitioner än så
Aryt har ju på ett mycket intellektuellt, balanserat, trevligt och klartänkt sätt analyserat vilken typ av kommunist du är så dina ambitioner är ju helt klart väldigt storslagna.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 10:06   #47
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Aryt har ju på ett mycket intellektuellt, balanserat, trevligt och klartänkt sätt analyserat vilken typ av kommunist du är så dina ambitioner är ju helt klart väldigt storslagna.
Japp, världsrevolution
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 10:09   #48
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Va vadå va? Nu hänger inte Lafayette med igen.

Ska Bärsärk inte ta en utbildning som passar honom? Ska han ta en svår utbildning för att inte ta den enkla vägen i livet? Vad menar du?
Jag tolkar det som att Aryt menar att det är omoraliskt att säga upp sig från ett jobb för att utbilda sig och skaffa ett roligare jobb som har högre lön. Men jag är inte mindre förvirrad än du för det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-17, 10:17   #49
Denstillasittande
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 118
Jag förstår din tvekan, det finns ju så himla många utbildningar!
Men du måste i alla fall bena ut några punkter som hjälpa dig att välja.

Lätt att få jobb.
Är hög lön viktigt?
Status?
Är du en social person som gillar att umgås med människor?
Finns det något i dina tidigare jobb som du gilla och som du kan ta till nästa nivå?

Istället för att leta bland utbildningar kanske du kan leta bland jobb istället och välja utbildning efter det. https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/ denna sidan tycker jag är bra, står massa bra info om massvis med yrken.

Jag har velat studera i många år och haft super svårt att välja. Rädd för att välja fel och slösa bort flera år.
Men jag har bestämt mig nu i alla fall och ska söka in till hösten och jag är 31 år. Känner mig inte gammal
Denstillasittande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 11:47   #50
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Själv är jag 31 år ung och pluggar för andra gången, håller på att ta en kandidat som systemvetare. Tidigare sjukgymnast men tröttnade fort på det yrket så fick bita i det sura äpplet och plugga igen.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:00   #51
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Dataspelsutbildning? Finns ju massa olika. Det är en av de få branscher jag kan tänka mig vore kul. Är ingenjör idag.

Vad tror du om möbelsnickeri? En kompis som läste det, jobbade med trämodeller för flödessimulering och sedan börja på museum.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:52   #52
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Dataspelsutbildning? Finns ju massa olika. Det är en av de få branscher jag kan tänka mig vore kul. Är ingenjör idag.

Vad tror du om möbelsnickeri? En kompis som läste det, jobbade med trämodeller för flödessimulering och sedan börja på museum.
Känns som att framtiden är någonting med typ automatisering/robotar.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-20, 21:56   #53
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Känns som att framtiden är någonting med typ automatisering/robotar.
Det är det helt säkert. Jag jobbar med automation idag och ska röra mig mot robotbiten. Men så värst mkt roligare än ngt annat vet jag inte om det är.
Programmering är ju också framtiden, men aldrig att jag skulle palla.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 14:34   #54
Tail
Registered User
 
Tails avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 68
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
Själv är jag 31 år ung och pluggar för andra gången, håller på att ta en kandidat som systemvetare. Tidigare sjukgymnast men tröttnade fort på det yrket så fick bita i det sura äpplet och plugga igen.
Får jag fråga vad det var som gjorde att du tröttnade på jobbet som sjukgymnast? Funderar på att göra den motsatta resan nämligen.
Tail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:37   #55
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Tail Visa inlägg
Får jag fråga vad det var som gjorde att du tröttnade på jobbet som sjukgymnast? Funderar på att göra den motsatta resan nämligen.
Är också nyfiken, alla sjukgymnaster jag har pratat med älskar det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:49   #56
SannaZ
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Något som kan vara ett alternativ är ju någon form av Yh-utbildning. Inte riktigt som högskoleutbildning men ändå mer än "bara" en praktisk utbildning. Utbildningarna är ju ofta utformade efter behoven som finns i det regionala området, dessutom ingår det ganska mycket praktik. Alla som jag känner som har gått en sådan utbildning har haft jobb direkt efter examen och dessutom jobb med rätt hygglig lön, framförallt med tanke på att utbildningen oftast bara är runt 2 år.

På denna sidan kan man hitta förslag utifrån intresse eller ort:
https://www.yhutbildningar.se/
Plussetta på den!

Själv hoppade jag på en 2 årig YH som drifttekniker inom värme och kraftverk. Fick jobb direkt när jag var klar och tjänar nu efter 6 månader c:a 47.000 före skatt. Vissa månader 60, andra 40, det beror lite på hur mycket OB/natt för den aktuella månaden.

Jag har rätt många ingenjörsvänner som inte kommer upp i den lönen, det är ju skiftjobb men jävligt härligt när man får lediga veckor kan jag säga.

Enorm brist på arbetskraft också, rekommenderas absolut!
SannaZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 16:49   #57
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är också nyfiken, alla sjukgymnaster jag har pratat med älskar det.
Av nyfikenhet, varför älskar de yrket?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 17:13   #58
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Av nyfikenhet, varför älskar de yrket?
Majoriteten av de fysioterapeuter och dietister jag känner är extremt intresserade av sitt område, jag tror det bidrar mycket, de försöker ständigt utvecklas och förbättra sin kunskap gällande olika ämnen.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 19:55   #59
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Majoriteten av de fysioterapeuter och dietister jag känner är extremt intresserade av sitt område, jag tror det bidrar mycket, de försöker ständigt utvecklas och förbättra sin kunskap gällande olika ämnen.
Blir det inte monotont? Speciellt om man sitter på VC och bara skriver ut papper med övningar eller ger samma kostråd till var och varannan person man träffar?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 20:11   #60
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Blir det inte monotont? Speciellt om man sitter på VC och bara skriver ut papper med övningar eller ger samma kostråd till var och varannan person man träffar?
Alltså när man behandlar någon som dietist är det givetvis en del genrerella råd som passar in på en viss diagnos. Men den största delen handlar om individanpassning och en balansgång mellan vad som behöver förändras, vad som inte behöver förändras och vad patienten själv kan acceptera. Ett patientsamtal som dietist är en väldigt fin balansgång där man använder en rad färdigheter för att göra det bästa möjliga för patienten.

Jösses, nu blev jag sugen på att jobba igen.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)