Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-15, 19:31   #1
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Vad ska man plugga till?

Jag skulle vilja testa att plugga till något nån gång i mitt liv, dels för att testa på studentlivet men också för att det skulle vara kul att lära sig något nytt och få en gedigen utbildning.

Såklart något som ger arbete efter avslutade studier.

Jag är brutalt dålig på matte ska tilläggas och inte överdrivet förtjust i att "plugga"
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 19:44   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Nån form av hantverkare, typ läkare.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 19:46   #3
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Men vad är dina största intressen i livet? Som man eventuellt kan arbeta med.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 19:49   #4
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Men vad är dina största intressen i livet? Som man eventuellt kan arbeta med.
Jag har inga intressen, jag sitter vid datorn väldigt mycket förutom träning och arbete men jag är inte intresserad av programmering heller direkt utan det jag gör vid datorn är ju youtube, forum, spel och serier.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 20:04   #5
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Jag tänker hyfsat praktiska utbildningar som hantverkare osv. Eller någon form av ekonomi. Vissa är inte överdrivet krävande men kan säkert ge bra jobb.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 20:20   #6
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag har inga intressen, jag sitter vid datorn väldigt mycket förutom träning och arbete men jag är inte intresserad av programmering heller direkt utan det jag gör vid datorn är ju youtube, forum, spel och serier.
Så det finns ingenting i livet som intresserar dig? Det är svårt att tro.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 21:31   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nu vill jag inte vara vanliga gamla gnäll-Dio, men man ska inte plugga "bara för att". Det verkar som att "riktiga" studievägledare håller med mig också, när jag googlar runt lite.

Så mitt krassa svar blir att herr Bärsärk bör fortsätta vidare på sitt jobb istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 21:47   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Dock, för att avsluta ovanstående gnäll med något positivt, så tror jag att Bärsärk kan hitta på något han gillar, men att han bara inte har tänkt utanför ramarna eller analyserat tillräckligt djupt när han funderat över vad han gillar.

Fundera inte bara på vad du gillar, utan på vad det är du gillar med det du gillar.

Du gillar alltså att skriva på forum. Gillar du att skriva? Kan du tänka dig att bli journalist?

Eller gillar du att förklara saker? Bli lärare?

Är det den sociala biten med forum du gillar? Ska du jobba med folk?

Osv.

(Obs att jag fortfarande är emot att "plugga för att", jag menar bara att man kanske kan hitta en passion om man börjar leta mönster bland saker man gillar.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 22:01   #9
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Skulle satsa på aktieanalytiker. Eller affärsjurist.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 22:50   #10
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Dock, för att avsluta ovanstående gnäll med något positivt, så tror jag att Bärsärk kan hitta på något han gillar, men att han bara inte har tänkt utanför ramarna eller analyserat tillräckligt djupt när han funderat över vad han gillar.

Fundera inte bara på vad du gillar, utan på vad det är du gillar med det du gillar.

Du gillar alltså att skriva på forum. Gillar du att skriva? Kan du tänka dig att bli journalist?

Eller gillar du att förklara saker? Bli lärare?

Är det den sociala biten med forum du gillar? Ska du jobba med folk?

Osv.

(Obs att jag fortfarande är emot att "plugga för att", jag menar bara att man kanske kan hitta en passion om man börjar leta mönster bland saker man gillar.)
Det är sant att man kanske inte borde plugga bara för att, men det känns lite tragiskt att stå på fabriksgolvet hela livet ut också, eller?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 22:57   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Det är sant att man kanske inte borde plugga bara för att, men det känns lite tragiskt att stå på fabriksgolvet hela livet ut också, eller?
Det är väl bara tragiskt om du hatar det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 23:52   #12
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det finns en massa skit som folk förverkligar sig själva i, jag t ex, mediehora är den bästa titeln jag kan komma på, även om min drift ligger mot att hjälpa folk och blir tänd av vården. Fast jag gör mycket annat, just nu tex. Skogs/djungelarbetare, eftersom jag växte upp så, utan nån djävla utbildning.

Vad gör folk? Se det krasst, äter osch skiter.
Så, restaurant eller rörmokare. De kommer alltid att ha jobb. För folk kommer inte sluta att göra detta. Blir du rörmokare kan du kanske utveckla detta till elektronik, vitvaror etc, då kan du tjäna lite extra kanske och utbildning inom något där kommer ge tillbaks.

Kolla i realistiska länder, försöker de överleva eller förverkliga sig själva? Kanske båda, faktiskt, somliga blir drivers, titta på alla Fast and Furious filmer och bli inspirerad, lol, ja, vafan blir man i Sverige, taxichaufför, jag tror de har egen utbildning, bussutbildingen fanns förr, är ej uppdaterad...

Men du fattar tänket, du ville ha jobb....
Eller vill du bli intellektuell, kanske med jobb? Finns ju möjligheter där med.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 00:02   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tycker du skall köpa något facklitterärt du är intresserad av i bokform (kanske psykologi?) sedan läsa lite på egen hand och se om det där känns som något jag vill läsa eller ej. Inte så mycket för att lära dig, utan se om det känns som något du vill lära dig.

Sen utgå ifrån det, ta lite olika ämnen. (tex: Psykologi, filosofi, religion och historia) läs litegrann, sedan återkom För just nu verkar du vara ungefär lika vilsen som oss du frågar om vad du ska göra.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:44   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nu vill jag inte vara vanliga gamla gnäll-Dio, men man ska inte plugga "bara för att". Det verkar som att "riktiga" studievägledare håller med mig också, när jag googlar runt lite.

Så mitt krassa svar blir att herr Bärsärk bör fortsätta vidare på sitt jobb istället.
Ja. Någon kortare yrkesutbildning kanske vore något. Då har man möjlighet att prova på lite olika saker utan att bränna allt CSN.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:46   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Extremt viktigt i sammanhanget: Det är inte bara att pröva på något och hoppa av om det inte passar en heller. Det förstör ens CV fullständigt att ha en ofullständig utbildning (det är iallafall vad jag har blivit itutad under hela min utbildning). Så om du t ex ska hoppa på en ettårig utbildning måste du vara redo att kasta bort ett helt år av ditt liv om du hatar det från dag ett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)